handdator

Visa fullständig version : Köp råd



Hampus Mellin
2014-03-07, 12:45
Hej!
Jag är nybörjare inom rc-flyg. haft en hel del billiga mini helikoptrar för inomhusbruk och liknande flygplan men nu har jag tröttnat. Jag vill testa fpv, och det med en multirotor tri- eller quadcopter.

Problemet är att när jag kollar delar på nätshoppar så har jag ingen aning om vad som passar ihop.
vet inte vad jag ska köpa.

Någon som har möjlighet att hjälpa mig med en inköpslista?

Jag har inget emot begangnade delar.

Det ända jag redan äger är en gopro hero 3 BE.

Allt annat saknas (sändare, mottagare, batterier, laddare)

Det är verkligen en stor djungel med olika fabrikat och delar.

PinDuke
2014-03-07, 14:53
Enklaste sättet att komma igång:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__53872__Walkera_QR_X350_PRO_FPV_GPS_RC_Quadcopter _with_G_2D_Gimbal_and_DEVO_10_Mode_2_Ready_to_Fly_ .html
Quad,motorer,ESC,proppar,FC,GPS,acc,laddare,sändar e,BL gimbal för 4500kr inkl. frakt.

Hampus Mellin
2014-03-07, 15:34
Jag lockas dock mer av att bygga själv. Klarar nog av att montera ihop grejjerna om jag bara får tag på delar som är kompatibla med varandra.

finnen
2014-03-07, 17:31
Om jag bygger tricopter någon gång blir det antagligen den här

http://rcexplorer.se/projects/2012/07/the-tricopter-v2-6hv/

Annars är mitt tips om du inte vill köpa färdigt att googla och läsa på. Glöm FPV till att börja med, få upp en multicopter som flyger bra först, och lär dig flyga ordentligt, sedan kan du börja fundera på FPV.

Annars är ju en quad/tri-copter ganska enkel i konstruktion egentligen. Några motorer, fartreglage (esc), batteri och styrkort på en hyfsat stabil ram. Men det är rätt mycket på vägen som man behöver ha koll på, som lödning, programmering av esc, programmering av sändare, inställning av styrkort, dimensionering av drivlina (motor, esc, batteri) etc. Så några snabba tips finns väl egentligen inte, utan googla runt och läs på tills du känner att du har koll.

Ålänning
2014-03-08, 20:46
Det är en härva ibland det där med att välja grejer. Man tänker "den där ramen ska jag ha" och den där motorn.. och den ESCen och dom propparna osv. och så visar det sig att motorn va slut i lager och så får man börja om för att man inte hittar den eller liknande på nåt bra ställe... så man får anpassa om sig hela tiden. Been there done that, men skam den som ger sig. =) Det blir så jäkla bra när man köpt rätt grejer. ;-)