handdator

Visa fullständig version : KK2.0 kalibrerar fel



FinnbyFraggel
2014-03-10, 20:18
Hej

Som rubriken säger så har ett av mina KK2.0 med FW 1.6 börjat bete sig väldigt märkligt, först när jag skulle flyga och där efter vid kalibrering.
Den har stått på hyllan nån månad och flög helt perfekt när jag flög senast, jag har kopplat in ett servo för en kamera gimbal och var inne i menyn för kamera stabilisering och försökte få servot att reagera på rätt sätt men fick det inte att reagera på något relevant sätt så servot kopplades bort.
Idag när jag skulle flyga lite börjar den med att försöka tippa höger framåt och går knappt inte att få upp i luften med autolevel aktiverat som jag alltid har.
Efter 4 - 5 försök lyckas jag lyfta men den vobblar och är oflygbar, landar och gör okulärbesiktning och allt ser ut som det borde.
Startar om allt och försöker igen, fortfarande samma sak, den försöker tippa och när jag väl får upp den i luften vobblar den med långsamma rörelser.
Avbryter det hela och går in för att gå igenom inställningarna....
I SAFE läge ser jag att den är fel kalibrerad och tror att den står snett.
Gör en ny kalibrering av sensorerna, den går igenom utan fel.
Backar ur menyn till SAFE och armerar och avarmerar för att se nivån och den stegar direkt upp till 'Roll 9' och 'Pitch -5'.
Ställer jag den då snett framåt höger kan jag få 0 / 0...
Ok, gör en ny kalibrering, utan att röra quaden mer än trycka på knapparna, samma sak, kalibreringen går igenom utan fel.
Armerar och avarmerar för att den ska uppdatera Roll och Pitch värdera på SAFE skärmen och Roll startar på 4 men stegar upp till 9 efter någon sekund, Pitch samma sak, den börjar på +1 och stegar ner till -5....

Jag provar att kalibrera 3 ggr till med exakt samma resultat.

Jag provar att ställa quaden på snedden före kalibrering så jag har 'Roll 18' och 'Pitch -9' och gör en ny kalibrering och lyfter där efter ner den och ställer plant, och då visar den helt plötsligt 'Roll 0' och 'Pitch 0'....
Jag provar en snabbis att ta upp den i luften och nu har den inga tendenser till att vilja tippa när den ska lyfta...

Nån som har råkat ut för detta eller har någon teori om vad som hänt?

Jag har en mini-quad som det också sitter ett KK2.0 på och den har samma FW men den har jag inte haft några problem med.

/Jonas