handdator

Visa fullständig version : Allvarligt startup problem med min Futaba T8Fg Super?



NickeL
2014-03-10, 23:35
Hejsan, har under en längre period haft problem med min Futaba 8fg super
Har laddat upp ett klipp på Tuben som visar problemet
https://www.youtube.com/watch?v=F05k-GKMUVA&feature=youtu.be

Batteriet jag använder är Orginal NiCd Batteriet, det har varigt fulladdat vid alla försök att skaka liv i den,
Har även provat med ett 2s (7.4v) Lipo batteri (fulladdat) med samma resultat. problemet uppstod en kväll på ett meeting, hade inga problem att flyga under hela dagen, senare på kvällen när jag tänkte flyga så startade den bara inte, hade inte haft några som helst problem innan, sändaren hade varigt i bruk ca 8 månader innan problemet uppstod.

den har inte varigt i backen eller med om något (iaf inte under min vetskap)
Så, har du någon idé om vad problemet kan vara, eller kanske vet vad problemet är, let me know!

//
Nicke

McRegor
2014-03-11, 06:17
Det normala för mig i ditt fall hade varit att kontakta Futaba-servicen i Sverige - där finns nog oftast mera erfarenhet och kunskap speciellt om det skulle vara ett fel som kanske flera har råkat ut för.
Roger

UndCon
2014-03-11, 11:01
...men Futaba har ju inga fel på sina radio's - det är ju bara billiga kina-radio som har fel...

yak 55
2014-03-11, 11:03
Även solen har sina fläckar ;)

McRegor
2014-03-11, 11:08
Tja - alla tillverkare kan och råkar också ut för fel. Sen kan det vara precis som med t ex bilar att vissa märken har ett bättre "track record" än andra... Fast dessa kommentarer är ju rätt oväsentliga när det gäller att hitta orsaken till problemen.
Ring Futaba-service som faktiskt finns i vårt land - i motsats till många andra märken. Personligen uppskattar jag detta i alla fall.
Roger

numnutchris
2014-03-11, 20:54
Ta ut minneskoret om du har ett isatt.

simonarvestrand
2014-03-11, 21:24
håller med föregående talare, får samma fenomen om jag stoppar i ett minneskort som har modeller lagrade från en 12fg

NickeL
2014-03-12, 00:11
Inget minneskort, har aldrig haft ett i den

ska skicka sändaren till Kaj så får vi se vad han ställer för diagnos, läste att det kan vara något med firmwaren i densom måste om installeras eller nått, inte så haj på sånt där så överlåter det till experterna

//
Nicke

McRegor
2014-03-12, 06:10
ska skicka sändaren till Kaj så får vi se vad han ställer för diagnos, läste att det kan vara något med firmwaren i densom måste om installeras eller nått, inte så haj på sånt där så överlåter det till experterna
//
Nicke
Då håller vi tummarna men det blir säkert bra.
Hälsningar
Roger