handdator

Visa fullständig version : Filma med Quad (nybörjare)



raztratt
2014-03-13, 01:45
Tja! Jag är ny inom denna värld och tänkte jag skulle testa på att filma med min GoPro från luften när jag kastar frisbee eller flyger andra flygmaskiner..

Min tanke är att jag ska slippa bygga själv då jag inte är något insatt i ämnet alls och aldrig flygit något radiostyrt ÄN. Så jag vet inte om jag har kommit till rätt ställe men hittar verkligen ingen somhelst bra info från folk som verkligen vet vad dom pratar om.

Det som vore gött att ha en Quadrocopter som stod så stilla som möjligt i luften med tanke på dom grejjerna jag tänkte använda den till (om det går?)

Tänkte jag skulle lägga 4-5000kr. Vet ej om jag behöver lägga till för att få något som passar mig? o jag vet ju inte heller riktigt vad jag borde tänka på..

Jag är tacksam för svar och hoppas som sagt jag hittat rätt forum annars kanske nån kan tillrättavisa mig!
//MVH Rasmus

Quaddaren
2014-03-13, 04:15
Förslagsvis borde du köpa dig en lite microquad för att lära dig flyga. Dom klarar en hel del haverimässigt.
Kolla sedan runt på olika forum, typ RC- Group. Där finns lika många trådar som quadrocoptrar. Om du inte vill bygga själv så kan du köpa en phantom eller liknande på blocket. Oavsett vilket du väljer så läs på så du förstår vad du köper.

UndCon
2014-03-13, 10:27
Jag är tveksam till hela iden...att flyga upp en maksin i luften, "parkera" den där och sedan byta till ett annat flygplan och flyga med det. (jag vet att det gjorts tidigare av andra medlemmar)

Då har du inte kontroll över Quaden i luften och vad som helst kan hända. Ögonkontakt har du inte heller med den då du kollar på ditt andra flygplan.

Vill du lösa detta skall du ha en kompis som flyger quaden som filmar dig när du flyger som vanligt.


Samma sak gäller Frisbee, du bör inte släppa kontrollen över Quaden och kasta en Frisbee. Det är ännu värre då jag misstänker att du inte kastar Frisbee på ett RC-fält?? (jag antar Frisbeegolf)

Samma där, om någon annan filmar dig så är det OK.

Riskerna med att släppa kontrollen över Quaden i luften är för stora och måste övervägas.

Och för att avsluta det hela, glöm inte tillståndet från Säksam om du tänker lägga ut fillmer på nätet...

MVH - UndCon

raztratt
2014-03-13, 15:27
Tja. Märkte direkt att jag skrivit lite otydligt. Jag menar såklart att jag ska sköta quaden medans polarna får göra resten.

Jag har testat flyga lite miniquad så sån behöver jag inte just nu.

Tanken att den ska vara så stilla som möjligt hänger ihop med att försöka få så bra bild som möjligt.

Har kollat på phantom, blade och walkera. Är det något att ha?

Kenneth E
2014-03-13, 15:38
Tänk på att du behöver en gimbal också annars blir filmerna a inget roligt att titta på. Kostnad, 700-4000kr för en bostlös variant, Jag hade satsat på en Phantom 2, dock så måste du lägga till mer pengar, men den fungerar bättre än vad folk oftast vill medge.

raztratt
2014-03-13, 16:18
Okej! Grejen är att phantom 2 är dubbelt så dyr mot vad jag hade tänkt... är den dubbelt så bra? Jag har inte så bra koll på detta som sagt men antar att gimbal är ett slags fäste till kameran?

Kenneth E
2014-03-13, 16:28
Gimbal är ett kamera fäste med minst två motorer som ser till att kameran alltid är horisontell. Normalt är dessa gimbalt upphängda på ett slags gummikuddar för vibrationsfri bild.

Prova HobbyKing om de har någon Quad som passar din budget.

UndCon
2014-03-13, 17:34
En billig Quad med gimbal ger även det bra film, men man får ju lite vad man betalar för...

Walkera har släppt något nytt...kika på det - vet dock ej pris

raztratt
2014-03-13, 18:02
Tack. Jag kollade på en phantom 2 med påbyggd kamera när jag sa att den var för dyr. Tror det blir en sån utan och sen köpa till ett såntdär fäste så får vi väl se hur det hela slutar.

Tack så mycket för hjälpen.!

Stiffe
2014-03-13, 21:29
http://www.mikrokopter.nu/product.html/phantom-2-med-zenmuse-h3-2d?category_id=139 denna Phantom 2 med en riktigt bra gimbal bättre kan du inte få , plug and play , det enda du behöver är en gopro 3 om du inte har det redan och ev FPV

Alternativet är som du skriver en Phantom utan gimbal men köp 2 an den är mycket enklare att ansluta gimbal , fpv osv och har längre flygtid , det finns ganska många bra BL gimbals billiga till Gopro 3 , men det är lite mer mek att få dit

raztratt
2014-03-14, 02:22
Tja. Jo gopro har jag redan så det är lugnt. Jag kom fram till att det är nog en phantom 2 jag med den gimbalen som alla tjatar om :) men vad är FPV?

Jag hittade samma copter för ungefär 6000 på ebay från nån butik i england? Är det en risk som är värd att ta? Är ju ändå 1500kr billigare vilket skulle kunna vara ett extra batteri.. mvh

Kenneth E
2014-03-14, 06:59
Inga problem att handla utifrån

Copterdude
2014-03-14, 07:00
FPV = First Person View, en videosändare skickar bilden från koptern så du ser det kameran ser på antingen en skärm eller i videoglasögon.
Vet inte om den redan kommer med FPV system eller inte, finns många olika varianter verkar det som..

PinDuke
2014-03-14, 08:09
Okej! Grejen är att phantom 2 är dubbelt så dyr mot vad jag hade tänkt... är den dubbelt så bra? Jag har inte så bra koll på detta som sagt men antar att gimbal är ett slags fäste till kameran?
Ett billigare alternativ:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=53872
Dock är DJI vassare men frågan är vad du klarar dig med.

raztratt
2014-03-16, 22:52
Tack allesammans för alla bra svar!. Nu har jag allafall beställt en Phantom 2 med Zenmuse h3-2d från komplett (https://www.komplett.se/dji-phantom-2-rtf-inkl-h3-2d/806223). Köpte svenskt då man aldrig vet om något krånglar och man behöver skicka tillbaka osv.

En fråga till dock, hur funkar det med tilt på kameran, dvs upp/ner. Kan man göra det när kameran är i luften? Behöver man köpa med något extra tro?

Stiffe
2014-03-16, 23:14
Bra köp som du säkert blir nöjd med :)

Nej det ska vara klart iom att det är en Ver 2 , du kan tilta kameran men du måste ha FPV så du ser vad kameran ser annars blir det bara på chans vad du filmar

raztratt
2014-03-17, 08:58
Tack. Hur funkar en sån då? Finns det kit som passar på phantom 2? Såg en film på en som kopplade inne i maskinen på ett kretskort satt det en kontakt. Är det samma på alla phantom 2:or? Eftersom komplett inte har någon info om något sånt på deras sida..?

Kvaddcopter
2014-03-17, 09:25
Tack. Hur funkar en sån då? Finns det kit som passar på phantom 2? Såg en film på en som kopplade inne i maskinen på ett kretskort satt det en kontakt. Är det samma på alla phantom 2:or? Eftersom komplett inte har någon info om något sånt på deras sida..?

Jag skulle föreslå att du väntar med FPV, vänta tills du fått hem Phantomen och flugit några timmar så att du lär dig hur det funkar först.
Sen kan du börja kolla efter FPV utrustning, finns hundratals klipp på Youtube om hur man installerar dessa :)

McRegor
2014-03-17, 09:52
Det viktigaste för att filma borde väl inte vara att flyga via FPV utan att se vad kameran verkligen ser. Borde väl kunna ordnas via nån form av videolänk till t ex en liten 7"-skärm eller liknande. Har i alla fall sett den lösningen tillsammans med Canon EOS-kamera och multikopter-plattform (utan FPV-flygning) - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=294548&page=&CurrentMainTopic=6&replypage=99
Roger

Kenneth E
2014-03-17, 11:06
Det är just det, FPV. Vilken kamera som man väljer att använda är upp till användaren vissa kör enbart med det som kameran ser, vissa vill endast ser från den kameran som är fast monterad i koptern, personligen vill jag använda mig av båda. En fördel med att titta genom den fast monterade är at där ser man hur koptern mår. Genom filmkameran ser det som du filmar/fotar, sedan hur du vill se det är en smaksak, vissa gillar inte att bli instängda i glass ögon medan andra före

Stiffe
2014-03-17, 13:00
Det viktigaste för att filma borde väl inte vara att flyga via FPV utan att se vad kameran verkligen ser. Borde väl kunna ordnas via nån form av videolänk till t ex en liten 7"-skärm eller liknande

Det var just det jag menade och så jag har det själv

raztratt
2014-03-17, 21:48
Om jag ska ha FPV är det absolut för att se hur kameran filmar under tiden jag flyger, kommer aldrig flyga så långt bort att jag inte har koll på koptern. Då till mina nybörjarfrågor igen! :)

ang FPV. Jag antar att Zenmuse gimbalen hjälper till och för bild-informationen från kameran till FPV grejjen och sen kopplar man sändare till en skärm som man har på dosan eller liknande? Kommer alla Phantom 2:or med uttag för FPV eller behöver jag göra någon avancerad operation i koptern för att få FPV att funka?

Såg nån video där han visade att det fanns uttag för en FPV som bara var att koppla på men eftersom komplett tyvärr har så knapp information tänker jag att jag kanske åker på en nit och dom säljer nån billigare variant fast med samma namn?

Spelar det någon roll vilken FPV man väljer? finns det olika för vilken kopter man har? någon som passar bättre/sämre? Dom kiten jag hittar innehåller oftast en liten extra kamera, det lär jag inte behöva..?

Hur som helst så är jag jättetacksam att folk tar sig tid att svara. Jag känner mig lite jobbig eftersom det är så jävla svårt att youtuba sig fram till exakt det jag vill veta när jag knappt vet vafan sakerna heter. Tack! MVH

Stiffe
2014-03-17, 23:08
Om jag ska ha FPV är det absolut för att se hur kameran filmar under tiden jag flyger, kommer aldrig flyga så långt bort att jag inte har koll på koptern. Då till mina nybörjarfrågor igen! :)

ang FPV. Jag antar att Zenmuse gimbalen hjälper till och för bild-informationen från kameran till FPV grejjen och sen kopplar man sändare till en skärm som man har på dosan eller liknande? Kommer alla Phantom 2:or med uttag för FPV eller behöver jag göra någon avancerad operation i koptern för att få FPV att funka?

Såg nån video där han visade att det fanns uttag för en FPV som bara var att koppla på men eftersom komplett tyvärr har så knapp information tänker jag att jag kanske åker på en nit och dom säljer nån billigare variant fast med samma namn?

Spelar det någon roll vilken FPV man väljer? finns det olika för vilken kopter man har? någon som passar bättre/sämre? Dom kiten jag hittar innehåller oftast en liten extra kamera, det lär jag inte behöva..?

Hur som helst så är jag jättetacksam att folk tar sig tid att svara. Jag känner mig lite jobbig eftersom det är så jävla svårt att youtuba sig fram till exakt det jag vill veta när jag knappt vet vafan sakerna heter. Tack! MVH

Jag använder Gopron med videoout även som FPV kamera och då behöver man en sladd för det med USB tex denna http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2615 sen behöver du videosändare på koptern och mottagare på marken tex http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1689 kopplad till en skärm eller speciella glasögon

kenj
2014-03-18, 02:36
Hej
Skriv en köpes annons på detta forum och tala om vad du behöver, så kan du få bra grejjor till ett överkomligt pris.
Om du är mer eller mindre ny på R/C hobby kan det vara bra med en begagnad som redan är intrimmad och inte kostar skjortan.
För en sak ska du räkna med, det är att den vid något tillfälle kommer att bli påkörd av marken i hög hastighet ;-)
Mvh kenj

McRegor
2014-03-18, 08:23
Av det jag sett så bör du inte ha kameran som du flyger efter (FPV-flyg alltså) via gimbal för då inser man inte om koptern ligger fel i luften eller hur den rör sig i luften. Den du filmar via mår givetvis bra via en bra gimbal-lösning men som sagt - jag är starkt tveksam till att ha "flygkameran" via gimbal. Är som sagt ingen FPV-flygare själv men har diskuterat just detta med vana FPV-flygare.
Men som nån redan sagt - lär dig flyga utan FPV först.
Roger

Kenneth E
2014-03-18, 08:29
Strunta i hur andra gör, gör som du själv tänkt men ta åt dig av alla råd och kolla vilket som passar dig. Det går utmärkt att köra via Gimbalkameran i allafall när koptern är i autoläge och styr upp sig själv. Men är du ute efter att flyga runt koptern rekommenderar jag en fast kamera(filma kan du göra ändå).
Från en som flyger FPV, dagligen.
Ken


Av det jag sett så bör du inte ha kameran som du flyger efter (FPV-flyg alltså) via gimbal för då inser man inte om koptern ligger fel i luften eller hur den rör sig i luften. Den du filmar via mår givetvis bra via en bra gimbal-lösning men som sagt - jag är starkt tveksam till att ha "flygkameran" via gimbal. Är som sagt ingen FPV-flygare själv men har diskuterat just detta med vana FPV-flygare.
Men som nån redan sagt - lär dig flyga utan FPV först.
Roger

Stiffe
2014-03-18, 11:42
Om jag ska ha FPV är det absolut för att se hur kameran filmar under tiden jag flyger, kommer aldrig flyga så långt bort att jag inte har koll på koptern. Då till mina nybörjarfrågor igen! :)

Eftersom han deklarerat att han köpt en phantom 2 som har Naza med GPS och att han ska flyga LOS så behöver han inte något annat än gimbalkameran , hur koptern ligger sköter den själv , regelrätt FPV med FC som inte är självstabiliserande absolut men krångla inte till det att rekommendera något man hört av andra , det är begränsat med plats på en Phantom för en kamera 2 dessutom :banghead:

raztratt
2014-03-18, 21:04
Tack för alla underbara svar återigen! Sista frågan(tror jag).... Finns det någon FPV som ni tycker att jag borde satsa på till min Phantom 2? Finns det något kit eller något speciellt system som ni kan rekomendera? Jag har kollat lite på något nån tidigare länkade och eftersom jag till en början bara vill ha något som funkar så vill jag skruva så lite som möjligt i koptern (antar att lite måste jag göra själv dock).

Finns det system anpassade som funkar plug and play på just Phantom 2?

Stiffe
2014-03-18, 23:19
Tack för alla underbara svar återigen! Sista frågan(tror jag).... Finns det någon FPV som ni tycker att jag borde satsa på till min Phantom 2? Finns det något kit eller något speciellt system som ni kan rekomendera? Jag har kollat lite på något nån tidigare länkade och eftersom jag till en början bara vill ha något som funkar så vill jag skruva så lite som möjligt i koptern (antar att lite måste jag göra själv dock).

Finns det system anpassade som funkar plug and play på just Phantom 2?

Här är en film hur man kan göra https://vimeo.com/82325586 med fatshark eller immersion en sån sladd till videosändaren sen är det klappat och klart

raztratt
2014-03-19, 10:25
Tack. Är alla FPV så dyra? Vad kan man få betala för ett system? Tycker 4k är lite för dyrt för att bara få se bilden så den är okej när man flyger?

McRegor
2014-03-19, 10:31
Ursäkta en okunnig men räcker det inte med en videosändare, videomottagare och bildskärm och sen koppla video ut ifrån kameran till videosändaren - om man nu bara vill se kamerabilden och flyger kärran rent visuellt ? Och det måste väl vara en rätt billig lösning i sammanhanget...
Roger

Stiffe
2014-03-19, 12:01
Tack. Är alla FPV så dyra? Vad kan man få betala för ett system? Tycker 4k är lite för dyrt för att bara få se bilden så den är okej när man flyger?

Vet inte vad du kollade på men det behöver inte kosta 4 k dock drar det iväg lite beroende var du handlar man kan säkert köpa ihop lite på ebay om man vet vad man ska ha och kan vänta ett tag på frakten , sändare och mottagare kostar i Sverige ca 7-800 kr sen behöver du en skärm 7 " köpte jag på ebay för 350 kr i Sverige ca 1000 kr sen behöver du en drivack 3 S till mottagaren ca 300 kr , sen som någon skrev kan man säkert hitta beg grejor som nån vill sälja, ev ska jag köpa större skärm snart , sen är det lite meck att löda ihop rätt kablar och kontakter så det blir rätt , det jag hänvisade till verkade bra ur play and plug hänseende

Kvaddcopter
2014-03-19, 19:12
250mW 5.8GHz A/V Transmitter (FatShark)
5.8GHz Uno Receiver
GoPro HERO3 Camera Cable (ImmersionRC/FatShark Style)
RMRC 450mAh 3S Lipo


ca 800kr totalt från Readymaderc.com



7 tums LCD skärm från ebay, 250kr




Så ungefär 1100kr för en enklare FPV setup, men jag förespråkar ändå att du börjar med att flyga utan FPV!

Även om det är filmning och inte själva flygningen du är ute efter så kommer det rädda dig en vacker dag att du kan manövrera quaden LoS.

Det blev jag ordinerad av en viss simon på forumet och det tackar jag honom för idag!

raztratt
2014-03-19, 20:09
Är det exakt alla delar jag behöver? Låter mycket billigare än vad jag hade hoppats på när jag kollade nån svensk sida o hittade fatshark-kit för 4000kr. Kanske finns flera olika och jag hittade det dyraste.. Självklart kommer jag att börja flyga utan kamera för att få kontroll på sakerna och lära mig flyga även om Phantom 2 ska vara lätt för nybörjare. Jag kommer ju bara ha FPV som ett hjälpmedel för att se så jag inte filmar för mycket rotorblad osv.

Copterdude
2014-03-19, 21:03
Det priset är förmodligen med Fatshark videoglasögonen som brukar kosta en bra slant. Det är helt onödigt för det du ska göra så räcker med en billig skärm skrevs tidigare :)

Kvaddcopter
2014-03-19, 22:13
Är det exakt alla delar jag behöver? Låter mycket billigare än vad jag hade hoppats på när jag kollade nån svensk sida o hittade fatshark-kit för 4000kr. Kanske finns flera olika och jag hittade det dyraste.. Självklart kommer jag att börja flyga utan kamera för att få kontroll på sakerna och lära mig flyga även om Phantom 2 ska vara lätt för nybörjare. Jag kommer ju bara ha FPV som ett hjälpmedel för att se så jag inte filmar för mycket rotorblad osv.

Det är det du behöver, eventuellt ett till 3s batteri till reciever + skärm då.

Svenska sidor är i regel alltid dyrare (ibland nästan löjligt dyrt), jag rekommenderar Readymade, tror frakten brukar hamna strax över 100kr med USPS och tar mellan 5-10 dagar.

Stiffe
2014-03-19, 22:58
Det är det du behöver, eventuellt ett till 3s batteri till reciever + skärm då.

Svenska sidor är i regel alltid dyrare (ibland nästan löjligt dyrt), jag rekommenderar Readymade, tror frakten brukar hamna strax över 100kr med USPS och tar mellan 5-10 dagar.

Vet inte hur laddaren ser ut till Phantomen annars behöver du ev en laddare till 3S lipon också