handdator

Visa fullständig version : Varför kalibrera ESC



bosv
2014-03-13, 09:38
Hej

Har väl funderat för mycket och har för lite kunskap.:concern:
Varför ska man kalibrera ESC.
PPM signalen har väl ett visst utseende. Varje kanal har sitt 'tilldelade' utrymme 2 ms.
Där 0,7 är min utslag och 1,7 max.
Borde inte ESC:na direkt kunna veta detta direkt?
Dji:s esc som levereras i deras byggsatser behöver ej kalibreras som jag förstått.
Jag skulle uppskatta en förklaring av er duktiga 'elekroniker'. Gärna nån bra länk att läsa

bosv

Kenneth E
2014-03-13, 10:18
Radiotillverkare har olika pulserlängder och det finns inget standard. Om jag säger så här, tar du en Graupner radio och sätter den på 100% utslag så är det inte samma utslag som på t.ex Futaba med samma inställning. Därför måste du lära ESC vad som är rätt, därför skall ESC´n anpassas till de olika radio systemen. Då har du lärt den hitta tomgång och fullgas mellan radio och motor.
Ken

UndCon
2014-03-13, 10:19
Problemet är att varje radio är unik och skickar ut lite olika signaler. Då kalibrerar du ditt/dina ESC efter din radios PPM

Ett annat alternativ är också att kalibrera radion efter spakarnas signal (går på vissa modeller)

Den rörelse som du har i en spak skall kalibreras så att det motsvarar max/min PPM.

Att sådant kan förändras tror jag de flesta vet, det är vanliga potentiometrar i spakarna och dessa slits olika mycket, kan ärga och annat så funktionen blir sämre.

henke2
2014-03-13, 10:26
Billiga reglage som inte kan kalibreras står ofta still tills du har rört gasspaken 25% sedan vaknar det och ger fullgas vid 75% och de sista 25% av spakutslaget gör ingenting. Värdelöst ;)

Det är ju lite som att digitala trimmar, eller modellminnen. Bygg rätt, rakt och lika så slipper du modellminnen och trimmar. :)

bosv
2014-03-13, 12:31
OK då verkar det inte vara så smart att kalibrera med en servotestare som jag sett en del rekommendera.
Alla blir väl iofs lika men matchar inte sändaren

UndCon
2014-03-13, 17:37
Jag byggde en sån här som man kan koppla in fler ESC's på och kalibrera alla samtidigt

44424

hur smidigt som helst