handdator

Visa fullständig version : Stuka pilot av Hans Ulrich Rudel



frznlogic
2014-03-15, 08:02
Hej, med tanke på dokumentärtipset igår så tänkte jag också passa på och tipsa om något läsvärt som förstört ett par nätters sömn för mig nu.

Har på sistone snöat in på biografier och memoarer av olika slag av stridsflygare på östfronten under ww2.

Stuka pilot av Hans Ulrich Rudel som jag nämnt ovan är riktigt bra, lite annorlunda skriven men det som dragit mest i mig är att den är beskriver något annorlunda från jaktflygarnas vardag, dessutom ger det en inblick i vilket helvete östfronten var. För er som inte känner till vem Hans Ulrich Rudel är så ett kort utdrag från Wikipedia;

Rudel flew 2,530 combat missions claiming a total of 2,000 targets destroyed; including 800 vehicles, 519 tanks, 150 artillery pieces, 70 landing craft, nine aircraft, four*armored trains, several bridges, a destroyer, two cruisers, and the*Soviet battleship*Marat.[1]

Boken finns på Kindle för de som står ut med att läsa på tablet/telefon och/eller Kindle platta. Kan för övrigt rekommendera Kindle öht som har ett stort utbud av liknande böcker lätt tillgängligt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Sebbe
2014-03-15, 10:29
Den boken är 10poäng helt klart!
Rudel var en helt fantastisk pilot, flög nån vecka efter han amputera sitt ben, han flög och gav bort sina kills trots att Ober Kommando der Luftwafffe förbjöd honom då de var rädda att förlora en propaganda ikon. Han stanna med sina män ända in i slutet.
Intressant är också att han i engelskt fångenskap träffade en annan stympad engelsk pilot som var mycket fascinerad att han flög utan sitt ben. Denne engelska pilot bad sin doktor att ordna ett ordentligt konstgjort ben till honom vilket han sedan fick!


//Sebbe

BeGe
2014-03-15, 11:10
Vi tackar ödmjukast för veckans boktips!

frznlogic
2014-03-15, 12:10
Den boken är 10poäng helt klart!
Rudel var en helt fantastisk pilot, flög nån vecka efter han amputera sitt ben, han flög och gav bort sina kills trots att Ober Kommando der Luftwafffe förbjöd honom då de var rädda att förlora en propaganda ikon. Han stanna med sina män ända in i slutet.
Intressant är också att han i engelskt fångenskap träffade en annan stympad engelsk pilot som var mycket fascinerad att han flög utan sitt ben. Denne engelska pilot bad sin doktor att ordna ett ordentligt konstgjort ben till honom vilket han sedan fick!


//Sebbe

Antar att du menar Bader? Jag har läst den episoden i Gunther Ralls biografi. Tyvärr så är den boken mycket jobbigare att läsa pga upplägget även om jag gillar Rall och de historier som finns om honom.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk