handdator

Visa fullständig version : Problem med armering av kk2 kort



lixxer
2014-03-15, 15:20
Hej! har satt i hop min tricopter typ är så gott som klar men försöker få liv i motorerna men ingen lycka. vad jag kan se på tuben så skall man armera kortet men hur, fattar inte riktigt är det någon inställning man skall in i? vore fint med lite hjälp.

Grimm
2014-03-15, 15:33
Du armerar med trottel längst nere till höger (max höger sidroder)
Om det inte funkar
Ta av propellrarna först...!!

1. För hög "tomgång" PWM värdet för högt då armerar inte kortet testa att trimma ner det i radions subtrim.
2. Fel riktning på roderkanalen -Reversera

numnutchris
2014-03-15, 15:44
Gå först igenom receiver test och se till att alla spakar går åt rätt håll (du ser i kortets display left, right, back, forward osv och att värdena på min o max går mellan -100 och 100 utom för gasen som visar idle = 0 och full = 100)
Sen ska det gå armera enligt ovan, ner-höger.

(går sen servot åt fel håll så ändrar du i kortets mixereditor för kanal 4 så värdet ändrar tecken, tex. 100 ska vara -100)

lixxer
2014-03-15, 15:47
error no yaw input? kan fortfarande ej armera kortet

numnutchris
2014-03-15, 15:49
Sändaren måste vara på och ha SL av när du kopplar in acket om tex. trin ligger upponerpå då.

lixxer
2014-03-15, 15:58
sl?

Kenneth E
2014-03-15, 16:38
Stabiliseringsläge

lixxer
2014-03-15, 16:43
kollade reciver test nu å alla kanalerna hade no signal.

FinnbyFraggel
2014-03-15, 22:11
Du har ingen kontakt mellan radion och mottagaren.
Vad har du för fabrikat / modell på radion?
Om det är en 2.4 Ghz radio måste du "binda" den till mottagaren, titta i radions instruktionsbok hur man ska göra.
Sen ska du alltid starta radion innan du sätter i batteriet i modellen.
På "SAFE" bilden ska du få ett OK när du har kontakt mellan sändare och mottagare, sen kan du gå in i recever test för att verifiera att alla kanaler reagerar på rätt sätt.

/Jonas

lixxer
2014-03-15, 22:55
har en futaba inköpt 2010. har haft samma mottagare i min Icon a5'a. radion startar jag alltid först.

så här står det
self level is off.
ok
error yaw input
battery 0,0v

FinnbyFraggel
2014-03-16, 07:27
Nu har jag inte koll på hur man ser att Futaba mottagaren är bunden till sändaren men jag gissar att du ska ha en fast lysande diod på mottagaren.
Och sen är frågan om du kopplat in kablarna mellan mottagaren och KK2 kortet rätt?
Du har minus mot ytterkanten på kortet så där ska du ha den svarta kabeln.
Kanal 1 - 4 på mottagaren ska vara i ordning uppifrån och ner på KK2 kortet och den sista ingången på KK2 kortet ska du koppla till AUX1 på mottagaren och då borde det bli Gear-switchen på sändaren och den är för att växla mellan acrobat och selflevel läge.
Jag har för mig att det är under Misc. menyn på KK2 kortet som du ställer in om selflevel ska styras via AUX eller STICK, använder du STICK måste du välja flygläge innan du armerar genom att dra högra spaken ner till höger samtidigt som du tar vänstra spaken ner till vänster och för att skifta flygläge drar du högra spaken ner vänster samtidigt som du tar vänstra spaken ner vänster.

/Jonas

lixxer
2014-03-16, 22:16
Den svarta kabeln? känns som jag missat något då kanske? Jag har kopplat som så rudder elevator aileron throttle på den vänstra sidan och motor och servo på den högra sidan uppifrån och ner. någon som har en bild med korrekt koppling kanske. börjar känna mig dummare å dummare för varje gång nu tyckte mig ha lite koll på hur det skulle kopplas. vill bara ha den flygandes så go pron kan åka dit sen får man väl se när man tordas he på fpv men till en början så vill jag bara den flyger

Matsa
2014-03-17, 00:01
En bild på min Quadcopter.

44534

I ditt fall med Tricopter så ska utgång 4 på KK2'ans
högersida gå till servot för att tilta motorn baktill.

Alla servokontakter ska sitta med minuskabeln utåt
som på bilden ovan.

Matsa...

lixxer
2014-03-17, 11:25
har nu fått i ordning på det mesta. skall snygga till lite kablar sen blire väl provflyg antar jag,m tack för hjälpen alla.

Matsa
2014-03-17, 11:44
Hmm Futaba, prova att reversera gaskanalen på sändaren.
Glöm bara inte att ta bort propellrarna först!

Matsa...

FinnbyFraggel
2014-03-17, 11:56
Jag har för mig att servot inte reagerar innan du har armerat och startat motorerna.
Prova att med propellrarna avskruvade armera och dra upp gasen så alla motorer snurrar, prova att ge roder eller om du har selflevel aktivt, lyft upp koptern och vinkla den lite så ska den ge motroder...

Lycka till.

/Jonas

lixxer
2014-03-18, 08:40
okej har testat å få den å flyga men den rollar åt vänster när jag försöker lyfta, någon aning vad det kan bero på?

FinnbyFraggel
2014-03-18, 09:13
Kör du med 'Selflevel OFF' så tippar den gärna lite vid "take off", går det att ge mot roder så du får den att lyfta?
Lite beroende på PID inställningarna kan den vara lite "hal" tills den är justerad.
Prova gärna med 'Selftlevel ON' och se om den blir stabilare.
Har nollat alla trimmar på radion och gått in i recever test menyn och sen justerat SUB TRIM i radion så du får 0 på alla värden utom THR som jag har för mig ska visa -100 då spaken är längst ner.

/Jonas

lixxer
2014-03-18, 10:43
Det händer inget aĺls även om jag ger motroder tyvärr. Har kollat klipp på tuben ställt in efter rekommenderade inställningar. Har inte testat selflevel on men tyxker det borde fungera trots selflevel off.

Trim är nollat så begriper ej vad som är fel

FinnbyFraggel
2014-03-18, 21:26
Om du håller upp koptern i luften och vickar på den med motorerna i gång utan proppar, reagetar servot då eller hör du om motorvarvet förändras?
Vilken FW har du i KK2 kortet?
Du bör köra 1.6.
/Jonas

lixxer
2014-03-19, 10:13
servot reagerar när jag vickar på den men den tippar ändå för mig. hör ingen ändring i motorvarvtal. Inte den blekaste koll på vilket firmware som är på den. köpte kortet för drygt halvår sedan typ.

FinnbyFraggel
2014-03-19, 10:50
När du kopplar in batteriet står det FW version nån sekund innan den växlar till SAFE.
Kam du lista dina värden i PI och SL så kan vi se om dom är lämpliga.
/Jonas

lixxer
2014-03-19, 12:29
version 1.2 pi roll 35/100/25/20 och sl 100/20 är vad jag får fram. film från igår med nuvarande problem. https://www.youtube.com/watch?v=2ezVD_5l0Vg&feature=youtu.be

måste man ha nå speciella prylar för å byta till nyare version? tyckte mig se det på youtube men kanske finns flera sätt?

återkommer ikväll ska iväg å jobba slutar 19 så hoppas ni har nå bra tips, men tack för all hjälp så här långt iaf.

FinnbyFraggel
2014-03-19, 13:08
Ok, med FW 1.2 så fungerar i stort sätt inte SL och jag är osäker på hur bra den är att flyga som tri...
Ska du få någon flygglädje med den ska upp uppgradera till FW 1.6 då det är den senaste stabila versionen.
För att uppgradera behöver du en USBASP med tillhörande driver och mjukvara.
USBASP köper du lättast av någon här på forumet eller beställer från ebay då dom är konstant slut på Hobby King....
Jag köpte min för typ 30:- på ebay..

I dom här trådarna kan du hitta lite förslag på PI inställningarna.
http://www.fpvhub.com/index.php?topic=8853.0
http://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/forum_posts.asp?TID=34904
Och där säger dom att dom flyger med FW 1.2 men sen är frågan hur bra dom flyger och hur mycket det krävs av piloten för att dom ska flyga.
Jag kör ett KK2.0 med FW 1.6 på en quad och när jag flyger inomhus kan jag släppa spakarna och den ligger i stort sätt still i luften, visst man måste korrigera lite vid "takeoff" för att den inte ska driva iväg men det är marginellt....

/Jonas