handdator

Visa fullständig version : Båtprojekt



Bertone
2014-03-17, 16:21
Hej
Jag har dåligt med båterfarenhet (flyger multicopter) och behöver lite tips på var jag hittar ett bra utbud på delar.
Projektet är en "båt" till systemkameran så jag kan glida runt i dammarna o fota fåglar.
Min första idé var att köpa en enklare, och komplett, båt och sedan göra en trimaran av den, för stabilitetens skull. Eftersom jag redan har 11v batterier (och 14,8V) ville jag kunna använda dom, men det begränsade utbudet ganska mycket så nu funderar jag på att köpa delar istället.
Det kanske är någon här som har en begagnad båt att sälja?
Eller vet en bra butik?
Christian

Flygsmurfen
2014-03-23, 19:37
Hej, vill du fotografera med en systemkamera i lugnt vatten behöver du en låg men bred bärkraftig båt.
Det går ju att göra en mycket enkel lösning.
Skär ut ett skrov av friggo i lämplig kvalitet.
Sedan är det bara att sätta in lämplig drivlina och batterier i en plastlåda.
Montera roder i aktern och kameran ovanpå.
Svårigheten bli att göra den tillräckligt tyst så att du inte skrämmer fåglarna.
Gummiupphängd motor och mjuk axelkoppling?
Kolla denna sajt för delar: Mycket bra utbud och snabb leverans.

http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/amati_riva.html

Lycka till och håll oss uppdaterade.
// Mats W

Bertone
2014-03-23, 22:41
För att komma igång har jag gjort en "flotte" av 6st 1,5 liters petflaskor - en katamaran. Detta är bara en test och den är gjord för att få plats i badkaret, men petflaskor skulle nog funka bra. Den är ca. 40x60cm. Krävs en rejäl drivlina för att driva den framåt! Stor propeller o lågt varv, gissar jag.
Ja, den bör vara ganska tyst. Vad är det egentligen som låter så högt? Vibrationer, propeller?
Skall kolla länken du rekommenderade. Tack

Henrik.A
2014-03-31, 20:33
http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=common/home
använder jag mig av håller på och slutför mitt bygge.
mycket god service.

Bertone
2014-04-01, 18:32
Dom verkar ha bra utbud. Mitt problem, eftersom jag är båtnovis, är att få ihop en bra drivlina. Fartreglage, motor, propelleraxel propeller och roder. Allt skall funka tillsammans och för den typ av farkost jag nu bestämmer mig för.

Flygsmurfen
2014-04-01, 19:20
Du behöver något lågvarvigt med stor propeller för att smyga med tung båt.
Jag har satt en Graupner Speed 900BB i en modell på 130 cm/ 7 kg typ bogserbåt.

T.ex här:
http://www.westbourne-models.com/Model_Shop/Speed_900_BB_Turbo_12v-2084-ext.html

Matad med bly-ack på 12 v/ 7 ah (köp på Jula). Ger kraft så det räcker.

3-bladig propeller på 45 mm diameter. Propeller i lämplig typ och axel av rätt längd hittar på firman jag länkade till nyligen.
När du valt dem väljer du koppling beroende på motorns axel och diametern på propelleaxeln. Ibland får man köpa till passbitar för att få det att passa.
Fartreglaget bör tåla ca 10 Ah, mer lär den inte dra.

// Mats W

Bertone
2014-04-26, 19:43
Detta kommer, åtminstone till en början, bli ett diy-projekt med enkla medel. Jag har slaktat en gammal 18V skruvdragare och behåller motor, växellåda och chuck. Det sitter ihop som ett paket, drygt 20cm långt. Jag kommer testa att behålla gasreglaget. Målet är att göra en "pod", dvs motor o propeller i en styrbar enhet, under vattnet. Jag har köpt en propeller till Biltemas elutombordare och på vägen till kassorna plockade jag på mig en 12V kupéfläkt, enbart för att även testa den trebladiga "propellern" som satt i den. Skruvdragaren borde definitivt ha tillräckligt vrid för att dra runt större propellrar. Tur att min bror precis byggt pool, så jag slipper testa i badkaret...
Har även köpt en skruvmejsel med långt böjligt skaft att använda som propelleraxel - när jag testar konstruktionen (eller om jag inte lyckas med podden!).
Än så länge har jag bara lagt ut några hundralappar och om det funkar nu så behöver det inte kosta mycket mer.
C

Flygsmurfen
2014-04-27, 14:28
Mors, låter utmärkt.
Tänk bara på att dessa prylar inte klarar saltvatten så skall du köra i Östersjön behöver du smörja eller kapsla axel mm
ordentligt.
Metall av sämre kvallitet rostar omedelbart efter första doppet om man inte är förutseende.
Spontant tror jag att den propellern kanske är för stor för din motor??
Kanske går om du kör på mycket lågt varv/ högt moment?? Skall bli kul att se.
Håll koll på motortempen och mät strömförbrukningen med en tång-ampere mätare så att du inte grillar prylarna.
Kul att följa dina framsteg.
// Mats W

Bertone
2014-04-27, 23:29
Öresund, på sin höjd. Mest dammar dock. Testade propellrarna i vatten idag. Det var ett våldsamt drag i den tvåbladiga utombordsproppen (diam 24cm). Denna känns mer rimlig: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Elflakt-12-V-391958/ (14cm) men den är ju inte precis optimerad för att användas i vatten.... och det är ju frågan vilket som är bäst - stor propp o lågt varv eller mindre propp o högre varv?

Flygsmurfen
2014-04-28, 10:46
Skall du smyga på fåglar med kamera är det absolut stor prop/ lågt varv.
Fungerade det verkligen med båtproppen?? 24 cm är ju en jätte-snurra för en sådan motor.
Har du kollat på billiga plastproppar hos handlaren jag länkade till tidigare?
Det gäller ju att få ampere at räcka ett tag också.
Mvh
Mats W

johan501
2014-04-28, 11:52
testa beställa nåt sånt här och se vad som händer istället för att dona med super stora grejer, när folk säger stor propp och lågt varv så tror jag helt ärligt inte dom menar 1:1 båt propellrar eller från små bordsfläktar utan stora rc propellrar..

jämför man med vad du tittar på för grejer nu så är det ju nästan gratis att prova :P

http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=product/category&path=1_29_38&page= (http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=product/category&path=1_29_38&page=3)

http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=product/category&path=1_30_148&page=3

http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=product/product&path=1_30_151&product_id=1000

Bertone
2014-04-28, 23:04
Högt varv högt ljud, tänker jag. Jättepropellern (70:-) ser nästan grotesk ut, men varvtalet kommer bli angenämt lågt. Farkosten kommer bli ganska tung. Bara objektiv o kamera väger närmare 3kg. Nåväl, prototypen är nu klar och redo för poolen. Vi får se vad som händer. Farkosten är fn. 50x100cm.
45224

Kenneth E
2014-04-29, 05:23
Har hållit mig borta från denna tråd ett tag för att se vart det hamnar. Eftersom du använder dig av en borstad motor skall du vara beredd på att gnistorna från den kommer att göra räckvidden kortare om du använder 2.4 radio, använder du 35mhz radio kommer du klart att få störningar. Filter på motorn är därför att rekommendera. Du gör helt rätt i att gå din egen väg, miniracingteknik är gjord för tävlingsmaskiner och där finner du inget du behöver, Merän kanske lite tips om hur man kan lösa vissa problem.

Bertone
2014-04-29, 09:36
Kenneth, när du säger begränsad räckvidd, vad uppskattar du den då till? Jag tvivlar på att jag kommer vara längre bort än 300m. Har både 35 o 2.4 så jag får väl testa. Måste också ha fpv på den.
C

Bertone
2014-04-30, 19:59
Då var jungfrufärden avklarad. Provade endast stora propellern. Med det mycket använda 1,3ah 18v originalbatteriet, säkert 20 år gammalt, gick den på halvgas i 14 minuter. Med ett 4S 6000 gav jag upp efter 30 minuter. 5 min senare mätte jag upp 15,7V i det batteriet. Jag körde på motorns högsta växel. Inget blev varmt...inte ens ljummet. Nu väger ju inte båten lika mycket som den kommer göra senare, men jag är nöjd med testet. Jag uppskattar toppfarten till drygt 3 km/h (inte lätt att räkna ut det i en 8m pool). Dom 9 literna flytkraft räcker inte - det behöver vara betydligt mer. Tror jag gör pontonerna i frigolit och skär dom till en "vass" form. Ju djupare den ligger i vattnet desto lugnare blir färden.

MarkusH
2014-04-30, 21:25
Jag hade nog gjort pontonerna med avloppsrör i lämplig dimension. Bara att köpa rör och kapa till önskad längd och avsluta med ändpropp. Det finns även lämpliga vinkla också.

Skrotiz
2014-05-04, 09:33
Jag hade nog också använt avloppsrör.

Hur funka den då? :)

johan501
2014-05-04, 19:14
Hejsan, kul att det verkar funka bra!



Jag röstar också på avloppsrör, med 2 meter 110mm rör (1 meter per sida) får du nästan 20 liter flytkraft och skulle det bli för mycket så fyller det rören med nånting tills den går så djupt som du vill.

längst fram på rör pontonerna avslutar du bara med en 45 grader böj uppåt och så ett täcklock på det :)

Bertone
2014-05-04, 21:59
Avloppsrör låter som en bra idé, men blev det frigolit eftersom jag hade det hemma.

Bertone
2014-05-10, 23:32
Version 2.0. 4mm plywood fastlimmat på ovansidan av pontonerna. Under träet ligger ett aluminiumplattjärn med gängade hål, för tvärslåerna. Motorn ligger i en förlängd petflaska som inte är helt tät dvs efter ett tag går motorn i vatten. Planen är dock att göra den vattentät. Vid full gas surrar det lite, men vid halvgas är den helt tyst. Ser häftigt ut när man glider fram med 60rpm! Testade också med styrning där jag använde ett stort kullager, rundstav och ett gammalt servo. Funkade ok, men behöver naturligtvis snyggas till och ev ett kraftigare servo. Tänker att jag vill ha 45 grader styrutslag åt var håll. Har en filmsnutt som jag skall försöka lägga här.

45457
45458

Nimbus-Bert
2014-09-25, 15:58
Hur gick det har själv gått i liknade tanker. Inte systemkamera direkt utan något mindre. Ta en spolarmotor från en bil och såga bort pumpdelen så har man en vattentät motor. Kameran tänkte jag mig på "rodret" så den alltid ser i färdriktningen. Båten ska sakna för och akter, den ska vara helt rund.

LIP
2014-09-25, 16:15
Roligt project.

Om jag skulle komma på att bygga en båt till det syfte du har skulle jag nog testa med en sån här pump, http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/ .

Borde bli väldigt tyst för fåglar.

Blir liksom vatten jet.

Nimbus-Bert
2014-09-25, 16:35
Ja, en idé men tror du det skulle röra sig speciellt fort. Kan ju vara vettigt, inget som fastnar i propellern.
Tänkte köpa denna http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Pentrypump-12-V-25983/. Lätt ta bort pumphuset och sätta dit en propeller.
Får se vad det blir.

Bert

LIP
2014-09-25, 17:28
Men.... skall man smyga sig på fåglar skall det väl inte gå fort....eller tänker jag fel?

McRegor
2014-09-25, 18:55
Bert - den pumpen är väl inte tänkt att använda som dränkbar pump ? Däremot är ju en elektrisk länspump dränkbar och på den borde det ju också gå att ta bort pumpbladet - http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/
Sen kan man väl använda den som "vattenjet-motor" också om man vill för det är hyfsat tryck på det utgående vattenflödet.
Roger

Nimbus-Bert
2014-09-25, 19:12
Även om den pumpen jag tänkte på inte är en dränkbar pump så är den säkert vattentät.
Gillar tanken med vattenjet för det har sina fördelar. Ingen propeller som fastnar. Man slipper ju göra mer än montera den, inga propellrar och axlar som ska fixas.
Kan bli en sväng till Bitema.

Bert

McRegor
2014-09-25, 19:37
Jag tvivlar faktiskt på att pentrypumpen är vattentät men varför inte slå till på en länspump istället ? Den går ju att använda både som dränkbar drivmotor till en propeller alternativt som en "vattenjet" - och som sådan fungerar en säkert avsevärt bättre än pentrypumpen för den har ju en helt annan kapacitet (5 eller 10 gånger så mycket beroende på vilken av Biltemas man köper). Sen finns ju elektriska länspumpar även på andra ställen än Biltema. Lite småintressant blev allt detta projekt - synd att man inte såg denna tråd före sommaren..:)
Roger

LIP
2014-09-25, 19:54
Den här pumpen http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/ tänkte jag naturligtvis skulle vara helt under vatten för att ljudet skulle elimineras så mycket som möjligt. Om du tänker dig den som en utombordare så kan du tom. sätta styrning på den direkt och behöver inget vattenroder.

/Lasse

Nimbus-Bert
2014-09-25, 20:48
Min tanke var en rund båt där motorn hänger mitt under och kan vridas med ett servo. Samtidig ska kameran vrida sig i samma riktning som motorn.
Kör jag inte motorn så kan kameran vrida sig 360 grader.

Nimbus-Bert
2014-09-26, 09:03
Frigolit torde bli ett bra flytetyg. Måste fixa en skärare bara, får bli en med kantaltråd från en slaktad brödrost. Behöver man mycket värme på tråden?

Pelleflygare
2014-09-26, 17:48
Kul projekt. Hur tänker ni styra med "vattejeten" länspumpen? Har kört stridsbåt med vattenjet och där styr man med ett rörligt "munstycke" och backar med en skopa som vänder strålen. Fick en idé att motorisera en vätte försedd med en GoPro - borde kunna ge spännande fågelbilder/filmer!??

Nimbus-Bert
2014-09-26, 18:28
Idé med vette finns hos mig med, det vore ju toppen att inte skrämma fåglarna. Min tanke var att vrida hela "motorn" och på det vise styra.

Bert

Matsa
2014-09-27, 16:22
Hur pass "Stort" servo behöver du? :)
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43389-Styrservo-till-1-5

Matsa...


Version 2.0. 4mm plywood fastlimmat på ovansidan av pontonerna. Under träet ligger ett aluminiumplattjärn med gängade hål, för tvärslåerna. Motorn ligger i en förlängd petflaska som inte är helt tät dvs efter ett tag går motorn i vatten. Planen är dock att göra den vattentät. Vid full gas surrar det lite, men vid halvgas är den helt tyst. Ser häftigt ut när man glider fram med 60rpm! Testade också med styrning där jag använde ett stort kullager, rundstav och ett gammalt servo. Funkade ok, men behöver naturligtvis snyggas till och ev ett kraftigare servo. Tänker att jag vill ha 45 grader styrutslag åt var håll. Har en filmsnutt som jag skall försöka lägga här.

45457
45458

Bertone
2014-09-29, 11:36
Jag har skaffat kraftigare servo (tror det var 10kg) men framför allt så är "gångjärnet" förbättrat. Har ingen bild just nu.
För ett tag sedan hade jag äntligen hittat ett fartreglage för borstad motor och 12V blybatteri, men sen visade det sig att dom inte hade fartreglaget längre så jag är fortfarande på jakt efter ett sådant. Jag kan ju visserligen använda gasreglaget som fanns i skruvdragaren, men hade föredragit ett "riktigt".
Båtprojektet har gått på lågfart i sommar, men hoppas hinna ta tag i det i höst.
Ang att skära i frigolit med glödtråd så kör jag med en pianotråd eller ev. najtråd. Ser ut som rostfri tråd, men vet inte exakt vad det är eftersom jag hittade den i gömmorna. Jag använder en vanlig 12V bilbatteriladdare, 5m kabel och ca40cm glödtråd. Funkar kanon.
/C

Nimbus-Bert
2014-09-29, 12:15
Förlåt om jag trängde mig in på din tråd.

Hur stor kamera har du tänkt ha Bertone? Jag har testat vattenpumpen som "vattenjet" och det lär räcka för min skapelse. Min "flotte" kommer bli en rund frigolit skiva med motorn hängande under, inget för en stor kamera.
Om det sedan funkar låter visa sig.47978

Bertone
2014-09-29, 20:13
Nimbus Bert, du är välkommen!
Jag tänkte ha en Canon 5D mk3 med 70-200 2.8, så det är väl minst 3 kg. På din roliga skapelse gäller det nog att ha väldigt låg tyngdpunkt. Kanske till och med tyngd i botten? Har du testat den? Hur stor är den? Fast har du en kompaktkamera är det nog inga problem med stabiliteten.
Min är 95x65cm och den kunde nog varit lite bredare.

McRegor
2014-09-29, 21:40
Vete f-n om jag skulle våga skicka ut en sån kamerautrustning på ett frigolit-flak, Bertone...:)
Roger

Kenneth E
2014-09-29, 21:47
Inga problem att skicka ut kameror på flottar det har jag gjort i många år, till och med när VHS var nya och alla vi som var födda innan dess vet hur stora dessa filmkameror var på den tiden.

Nimbus-Bert
2014-09-30, 06:28
Tack Bertone.

Min är ca 30 cm i diarmetern.

Jag är nog en bra bit från proffsnivå, kan bli en PoweShot. Min systemkamera lär inte rymmas där och även om den skulle det så skulle jag inte våga. Har också en Canon systemkamera men den bland fåglar och dess slutarljud lär jag bara få "rumpan" på fåglarna. Kan bli en Mobius kamera på den med FPV men får se om den funkar först.
Som du antyder så kan det vara problem med att den är för lätt.
Testade den nyss med flytkropp och motor, efter sänkt ner motorn så funkade det. Lade på min systemkamera och det flöt som en kork. Nu är ju inte min kamera lika tung som din men det skulle fungera. Motorn driver fram den redan vid 4 volt så tack LIP för tipset.

Nimbus-Bert
2014-09-30, 06:41
47984Tog en bild till, kameran är bara för referens
.

LIP
2014-09-30, 08:21
Vad kul.....tyckte väl att det borde fungera.
Nu ser jag fram emot lite bilder och en rapport om hur det fungerar när den är i tjänst.

Nimbus-Bert
2014-09-30, 09:25
Hur mycket fartreglagebehöver du Bertone? Skulle inte detta räcka? http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=307 Kan inte tre celler räcka, borde ju funka med 12 volt.

McRegor
2014-09-30, 10:25
Även här finns det några att välja på - http://www.hab.se/fartreglage/fartreglage-borstmotorer-c-337-1.aspx
Alla kanske inte klarar 12 V men flera gör det i alla fall.
Och klarar det 3S så borde det fungera på en 12 V blyack.
Roger

Nimbus-Bert
2014-09-30, 13:44
Lite till fixat, nu ska det till lite färg på den innan jag fortsätter. Monterat "vridplatta" , en mikrougn fick stå för lagren. Sedan ska servot monteras men där kvarstår en del funderingar.
47986

Bertone
2014-09-30, 17:12
Hur mycket fartreglagebehöver du Bertone? Skulle inte detta räcka? http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=307 Kan inte tre celler räcka, borde ju funka med 12 volt.

Jag har redan eldat upp ett fartreglage så jag känner mig osäker på vad som krävs. Tänkte använda 2st 7A blyaccar.

Nimbus-Bert
2014-09-30, 17:58
Jag har redan eldat upp ett fartreglage så jag känner mig osäker på vad som krävs. Tänkte använda 2st 7A blyaccar.
12 volt eller 24 volt ? Servo på det till borrmaskin skulle ju fungera. Hur många ampere du har på batteriet har ju inte mer betydelse än drifttiden.
Frågan är vad max strömmen är det är ju där man kan börja fundera vad för reglage man ska välja. En diod över motorn som skydd för reglagen skulle jag rekommendera.
Kondensatorer 0,1 uF en på varje anslutning på motorn och mot plåten på motorn och en över anslutningarna. Är sedan motorn öppen på något vis så är det lämpligt att sätta en plåt som skärm.

Bertone
2014-10-06, 00:07
12V. Skruvdragaren är visserligen på 18V, men eftersom jag hade 12V blybatteri tänkte jag använda dom. Just nu kör jag med servo på skruvdragarens gasreglage och det funkar ok. Finns ju möjlighet till back också, med ett extra servo.

Nimbus-Bert
2014-10-06, 08:43
12 volt lär ju räcka.
Back är nog ett villkor men du skulle kunna ändra servot så det kan rotera utan ändläge. Sedan rem hjul som får axeln ner till motorn att rotera.
Jag ska försöka med en liknade funktion, har nyss mekaniskt tagit bort pot i servot så det kan snurra fritt.

McRegor
2014-10-06, 08:59
Vill man kunna backa så borde väl det vara enklast att genomföra med ett reglage som har back...
Roger

Bertone
2014-10-06, 11:03
Eller kunna vrida motorn 180 grader vilket var min plan, men har inget lämpligt servo till detta

Nimbus-Bert
2014-10-06, 11:40
Går ju att modifiera ett servo, jag skruvade sönder mitt och drog ur pot ur axeln, vek den åt sidan och satt den i mittläge. Om inte pot får plats så måste man montera motstånd i stället.
http://www.sentex.net/~mec1995/gadgets/servos/servomod.html

McRegor
2014-10-06, 11:46
Får man fråga varför ni försöker med en relativt komplicerad mekanisk lösning när man kan få tag i reglage med backfunktion ? Och vill ni ändå lösa det "halvmekaniskt" med ett servo så kan ni väl sätta en "omkastare" kopplad via ett servo för att skifta plus och minus till motorn på det sättet eftersom det väl gällde borstade likströmsmotorer? Fast ett reglage med back verkar enklare...
Roger

Nimbus-Bert
2014-10-06, 12:12
Varför göra något enkelt när det går att trassla till. Skämtar bara, om jag ser på min konstruktion så skulle nog inte "jetmotorn" fungera så bra bakåt. Sedan vill jag kunna förflytta mig i alla riktningar.
Bertone skulle nog kunna ha ett reglage med back eller ett relä för backfunktion. Även han skulle ha fördel kunna glida i sidled.

McRegor
2014-10-06, 12:16
Jo - jag tänkte ju förstås på propeller-varianten och inte "vatten-jet'en" för där lär det som du säger inte fungera..:)
Så det kan bli...:)
Roger

Ålänning
2014-10-06, 18:17
Servostyrd skooopa! =) http://www.th-privat.de/mbau/jetstar-jets.jpg

Nimbus-Bert
2014-10-15, 20:09
Har testa min "farkost" i badkaret. Visst fungera det men pumpen (motorn) får farkosten att rotera. Kår ju att köra med men svår att styra.
http://bertssida.se/ finns film.

Kapten Bert

Kenneth E
2014-10-15, 21:13
Har du gjort styrningar under båten för att styra upp båten, limma fast lister på högkant sedan lovar jag att det fungerar bättre.

Nimbus-Bert
2014-10-16, 05:20
Var inne på samma tanke Kenneth E men då försvann en del av idén. Den ska inte ha en förutbestämd körriktning. Tänkte i stället några små "roder" i ytterkant på båten strax under vattenytan.
Bert

LIP
2014-10-16, 08:04
Har testa min "farkost" i badkaret. Visst fungera det men pumpen (motorn) får farkosten att rotera. Kår ju att köra med men svår att styra.
http://bertssida.se/ finns film.

Kapten Bert

Det var min första tanke när jag såg att du monterat "motorn" i centrum, borde fungera bättre om du flyttar motorn något längre bak.

Eller då monterar du dit 3 "motorer" och mixar in dom "ungefär" som flaperons.

Dvs. du använder höjdroderspaken för att köra framåt och skeven för att svänga med att ändra varvtalet.

Cox
2014-10-16, 08:28
Det fanns väl ett avsnitt med "På kurs med Kurt" där han blir pålurad en rund båt som har motorn i mitten, den gick mest runt runt den också... :sarcastic:

McRegor
2014-10-16, 09:42
"På kurs med Kurt" - ett riktigt kultprogram om jag får säga det själv. Och ja - även den snurrade mest runt..:)
Roger

Nimbus-Bert
2014-10-21, 07:05
Nu hade Kurt och jag inte samma förutsättningar, min farkost bestämmer med motorn vilken riktning den åker inte med "skrovet" i detta fall frigoliten. Att skrovet roterar när jag åker framåt har ingen betydelse. När jag svänger så får jag viss förlust på grund av att det roterar.

Se film på min sida.http://bertssida.se

Bert

Bertone
2015-01-13, 22:50
Projektet har legat nere ett tag men nu har Bjärred o jag tagit nya tag! Vi har ändrat användningsområde från fota-fåglar-med-stor-kamera-båt till filma-sjöbotten-båt. Vi kommer ha en "kamerapod" som hissas ner till lämpligt djup. I podden finns fpvkamera inkl. batteri och härifrån går två kablar upp till ytan - gnd och video. Dessa två kablar fungerar som hisslinor. Podden går att tippa så att man kan titta både framåt och rakt ner. Tiltningen sköts från båten. En GoPro kommer fästas på podden. Hisslinorna är 10m långa så det är maxdjupet. På båten finns en trumma där kablarna viras upp och inne i trumman finns videosändaren från fpv-kameran inkl batteri. Ja, videosignalen funkar!
Framdrivningen sköts av helgens loppisfynd - motorn från en elsparkcykel. 120W o 24V. 50:-.
Utmaningar:
-Bjärred skall få ihop ett fartreglage (inga problem för honom!)
-Vi måste få till microbrytarna som bryter strömmen till hisstrumman när den är i max- o min-läge.
-Få kamerapodden tät....den klarar ett dygn i vasken, men 8m ner är det helt andra bullar..
-All utrustning på båten väger närmare 15kg så pontonerna måste få lite mer volym.

Det här projektet går ut på att bygga komponenterna själv i så stor utsträckning som möjligt.
Motorn till hisstrumman kommer från en kopieringsmaskin och är en fantastisk lite sak med växelhus och är stark som en björn. Tiltningen av kamerapodden sköts av en miniskruvdragare kopplad till en skruvstång hämtad från en skrivare. Det mesta är än så länge på prototypstadiet och nästa steg blir att limma på mer frigolit på pontonerna och testa om motorn funkar utan nedväxling med den stora propellern vi har, och med 15kg last. Vi kommer använda 2st 12V 7Ah batteri.

Bertone
2015-01-17, 16:27
Nu har vi testat båten i bassäng. Körde 15-20 min och mesta tiden var båten förtöjd. Gick ner till 10.5V/batteri. Av någon anledning blev motorn väldigt varm - närmare 60 grader. Förstår inte riktigt varför, men tror inte det kommer vara några problem. Den kommer inte gå på fullgas mer än några minuter. Har grejat med propelleraxeln idag. Motoraxel och propelleraxel sitter ihop med en bit bensinslang så att inget går sönder om det inte är exakt i linje.
Pontonerna har fått lite mer flytkraft så nu kommer den nog ligga rätt i vattnet. Vikten är inte centrerad på bilden nedan - båten är baktung.
Kamerapoden har legat på botten av en bassäng över natten (1,5m) och klarade sig bra.
Nu skall axellagringen precis framför propellern (ett inlineshjul) fästas med två stag upp i båten. Och motorn skall fästas i fören.

Kenneth E
2015-01-17, 20:29
Kanske blir motorn varm för ni använder en JÄTTEPROPELLER. Försök tillverka en växel på minst 2:1, så går det säkert bättre nästa gång ni testar. Tror nog en 4:1 växel skulle bli bra för projektet.

Bertone
2015-01-18, 22:22
Så kan det vara Kenneth, men med full gas med nuv. setup går den i runt 5km/h. Växlar vi ner den går den långsammare o det vill vi inte. Dessutom försöker vi göra det så enkelt som möjligt och slipper gärna att leta drev som passar. Som jag sa så kommer vi mest puttra fram långsamt så jag tror inte det kommer vara ett problem.

Kenneth E
2015-01-18, 22:38
Den kanske till och med orkar gå fortare med en utväxling, samt att ni får lite varvtals register. På min bogserbåt gjorde jag just det, drog massa ampere utan fart, växlade ner 4:1 och på med en fyrbladig 140mm propeller, det var en kaxig man som ville ha dragtävling men vi fick avbryta innan han föll i vattnet, den drar fortfarande en hel del ström men som jag kan trottla och som den drar, plus att den är mjukare att köra.
Lycka till.

Bertone
2015-01-19, 00:28
Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen

bjerred
2015-01-19, 02:01
Måndag kväll flygväder men på tisdag kan vi nog testa det arduinostyrda fartreglaget i poolen!

Kenneth E
2015-01-19, 06:58
He He He!



Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen

Kenneth E
2015-01-19, 06:58
He He He!



Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen

Bertone
2015-02-04, 22:12
Med några snygga o väldoftande ekplankor fick jag ihop ett motorfäste som verkar stabilt nog så nu har vi utväxling. Bjärred har slitit med motorstyrningar, ändstoppsgivare och räkneverk och det är snart dags att koppla in allt. Kamerapodden höll inte tätt på 3m så nu har vi skaffat en riktig dyklampa (UK Sunlight D8) där både fpv-kamera och lampa skall finnas. Två kablar skall ut ur lamphuset och fn testar jag vilket lim som funkar bäst med lampans plast. Jag har en kabelförskruvning (kabelgenomföring) från Biltema (20:-) som är IP68, men jag kommer även limma.