handdator

Visa fullständig version : Hur säker är spektrums satellit mottagare igentligen?



Martin_s
2014-03-18, 02:32
Hejsan!!

Sitter här med en ar8000 mottagare i handen och börjar bli tveksam till att montera den i min nya kärra.. Har själv och vet flera som råkat ut för flygplan som blivit plockepinn med dessa mottagare då de inte fungerar utan satelliten.. Har säkrat den med lite flytande gummi denna gång men ändå känner man sig lite osäker.. Är det bara ar8000 som har detta problem? Klarar sig tex en ar9020 med en av sina två satelliter om ena lossnar från kontakten under flygning? Är det så att spektrums mottagare med flera satelliter inte kan klara sig om ena skulle lossa under flygningen är det ju tusan så jag börjar fundera på att byta märke på radion nu när flygplanen börjar kosta några kr.. Detta är jag säker på att ni erfarna gubbar har koll på och kan göra en osäker nybörjar själ på dyrare flygplan lite tryggare..

Lelle
2014-03-18, 07:21
Hej Martin.
Nu vet jag inte så mycket om AR 8000. Jag har själv en Spektrum DXM-12 som jag har en spektrum powerbox i flygplanet med 4 satelliter. Såvitt jag förtstår så kan du inte flyga utan satelliterna för dom är ju mottagare eller antenner, och enl min instruktion så fungerar systemet fortfarande med bara en satellit om du skulle tappa 3 st.

Vad står det i din manual?

Jorgen
2014-03-18, 13:12
Jag provade exakt hur det bär sig åt. AR8000 fungerar om satelliten ramlar av under flygning. Vad som händer om en satellit trasslar in sig i propellern och får alla trådar kortslutna får du prova själv ;)

AR8000 fungerar INTE om satelliten är borta när du slår på strömmen. Så om du har en dålig strömförsörjning så kan du få problem.

Spektrum mottagarna har rykte om sig att vara mer känsliga för en dålig strömförsörjning. Om man jämför med 35MHz och liknande så är det troligtvis sant. Allt med en microprocessor är känsligare än det som inte har microprocessorer i sig. Om som spektrums mottagare är känsligare än andra märkens 2.4GHz mottagare kan jag inte uttala mig om. Förutom då att tex en AR8000 slutar fungera om du först lyckas slita bort satelliten under flygning och sedan får ett kraftigt spänningsfall till mottagaren.

Jag kan inte prova på AR9020 för tillfället men om du ger det lite tid så kan jag nog gräva fram det flygplanet. Minnet säger att det kräver en av de tre satelliterna för att fungera.

Martin_s
2014-03-18, 15:16
Tack Jörgen.. Jag hade en ar8000 i en edf en gång och den la av helt i luften och efter att den gått i backen hade jag ström till mottagaren men satelliten hade lossnat och inget hände när jag spakade.. Efter att jag stoppade i satelliten igen och band om den fungerade den igen så tog för givet att de inte fungerade utan satelitt och har hört flera som upplevt samma sak.. Ska prova när jag har radion hemma jag med sen kanske hände något med mottagaren och min satelitt åkte ur vid kraschen då.. Men har du tid får du gärna prova 9020 då jag måste köpa mig ytterligare en mottagare inom kort och inte så många kr extra för lite mer säkerhet om den klarar sig på en satelitt..