handdator

Visa fullständig version : esc problem.



stucke70
2014-03-18, 10:30
hej, jag har bytt ut mina tbs esc då en gick sönder och de var lite klena i kontakterna så jag mont alla fyra nya, gjorde en calibrering med en multicalibreringskabel men fick inte riktigt samma signaler som videoinstruktionerna. testade varva upp motorerna ändå när nazan inte var inkopplad och dom var jämna och fina och följde registret upp bra. men när jag kopplat in nazan och allt ser det bra ut i datorn vill de endast starta
om jag för trottlen uppåt över hälften och sedan varvar de uppåt av sig själva.även om jag valt intelligent start i datorn vill den inte starta så. nu i efterhand har jag sett på nätet att de inte behövdes calibreras tydligen, de var redan klara för naza direkt. har dubbelkollat och ser ingen info om detta på deras tbs shop.
skall jag försöka calibrera om eller har ngn erfarenhet av problemet? jag testade calibrera tre ggr då signalen jag fick var annorlunda.

stefan

stucke70
2014-03-18, 11:57
hm, på alla fyra esc,na är det svart,röd och vit kabel , på de gamla var det bara en av fyra som hade det, antar att det var den med bec, stämmer det. och de andra hade bara vit kabel. är detta ngt som ställer till det, ger jag ström från alla esc,na nu?

stucke70
2014-03-18, 13:11
okej, jag svarar mig själv lite. tydligen är det inga problem att ha kvar den röda kabeln på dessa fartreglage då de var linjära och inte skiftande eller nåtsånt.
Har plockat isär igen för att dubbelkolla.
testade att calibrera om både ett i taget och med multikabeln.
Jag får tre toner i början , drar ner throtteln och får en ton, känns som det är rätt calibrerat.
har dock sett på youtube att de får två toner i slutet men jag vet inte om det bara skall vara en ton på de nya. när jag ger gas med calibreringskabeln i så funkar motorerna perfekt. kopplar in naza så startar dom bara på 65 % och stegrar själva sen.
skall jag ändra endpoints något , isåfall hur och innan calibrering?

stucke70
2014-03-21, 07:34
hm, är det ingen som har en tanke ens?
Tydligen SKALL man inte calibrera tbs bulletproof om du har en naza då de redan är perfekt inställda säger dom, men det känns konstigt att man skulle förstöra något om man ändå kalibrerar dom. jag hade -135 til 135 på endpoints som funkade bra med dom gamla bulletproofen men då fick jag konstiga toner vid kalibrering men efter pratat med trappy ändrade jag till -150 till 150 på min futaba och fick rätt toner . dock verkar det ändå som jag sabbat fartreglagen, lät som dom skulle skicka nya, håller på och krånglar med det nu.
så Kalibrera inte om ni har naza, och tbs borde informera tydligt om detta då det inte står något på deras shop eller liknande.

Marker
2014-03-21, 08:01
Sök vi ta det i andra tråden och hoppas på att Stiffe kan hjälpa oss?