handdator

Visa fullständig version : Info om APM?



Ålänning
2014-03-19, 20:29
Gah! Blir galen. Vad heter grejerna egentligen? APM? ArduPilot Mega? ArduMega Arducopter? ArduPlane? APM:Plane? Osv. Hur hänger allt ihop och vad heter vad? Tillverkare? Versioner? Manualer? Istället för att hitta PDFs som man kan läsa från början till slut så är det flera olika hemsidor som dräller med länkar kors och tvärs till samma och olika sidor. Var ska man börja? Nu ska jag iaf se på Kobra.

UndCon
2014-03-20, 07:53
Kobra's program var riktigt bra.



Det är bara att gå in på http://www.diydrones.com/ och läsa på :)

Arducopter, Arduplane och Ardurover är bara olika program som körs på APM (elektroniken)
3D robotics orginalet


Det som är extra Kul är att det var dessa herrar som var med i Kobra...



EDIT:Stavar fel ibland

Ålänning
2014-03-20, 20:01
Jag somnade så jag missade Kobra helt. Tur man inte hade nån tjänst så man kunde se på det i efterhand. Gah!

Aha, så det är därför det är en ArduPilot 2.6 i flyget? =)

flunk
2014-03-20, 20:10
direktlänkar (hittas på diydrones.com):

copter.ardupilot.com
plane.arducopter.com

3drobotics.com

:)

Licke
2014-03-21, 09:15
Håller med dig Ålänning, är rätt rörigt. Det jag försöker hitta är om mjukvaran Arduplane går att köra i Multiwii-korten. Får en känsla av att korten är "besläktade" med varandra, samma processorer osv. Någon som vet?

UndCon
2014-03-21, 12:30
Jag vet att det kördes tidigare på kort med multiwii-sensorer (Wii) - men jag vet inte hur det har gått efter det.

Det var många versioner sedan...

I configen till Arduplane finns det ett antal alternativ till kort att köra på om jag minns rätt

Skydive
2014-03-21, 13:23
Ser inte riktigt det krångliga i det! Ladda hem mission planner och läs steg för steg instruktionerna på: http://copter.ardupilot.com/

Är det några specifika frågor så speca upp dom så ska vi nog kunna hjälpa dig!

Licke
2014-03-21, 13:39
Tack. Ska testa!

Ålänning
2014-03-21, 18:04
Hållit på fixat på en Skywalker 2012 188 Event38 med ArduPilot 2.6 och GPS (med magnetometer) mot en Turnigy TGY 9X hela eftermiddagen. Enligt trial n error och googlat lite i manualer när vi stött på patrull. =) Några frågetecken återstår...

1. Hur kalibrerar man kompassen på rätt sätt? Har sett lite olika filmer och det blir ju int rätt. Bäst vart det när resultatet vart att söder och norr va klockrena, men väst o öst omsvängda.

2. När man lägger allt i Automode (flyga efter rutt) så börjar rodrena rycka åt ett håll lite nu och då, alltså inte mjuka små kompenseringar, utan nästan hela utslag. Vad är det bra för? Ser inte alls rätt ut.

3. Hur disarmar man? Funkar ju inte dra throttlen ner och åt sidan (tror det var vänster för disarm) 2 sek. Är det så att automode armar själv? LEDen på APMen lyser rött efter initieringen.

4. Vad är det som är APM egentligen?

Allt ovan görs inomhus (satelliter funna). Som RC-flyg är flyget klart och det ska provflygas så fort vädret tillåter.

Ålänning
2014-03-21, 18:26
Fråga 5. I "stabilize"-mode så reagerar höjdrodret som det ska, skevrodrena som de ska, men sidorodret gör ingenting. MEN, när man rollar flyget så att skevrodrena rör sig, då rör sig sidorodret också!!! Why? Kan man ställa om?

UndCon
2014-03-21, 23:25
Det finns en del i manualen om det om jag kommer ihåg rätt...

Ålänning
2014-03-22, 08:14
Det finns en del i manualen om det om jag kommer ihåg rätt...
Sablars! =) Det är ju nog så det är. Leta upp RÄTT manual och sidor (tack för länkarna ovan) och se vart det barkar.
Perfekt flygväder bara och jag är ledig så jag tänkte skynda på lite... men det får bli en annan gång.

UndCon
2014-03-22, 09:50
Skynda långsamt :) Jag gjorde nog 10-15 flygningar med olika tester

1 flyga normalt
(testar att allt är ok)

2 testa stabiliserat läge
(flyga från sig, dra kraftiga roder och släpp spakarna - kärran planar ut helt och hållet)

3 testa loiter
(kärran cirklar runt runt på samma ställe - jag anpassade cirkelns diameter i Mission Planner)

4 testa return to home
(flyga från sig på okänd höjd, min RTH är inställd till 50m höjd och GPS position över fältet via MissionPlanner. RTH aktiveras och kärran vänder om direkt, justerar till angiven höjd och cirklar sedan över platsen)

5 testa waypoint navigation
(en enkel rutt upplagd i MissionPlanner runt flygfältet. en fyrkant uppritad sedan RTH)


6 börja flyga FPV när man vant sig vid APM, inställningar mm

Ålänning
2014-03-22, 11:12
Haha, jo ja, jag är väl den som hejdat projektet lite. Ägaren uttrycker sig vid varje framgång i bygget "fint väder, prova?" och jag säger neeej! Men flygklar som RC-flyg (din punkt 1), det är den. De övriga punkterna verkar helt logiska och är typ planen vi hade. Ska grunna lite mer.

Men ändå... tycker det är lite flummigt med tillverkare, namn, benämningar osv.
Några frågor som säkert nån av er snabbt kan svara på...

A. Vad skiljer Humummblabla ArduPilot 2.6 (som jag har):
http://ardupilot.com/wp-content/uploads/2013/04/apmsideentry1.jpg
mot 3D Robotics APM 2.6:
http://s3.amazonaws.com/3dr.production/1049/zoom/apm_2.6.jpg?1393192921

B. ArduPilot och APM och ArduPilot Mega säger att det är en och samma produkt med olika namn som en firma tillverkar men som flera gör lite hur de vill med vad gäller namn?

C. Har läst om version 2, 2.5, 2.6 och 2.6+ (som står på höljet). Dessa är alltså endast hårdvaruversioner?

D. Ordet Mega smyger in sig lite nu och då, detta står ingenstans på ArduPilot-hårdvaran (!?) men antar att ArduPilot Mega = APM. =)

E. Benämningarna nedan är bara firmwares för de olika ändamålen?
- ArduCopter (för multirotorer, numera APM:Copter)
- ArduPlane (flyg, numera APM:Plane)
- ArduRover (bil, numera APM:Rover)

F. Det är alltså samma hårdvara till allt ovan? Alltså denna ArduPilot 2.6/APM 2.6.

3D Robotics säljer även PixHawk (vad nu skillnaderna är).
Finns även nåt som heter MultiWii, men det har jag noll koll på, varken tillverkare eller vad det handlar om, samma CPU som nämndes ovan? Denna liknar inte ett dugg hårdvarumässigt dock.
Nåt mer som grundar sig på samma concept som APM/Ardupilot?

sm3xrq
2014-03-22, 17:12
När jag slår på rtl så drar coptern iväg i en jävla fart åt helt fel håll...
jag har märkt att när jag kopplar in den till datorn så tror den att norr är mot söder och så vidare. men vad jag än gör så verkar det inte som att det gör någon skillnad... tilläggas kan ju att det e ett apm 2,6 kort i den.

någon som har någon bra idé att komma med ?

klas_s
2014-03-22, 17:29
APM 2.6 har inte inbyggd magnometer(compass), kanske har du vänt den externa kompassen fel. Eller inte kalibrerat den.

pille
2014-03-22, 17:30
Kompassen är orienterad "åt fel håll" mot hur det är konfigurerat i mjukvaran!

APM 2.6 innebär extern kompass. Har du talat om för mjukvaran hur kompassen är orienterad? (3DR:s GPS+Kompass är te.x vriden 180 grader jämfört mot den inbyggda kompassen i APM 2.5.2/2.5).

Se i Mission Planner där du kalibrerar kompassen ("under "Initial Setup" -> "Mandatory hardware").

sm3xrq
2014-03-22, 18:26
jo då jag har kört kalibreringen ca 40 ggr nu :P men den fattar itne att norr inte e åt söder osv... och lite nu och då när jag slår på den så tycker den att offsetten e för hög på compassen. jag tror jag har fått till den biten nu iaf. får ta och prova det i morgon när det e lite ljusare ute :)

Ålänning
2014-03-22, 19:21
Samma för mig, men Norr och söder är rätt, öst och väst är fel, så min beter sig som den är upp och ner. Kommer inte in i Mission Plannern, USB UART Serial-skitdrivern funkar ej...

sm3xrq
2014-03-22, 19:29
funderade på om man inte kunde ta och köra kalibreringen, när den sedan tror att norr e söder och så vidare så borde man ju kunna bara ändra orienteringen på den i mjukvara så borde det ju funka... men jag kan ju ha fel så att säga.

pille
2014-03-22, 20:21
Fast kompassen vriden te.x 180 grader mot hur mjukvaran TROR det är när du kalibrerar den blir det totalfel. Dvs det påverkar inte kalibreringen i sig, den blir rätt. Men det går inte att med kalibrering kompensera att den är vriden eller upp och ner.

Ålänning
2014-03-22, 21:23
På APM 2.6an står det Forward med en pil och på GPSen som hör till (den med inbyggd kompass och två kablar) en pil som också ska peka framåt. Men kan Mission Plannern vara inställd på APM 2.5 i mitt fall? (i en dator som jag inte har här nu så jag kan ju inte kolla just det just nu).

sm3xrq
2014-03-22, 21:29
Tror det beror på vilken gps du har hur den ska sitta, för det får då inte forward på min iaf ;P däremot e gpsmottagaren "kapad" i ett hörn och jag har för mej att det betyder 1 eller framåt när det gäller elektronik så jag bara antog att den skulle sitta med det framåt och då få kompassen rätt me.

Ålänning
2014-03-22, 22:06
Denna sitter här i flyget: https://store.3drobotics.com/products/3dr-gps-ublox-with-compass

Ålänning
2014-03-22, 22:17
Jah, nu verkar grejerna fungera så nu ska jag bara komma på om jag ska lägga denna APM 2.5 med extern GPS osv i en quad, hexa eller flyg. =) Sen montera allt och sen är det aningen lättare fortsätta med guiden för setup.

Men samtidigt som jag håller på med detta så håller jag även på med ett flyg med APM 2.6 som har lite lustigheter, se tidigare i tråden. Kanske nåt av dem löser sig också med tiden... om inte nån av er har nåt klokt svar?

Dessa alltså:

2. När man lägger allt i Automode (flyga efter rutt) så börjar rodrena rycka åt ett håll lite nu och då, alltså inte mjuka små kompenseringar, utan nästan hela utslag. Vad är det bra för? Ser inte alls rätt ut.

Fråga 5. I "stabilize"-mode så reagerar höjdrodret som det ska, skevrodrena som de ska, men sidorodret gör ingenting. MEN, när man rollar flyget så att skevrodrena rör sig, då rör sig sidorodret också!!! Why? Kan man ställa om?

Ålänning
2014-03-23, 12:46
2. Jag tvinnade alla kablar i hela flyget och efter det har jag inte vart med om glitcharna en endaste gång i något flight mode.

5. Det ska nog va så, om man tänker efter, annars hamnar ju flyget i stall om det kämpar järnet med sidorodret i för mycket motvind/medvind. 90% av utslaget på sidorodret vid stabilize verkar va standard på denna UAV.

Kompassen... jag kikade på lite filmer och blev bara konfunderad (fick bara 180 grader fel då). Det står att man ska rotera kompassen i alla 6 axlar. Det gjorde ju inte dom. Jag kom på ett sätt att "dansa" flyget för att uppfylla detta inom 60 sekunder och kompassen blev klockren! =) Dessutom är öster mot öster nu också. ;-)
Jag kom på ett till sätt ocskå som är mer "renodlad rotering i alla axlar". Håll flyget i alla axlar och rotera (runt giraxeln åt bägge håll, runt rollaxeln åt bägge håll, runt vadnusistaxaln kallas, loopaxeln?).

Ålänning
2014-05-08, 18:28
Woah! Nu står det en hög med APM-grejer på mitt bord. :-D
APM 2.6 + stora GPSen med stativ + PM-enhet samt Quad-board och vad det nu var till.
Tänkte sätta den i en DJI F450 och börja labba lite, tror det är lagom start.
Sen ska den i ett flyg. ;-) Skoj!

Kenneth E
2014-05-08, 19:08
Du har verkligen många järn i elden, hinner du provflyga dem?
Ser fram emot dina resultat av Apm, berätta gärna om alla missar också.

Ålänning
2014-05-08, 21:38
Du har verkligen många järn i elden, hinner du provflyga dem?
Ser fram emot dina resultat av Apm, berätta gärna om alla missar också.
Hehe... ja jag kan inte rekommendera mitt sätt att pyssla med RC-hobbyn. ;-)
Det började för länge sedan med teorin "3 st flyg räcker enligt blabla". Men sen vart det mer o mer och fler olika RC-pryttlar. Kom till slut till en gräns där man märkte att byggandet tar en himla tid och att flygandet också tar sin tid. Men att jag inte skulle hinna med allt och flyga allt. MEN... ändrade om lite i mitt tänk. Jag gillar bygga och lära mig. Så jag tänkte köpstopp på nya flygetyg och istället få allt jag har flygklart (är ju ingen som köper en icke flygklar helikopter tex på denna ö). Så jag bygger klart, testflyger, antecknar alla förbättringar, fotar och sätter till salu (i fall att) och slänger in i förrådet (flygklara). Och så håller jag på med 3-4 projekt samtidigt. Dvs intensivt byggande istället för flygande. Sen när jag inte ork bygga men ändå vill tryna på RC så kikar jag över förbättringarna jag tänkt mig, funderar lite på dem, beställer de prylar som behövs. Lite nu och då faller det ner prylar och avier i postlådan och så blir det att bygga vidare och göra flygklart på nytt med förbättringarna på plats. Dags för testflygning 2. Sammanfattningsvis så blir det inte så mycket flyga, men det är ju såå himla kul läsa, fundera ut rätt grejer, lära sig, beställa, bygga och testa för att klura ut förbättringar till nästa gång. =) Snart har jag inget mer att köpa grejer till, så sen blir det väl att flyyyyga mycket mer! ;-) Till på det så dök det upp en person som ville ha hjälp med ortofoto med 4 flygetyg och det har verkligen skenat iväg så nu har man roligare än nånsin! :-D Flyger min Hubsan q4 nano, solen brukar skina och vinden är borta, men int hinner man allt, som du undrade.

Jo, nånting jag började med för ett tag sedan, att ha flera byggbord med projekten på gång, ett på varje. Att fixa lite här och där tex en kvart eller mer så gör att det händer en hel del på en månad, än om man väntar en månad på att få en hel kväll ägnad till RC, vilket är rätt omöjligt verkar det som. =)

Motgångar? Jo... hela tiden. 1: Jag har inte verktyg att få bort en @£$#¤%& mutter från en oanvänd DLE-55 som jag skaffat EME-starter till (Bulldog) fast jag skaffat några nya verktyg. 2: Jätteglad att bygga klar min Yak 54 50cc, men nej, saknades två väsentliga delar. 3: Tiden tar slut hela tiden, men jag har märkt att det finns fler kvarter än timmar på en vecka.

Ikväll trillade det även in resterande delar till en 3D Robotics Aphex APM-hexa. ;-) Färdigbyggd på lördag, flygklar före juni.

APM-fix och missar.... yes... kommer byta ut en KK2 i en DJI F450.... men före det så hade jag tänkt justera klart den med KK2 och sen testa med en Zero Tech YS-S4 v2 före jag använder APMen. Så lite galet ihopkört är det nog med den just nu. :-D

Nu ska jag måla på bogserbåten (10 min sen kan jag inte måla mer)... ;-)

Ålänning
2014-05-08, 21:56
Och givetvis får man ge upp vissa RC-genrer... Depronflyg har jag lagt på hyllan (har inget kvar). Detsamma med EPP/EPO-nöjesflyg (finns kvar nåt större för UAV endast). Mindre helis än 450 är nono. RC-bilen är till salu (HPI Baja SS) och detsamma blir det väl med båtarna. Och stiftat den oskrivna regeln: Sälj 2 köp 1. ;-) Efter ett tag är man nere på ... 1?

eAk
2014-06-05, 15:47
Nu börjar vi från början heter din kontroll ardupilot och den inte kommer från 3dr är det en olaglig kopia. Har den ett annat namn men är samma kontroll som arduflyer är det en laglig kclon från de öppna ritningarna. Megat i apm är för att det sitter en atmell processor i kontrollen av modell mega. Pixhawk är den nya generationen som kommer ersätta apm inom 2år och den har 32bitars arm processor från st. I nuläget är mega processorn överbelastad så allt dom gör är att försöka optimera så mycket det går och försökaklämma in några få enstaka saker till nästa version, som troligen blir den sista och resten kommer bara vara optimeringar och buggfixar. Multiwii kan inte köra arduplane eller arducopter. Däremot finns det portar som låter dig köra koden på vissa multiwii kontroller som innehåller mega processor. Men då arducopter redan svettas kraftigt och dom måste lägga till !assa kod för att det ska fungera funkar det inte bra.

Ålänning
2014-06-05, 21:23
Börjar från början? Varför står det ArduPilot på vissa och APM på vissa då? =) Fast de kommer från 3DRobotics... Jag har 4 st här nu... Senaste står det APM 2.6 på och den kommer från 3DRobotics (beställd från deras shop alltså).

eAk
2014-06-06, 00:13
Ardupilot mega är ett trademark tillhörande 3d robotics. men det är en öppen plattfrom. så alla kan tillverka men då får man inte använda deras namn. så gör man som rctimer eller hobbyking och ger ett eget namn 'r det het okej.

Peter1
2014-06-10, 07:44
Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
Peter

carlsson85
2014-06-10, 11:01
Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
Peter

Hade liknande på min quad. Det var throtteln till escarna som inte var inställt bra.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

UndCon
2014-06-10, 11:59
Jag har haft glapp i bulletconnectors och det resulterar i att jag alltid löder...

simonarvestrand
2014-06-10, 17:11
har haft många orsaker till liknande fenomen.

1. Glappande bullets
2. glappande kontakter på styr/becsidan från escar
3. Felaktigt styrkort
4. Överbelastad bec i ett av reglagen som gett spänningen till övrig elektronik
5. Skumma fenomen när "rödatråden" varit ansluten från alla reglage då orsakat överbelastning på en esc
6.litet kabelbrott i motorkabel som gjorde att den tappade kontakt ibland , med ibland menar jag en gång på var 3dje-5e acc tog låång tid innan jag hittade det felet.

Jag tror inte detta va allt jag varit med om men kort sagt kan man säga att det finns oändliga orsaker till fenomenet och det är väldigt svårt att hitta


//edit

Är det glapp i bullets eller nån annan typ av överbelastning så brukar det kännas rätt fort på värmen i reglagen

eAk
2014-06-10, 21:14
Har haft glapp på en förlägnings servo kontakt vilket ledde till att tre motorer random slocknade då jag kopplade alla signalkablar på två kontakter då det inte var opto esc. Tog mig en stund att liusta ut vad tusan som hände.. Slutade med atrt jag bytte ut den förlängnings kabeln och bytte stiften på alla esc för säkerhetskull. På en annan hexa efter den lärdomen så plocka jag bort kontakterna och satte krympslang runt stiften istället så dom inte kunde glappa även om dom ville.

Ålänning
2014-06-10, 22:39
Glapp är ett fan, men om man löder ska man se till att det löds bra också. =) Annars kan de också glappa och lossna. I tex riktiga flyg brukar det vara nån regel att man inte ska löda, eftersom vibrationer gör att kabeln går av där lödningen slutar. Det flyg jag byggde för nåt år sedan, där rekommenderade man kabelskor, skräpgrejer jag inte behärskar och hatar för att de lossnar mitt i allt. Men man ska väl ha en 200€-tång så löser det sig. =) Allt man täcker över, syns inte.

Peter1
2014-06-12, 23:16
jaa, APM och andra kort verkar vara känsliga och hinner inte boota om förrän den ligger på marken, eller.. Det kan uppenbarligen finnas rätt många tänkbara felkällor. Ju fler grejer man kopplar desto fler fel kan uppstå. Jag har ju kopplat buzzer, capacitor och tydligare ledindikator, som alla kan vara ett problem om de glappar. Jobbigt! Trots allt skönt att veta att jag inte är ensam om problemet. Jag höll på att knäckas ett tag. Peter

Jorgen
2014-08-26, 22:42
Jag hade en ganska spännande provtur med min första APM för några timmar sedan. Efter att ha jagat fatt på ett par problem med 3.01 firmwaren och uppdaterat till 3.1.5 så kunde jag äntligen armera den.

Då jag inte vill prova för många okända saker samtidigt så har jag provflugit TBS discoveryn med en Naza-M först.

APM 2.5.2 kortet är uppsatt med sex flight modes, stabilize, alt hold, loiter, auto, acro och RTL.

Throttle failsafe och Battery Failsafe var satt till RTL. Det är en MYCKET dålig ide när man gör första provflygningen!

Efter all kalibrering så lyfte jag med grundinställningar, att säga att den var svårflugen var en underdrift. Jag landade och kollade så att kortet fortfarande satt fast. Det gjorde det. Därefter provade jag i Acro läget då det inte bör vara känsligt för vibrationer. Från att vara riktigt svårflugen så blev den nu helt hysterisk. Jag flyger RC helikopter och kunde inte hålla den inom två meter från startplatsen.

Jag googlade fram lite inställningar för en TBS discovery, de var inte så annorlunda men jag lade in dem manuellt och provade igen i Stabilize. Nåja, den går ju att flyga om man hela tiden är med och puffar runt spakarna en halvmillimeter för att hålla balansen. Jag är lite dåligt påläst när det gäller loggen men hoppas att jag skall kunna läsa ut något ur loggarna. Jag kommer på iden att det kanske är bättre om man flyger upp till 3-4m istället för att flaxa runt på en halvmeter. Lite bättre blev det allt.

Sedan biir den helt utan förvarning stabil som om den står på ett betongfundament! Va fan tänkte jag, sedan bar den iväg uppåt och den lilla fan svarar inte på något jag gör! Jag börjar givetvis dansa regndans med radion över huvudet och testar alla lägen på radion och flaxar runt med spakarna men den hänger där så snyggt femton meter upp. Det är nu jag inser nackdelen med att ha Return To Launch som failsafe när inget är intrimmat. Efter femton LÅNGA sekunder så börjar den svara igen och jag tar snabbt ner den i Acroläge, så fort jag nuddar marken så slår jag om till throttle hold. Som man gör på en helikotper...FAAAN, den är ju kopplad till RTL och även om jag bara har throttle hold på i någon sekund så skall den fan upp på 15 meter igen. Ca 15 riktigt långa sekunder senare så landar den hur prydligt som helst av sig själv och jag hinner sätta foten på den innan den fick för sig något.

Det skall bli lite range check på den där mottagaren i morgon. Den har givetvis flygförbud men det kan ju faktiskt vara att APMen ger för låg spänning till mottagaren, det är lite misstänkt att jag bara har 4.7 volt på de pinnarna. Mottagaren var ca 2-300 meter bort häromdagen när jag flög med Naza-M och den var hur lydig som helst. Idag nådde den bara fem till tio meter.

Det här var mycket obehagligt, jag hoppas att jag hittar något i loggarna.

Jörgen

Jorgen
2014-08-27, 16:52
Det verkar som om Failsafen på APM är lite bestämd av sig, när failsafe har gått in så gör den klart oavsett vad man säger till den. det som hände var att batterifailsafen gick in så att den flög hem. Om den är mer än 2 meter från launch platsen så lyfter den till 15 meter, väntar ett tag och sedan landar den.

Att jag kunde flyga den i acro läge efter 15 sekunder ena gången ser ut att bero på att den fick en GPS glitch som avbröt return to launch. Det är fortfarande inte helt klart hur det skall bära sig åt.

Idag så hade jag den inställd på att landa om batterifailsafen gick in när jag provade på flygfältet. Tyvärr så var den LÅNGSAM på att sjunka, så långsam att den bara drev iväg 50 meter bort längs fältet i promenadfart. Den sjunk väl en meter på den tiden och tog precis i en tistel innan den for ner i vår avgrundsdjupa och välväxta ravin.

Spännande styrenhet att ställa in det här.

Jörgen

Ålänning
2014-08-27, 19:51
Huhm... håller själv på med APM-grejjor. Inte så van än... har en egen DJI F450 med APM 2.6 (GPS, telemetri), men hjälper även en annan som har tre multicoptrar och två flyg med APMs. Det finns en hel del att tänka på. =) Jämfört med KK2, DJI Naza-M och ZeroTech YS-S4 v2.

fmxdanne
2014-08-27, 21:13
47369

Jag kör apm 2.6 i denna maskin på bild! Riktigt roligt och utmanande styrkort att lära sig! Sätta waypoints och lägga ner radion på backen och se flygmaskin flyga helt autonomt är bara en av många roliga finesser!

flunk
2014-08-27, 21:15
Något galet har du gjort för ingen av de två apm jag har någonsin flugit så där dåligt. Jag har en tbs disco och en vinge.

Jorgen
2014-08-28, 14:54
Något galet har du gjort för ingen av de två apm jag har någonsin flugit så där dåligt. Jag har en tbs disco och en vinge.

Det råder inga tvivel om att jag gjort något fel, throttle failsafe har bitit mig två gånger nu. Den ena gången genom att 10.5 volt var lite högt den andra gången genom att jag tyvärr inte läste så noga när jag ställde om mAh inställningen, jag utgick från att det var hur mycket ström man använt men det är ju hur mycket man vill ha kvar när man aktivierar failsafe. Nu är battery failsafe inställd så att den inte kommer att kunna gå in igen.

Om man tar ett exempel på udda beteenede: http://copter.ardupilot.com/wiki/land-mode/. Där antyder de att den kommer att försöka landa rakt ner, men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att den helt skulle ignorera radiostyrningen så som min verkar göra. Jag försöker hitta lite information om en parameter som heter Land_repositiononing men det är lite oklart om den gäller RTL, Auto och Land modes, eller bara RTL och Land.

Att en battery failsafe inte tillåter dig att ändra flightmode är ganska naturligt, det är ju ett pågående fel. Jag tycker dock att det ostabiliserade läget skall ge dig direkt kontroll ändå. Jag får undersöka hur jag skall få det beteendet.

Men att min ryggradsreflex med "throttle hold" skulle låsa fast den i RTL i en halv minut utan att jag kunde göra något åt det förstår jag inte.

Jörgen

Ålänning
2014-08-28, 17:30
En bekant till mig använder en octa med APM 2.6 och när den har flugit rutten klar i Auto-läget så hamnar den i RTL och sticker hemåt och hamnar i Loiter eller så tar han över före. När den närmat sig och börjar sjunka så slår han över till Altitude Hold och landar den.

Jorgen
2014-08-28, 18:16
När jag började titta på APM för ett par månader sedan så stötte jag på en tråd där ett par som jag uppfattade som utvecklare diskuterade ett problem de fått med en kombination av battery failsafe satt till LAND och rx failsafe satt till RTL. Om jag minns rätt så hade de hamnat i ett läge där den började landa på grund av batterispänning, vilket ledde till att mottagaren gick i failsafe på grund av föremål mellan quadden och radion. Det gjorde att den gick i RTL och steg...länken kom tillbaka och battery failsafe tog över och började landa.

De var i alla fall inte nöjda med beteendet och diskuterade hur det skulle låsa failsafe så att den gjorde klart. Efter mina erfarenheter med APM så skulle jag givetvis vilja veta mer om vad de kom fram till men jag hittar inte var jag läste det nu.

Jörgen

Ålänning
2014-08-28, 21:28
Det finns många intressanta saker man vill få att funka och Failsafe kan sätta myror i huvet på en.
Sitter och funderar på vad jag vill att ska hända och vad som kommer hända med en FireFLY6 som flyger med APM och hamnar i olika failsafe-situationer... eftersom den gör transitions mellan hovra -> flyga och flyga -> hovra där den använder en Naza med GPS i hovringsläget. Man vill ju ha hem den hel så att säga.

Jorgen
2014-09-03, 20:56
Nu har jag lyckats flyga Discoveryn utan att failsafe gått in i några minuter. Främst i stabilize läge.

När jag slutade kämpa emot så verkar den inte vara överkänslig på spakarna längre. Den bär sig åt som om den har MYCKET låg P gain och att de bara flyger på integralen. Bara P kan ställas för stabilize. Ett visst utslag på spaken ger den hastighet som man kan vänta sig...i genomsnitt. Istället för att sätta iväg i 0.2m/s så blir det kanske en rush på meter framåt, sedan en meter bakåt, slutligen 2 meter framåt och så vidare.

Idag så provade jag med fastlimmade hörselskydd i minnesfoam som vibrationsdämpning, vibrationerna gick ner något och den största delen av vibrationsloggen ligger nu i +-0.05g området. Den modifieringen ryker dock då enheten "driver" något i foamen efter att man rört den. Det var också tydligt att det inte var vibrationerna som skapade problem.

På schemat så har jag vanlig dubbelhäftande temp och nya Hobbywing Platinum Pro 30A OPTO reglage. Det går inte att utläsa vad jag har för sort nu. De fungerade dock perfekt med Naza. Jag kan också låna en uppsättning Afro 30A reglage av en vän om det kniper.

Har någon tips om något jag bör försöka med?

Jörgen

Jorgen
2014-09-04, 12:05
Nyckeln till framgång var nog att rensa eepromet i den och ladda in firmwaren igen. Det blev mycket annat ändrat samtidigt men jag hittade en del andra med liknande problem och för dem så verkar det ha varit skräp i eeprom som bråkade.

Vi får se om vädret tillåter en autotune på lördag.

Jörgen

Jorgen
2014-09-06, 23:45
Vädret tillät autotune i morses och för mig gick det på ungefär sex minuter, den flög helt klart bättre efter autotune. Jag blev i efterhand lite förvånad över hur flexibel den var i stabilize läget efter autotune, det gick fint att flyga åttor utan att den stretade emot.

Nästa del att attackera är GPS låsningen. Den fungerade inget vidare nu, den stod någorlunda still men den gjorde ganska brutala justeringar om man jämför med Nazan som inte ser ut att justera någonting i så här bra väderförhållanden. Höjdhållningen är inte bra än så länge.

Ålänning
2014-09-07, 09:09
Nu har jag missat nåt. Autotune? På APM? Min DJI F450 med APM 2.6 står på ena byggbordet nu, den flög så sanslöst kasst senast så det gick inte att flyga den.

Jorgen
2014-09-07, 12:18
Det var alltså inte autotune som löste problemet jag hade med den, det berodde på att de inte städade ordentligt när de gjorde uppdateringen till 3.1.5. Den flög ok efter att jag rensat eeprom och laddat in firmware igen. Du finner CLI kommandona jag använde här: http://diydrones.com/forum/topics/how-to-clear-eeprom-apm?commentId=705844%3AComment%3A1588595

Autotune beskrivs här och det fungerade på första försöket för mig.
http://copter.ardupilot.com/wiki/autotune/

Jörgen

Ålänning
2014-10-18, 12:28
Idag gjorde jag min första helautonoma flygning. =)
DJI F450 med DJI-motorer och ESCs samt en APM 2.6 med GPS/Compass.
Lade upp allt i Mission Planner.
Den gjorde en egen takeoff, flög själv via waypoints och kom tillbaks och landade själv.
Jag bara slog på Auto och gav lite initieringsthrottle så aktiverades allt. Jag bara stod med händerna i fickorna. Coolt! :-D Man slapp ju frysa om händerna.

Peter_L
2014-10-18, 17:06
Jag bara stod med händerna i fickorna. Coolt! :-D Man slapp ju frysa om händerna.

Det är ju precis det där vi modellflygare väntat på i alla år. Tänk vad skönt att slippa stå och frysa om fingrarna på vintern.

Blev riktigt sugen på att testa lite autonom flygning på nån av multicoptrarna, men det får bli en annan dag.

Ålänning
2014-10-18, 17:39
Det är ju precis det där vi modellflygare väntat på i alla år. Tänk vad skönt att slippa stå och frysa om fingrarna på vintern.

Blev riktigt sugen på att testa lite autonom flygning på nån av multicoptrarna, men det får bli en annan dag.
Haha, ja men det passade bra idag, va lite kyligt. =)
En annan flygare och jag stod och pratade med varann medans hans flyg flög runt för sig själv och jagade waypoints, även den med autostart och autoland. Riktigt skojigt! Men nog är det roligt spaka själv också... men då ska man inte flyga multirotor.

Ålänning
2014-10-18, 22:16
Haha, ja men det passade bra idag, va lite kyligt. =)
En annan flygare och jag stod och pratade med varann medans hans flyg flög runt för sig själv och jagade waypoints, även den med autostart och autoland. Riktigt skojigt! Men nog är det roligt spaka själv också... men då ska man inte flyga multirotor.
Kort snutt från auto takeoffen hans...
http://www.youtube.com/watch?v=QbwQ62gz5jc