handdator

Visa fullständig version : FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd



Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11

simonarvestrand
2014-08-21, 20:03
Funderar på om det är handhavande fel. Vad händer om ESCen bara har kontakt med 2 av 3 trådar till motorn?
Hade nämnligen bara satt ihop dom med sockerbitar. Då jag skulle kolla så det var rätt rotationsriktgning på dom. Innan jag lödde ihop dem.

det blir oftast bränd esc, iallafall om man gasar en liten stund

Copterdude
2014-08-21, 20:05
Mycket möjligt. Minns att jag läste nån gång att nån gjorde detta och brände reglaget. Exakt vad som händer vet jag dock inte.


Funderar på om det är handhavande fel. Vad händer om ESCen bara har kontakt med 2 av 3 trådar till motorn?
Hade nämnligen bara satt ihop dom med sockerbitar. Då jag skulle kolla så det var rätt rotationsriktgning på dom. Innan jag lödde ihop dem.

simonarvestrand
2014-08-21, 20:07
tror det blir strömrusning

Hampus Degramo
2014-08-21, 20:11
Hann aldrig gasa någonting. Kopplade upp allt till datan och kopplade in batteriet. Sen gick jag för att hämta kaffe. När jag kom tillbaka så hade jag en rökpelare och 3 glödande escer. Så troligtvis är det där jag har problemet. Jaja nu har man lärt sig något nytt.

Hampus Degramo
2014-08-21, 20:14
Det som är att dom brann inte direkt. Utan det tog ju en liten stund. Jag kopplade in batteriet och kollade så naza assist kopplade upp. Så säkerligen vart det strömrusning som efter en stund överhettade escen. Trist dock att en motor ser ut att fått stryk också. Annars hade jag kunnat ta 4 nya escer från typ rcflight eller liknande.

markusb
2014-08-21, 20:14
Vad har du för flygkontroller?
Funderar på om det är dina sbec (står inte om det är det i reglagen) som brunnit för dom arbetat mot varandra på något vis.
Är det KK? Isf borde esc på kanal 1 överlevt?

EDIT: Läser man föregående inlägg ordentligt så ser man tydligt att det inte är ett KK :)

Hur är det med Naza, tar den matning bara från ESC 1?

simonarvestrand
2014-08-21, 20:14
Hann aldrig gasa någonting. Kopplade upp allt till datan och kopplade in batteriet. Sen gick jag för att hämta kaffe. När jag kom tillbaka så hade jag en rökpelare och 3 glödande escer. Så troligtvis är det där jag har problemet. Jaja nu har man lärt sig något nytt.

ger du igen gas så spelar det ingen roll om du har motor inkopplad eller ej, då tror jag snarare på att du har + från alla escar ihop och escar som inte är gjorda för det

Zkronk
2014-08-21, 20:16
Då var äntligen min LKTR250 tillräckligt färdigbyggd för att tas med ut på premiärflygning.

Jag kan inte säga annat än att jag är riktigt imponerad av det här bygget, visserligen är den enda quadcopter jag har att jämföra med en 3D-printad Hovership med RCX 1804-motorer på, men den här flyger både otroligt stabilt och sticker iväg med en väldig fart när man ger full gas. Och detta utan att ens rört PID-konstanterna i Naze32 Acro-kortet. :)

Den väger in på 495 gram flygklar, så mitt mål att klara mig under 500 gram uppfylldes. Men då har jag ju ingen FPV-utrustning på alls, men o andra sidan ett 3S 1500mAh Zippy Compact (de flesta verkar väl flyga med 1300mAh på dessa?)...

Kommer väl kanske framöver testa viktskillnaden med att byta ut alla skruvar osv. till nylon, och vad man mer nu kan tänkas pröva för att göra den lite lättare :)

47204

Hampus Degramo
2014-08-21, 20:25
Vad har du för flygkontroller?
Funderar på om det är dina sbec (står inte om det är det i reglagen) som brunnit för dom arbetat mot varandra på något vis.
Är det KK? Isf borde esc på kanal 1 överlevt?

EDIT: Läser man föregående inlägg ordentligt så ser man tydligt att det inte är ett KK :)

Hur är det med Naza, tar den matning bara från ESC 1?


ger du igen gas så spelar det ingen roll om du har motor inkopplad eller ej, då tror jag snarare på att du har + från alla escar ihop och escar som inte är gjorda för det

Naza tar ju sin matning från sin PMU.

Jo alla escar sitter ju ihop typ. I en sådan här: 47205
Hur sjutsingen kopplar man då ihop det?

markusb
2014-08-21, 20:37
visa bild...

Hampus Degramo
2014-08-21, 20:52
47206

markusb
2014-08-21, 20:55
Oj jevlar.. Tur du inte var i luften.
Det är utgångsteget som gett sig.

Varför är svårt att säga


du har inte kortslutit lindningarna med motorns monteringsskruvar?

simonarvestrand
2014-08-21, 20:57
ser faktiskt ut som det är motorsidan i escen som brunnit , mycket skumt tycker jag

markusb
2014-08-21, 21:01
Håller med.. jag försöker komma på vad som skulle kunna orsaka det, förutom en kass batch med ESC?
Om minst två av tre utgångskanaler går till samtidigt så blir det kortis, kan iofs hända om det är fel på ESC. Men tre samtidigt är skitskumt.

Hampus Degramo
2014-08-21, 21:03
Nä dubbelkollade skruvarna så dom inte går hela vägen upp.

markusb
2014-08-21, 21:04
posta bild på hela flygmaskinen.. kan ge någon ledtråd

Hampus Degramo
2014-08-21, 21:10
Vafan jag har ju slängt ut skiten i en påse i garaget nu. Men jag går och hämtar. :D

Hampus Degramo
2014-08-21, 21:32
47207
47208
47209
47210

Kastade även med en bild på en till esc.

markusb
2014-08-21, 21:49
Jag kan inte se att något ser fel ut faktiskt. Inget skumt på bilderna.
Undrar om det är så simpelt som en kass batch?

Av bilderna att dömma så har iaf FETarna i dina ESC stått öppna och det har gått rejält med ström genom både dom och motorerna.
Om du ska använda motorerna igen så avsyna dom väldigt noga, och försök mäta dom så du iaf ser att dom mäter likvärdigt som den som klarade sig.

Hampus Degramo
2014-08-21, 22:06
Jag kan inte se att något ser fel ut faktiskt. Inget skumt på bilderna.
Undrar om det är så simpelt som en kass batch?

Av bilderna att dömma så har iaf FETarna i dina ESC stått öppna och det har gått rejält med ström genom både dom och motorerna.
Om du ska använda motorerna igen så avsyna dom väldigt noga, och försök mäta dom så du iaf ser att dom mäter likvärdigt som den som klarade sig.

Nä allt går nog i papperskorgen och beställer något annat. Har dock mailat goodluckbuy. Får se vad dom säger. Har ändå handlat för säkerligen 2000 dollar hos dom. Så lite borde dom bry sig.

UndCon
2014-08-23, 08:36
Igår var jag ju tvungen att prova mina nya Googles från Getfpv... Nämligen ett par Skyzone. Vädret var inte det bästa men men... De funkar kanon och jag flög i en skog i närheten men tyvärr så har jag glömt och ladda accarna sedan sista turen med Markus. Jaja det blir en test iallafall och efter ett tag flyger jag från ett hygge in i mellan träden och där blir accen trött så jag sätter ner den och går och letar bland ormbunkar och träd. Med hjälp av en orginalantenn på mina goggles kan jag pejla lite genom att skymma antennen och på så sätt få fram en riktning samt att jag ser kvaliteten på bilden i goggles. Efter ca 20minuter hittar jag min quad i en ormbunke.


Väl hemma lägger jag till ett LOMA på trainer-spaken och som failsafe.

Nu kan jag pipa med den i luften och den går på automatiskt om jag stänger av sändaren.

Lite film kommer...

anspe
2014-08-23, 11:45
Igår var jag ju tvungen att prova mina nya Googles från Getfpv... Nämligen ett par Skyzone....

Nöjd med glasögonen? Vad kör du för sändare och mottagare och antenner?

UndCon
2014-08-23, 12:40
Tyvärr är glasen utrustade med SMA och jag har RP-SMA på alla antenner så det krånglar till det lite.

Uttagen sitter framåt och det kräver en 90 graders adapter för att få en klöver att sitta uppåt.

Med ett skjutmått och en enkel ledare mätte jag fram längden på en tråd som ger kontakt och det funkar hyffsat men kan säkert ge vissa förluster. Skall se om jag kan öppna glasen och byta ut kontakterna på kretskortet.

Glasen funkar mycket bra, kameran som är riktad framåt ger en ljus bild med mycket vidvinkel så man ser sin omgivning om man vill.

Diversity funktionen funkar nog bra men det måste testas på ett avstånd som överstiger Boscam antennerna som jag har.

Totalt sett efter en timmes användande så är det bra. Man får justera remmen bakom huvudet så att gummikopparna runt ögonen inte skär in eller att de sitter för löst. Ett batteri typ GoPro kan fästas i remmen och en adapter 9mm -> JST medföljer.

Jag kör med 200mW Boscam på Quaden och det är bara att byta band och kanaler på goggles så slipper man markstationen.

Lite annat kablage för trainerportar/headtracking, ljud och bild ingår också.

Bra bild, justerbar kontrast/ljusstyrka och många funktioner. Dessa ersätter mina gamla "Myvu crystal black" som är äldre än första generationen GoPro men har bättre bild än generation 2 & 3.


Tummen upp för tullfri frakt från USA :D



https://www.youtube.com/watch?v=-HBO9_2zJGo

Batteriet lägger av i skogen...

PatrikE
2014-08-23, 14:17
En annan som är halvblind funderar ju på hur det funkar med synkorrigering!..
Kör med Wuzix nu som passar över Glasögonen.
De har även justerbara linser om man vill köra bart under.
Fatahark ha sina insatslinser.
Finns det något sånt till dessa?

UndCon
2014-08-23, 14:27
Ja det är samma sort som till fatsharks tror jag. Jag kör med linser och det funkar bra.

Blomster
2014-08-24, 12:27
Jag kör också med linser, skaffade linser för att kunna köra FPV m fatshark brillorna, funkar perfekt.
Haft ett låångt uppehåll nu, men åker ut till fältet nu i eftermiddag, är så sugen på att få att spaka LKTR250 igen.

https://www.youtube.com/watch?v=G14CuGHF9uU

UndCon
2014-08-24, 12:40
Där skymtades en annan farost

simonarvestrand
2014-08-24, 12:53
Jag kör också med linser, skaffade linser för att kunna köra FPV m fatshark brillorna, funkar perfekt.
Haft ett låångt uppehåll nu, men åker ut till fältet nu i eftermiddag, är så sugen på att få att spaka LKTR250 igen.


Åh har du vaknat igen :)

jag kommer ut jag också, lktren och en 3,6meters seglare får följa med idag.
har dock en liten vovve här som inte är så gammal än så jag inväntar svärfar som ska vakta honom så jag kommer nog iväg mellan 15 och 15.30

Henke.a
2014-08-25, 06:34
Nya sunnysky x2204 2300kv beställda då de gamla små rcx motorerna inte riktigt pallade (trötta och hovrade vid 65%) någon mer som kör på dessa sunnyskys motorerna?

kajakmannen
2014-08-25, 06:59
Jag har sådana i min qav250 och dom funkar kanonfint

kajakmannen
2014-08-25, 07:00
Mina små får en storebror :)
http://img.tapatalk.com/d/14/08/25/8agyzeju.jpg

markusb
2014-08-25, 07:47
Lite skogsrally.
Som vanligt tampas jag med videostörningar. Vet inte varför 1.3 blir så utstört här på fastlandet.
Riktigt kul ställe att flyga på iaf!


http://www.youtube.com/watch?v=Jbo8w96BOiI

neu
2014-08-25, 08:06
Jag kör sunnysky och kan säga att dom har löjligt med kraft på min gopro utrustade lktr.

Henke.a
2014-08-25, 08:13
Låter bra då ju :D kajaken 400an är fin köpte en sådan i somras och är jättenöjd!!

kajakmannen
2014-08-25, 14:27
Ja den är verkligen nice. Har du några bilder på hur du installerade elektronik Henke.a? Mottagare, FPV system etc. Kör du gimbal på din?

SprocT
2014-08-25, 14:59
Nån som har motor å esc liggandes till en 250?! Behöv inte va nå värstingar! Väntar fortfarande på packeten med elektroniken :/

Copterdude
2014-08-25, 15:48
Snygg flygning. :)


Lite skogsrally.
Som vanligt tampas jag med videostörningar. Vet inte varför 1.3 blir så utstört här på fastlandet.
Riktigt kul ställe att flyga på iaf!

Ripper78
2014-08-25, 16:04
Lite skogsrally.
Som vanligt tampas jag med videostörningar. Vet inte varför 1.3 blir så utstört här på fastlandet.
Riktigt kul ställe att flyga på iaf!


http://www.youtube.com/watch?v=Jbo8w96BOiI
Kung!

markusb
2014-08-25, 16:34
:)
Kul att ni gillar den.
Ja det var ett grymt ställe att flyga på, lär bli fler gånger. Ska försöka mickla på en klöver på minin bara för att testa skillnaden. Den borde vara överlägsen i skogsmiljö, fast jäkligt känslig när man vurpar.

Funderar på en våning till, enbart för att skydda klövern. Bra ide eller korkat?

markusb
2014-08-25, 20:28
Gjorde lite småjusteringar ikväll som förhoppningsvis ska kunna testas imorrn.
En ny klöver tillverkad, och videosändare + filter nedflyttat en våning.

Hoppas det blir bättre bild och räckvidd på grejjerna nu så man kan buskflyga ordentligt!



Ett fetto!

http://s19.postimg.org/hph0k9u6b/image.jpg

MrOvanhill
2014-08-25, 22:44
Jag körde också maiden på en fpv250 som stått på bygghyllan i några månader men som blev klar igår. Första kontakten med Naze32 efter diverse MultiWii-varianter både självlödda och färdiga, men som sagt... Vilket uppsving med Naze32!

Det bara funkar! Inget pill över huvuddraget med pidarna, och trots obalanserade propellrar så var det utan konkurrens den mest stabila och mjuka quad jag satt ihop. Nu blir det Naze32-kort framöver. Punkt!

Måste sätta ihop min Armattan-tri också... Jag har en till Naze32 acro som ligger och väntar på att få styra den.

UndCon
2014-08-26, 07:30
Gjorde lite småjusteringar ikväll som förhoppningsvis ska kunna testas imorrn.
En ny klöver tillverkad, och videosändare + filter nedflyttat en våning.

Hoppas det blir bättre bild och räckvidd på grejjerna nu så man kan buskflyga ordentligt!



Ett fetto!

http://s19.postimg.org/hph0k9u6b/image.jpg

Hoppas det blir bättre för det är några skumma saker i görningen :p

markusb
2014-08-26, 07:37
Har precis provåkt och det blev inte sämre iaf. Var rädd att jag skulle störa rx iom att vtx sitter precis ovanför, plus att jag inte har 2.4G notch på min klöver, men det verkar lugnt.
Störningar fanns ändå, ~ lika många men inte lika kraftiga. Det var lättare att orientera sig runt huset nu än med inverted vee-antennen.

Om jag orkar så ska jag ta mig ner till björkö senare (senaste skogsrallyfilmen) och testa för där finns iaf inga växthus eller mobilrepeaters som kan spöka. Funkar det inte där så ska jag sälja av allt och börja virka framför TVn istället ;)

Nu håller jag på och experimentera fram någon foam/frigolit som kan monteras under quaden och som har tillräcklig bärighet för att hålla maskinen flytande om något händer vid dom planerade kanalflygningarna.

UndCon
2014-08-26, 07:43
Vi vill se - en virkad Quad :D

markusb
2014-08-26, 07:57
Experiment - Rosa isolerfoam (läggs bl.a i tak) behövs 15g för att ge flytkraft med en liten smula marginal åt ett 540g aluminiumblock.
Lika stor bit krävs av vit EPP, packmaterial till TV och bildskärmar.

15g rosa foam är en bit på ex 210*65*30mm, samma bredd som LKTR, några cm längre och 3cm tjock.

Nu vet jag inte om det är någon bärighet i LKTR som den är, vikten består ju till viss del av plast, men särskilt mycket är det inte.
Glasfiber har NOLL bärighet i vatten, testade just med en skrotbit. Jag trodde faktiskt den hade bärighet så detta var intressant att testa!
Sjönk som en sten.

http://s19.postimg.org/43kw5h1xf/image.jpg

Här har vi provbitarna som PRECIS håller LKTRs vikt flytande. Det är en rejäl klump som krävs.

http://s19.postimg.org/9dpuwrm6b/image.jpg

UndCon
2014-08-26, 08:04
Då får du all bärighet undertill och all vikt över den. Resultatet kommer att bli att den vänder sig i vattnet - dränker hela Quaden och foamie-blocket kommer förhindra den att sjunka vidare (fungerar som ett flöte)

Du måste få ut flytkraften på armarna för att förhindra en vändning i vattnet. Dela blocket på 4 och montera dessa under motorerna.


Vad väger PET-flaskor?

Nu är 50cl flaskor för stora men en ihålig behållare med luft fyller nog en bättre funktion

Det finns mindre flaskor med kork på Apoteken. Liknande behållare är lämpliga att använda när man flyger utomlands pga 100ml begränsningarna.

Henke.a
2014-08-26, 08:05
Spännande! Huvudsaken är ju ar den inte sjunker bara, Pet flaska då?

markusb
2014-08-26, 08:15
Att den gör kullerbytta och lägger sig på rygg gör mig inget. Allt blir blött hur eller hur så huvudsyftet är att slippa dragga kanalen manuellt i bara fillingarna ;)
håller den sig bara synligt flytande så är det bara skynda hem till t-röd och kompressor så kan man troligen rädda det mesta på den.
Minneskortet i mobius klarar sig, så det innebär att även ni får se magplasket :)

funderade på plastflaskor, pingisbollar och liknande men är lite rädd att dom punkteras vid markkänningar och då fyller dom ingen funktion i skarpt läge.
Nästa fundering är bubbelplast. Ska undersöka om det bär bättre än foam för isf kan en plan vara en liten silvertejpad foamlåda med bubbelplast inuti. Ska mycket till om allt det ska råka punkteras.
Ska ut i verkstaden och se om jag hittar lite bubblor nu.

markusb
2014-08-26, 08:20
Nicke, fyra block, en under varje motor, blir alldeles för stort. Det blir stötkänsligt och kommer stjäla mycket kraft iom att propparna inte kan jobba ostört neråt.

Ev kan man sätta 10x10 foamstavar under armarna, silvertejpa dom runt armarna. Resten under maskinen.

Jag fortsätter laborationerna så får vi se om det blir skrot eller en fiffig lösning.

UndCon
2014-08-26, 08:25
en airbag ?

kajakmannen
2014-08-26, 08:26
Lktren kommer garanterat att vända sig upp och ner men det kanske du räknat med :)

markusb
2014-08-26, 09:17
Japp, inräknat. Som sagt, bara den inte sjunker till botten i en ström å så är jag nöjd.
Kul att kunna rädda något från den iaf.

Xermalk
2014-08-26, 09:47
Man kan ju alltid montera en eller två av dessa http://www.water-buoy.com/.

markusb
2014-08-26, 10:15
Hittar inget om egenvikten på den.. annars verkar det vara en fiffig pryl!

Hayvosh
2014-08-26, 10:29
Hittar inget om egenvikten på den.. annars verkar det vara en fiffig pryl!

Kan kolla efter jobbet idag, jag har 3st av dom water-buoy som jag inte tagit ur förpackning ännu :)

markusb
2014-08-26, 10:31
Kanon!

SprocT
2014-08-26, 10:37
jag youtubade lite ang den dära water buoy och kika lite på tester å den verka inte klara spec mycke tryck

markusb
2014-08-26, 10:39
Såg det oxå.... Illa om grejjerna dyker till 10m, men i en å/kanal är det uppskattningsvis sällan djupare än 2-3m kanske

SprocT
2014-08-26, 10:40
Nä verka funka bra på de djupet , man man borde kunna trimma den lite :P

markusb
2014-08-26, 10:54
Ytterligare experiment utförda..
Har en bit 10x10 aluprofil som jag använder som armar på lillen.

Biten är 280mm lång och väger 24g med smältlimmade gavlar.
Trycker jag ner den i handfatet så kommer den genast upp till ytan igen.
Luften i armen är alltså tillräcklig för att neutralisera och precis lyfta dess vikt i plurret.

Den håller sig flytande om jag hänger på en M6 mutter på 5g, men med den extra vikten orkar den inte ta sig upp om jag trycker ner den på botten av handfatet. Så den bär sig själv precis, utan marginal.

Armarna är 110mm långa och varje arm (ren alu) väger ca 9,5g så totalt 38g av quadvikten kan räknas bort om armarna tätas i ändarna.
Ni som ev kör med träarmar borde även vinna en del lyftkraft av träet.

Jag är frestad att hänga quaden i en dragvåg och ta en mätning i luft och en mätning helt nedsänkt i vatten för att se hur mycket lyftförmåga jag egentligen behöver jaga med foamen ;)
Men jag tror jag skiter i det...

kajakmannen
2014-08-26, 12:01
Är det inte bättre att låta bli att landa/krascha i vatten ;)

markusb
2014-08-26, 14:32
Ahh , tänkte inte på det :)

kajakmannen
2014-08-26, 14:51
No guts, no glory

markusb
2014-08-26, 18:45
Sant!

Flög lite förut, smällde en gren och ena frampropen tappade ett blad.
Naze32 hade inga som helst bekymmer att flyga quaden så.
Det var skapliga vibrationer i kameran.
Mycket imponerad av Naze!

markusb
2014-08-26, 19:00
Dagens buskrally!


http://www.youtube.com/watch?v=Y3lkmpPwmMA

Thelonnquist
2014-08-26, 20:04
du har ju pli på den:)

markusb
2014-08-26, 20:09
Den börjar bli lydig :th_o:

SprocT
2014-08-26, 20:09
Alltså ja gilla verkligen dina filmer för du flyger verkligen ihenom dina filmer (gör även alla andra i den hära tråden ) mem vad ha du för setup nu? :)

markusb
2014-08-26, 20:13
Tack SprocT :lollypop:

Emax 1806 motorer
RCX 10A G serie esc
Naze32 acro
GF 5x3 proppar
1300mAh Zippy compact
300mW 1.3GHz med klöver (!) och LPF
Frsky rx
PZ0420 kamera
Mobius

SprocT
2014-08-26, 20:30
Oki :) haru föt kv på motorerna? :)

Hayvosh
2014-08-26, 20:42
Tack SprocT :lollypop:

Emax 1806 motorer
RCX 10A G serie esc
Naze32 acro
GF 5x3 proppar
1300mAh Zippy compact
300mW 1.3GHz med klöver (!) och LPF
Frsky rx
PZ0420 kamera
Mobius

Du får mer än gärna visa dina pids ;)
Kör du angle eller rate?

Sen så vägde jag precis en water-buoy, och dom väger precis 30g :)

Copterdude
2014-08-26, 20:50
Najs, mjuk och precis flygning :)
Fint väder du har, här regnar det varje dag numer..

Dagens buskrally!

markusb
2014-08-26, 21:23
2300kv på 3S

Flyger bara rate, allt annat känns onaturligt och utan full kontroll på nåt sätt.
Kan CLI dumpa imonn. Fast nåt är det som käns skumt, troligen P på yaw. Den kan bli lite mupp om jag har hög fart och girar hårt och dyker. Då är det på gränsen till ryggplask.

30g är inte farligt. Det är ju helt klart lönt att montera dom gånger man vet att det blir kanalflygning.


Tack copter ;)
Åskan å regnet kom under sista acket, fick jäkligt brådis till bilen då ;)

UndCon
2014-08-26, 21:24
Å så sitter man på utbildning i Karlstad och får leka med såna här saker...
47339

Skulle kanske tagit med en LKTR250 i väskan...

Hayvosh
2014-08-26, 21:26
2300kv på 3S

Flyger bara rate, allt annat känns onaturligt och utan full kontroll på nåt sätt.
Kan CLI dumpa imonn. Fast nåt är det som käns skumt, troligen P på yaw. Den kan bli lite mupp om jag har hög fart och girar hårt och dyker. Då är det på gränsen till ryggplask.

30g är inte farligt. Det är ju helt klart lönt att montera dom gånger man vet att det blir kanalflygning.


Tack copter ;)
Åskan å regnet kom under sista acket, fick jäkligt brådis till bilen då ;)


Absolut, och enligt specifikation på water-buoy så står det att den ska klara av att lyfta upp till 1kg i ca 24h :)

simonarvestrand
2014-08-27, 05:47
Å så sitter man på utbildning i Karlstad och får leka med såna här saker...
47339

Skulle kanske tagit med en LKTR250 i väskan...
Vad är det för utbildning? Ser ut som jag kan tänka mig den :D

kajakmannen
2014-08-27, 05:59
Ser ut som en fin kärra. Undrar vem som byggt den ;)

UndCon
2014-08-27, 07:31
Det är på tok för offtopic :D

Samarbete mellan Landstinget i Värmland och Landstinget i Kalmar. Integrations-gängen som har utbildning och genomgång av gemensamma integrationer.

Jag tror jag vet vem/vilka som byggt min sängkompis...

High Five
2014-08-27, 07:55
Absolut, och enligt specifikation på water-buoy så står det att den ska klara av att lyfta upp till 1kg i ca 24h :)
Jag sökte runt lite på nätet om water buoy för några månader sedan och det var för många rapporter om ej öppnade samt svag lyftkraft för att jag skulle tro på den som produkt. Men jag har inget stastistiskt underlag för någondera.

markusb
2014-08-27, 07:56
Det är ju så jävla kul med film så här har ni version 2 av buskrallyt att glo på.
Lite blandade krasher och flygningen med en halv prop på vänster framarm.
Naze hanterar det galant!


http:/www.youtube.com/watch?v=Jbo8w96BOiI

High Five
2014-08-27, 08:12
Det är ju så jävla kul med film så här har ni version 2 av buskrallyt att glo på.
Lite blandade krasher och flygningen med en halv prop på vänster framarm.
Naze hanterar det galant!
På tal om det, har någon v er erfarenhet av om Naze32 kan hantera en helt trasig/saknad propeller på en lktr250? T.ex som https://m.youtube.com/watch?v=ek0FrCaogcs

markusb
2014-08-27, 08:14
Testade igår, hade bara huben kvar efter en smäll. Försökte lyfta men gick inte.

Xermalk
2014-08-27, 11:09
På tal om det, har någon v er erfarenhet av om Naze32 kan hantera en helt trasig/saknad propeller på en lktr250? T.ex som https://m.youtube.com/watch?v=ek0FrCaogcs

Det där kräver en riktigt vass processor på kontrollern, samt helt annorlunda kontrollkod som naze32'an inte har.

För övrigt så verkar de vilja sälja sin kod kommersiellt. Så räkna inte med att den dyker upp i några billiga hobbygyron på ett bra tag.

Detta var rätt coolt

https://www.youtube.com/watch?v=fcradVE9uts

Boopidoo
2014-08-27, 19:22
På tal om det, har någon v er erfarenhet av om Naze32 kan hantera en helt trasig/saknad propeller på en lktr250? T.ex som https://m.youtube.com/watch?v=ek0FrCaogcs
Jag har flera gånger landat med nästan helt trasig prop med Naze32 (AfroMini32). En gång kraschade jag men då var det två proppar som gick sönder i stort sett samtidigt.

High Five
2014-08-27, 20:01
Det där kräver en riktigt vass processor på kontrollern, samt helt annorlunda kontrollkod som naze32'an inte har.

För övrigt så verkar de vilja sälja sin kod kommersiellt. Så räkna inte med att den dyker upp i några billiga hobbygyron på ett bra tag.


Dom är ett universitet och har publicerat matten bakom om jag tolkar det rätt. http://flyingmachinearena.org/wp-content/publications/2014/mueIEEE14.pdf så någon som förstår "grekiskan" kan ju tänkas implementera det. Det är ju onekligen vissa skillnader på Cortex M3 och M4F också. Så kanske inte i Naze då. Men intressant att höra att den kan landa med stora delar av en prop borta.

Copterdude
2014-08-27, 20:31
I krashen i början på denna video med min RD230 så tror jag ena bladet gick av för att sen av obalansen gå sönder helt efter ett par sekunder. Den flög iaf hyffsat till proppen gick helt av. Man hör hur vibrationerna får hela ramen att vibrera högt.


https://www.youtube.com/watch?v=iEVRaqHbAKU&list=UUvm99-Pdm4aP91HqFXlshOA

GREVEN
2014-08-27, 20:32
Äntligen har mitt bygge startat..

turmere
2014-09-02, 06:55
Någon gång i denna tråd såg jag några vibrationsdämpare som användes mellan dirty och clean plate. Det fanns någon länk till var de kunde köpas. Har letat men hittar inte denna post.

Någon som vet var det finns ?

High Five
2014-09-02, 07:01
Många körde med 15 (/13?) mm höga och 6mm diameter av den hör typen http://stores.ebay.com/rc-force-shop/Gummipuffer-M3-Typ-A-/_i.html?_fsub=6512467014 men dom tog slut och har inte kommit in igen på typ 2 månader. Kanske 6x10 eller 8x15 funkar som ersättare?

UndCon
2014-09-02, 07:49
Jag är glad att jag köpte fler än jag behöver...de blev hårdvaluta direkt.

Jag tror jag lyckats göra egna med hyffsat resultat - men inte tillräckligt många för att testas - labbar vidare...

lassebetong
2014-09-02, 09:41
Har lyckats att tappa en vänstergängad mutter till den ena RCX 1804 motorn.
Någon som har en över alt en skrotad motor man kan få ta över.
Alternativet är att köpa en kartong (500st) vänstergängad M5 av min lokala leverantör.

simonarvestrand
2014-09-02, 11:29
Köp. Vi behöver i framtiden :)

lassebetong
2014-09-02, 13:54
Köp. Vi behöver i framtiden :)

Kan köpa och dela i fyra/fem högar kanske. Frågan är vad du/ni tycker att det får kosta.

UndCon
2014-09-02, 16:31
frågan är vad en låda kostar?

High Five
2014-09-02, 19:18
Har lyckats att tappa en vänstergängad mutter till den ena RCX 1804 motorn.
Någon som har en över alt en skrotad motor man kan få ta över.
Alternativet är att köpa en kartong (500st) vänstergängad M5 av min lokala leverantör.

Duger inte dom här? http://www.myrcmart.com/prop-mount-bullet-head-for-rcx-1804-micro-motor-with-p-7095.html

lassebetong
2014-09-03, 11:28
frågan är vad en låda kostar?

Runt 250-300:- tydligen

lassebetong
2014-09-03, 11:30
Duger inte dom här? http://www.myrcmart.com/prop-mount-bullet-head-for-rcx-1804-micro-motor-with-p-7095.html

Se där ja, det är ju precis vad jag behöver. Får väl beställa lite proppar och ta med några reserv muttrar.
Tackar.

markusb
2014-09-04, 16:14
Det är ju så sköj att lura i busken.. så nu blir det film!


http://www.youtube.com/watch?v=rMvgJRhdd78

Timtimtim
2014-09-04, 20:37
Hur många kör med afromini kortet? Funderar på om man behöver barometer i 250?

simonarvestrand
2014-09-04, 20:38
jag kör med acrokort, ser ingen anledning att ha en baro i en 250 busmaskin

markusb
2014-09-04, 20:39
Kör Naze32 acro och saknar inget.
Baro är väl mer för flygplan om man vill hålla sig på hyffsat konstant höjd och glida på bara?

simonarvestrand
2014-09-04, 20:40
fotomultimaskin är trevlig med baro

markusb
2014-09-04, 20:42
Ok, ja det kan jag förstå. Mindre pyssel med trottel, mer tid för kamerajusterande.

Timtimtim
2014-09-04, 20:44
Funkar cc3d lika bra som tex acro naze?

simonarvestrand
2014-09-04, 20:46
det funkar fint det också

markusb
2014-09-04, 20:48
Enligt bruce är den svårare att justera in på 250.
Har bara använt cc3d på 500 och funkar helt ok där.

simonarvestrand
2014-09-04, 20:50
tror det finns en hel tråd om intrimning av cc3d på miniquads på openpilots forum

kajakmannen
2014-09-04, 20:51
Jag har precis dragit igång ett naze32 på min Hammerquad men kör cc3d p qav250 och jag tenderar nog att säga att naze32 är snäppet vassare. Inte så farligt svår att ställa in som alla säger och knappt halva priset om jag inte missminner mig.

lassebetong
2014-09-05, 06:56
Är själv sjukt nöjd med Naze32. Gjorde det enkelt för mig och plankade av Marcusb.s värden ett tjugotal sidor bak i den här tråden.:lollypop: Det går säkert att justera och finlira hur mkt som helst, men tycker att det funkar fint för mig.

kajakmannen
2014-09-05, 07:38
driftade som sagt var ett Naze32 på min hammerquad igår och när jag väl trimmat bort oscilationerna och bumpat upp rc-rate till 1.6 så började den röra på sig :D haha
flippar på en femöring och i min mening så presterar den bättre än CC3D men det kan vara att jag inte fått till inställningarna i cc3d kortet optimalt. GIllar även att man lät kan koppla in batterispänningsövervakning samt buzzer. har dock inte driftat voltmonitorn än men det blir idag

någon som vet: är det bara att aktivera Vbat i CLI (feature vbat) samt koppla in batterispänningen på rätt ingång på kortet?

simonarvestrand
2014-09-05, 08:32
driftade som sagt var ett Naze32 på min hammerquad igår och när jag väl trimmat bort oscilationerna och bumpat upp rc-rate till 1.6 så började den röra på sig :D haha
flippar på en femöring och i min mening så presterar den bättre än CC3D men det kan vara att jag inte fått till inställningarna i cc3d kortet optimalt. GIllar även att man lät kan koppla in batterispänningsövervakning samt buzzer. har dock inte driftat voltmonitorn än men det blir idag

någon som vet: är det bara att aktivera Vbat i CLI (feature vbat) samt koppla in batterispänningen på rätt ingång på kortet?

Jag får hålla med om naze. det enda kort som jag fått flyga lika bra är Op Revo .

Har själv inte testat men som jag fattat det så är det bara att aktivera vbat och ansluta.

kajakmannen
2014-09-05, 09:40
hmm först pep den hela tiden trots att spänningen var tillräckligt hög men nu verkar den funka.

MVH / Kajaken

cyberpete
2014-09-05, 10:07
Sitter och väntar på en ram samt lite smått och gott för att bygga mig en egen 250. Istället för att vänta på ramen då jag har allt annat skrev jag ut en 250 i skrivaren och håller på att sätta ihop.

Kommer köra med följande setup:

250 ram 3d printad
Emax 1806
Emax 12A SimonK
5" Gemfan proppar
Naze32
600tvl 1/3 ccd
5.8ghz 32kanals minisändare
Fatsharks med 32kanals mottagare inbyggd
1300mah och 1500mah 3s lipo.

47566

kajakmannen
2014-09-05, 10:15
kommer nog attbli grym Cyberpete

då du löder fast pinnarna på Naze32 kortet så kan du göra som jag gjorde så får du lite tightare installation. Jag vände stiften (vinklad kontakt) innåt samt lite snett uppåt så att kontakterna hamnar ovanpå kortet. Sedan kör jag anslutningarna mot mottagare bakåt.

Timtimtim
2014-09-05, 10:33
någon som har ett naze32 acro liggandes?

markusb
2014-09-05, 15:48
Vad har ni för flygfärdig vikt på era maskiner?
Bara en nyfiken undran..

Jag ligger på 515g med ett 3S 1300mAh och mobius

Henke.a
2014-09-05, 16:00
ligger på 520g

Boopidoo
2014-09-05, 16:34
Så där ja, då har man beställt en dyr QAV250 med väska å allt. :)

PatrikE
2014-09-05, 16:47
435g.
3s1300
808 #16 som Fpv/Inspelning

GREVEN
2014-09-05, 16:51
435g.
3s1300
808 #16 som Fpv/Inspelning
Snygt

cyberpete
2014-09-05, 20:05
Min ligger på 402g med 1500mah 3s dock bara fpv kamera utan inspelning.

cyberpete
2014-09-05, 20:12
Någon som en bra länk till dom olika flight modes i Baseflight appen. Dom som finns under Aux mappen( chrome appen ) ?

Alltså vad dom gör ?

Boopidoo
2014-09-05, 20:17
@cyberpete
http://blog.oscarliang.net/multiwii-different-flight-modes-names-gui/

tragi702
2014-09-05, 20:29
568gr med gopro3,1400mah 6-6.30min flygtid.
452gr med mobius.

här en sväng i skogen idag.
har du lätt för o bli åksjuk :)... dont look ;)

Mitt favoritställe just nu.. gött o smyga runt i skogen!. hehehe..:crazy_pilot:


http://youtu.be/F2Lt5NcS3mA

//Patrik

tragi702
2014-09-05, 20:34
jösses så pissig bild det blev på tuben i 1080??..
originalfil rätt från gopro3 an?.. hade för mig att det brukade bli rätt bra om man tog orginalfilen?..
har dom ändrat på nåt på tuben?.är det bättre på wimeo med raw fil från gopro3?,nån som vet?.

//Patrik.

cyberpete
2014-09-05, 20:39
@cyberpete
http://blog.oscarliang.net/multiwii-different-flight-modes-names-gui/

Tackar Tackar :)

En till fråga innan jag löder ihop lillen med cw och ccw motorer/muttrar.

Vilken ska vart. Om jag kikar på tex CW motorn så ska väl den placeras ccw så inte proppen skruvas lös ?

Eller tänker jag fel ?

simonarvestrand
2014-09-05, 21:00
jösses så pissig bild det blev på tuben i 1080??..
originalfil rätt från gopro3 an?.. hade för mig att det brukade bli rätt bra om man tog orginalfilen?..
har dom ändrat på nåt på tuben?.är det bättre på wimeo med raw fil från gopro3?,nån som vet?.

//Patrik.
Perfekt skog för busflyg!

Ibland förstör youtube massa och ibland blir det ok. Har inte fattat vad man gör för skillnad

kajakmannen
2014-09-05, 21:04
Tänk dig att motorns rotation skall vilja dra åt muttern om håller i propellern (istället för motståndet i luften då den är igång).

stefanli
2014-09-05, 21:12
483g
3s1300
Mobius som som fpv/inspelning.

stefanli
2014-09-05, 21:17
Vimeo har mycke mindre komprimering så det blir mycket bättre där. Anledningen till att det ser pissigt ut är för att det är mycket små detaljer i klippet, så som löv och kvistar och det är dom detaljerna som blir lidande i komprimeringen.

cyberpete
2014-09-05, 21:22
Tänk dig att motorns rotation skall vilja dra åt muttern om håller i propellern (istället för motståndet i luften då den är igång).

Precis vad jag tänker men kanske tänker fel. Dom motorerna som det står ccw på tror jag ska vara på cw och tvärtom....

Jag kanske tänker helt fel.....

Jag har Emax motorer

markusb
2014-09-05, 22:41
Tittar du på quaden framifrån så är svart knopp på höger fram, grå knopp på höger bak, grå knopp vänster fram och svart knopp vänster bak.
Om du lossar muttern i proppens rotationsriktning är det rätt monterat.

Håller du i muttern och snurrar motorn för hand åt det hållet den kommer snurra när du flyger så ska muttern dras åt. Då är det rätt.

High Five
2014-09-05, 23:58
hmm först pep den hela tiden trots att spänningen var tillräckligt hög men nu verkar den funka.

MVH / Kajaken

Ställde du in lämplig spänning per cell i Baseflights förstasida?

Henke.a
2014-09-06, 08:51
Nya motorer innebar mer jobb än jag tänkt, osympatiska hål ej centrerat mitt hål så låsclipset tog i.. Kina kvalité ;) passar på att flytta ut esc så dom får bättre kylning då de kommer att pressas mer med dessa motorer :)

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/06/f93df3d9cf832e752662b442ceb749e0.jpg

GREVEN
2014-09-06, 21:13
Min 250 flyger.. jippi.. va lite huvudbry men nu så..

kajakmannen
2014-09-06, 21:23
Fick tips om ett ställe på nätet där jag kan köpa Gemfan 5x3 proppar billigt. Dock behöver jag köpa 200 st (10 paket med 20 proppar i varje (10 CCW och 10 CW). någon som är intresserad av sådana proppar? Inte helt säker på att jag vill ha så många som 200 st :)

ca 14$ för 20 proppar alltså (de som är intresserade kan få ta fler om de vill)

MVH / Kajaken

neu
2014-09-06, 21:27
Sänkte min LKTR250 i en myr idag. Gopro, LKTR och mina skor under vatten (märkte att det var en myr när man hörde ett plask ljud och kände hur fötterna försvann)....... Ligger nu i en burk med ris så får hoppas att allt funkar om några dagar.

lassebetong
2014-09-07, 07:00
Fick tips om ett ställe på nätet där jag kan köpa Gemfan 5x3 proppar billigt. Dock behöver jag köpa 200 st (10 paket med 20 proppar i varje (10 CCW och 10 CW). någon som är intresserad av sådana proppar? Inte helt säker på att jag vill ha så många som 200 st :)

ca 14$ för 20 proppar alltså (de som är intresserade kan få ta fler om de vill)

MVH / Kajaken

Du får väl träna lite så du inte kör sönder några proppar.:aetsch:

kajakmannen
2014-09-07, 07:11
Tränar köra rate nu så det går lite proppar ;)

Thelonnquist
2014-09-07, 07:15
Kajakmannen, är det inklusive tull o frakt till mig?, är intresserad av 40st proppar.

kajakmannen
2014-09-07, 07:16
Tull vet man aldrig med men fraktfritt om jag beställer så många

Thelonnquist
2014-09-07, 07:19
ok, då antar jag att man även riskerar postens hemska avgift, eller tar du in alla proppar i Sverige med samma packet?

Thelonnquist
2014-09-07, 07:42
Googlade lite, och insåg att 14dollar för 20proppar inte är särskilt exceptionellt:
http://www.banggood.com/5x3-Inch-Plastic-5030-Propeller-CWCCW-For-240-250-Frame-p-937866.html?currency=USD
http://www.aliexpress.com/item/Gemfan-5x3-Direct-Drive-CW-CCW-Propeller-shaft-10-Pair-20pcs-of-5030-for-Four-Axis/1338029009.html
http://www.aliexpress.com/item/New-2014-ABS-Propeller-Gemfan-5x4-CW-CCW-10-Pair-20pcs-of-5040-for-Four-Axis/2031095704.html

kajakmannen
2014-09-07, 12:40
Någon som sitter på stort lager 5x3 proppar som kan tänkas låna ut eller sälja några. Åker till Sälen på tisdag och skulle behöva ett gäng. Har beställt men kommer inte att hinna få dom i tid.

kajakmannen
2014-09-07, 12:42
Åker upp till Dala-Järna på onsdag och vidare upp till Sälen så är det hon som kan bistå så kan de skickas till dala-Järna så hinner de nog komma upp. Skickas måndag och borde vara framme till på onsdag

GREVEN
2014-09-07, 14:31
Kört av mig två ackar idag o flyger hur fint som helst..
Sån jäkla skilnad mellan Naze o KK2.1 hade svårt o tro det innan men är såld på Naze nu.. blir ett i Reptilen med..

Hade en flyg vikt på 430g utan FPV men då går det få ner par gram då kablarna är okortade..

markusb
2014-09-07, 20:45
Gårdagens flygning, en gammal slottsruin!
Beklagar alla skakningar, vinden friskade i lagom till jag lättade från backen.


https://www.youtube.com/watch?v=Re3xlrJtxcw

kajakmannen
2014-09-07, 22:39
hårdkördning idag :) haha börjar få riktigt bra koll på rate flygningen.
47598

UndCon
2014-09-08, 00:05
250 jordfräs :D

kajakmannen
2014-09-08, 06:00
Kraschen skedde faktiskt då jag skulle flippa framåt. Förstår inte riktigt varför den inte vill flippa rent. Deg kommer runt halva varvet och sedan tumlar den ner bara. Gör jag exakt likadant med min Hammerquad så funkar den klockrent och rollar och flippar rent och med full kontroll. Jag fick värsta ahaupplevelsen då jag först flög QAVn med cc3d i rate och sedan min Hammerquad med Naze32. Hammerquaden uppför sig så som jag får en känsla för att styrningen skall fungera då man flyger rate medan cc3dn är lite skum. Någons om har några idéer på vad som kan vara fel i cc3d kortet? Kan jag ha missat något?

PatrikE
2014-09-08, 09:14
Har för mej att man kan lägga in Baseflight i Cc3d korten.

markusb
2014-09-08, 10:11
Aha, är dom kompatibla åt alla håll, även mjukvarorna?

simonarvestrand
2014-09-08, 10:13
nja det är inte bara att lägga in, snarare att man byter ut fw i cc3d och sedan kör det som ett baseflightkort

kajakmannen
2014-09-08, 11:38
Bra instruktion om hur man flashar om OP CC3D med CleanFLight :) Flyger både Naze32 samt CC3D och tycker fasiken att Naze32 och den kod den använder presterar bättre :)

http://forums.openpilot.org/topic/43569-baseflightcleanflight-ported-to-cc3d/?p=360867

Detta blir det till att testa :)

Imprez
2014-09-08, 13:55
Vad har ni för flygfärdig vikt på era maskiner?
Bara en nyfiken undran..

Jag ligger på 515g med ett 3S 1300mAh och mobius

Inte jag som byggt den men vägde LKTR:en igår och den ligger på 436g med 1300mah 3s on en 808 nr18 för inspelning.

Har beställt delar till ännu en LKTR 250 som jag kommer bygga själv där målet är en ännu lättare maskin :)

Boopidoo
2014-09-08, 17:07
Åker upp till Dala-Järna på onsdag och vidare upp till Sälen så är det hon som kan bistå så kan de skickas till dala-Järna så hinner de nog komma upp. Skickas måndag och borde vara framme till på onsdag
Om du behöver proppar kan du hämta hos mig. Jag är inte hemma men det är nog inga problem.

markusb
2014-09-08, 17:54
Fattar inte hur ni kan lyckas bygga så lätta maskiner.. Jag har i stort sett bara en mobius extra mot vissa.

..och aluarmar.. och emax 1806... men borde inte göra så många gram extra tycker jag.

MarkusH
2014-09-08, 18:15
Provflyg min LKTR i helgen. Dock blev det endast några minuter sen brann en esc upp (12A blå hobbbyking). Tror ni det fungera att byta bara en till en annat märke i väntan på att få hem nya från Kina? Kör med SimonK mjukvara och det har den jag tänkt sätta dit också.

cyberpete
2014-09-08, 18:50
Istället för att söka igenom hela tråden så tänkte jag att ni med naze32 kan skriva ner era Pids hära. Jag vet att alla farkoster är olika men då har man något att utgå ifrån :)

Tackar på förhand.

markusb
2014-09-08, 18:58
Kolla inlägg 473

mkar01
2014-09-08, 19:15
Tjena Grabbar och tjejer om det är ngn sån i tråden..
Hittade denna perfekta byggtråd då jag redan beställt lite grejer från fjärran öst, hade redan beställt hk fpv250 long frame innan jag såg att ni fixat egna liknande dom ser riktigt trevliga ut..
Ska lusläsa denna tråd och följa med intresse..

Finns det ngn som bor i närheten av sundsvall då man kanske skulle kunna behöva lite hjälp med setup och så i framtiden? Rätt ny med denna hobby..
Mvh Mattias

stefanli
2014-09-09, 12:01
Jag bor i Sundsvall men är ingen expert, är också rätt ny med denna hobby

stefanli
2014-09-09, 12:08
Markusb vad väger din, nu är inte min super lätt heller. Vet inte hur dom gör när dom är nere på närmare 400g.

47617

Den här sparar en del vikt, 2g utan antenn.

http://www.rangevideo.com/58-ghz/10-tx5200m-58ghz-200mw-5v-transmitter-module.html?search_query=200mw&fast_search=fs

PatrikE
2014-09-09, 14:06
Min ligger på 436g AUW i Fpv utförande.
Har inte gjort några mods på LKTR ramen från Mackez.
Aluarmar enl MarcusB recept i tråden.
RCX motorer + 10A ESC
Naze32 acro.
FRsky DR4II
Aludistanser i Cleanramen.
Zippy Compact 3s/1300.
5.8 DIY modul från rangevideo med hemlödd Klöver. (http://fpvstockholm.se/?page_id=1844)
En 808 #16 för både inspelning & Fpv feed.
Minim OSD.
Separat 5V/3A Bec.
Lite buntband och M3skruvar för att hål ihop prylarna.

Denna setup konsumerar ca 115mah/min under lugnare flygning.
Efter ca:7 minuter laddas 8-900 mah. 65-70% av kapaciteten.

Med Gopro2 så väger den på 520g men då känns RCX motorerna klena.
Har en uppsättning Emax och en ny LKTR ram liggande så får se vad den landar på.

Imprez
2014-09-09, 22:21
Min ligger på 436g AUW i Fpv utförande.
Har inte gjort några mods på LKTR ramen från Mackez.
Aluarmar enl MarcusB recept i tråden.
RCX motorer + 10A ESC
Naze32 acro.
FRsky DR4II
Aludistanser i Cleanramen.
Zippy Compact 3s/1300.
5.8 DIY modul från rangevideo med hemlödd Klöver. (http://fpvstockholm.se/?page_id=1844)
En 808 #16 för både inspelning & Fpv feed.
Minim OSD.
Separat 5V/3A Bec.
Lite buntband och M3skruvar för att hål ihop prylarna.


Väldigt likt min setup och det kanske är därför vi har liknande vikt:
- Ram från Mackez med aludistanser och armar i 4-kant aluprofil
- RCX 1804 2400kv motorer
- Emax 12a simonk esc
- Flip 2.0 multiwii fc
- Skyzone 32ch 5.8ghz vtx med "cloverleaf" antenn
- 600tvl cmos kamera med 2.8mm lins
- 6ch orange mottagare
- 808 no18 för videoinspelning
- Kypom 3 cell 1300mAh Li-Po
- Buntband och M3-skruv

Till mitt nya bygge har jag börjat med lite "lättade" aluprofiler till armarna.
47625

markusb
2014-09-10, 08:14
Stefanli, 515g flygklar.
Jäkligt tung...

1.5mm glasfiberram, aluarmar 10x10, zippy compact 3s1300, naze acro, 300mw vtx, klöver, filter på ant och matning, frsky d8r-xp utan plastlåda, naken pz0420, mobius, emax 1806, rcx 10a esc.
Fattar inte riktigt vad som gör min så mycket tyngre än många andra här.
Har alurör med m3 gängstång som distanser, gör några onödiga gram, men det håller!

Flyger jag normalt så får jag i ca 900-1000mah efter 6.5-7min flygning.

Imprez
2014-09-11, 22:36
Aluarmar klara, här provmonterade på ramen
47645

UndCon
2014-09-11, 22:51
spejsigt - men jag ser bara mycket arbete och svaga punkter där armarna kommer vika sig.

Zkronk
2014-09-12, 05:13
Vad har du för vikt på de lättade armarna?

Imprez
2014-09-12, 09:04
spejsigt - men jag ser bara mycket arbete och svaga punkter där armarna kommer vika sig.
Förstår din poäng men jag gillar lite pyssel och annorlunda lösningar. Armarna är dock vädigt starka trots lättningshålen, jag kan inte böja dem med handkraft. Så jag tror inte det kommer vara någon större fara och skulle olyckan vara framme så tar det bara ett par timmar att fixa en ny. För mig är det värre om ramen tar stryk för den kan jag inte fixa själv.


Vad har du för vikt på de lättade armarna?
Ska kolla ikväll!

UndCon
2014-09-12, 09:58
Jag har haft liknande lösningar för viktbesparing men då på en Trikopter och armarna vek sig i lättningshålen - vilket iofs är bra då man får en brottspunkt istället för att tex plattorna bryts av. Själv kör jag med armar utskrivna på en 3dskrivare och de tål inte speciellt mycket heller - men å andra sidan så har jag infill på 60% där den skulle vara betydligt högre så då får jag väl skylla på mig själv som snålar på plasten.

neu
2014-09-12, 11:34
Så mycket jobb för så lite ;) bättre med kolfiber 6g/arm och helt oförstörbara men viktigast av allt, det är redigt sexigt.

Pekkala
2014-09-12, 12:16
Printade armar i ABS väger ca 22gram för 4st och håller ganska bra! dvs ingen har gått sönder ännu :)
4764747648

stefanli
2014-09-12, 12:20
Kan du dela med dig av filen för dom armarna, är sugen på att testa ett par.

Pekkala
2014-09-12, 13:25
Absolut!
Provade att ladda upp på thingiverse :)

http://www.thingiverse.com/thing:460715

Thobias Fröjd
2014-09-12, 17:24
Nu har man äntligen fått ihop lktrn och fpv grejerna, men jäklar vad roligt det är å flyga.
Men nu till mitt lilla problem. När Jag börjar flyga kommer jag bara ett par meter sen börjar det störa lite men efter kanske 20 meter så blir det värre så man knappt ser något alls, sen kan bilden försvinna för mig helt.
kroppen är i 1 mm kolfiber sen har jag en 35 mhz mottagare och ett kk2 kort, annars så är det immersionrc 5.8 600mw och 5.8 ghz spironet antenner. är det någon som kanske har en lösning på mitt problem??

mvh tobbe

Peter_L
2014-09-12, 17:41
Även jag föll för frestelsen med en miniquad, och eftersom jag har en 3d-skrivare så skrev jag helt enkelt ut en sån.
Modellen blev en T4-quad som jag hittade på Thingiverse. Motorer, proppar och fartreglage blev dom i första inlägget. En överbliven KK2.0 och ett batteri så var det bara att testa. Provade den igår och efter att ha kopplat motorerna rätt så den slutade flippa runt på marken så flög den som en dröm. Vägde den innan, och vågen visade 340gram flygfärdig. Då sitter inga FPV-grejor på den, det kommer sen.
Nu råkar jag ha en APM 2.5 liggande och funderar allvarligt på att byta ut KK2:an mot den.. Ska jag göra det eller? Det ska ju på kamera och videosändare också och jag tänker på vikten. APM med GPS blir 60gram, videolänk och kamera kanske ytterligare 50gram. Totalt ca. 450gram alltså. Och så går ju vikten för KK2:an bort, 25gram. Men i och för sig verkar det finnas ork så det räcker och blir över när jag provflög den igår.

Boopidoo
2014-09-12, 20:08
Vad har du för mottagare?

High Five
2014-09-12, 20:21
Nu har man äntligen fått ihop lktrn och fpv grejerna, men jäklar vad roligt det är å flyga.
Men nu till mitt lilla problem. När Jag börjar flyga kommer jag bara ett par meter sen börjar det störa lite men efter kanske 20 meter så blir det värre så man knappt ser något alls, sen kan bilden försvinna för mig helt.
kroppen är i 1 mm kolfiber sen har jag en 35 mhz mottagare och ett kk2 kort, annars så är det immersionrc 5.8 600mw och 5.8 ghz spironet antenner. är det någon som kanske har en lösning på mitt problem??

mvh tobbe

Kan det vara så att din antenn skyms av kolfibern i ramen? Kolfiber dämpar/stoppar radiovågor.

cyberpete
2014-09-12, 20:37
Såja....

Efter lång tid fick jag hem "kolfiber" ramen så nu har jag börjat skruvat ihop den. Enda som tyvärr fattas är 5x3 proppar så för stunden kommer jag ingenstans om inte nån vänlig själ vill skicka några :)

47649
3d printade ramen tom. 125 gram

47650
Kolfiber ramen tom 138 gram

47651

Motorer och fartreglage lödda :)

47652
Använder mig av PDB på denna så denna har börjat lödas.

47653

Denna ram har väldigt trångt mellan bottenplattorna så skrev ut en 5mm distans. Detta är V1 och har kommit upp i V3 hittils :)

47654

Detta är Version 2. GJorde så man kan dra kablarna snyggt. Nu är Version 3 under utskrift så då blir det bättre :)

47655

156 gram. Tom ram med FPV kamera.

Mera kommer :)

Thobias Fröjd
2014-09-12, 20:45
får bli byggbordet och bygga en i glasfiber istället. tror det är en esky mottagare

Imprez
2014-09-12, 21:28
Vad har du för vikt på de lättade armarna?
Nu har jag vägt dem och de väger 7 gram.


Så mycket jobb för så lite ;) bättre med kolfiber 6g/arm och helt oförstörbara men viktigast av allt, det är redigt sexigt.
Det är så fantastiskt kul att dela med sig erfarenheter här eftersom alla är så positiva :D
Jag nöjer mig med alu och kan leva med 1 gram mer per arm.

neu
2014-09-12, 21:59
Nu har jag vägt dem och de väger 7 gram.


Det är så fantastiskt kul att dela med sig erfarenheter här eftersom alla är så positiva :D
Jag nöjer mig med alu och kan leva med 1 gram mer per arm.

Sarkasm är svår att framföra genom internet :P Vägde en av min armar och den vägde 5g så kommer säkert att få enorma 20sek mer flygtid än med alu :O Helt klart värt att betala 5x så mycket för kolfiber.

Har mina för dom är (ännu) oförstörbara och så finns det inget som slår kolfiber utseendemässigt för mig.

Xermalk
2014-09-13, 00:28
Sarkasm är svår att framföra genom internet :P Vägde en av min armar och den vägde 5g så kommer säkert att få enorma 20sek mer flygtid än med alu :O Helt klart värt att betala 5x så mycket för kolfiber.

Har mina för dom är (ännu) oförstörbara och så finns det inget som slår kolfiber utseendemässigt för mig.

Jag lyckades knäcka en 3mm kolfiberarm dagen innan fpv träffen ;)
Hur vetefan då jag kraschade i gräs.

"så finns det inget som slår kolfiber utseendemässigt för mig." :thumbup:

Zkronk
2014-09-13, 00:31
Jag gissar att jag har viktrekordet med LKTR250, min väger in på 600g jämt med FPV-utrustning och Mobius, dock med 3S 1500mAh-batteri...

Jag har inte flugit den med Mobiusen på ännu, ska testa på söndag.

Fattar inte hur ni kan lyckas bygga så lätta maskiner.. Jag har i stort sett bara en mobius extra mot vissa.

..och aluarmar.. och emax 1806... men borde inte göra så många gram extra tycker jag.

Xermalk
2014-09-13, 00:38
Min Armattan mini quad vägde 750g med cobra 1960, armattan 12A esc, 4s2200ack, mobius, osd, Runcam Sky, rmrc 12/5v bec, openlrs samt 1.3ghz vtx.

Efter att jag kvaddade en motor samt min mobius, så har jag byggt om den som en racing tri. Dock fortfarande med min onödigt tunga vtx på 30g.

405g auw nu utan ack. Skall dock byta fpv kamera och sätta på min osd igen.
530g auw om jag flyger med en 4s1000 mah ack. Har dock bara en sådan ack.

47656

markusb
2014-09-13, 07:09
Ohh, en supermini tri! Det gillar jag.
Hur beter sig den i luften?

MickeL
2014-09-13, 07:46
Har precis monterat ihop och provkört min 250 Quad med följande utrustning.

Kolfiberram 154 gram.
Dualsky 2204X 2300Kv
Dualsky 12A ESC
FC451 kontrollkort
TFR8S mottagare
3S 1300 mAh batteri

Den vägen 438 gram utan att jag försökt jaga vikt.
Med 5x3 propp så har varje motor ca 390 grams dragkraft så den rör på sig.:)

47658

UndCon
2014-09-13, 08:48
utan fpv-utrustning?

Xermalk
2014-09-13, 10:10
Ohh, en supermini tri! Det gillar jag.
Hur beter sig den i luften?

Jag har lite problem med mitt 306g tailservo, men annars flyger den riktigt bra.
Tom med problemen (jag måste ha väldigt låga pids av någon mysko anledning, andra har nästan dubbla) så är yaw enormt trevlig.
Inte min video, men tri konfigurationen på 3s. Med cleanplate installerad.


https://www.youtube.com/watch?v=2hCpm84EJzM

stefanli
2014-09-13, 13:12
Jag har ett tips till alla er som använder mobius för inspelning. Ändra vitbalansen från auto så slipper ni alla färgskiftningar när ni flyger in och ut ur skuggiga områden.

Om ni följer den här "guiden" så slipper ni det och får, enligt mig och andra, bättre övergripande bild kvalité.

https://www.youtube.com/watch?v=o-X5DKBMqzk&index=1&list=FLTmIWb030y0hOUvH8KoJdSQ

markusb
2014-09-14, 09:11
Bra tips, ska testa det!
Har stört mig lite på att filmerna färgskiftar.

simonarvestrand
2014-09-14, 10:38
Äntligen har jag börjat fräsa ut delar till min version av lktren. blir nog något tyngre än orginalversionen men helt andra möjligheter att placera och fixera prylar bra.
Ska se om jag kan få in några bilder senare.
botten plattorna är nu frästa och just nu jobbar maskinen för att få klart spänningsfördelningsdelen.

Nu boppi är du för sen, Ltkr SED är upptaget ( Simon Edition )

47680

Xermalk
2014-09-14, 17:39
Börjar få mina pids något sånär flygbara på min tri. De är dock fortfarande rätt tveksam och jag inväntar ett nytt servo.
Den går ialf att flyga i 5-8 m/s


https://www.youtube.com/watch?v=D3_Q6NSWXio

Uräsktar kvaliten på fpv länken, hade två ackar stuvade i facket framför min crosshair antenn.

Skall ut och flyga två ackar i skogen nu.

UndCon
2014-09-14, 18:22
klippet är privat...går ej att se...

Xermalk
2014-09-14, 18:36
:banghead:
Glömde ändra till olistad.
Allt innan 5:38 är bara pid inställningar och korta tester utan glassögon.

Edit: såg precis att youtube har muppat med videoformatet. Saknas ungefär 10% i underkant på bilden

Flyger många med gps på sina minis?
Jag har funderar på om det är värt extravikten. Skulle vara skönt med en pil som pekar hem, men man flyger oftast inte särskillt långt.

Och då jag har en acro naze så fungerar antagligen inte rth.

neu
2014-09-14, 18:43
Fan ser ju nice ut med minimosd till Naze32 kan man även ändra TPA eller bara pids?

Xermalk
2014-09-14, 19:23
2 sek så skall jag kolla, men har för mig att jag såg tpa i en av menyerna.

Där är rätt mycket man kan ställa in. Dock så gör man Alla gui positions inställningar via osdn vilket är sjukt störigt. då det tar rätt mycket tid.


Tar och stegar igenom alla och spelar in.

För de som är intresserade så har rctech osd'n till ett bra pris här i sverige.
http://www.rctech.se/se/FPV-Foto/RC-Tech/MinimOSD-with-KV-Team-Mod-p221c92.html

Dock så kan man få den för ~11$ från witespy. Men då tar det en evighet.

simonarvestrand
2014-09-14, 19:24
har en mini liggande , frågan är ju om man ska ta tag i det snart

Xermalk
2014-09-14, 19:39


https://www.youtube.com/watch?v=MUQ91aFUGJ0

Att kunna ändra pids utan att mecka med laptop eller telefon är trevligt.
Samt att ha rssi/spänningsvarning skadar inte.
Gillar man inte något i osd'n så är det bara att stänga av den.

Synd bara att DTFUHF inte har tillverkat sin minimosd.
Den är designad för att löddas direkt ovanpå en naze32.

neu
2014-09-14, 19:47
Gött tack för videon! Blir nog en sådan till nästa säsong. Beställde en minim med min pixhawk så ska leka med den först.

kajakmannen
2014-09-14, 20:28
Senaste alstret. Vet att det inte är ämnestroget denna tråd men gört iallafall ;)

Får jag godkänt på musiken Simon?


http://youtu.be/YtctDk1K45o

simonarvestrand
2014-09-14, 20:34
Senaste alstret. Vet att det inte är ämnestroget denna tråd men gört iallafall ;)

Får jag godkänt på musiken Simon?



Det är påväg i rätt riktning helt klart :)

såg ut som ett rätt kul flygställe

Xermalk
2014-09-14, 21:09
Kanske dags att starta någon allmän 250 multi tråd.
Alternativt att använda denna, det finns så många olika ramar att det hade blivit för många trådar.
I slutändan flyger de inte särskilt olika.

Det är först när man börjar ändra motorantal som flygegenskaperna påverkas markant.

markusb
2014-09-14, 21:43
För min del så kan allt 250 och liknande samlas här.
Nyttigt att ha det samlat.

kajakmannen
2014-09-14, 21:44
Håller med. Om det är om för er som startat tråden kör vi på :)

simonarvestrand
2014-09-15, 05:48
+1

Zkronk
2014-09-15, 08:09
Jag tänkte köpa lite fler batterier till min LKTR250, för tillfället har jag flugit med 3S 1500mAh 25C (128 gram). Har en flygfärdig vikt på 600 gram med ett sådant batteri och får ut någon stans mellan 7-8 minuters flygning per batteri.

Skulle 3S 1300mAh 25C (115 gram) ge bättre eller sämre flygtid?

finnen
2014-09-15, 08:25
Du minskar flygvikten med 2 procent, men batterikapaciteten med 13 procent. Man kan nog vara rätt säker på att tiden minskar med ca en minut.

Zkronk
2014-09-15, 09:00
Då får det bli fler 1500mAh-batterier helt enkelt :)

Xermalk
2014-09-15, 12:26
Fick precis nya bottenplattor samt tailservo till min armattan tri. Under 1 vecka från kanada är inte illa.
Tyvärr får installation av bottenplattor vänta, har helt slut på små buntband.

UndCon
2014-09-15, 13:15
Jag hittade små buntband på CityGross 10.- marknad. Troligen inte lika bra som märkesvaror men duger säkert till en miniQuad

Xermalk
2014-09-15, 13:30
Biltema har dom, 100 pack med 2x100mm. kör nog innom imorgon och köper.
Idag blir det bara ett test av nya servot. Ett TGY-211DMH, lika dant som designern av ramen använder.
Och då jag kommer hamna på nästan samma vikt (typ 15-20g höre auw bara), med samma esc/motor/prop så bör pidsen fungera riktigt bra.

Thelonnquist
2014-09-15, 15:37
när vi är inne på buntband...
classe har dem bästa, 20 kr för 100st, tillverkade i nåt europiskt land vill jag mig minnas. Köper alltid några påsar när jag är där! Super-smooth mekanism!!!
http://www.clasohlson.com/se/Buntband/Pr220522001

Xermalk
2014-09-15, 16:16
Någon här som har tillgång till en 3d printer?
Jag skulle behöva få tail mekaniken utskriven, jag har nämligen inga kvar i reserv.

http://www.shapeways.com/model/1859506/tail-motor-mount.html?materialId=25
http://www.shapeways.com/model/1859504/tail-shaft-mount.html?materialId=25

Zkronk
2014-09-15, 16:27
Vilken sorts plast och färg vill du ha delarna i? Jag har vit nylon (dock inte provat den ännu) hemma, ABS och PLA/PHA finns i både vit och svart med mera hemma :)

Xermalk
2014-09-15, 17:14
Nylon blir väl starkast? Annars passar svart bättre.

Zkronk
2014-09-15, 17:18
Japp, nylon ska vara starkast vad jag har förstått..
Nästa steg i hållbarhet är ABS.
Skicka PM om du är intresserad av att jag skriver ut delarna till dig :)

UndCon
2014-09-15, 19:20
Vill ni veta mer vad som är starkt eller hållbart så tycker jag att ni skall dyka ner i projektet OpenRCprojektet (https://plus.google.com/u/0/communities/112745535856143176146)

simonarvestrand
2014-09-15, 20:27
hade bara kopparneklätt laminat, synd att det är strömförande för det är rätt snyggt

47695

UndCon
2014-09-15, 20:30
Värm upp det med en gasolbrännare och dra loss det från laminatet - det är så jag gjort med mina...

simonarvestrand
2014-09-15, 20:32
låter smart, äger dock ingen gasolbrännare

cyberpete
2014-09-15, 20:50
Nu är min 250 flygfärdig. Kör med 3 bladsproppar till jag får hem dom rätta.

47696

Ska ev montera osd men inte bestämt ännu. Ingen inspelande kamera monterad.

UndCon
2014-09-15, 21:01
låter smart, äger dock ingen gasolbrännare


Det går bra med butanbrännare också - eller bryleebrännare som vissa kallar dem när de är finare än ett vanligt verktyg...

simonarvestrand
2014-09-15, 21:10
Det går bra med butanbrännare också - eller bryleebrännare som vissa kallar dem när de är finare än ett vanligt verktyg...

en sådan borde finnas någonstans. men sen kanske man ska skaffa en brännare , flest prylar när man dör vinner ju :)

kajakmannen
2014-09-15, 21:17
Då ligger jag bra till ;)

simonarvestrand
2014-09-15, 21:19
Då ligger jag bra till ;)

vi är nog rätt många på detta forum som får slåss om den titeln :)

kajakmannen
2014-09-15, 21:19
Får kompensera alla mina QAV250 inlägg med lite LKTR relaterat :)
Nytt bygge på G tills jag får hem lite nya motorer och en QAV250 till ;)

Denna är ala Boppidoo och jag tänkte köra Naze32 med OSD, gps etc.

http://img.tapatalk.com/d/14/09/16/use5uqy4.jpg

simonarvestrand
2014-09-15, 21:22
hur lång är den ?

kajakmannen
2014-09-15, 21:36
Ungefär som originalet tror jag. Kan kontrollmäta en annan dag

simonarvestrand
2014-09-15, 21:46
Ok. Den ser lång ut. Är riktigt nöjd med min. Kan bli väldigt kompakt på höjden. Allt för snabbare rollar :)

Förövrigt funkar brullebrännaren fint

Boopidoo
2014-09-16, 14:32
@kajaken
Ser bra ut! :)

@simonarvestrand
Den är i stort sett lika lång, ex vibrationsdämparna är placerade på samma ställe. Men i övrigt så är allting ritat om från grunden även om de ser liknande ut.

De största skillnaderna är följande:


Omfördelning/placering av distanser lite annorlunda för bättre åtkomst av batteriet
Fler hål för montering av FC så att dessa kan monteras i 45°-steg.
Förberedd för montering av Mobius snabbfäste
Vinklad i fram och bakkant för att skydda mot propeller vid krasch
Placering av hål så att försänkta skruvar kan användas utan problem

simonarvestrand
2014-09-16, 15:34
Ok. Nice.
Mobius fäste är under konstruktion här. Det är den sista lilla detaljen.

neu
2014-09-16, 16:11
Vad ligger vikten på?

cyberpete
2014-09-16, 17:41
Nu har min 250 varit i luften och måste säga att den flyger som en dröm :) Nu fattas bara att provflyga den med Fatsharksen :)

:)

Jesper Carlbring
2014-09-16, 19:50
Jag har också hakat på trenden med miniquads. Här kommer ett par bilder från bygget av min FPV250, som jag hittills bara har bra saker att säga om. Jag valde att bygga "low hung" för att få plats med 6" propellrar, som jag vill ha av effektivitetsskäl. Nu började jag med Gemfan 6030, men ska gå över till HQ 6045 för att få ut mer kraft och hållbarhet (motorerna och ESC-arna blev knappt ljumna av 6030). Det är inte Hobbykings low hung-kit, utan jag använde delar från två stycken long frame-kit och "M3 Shock absorbing screws", som dock är lite för styva och inte tar bort vibrationerna i videon helt:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40604__M3_Shock_Absorbing_Screws_8Pcs_Bag_.html? strSearch=m3%20shock

4771247713477144771547716

Setup:
KK-Mini
Multistar 2206 - 2150 kv "Baby Beast"
Afro Ultra Lite 12 A
Gemfan 6030
Zippy 3S 1800 mAh

FPV:
Fatshark 600 TVL
Immersion 600 mW 5,8 GHz
Klöverantenn från Hobbyking


Vikt: ca 660 gram. Jag skulle säkert kunna banta ned den något...
Flög 7 minuter med 11,3 V kvar i acken,så jag kan säkert flyga ett par minuter till om jag vill. Laddade i ca 1170 mAh efteråt.

Jag har en förlängningskabel mellan videosändaren och klöverantennen eftersom jag läst om att videosändarens sma-kontakt brutits av vid krascher. Inga propellrar syns i bild med Mobius på vidvinkelläge.
47717477184771947720477214772247723

Kom på en negativ grej: Tre ben ramlade av under kvällens flygningar eftersom de sitter fastklämda så löst. De går nog att limma fast, men man kan lika gärna flyga utan ben och landa på kroppen.

mkar01
2014-09-16, 20:25
Nice Jesper, har oxå fått lite grejer från kina samma ram som dig rätt ny på detta så sitter och funderar lite hur allt ska komma ihop, satt och kollade igår på esc samt motor 3 svarta kablar mot 3 blå hmm hur ska det vara lixom? Men iaf såg när jag synade esc att det var en överlödning delux på ena, tror ni den att den kommer funka? skickar med en bild så ni kan se kretsen under 1an.. 47728

Jesper Carlbring
2014-09-16, 20:46
Menar du på kondensatorn (ovanför den svarta kabeln till batteriet)? Jag är inte så jättekunnig, men om den inte har kontakt med något annat borde det vara ok. Hoppas någon annan kan uttala sig också...

I övrigt är det bara koppla in de tre motorkablarna till fartreglaget. Om du behöver byta rotationsriktning byter du helt enkelt plats på två kablar.

mkar01
2014-09-16, 20:49
Ne om du tittar under 1an så sitter det en krets med 8 ben den som det är lite för mkt lödtenn på.. känns som det borde bli kortis där..

Okej då ska jag testa löda ihop esc och motor så..
Edit köpte 4 st och dom 3 andra var det ju inte så på..

neu
2014-09-16, 20:54
Ser skumt ut. Kanske någon med samma ESC kan kolla sina?

Jesper Carlbring
2014-09-16, 21:04
Ja, det ser inget bra ut, om det inte är meningen att det ska vara kontakt där?

Testa rotationsriktning med kontakter först (om det sitter på) så du inte behöver löda om.

Zkronk
2014-09-16, 21:04
Om benen på den IC-kretsen på de andra likadana fartreglagen du har inte är ihoplödda så bör du nog inte använda den där innan det överflödiga lödtennet är borttaget.

Det är svårt att se på bilden om det verkligen är en bryggning där.. Om du har en multimeter kan du resistansmäta mellan de två benen på IC'n och se om det verkligen är kortslutning eller inte.

markusb
2014-09-16, 21:08
Är det en regulator så har benen troligen intern kontakt samt även kontakt via folien. Kolla en annan esc och jämför. Bryggan i sig gör inget om benen ändå sitter ihop elektriskt så att säga.

markusb
2014-09-16, 21:08
Vad heter ICn?

mkar01
2014-09-16, 21:12
Ja det var svårt att få till ngn bra bild tyvärr men kontakt är det garanterat får testa att ta bort tennet på båda sidor. har mailat dom (myrcmart) får se vad dom säger om det hela.. Tack för snabba svar iaf :)

markusb
2014-09-16, 21:15
Tycker det står LM78L05, alltså en 5V regulator.
Ben 6-7 är GND, dvs allt är i sin ordning då benen sitter ihop invändigt i ICn samt även på folien, som du kommer se om du ändå ska ta bort tennet.
Jag råder dig att lämna det som det är och flyga :) OM det är en 78L05 vill säga.....

47729

mkar01
2014-09-16, 21:19
Vad heter ICn?

åå det stod med liten text.. :)
den heter lm78l 05acm
tror jag iaf..
Fast på andra sidan sitter oxå 2 3 4 ihop överlödning..

markusb
2014-09-16, 21:23
Samma sak där.. två ben (2-3) är GND och det sista benet har ingen intern kontakt (NC = no connection) så det är lungt.

mkar01
2014-09-16, 21:25
Samma sak där.. två ben (2-3) är GND och det sista benet har ingen intern kontakt (NC = no connection) så det är lungt.

Sweet okej kör på det..
Tackar för snabbt svar.. :)

markusb
2014-09-16, 21:29
Lugnt :)