handdator

Visa fullständig version : Motor/ESC svåra få tag på-problem



Ålänning
2014-03-29, 12:17
Hur brukar ni göra?
När man köper en multikopter med 3, 4, 6, 8 motorer och ESCs så vill man ju helst ha samma motorer och helt klart samma ESCs med samma Firmware-version. OK, man köper 6 st av varje till sin hexa och så kvaddar man den och mitt i allt är en motor eller ESC svår att få tag på. Doh!

Köper ni fler av av varje när ni en gång köper, eller är det "den dagen, den sorgen", eller är det en självklarhet att det köps in 6st nya och man säljer bort de andra till nån som vill flyga quad med extra motor?

Inte jag som har detta problem, utan en bekant som har tre multikoptrar med samma motorer och ESCs (8, 6, 6) varav 1 motor är slut och 1 ESC är slut. Beslutsångest. Köper man 6st nya av nåt så är man kanske i samma dilemma igen...

Been there, done that?

Copterdude
2014-03-29, 12:36
Köper en extra av varje. Så till Quad 5st motorer och 5st ESC. Om man har två eller fler quads kan man flyga med dem andra medans man väntar på delar till den som är trasig.

Kör man likadana motorer kan man iof vid nödfall byta motor/ESC till den man vill flyga med.

Ålänning
2014-03-30, 19:55
Behöver köpa en ny ESC. De som är på hexan är 20A och helt svarta, men de lär ska vara dessa:
https://store.3drobotics.com/products/esc-20-amp-SimonK-1 Kan ju köpa en sån så blir det säkert lika...
Dock så är dom 20A och motorerna drar 20A vid 100% pådrag. Är inte det lite fel ESC då?

Om jag ska köpa 6 (7) st nya ESCs för dessa motorer:
https://store.3drobotics.com/products/motor-ac2836-358-880kv-1 (obs, fel specs i länken som finns på den sidan).
Vad ska jag då köpa? Är som sagt för en hexa.

Elflygarn
2014-06-13, 10:26
Att ligga precis på marginalerna med el kan bli fel, farligt och dyrt. Många ESC:er är (precis som batterier och annat) optimistiskt märkta och det finns alltid en liten naturlig variation på komponenter.

Jag brukar överdimensionera ESC:ers värden med flit. Så om min motor skall dra 20 amp, så vill man ha ett 25 A reglage, för 25 A vill man ha ett 30 A osv. Att sätta en 20 A ESC på nånting som enligt beräkningar drar 19-20 A är farligt, kollar man på tex E-calc så kan det slå på +/- 10% eller däromkring.

En annan sak som skall tas i beaktande är att elektronikkomponenter slits en aning med tiden, detta gäller särskilt elektrolytkondensatorer, som med åren blir "dementa", särskilt om man utsätter dem för variationer i temperatur. En elektrolytkonding som är 4-5 år gammal kan ha drivit 10-20% från sitt nominella värde (som kanske var en aning fel från början pga toleranserna i tillverkningen). Och en konding i en ESC som lägger av betyder att coptern förvandlas till ett uselt segelflygplan.

När jag bygger datorer så överdimensionerar jag alltid spänningsaggregatet med 50-60% för att skydda mot kondensatordemens. Det blir annars så att man får byta ut det efter 2,5-3 år i många fall. Min "feta speldator" skall ligga på 600-700 watt nånstans i max effektuttag om man summerar komponenterna och tänker sig att allt går på full platta, har ett 1200 W PSU i den. (Jag vet, overkill som fan, men PSU:n lär inte vara det som dödar datorn!)

Ålänning
2014-06-13, 18:14
Sant så sant! Vad gäller 3DRobotics-grejerna så löste det sig, de svarta motorerna drar tydligen inte så mycket så det finns gott om marginal. Sett nån film med strömmätare med samma ESCs och motorer på en quad och det drog inte så mycket ström att det var i närheten vid hovring. Vid full gas så närmade det sig, men ändå en säker bit ifrån. Man flyger inte så ofta med fullgas när man fotar. =)

Elflygarn
2014-06-13, 19:52
Lite smått OT, men dock: Vad är din erfarenhet av 3DRobotics prylar & hur är de att ha att göra med som butik?

Har kikat en del på deras prylar senaste året, och skulle vilja veta vad någon som testat grejorna har att säga.

Ålänning
2014-06-13, 23:20
Tycker 3DR-multicoptrarna är enkelt byggda med fyrkantsprofiler i alu och resten är "utskurna" glasfiberskivor samt skruvar, muttrar o brickor och lite spacers. Inte jag som handlar med 3DR utan det gör han jag fixar på dessa åt. Gillar dock inte att motorerna är "lapplösa", svårt hitta info om dem. Då det senast beställdes delar tog det typ 2 veckor få hem grejerna. Har tidigare inte så mycket erfarenhet av just hexacoptrar, bara hållit på med en Prototype 6 och en bunt quads och nån tricopter. Så jämfört med andra hexacoptar vet jag inte va jag ska säga. 50USD för deras quadram är ju inte så dyrt. =) De två hexacoptar som står på mitt bord nu är Event38 Aphex E382 som är ca 56 cm mellan propelleraxlarna. 11" är max, ca 4 mm mellan propellerspetsarna. Nu är jag så van med 3DR-hexorna så jag skulle kunna ha en själv som foto-hexa. =) Har även haft lite att göra med en 3DR X8 som verkar mindre och smidigare. Nya hexan är inte en flat hexa utan en Y6.

Så här ser flata hexan: http://api.ning.com/files/uvilscSDxx-iZC*a9tiQMBekmjNPNBBGQ4dX8tIKxBWe0iGZo6ZnBEYi-x3ZzDPZurCZuMJI*95RKMZCv50kuGQ0xvZ*OR8v/SAM_5827_small.jpg

eAk
2014-06-15, 03:06
Jag brukar ofta hålla mig till esc som ligger 10% över kortslutningströmmen på motorerna. Men det brukar inte stå på multirotor motorer. Så då håller jag mig till vad det står deras max förbrukning är istället.


Att ligga precis på marginalerna med el kan bli fel, farligt och dyrt. Många ESC:er är (precis som batterier och annat) optimistiskt märkta och det finns alltid en liten naturlig variation på komponenter.

Jag brukar överdimensionera ESC:ers värden med flit. Så om min motor skall dra 20 amp, så vill man ha ett 25 A reglage, för 25 A vill man ha ett 30 A osv. Att sätta en 20 A ESC på nånting som enligt beräkningar drar 19-20 A är farligt, kollar man på tex E-calc så kan det slå på +/- 10% eller däromkring.

En annan sak som skall tas i beaktande är att elektronikkomponenter slits en aning med tiden, detta gäller särskilt elektrolytkondensatorer, som med åren blir "dementa", särskilt om man utsätter dem för variationer i temperatur. En elektrolytkonding som är 4-5 år gammal kan ha drivit 10-20% från sitt nominella värde (som kanske var en aning fel från början pga toleranserna i tillverkningen). Och en konding i en ESC som lägger av betyder att coptern förvandlas till ett uselt segelflygplan.

När jag bygger datorer så överdimensionerar jag alltid spänningsaggregatet med 50-60% för att skydda mot kondensatordemens. Det blir annars så att man får byta ut det efter 2,5-3 år i många fall. Min "feta speldator" skall ligga på 600-700 watt nånstans i max effektuttag om man summerar komponenterna och tänker sig att allt går på full platta, har ett 1200 W PSU i den. (Jag vet, overkill som fan, men PSU:n lär inte vara det som dödar datorn!)