handdator

Visa fullständig version : Discovery Pro 1.3ghz fpv system hjälp.



Xyrez
2014-03-31, 18:24
Hej,
Har precis fått mitt 1.3 ghz system till min Discovery pro jag beställt.

Det jag fick var 1.3ghz lawmate mottagare med en 1000mha Lawmate sändare.
Äger ett par fatshark dominator glasögon som jag tänkt köra till dessa.

Så har gjort detta :
1.Monterat antennerna på mottagare och sändare.
2.Ändrat lödningen på min quad från 5v till 12v eftersom sändaren går på 12v.
3.Monterat sändaren på min discovery pro.
4.Lödde på en kontakt så jag kan få ström med hjälp av mitt 3c 12v batteri till mottagaren.
5.Kopplade in 3,5mm kontakt i mottagaren i AV-out, och sen in i dominator AV-in/out.
6.kollade så att båda kanalerna stod på channel8.

Detta händer:
1.Stoppar i dominator batteriet. Får vit bild (ok glasögonen startar och är igång)
2.Stoppar i batteriet i mottagaren, Vita bilden ändras till myrornas krig i glasögonen.
3.Stoppar i strömmen i Tbsen, Ingen skillnad händer.

Har provat:
Byta alla möjliga olika kanaler. (Channel 1A+B, 6A+B, 7A+B, 8A+B)
Provat att köra in Gula RGB kabeln i TVn istället (fortfarande ingen signal)
Köppte ett par blue leafclover antenner jag har provat med istället (för 1.2-1.3ghz)


Någon som kan ge mig lite tips på vad som kan vara fel ?

lassebetong
2014-03-31, 18:36
Alltid lättare att se om du har bilder på det hela.
Sedan tycker jag personligen att 1000mW (antager jag att du menade) är alldeles för mkt som kan störa på en liten quad.

Kenneth E
2014-03-31, 18:56
Under Dominator är en liten switch slå om den och du skall se att det fungerar, den skall du använda vid signal(kabel) utifrån.
Ken

2014-03-31, 19:08
Du kan inte driva en så kraftig sändare från den core som sitter i Pron. Den behöver drivas från en annan spänningsregulator eller batteri isf men med 1w riskerar du som sagt en hel del problem

Thelonnquist
2014-03-31, 19:19
Instämmer med tidigare poster, 1w är alldeles för mycket, 200-300mw räcker och blir över.

Lite "outdated" men fortfarande intressant läsning (om man skippar råden kring linjärtpolariserade antenner):
http://rcexplorer.se/educational/2009/09/fpv-starting-guide/

Zallisen
2014-03-31, 19:26
Kör min 800mW på TBS Core inga problem, enligt specsen kan den leverera 7.2W på 12V.

simonarvestrand
2014-03-31, 19:34
Kör min 800mW på TBS Core inga problem, enligt specsen kan den leverera 7.2W på 12V.

inga som helst problem. dock onödigt mycket värme och risk att störa ut prylar som gps eller liknande.
men visst funkar det, jag kör 800mw på en av mina och det går kanon.
på naza maskinen märks det dock att gpsen får det jobbigare att hitta sattar.

Xyrez
2014-03-31, 19:36
Den lilla switchen har jag provat knäppa både på och av. Tyvärr inget resultat. :(

Sen att man inte kan driva en 1w sändare från coren verkar lite konstigt med tanke på att sändaren går på 12v och du kan ändra på coren till att det är en 12v Vtx som sitter på.

Bilder, Absolut det skulle jag kunna ta.
Kommer en post om en liten stund. ska bara hitta mobilen :P

simonarvestrand
2014-03-31, 19:37
en gissning är att skärmning på din video och sändare inte har kontakt med varandra

Xyrez
2014-03-31, 20:02
44804448024480344805

Okej, här kommer lite bilder på hur jag har gjort.

Xyrez
2014-03-31, 20:04
en gissning är att skärmning på din video och sändare inte har kontakt med varandra

Hmm... det där förstår jag inte riktigt vad du menar.

simonarvestrand
2014-03-31, 20:12
minuspolen på ditt batteri ska ha kontakt med skärmen på videosignalen har den det ?

Xyrez
2014-03-31, 20:20
minuspolen på ditt batteri ska ha kontakt med skärmen på videosignalen har den det ?

Oj.. Jadu ingen aning faktist, Jag använde samma kabel som jag använde till 5v sändaren pga att den som följde med var för stor kontakt på. Kanske är det som är felet.

Ska försöka se om jag kan hitta nått schema på sändaren.

Zallisen
2014-03-31, 20:31
Du har ingen tin shield på TBS Coren? Den orsakar massa störning då har jag hört.

Fast hmm ser inte det ser inte ut som mina plattor, ingen gombalkontroll där. har ingen pro :P

Xyrez
2014-03-31, 20:33
Du har ingen tin shield på TBS Coren? Den orsakar massa störning då har jag hört.

Nopes ingenting sånt..

simonarvestrand
2014-03-31, 20:39
Oj.. Jadu ingen aning faktist, Jag använde samma kabel som jag använde till 5v sändaren pga att den som följde med var för stor kontakt på. Kanske är det som är felet.

Ska försöka se om jag kan hitta nått schema på sändaren.

Har du en multimeter? isåfall kan du pipa mellan svartinkommande och skärm på videosändaren

Xyrez
2014-03-31, 20:53
Har du en multimeter? isåfall kan du pipa mellan svartinkommande och skärm på videosändaren

Nej, Jag har ju inte det.

Dock kanske jag hittade problemet.

Tittar jag ordningen på kablarna enligt :
http://www.dpcav.com/data_sheets/TM121800_export.pdf
Så står det kablarna i ordning : Svart,vit,röd,gul.
Ordningen på kabeln som sitter i är : Röd,Svart,vit,gul

Tittar man på bilden jag har postat så bör det vara röd,svart,gul,vit in på TBS coren ?

Så jag bör ha Svart,vit,röd,gul i ena sidan in på sändaren och Röd,svart,gul,vit in på tbsen?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Tänkte bättre fråga först innan man ändrar massa och bränner upp hela skiten istället :P

2014-03-31, 21:43
Det är på Discovery PRO som coren inte brukar tåla mer än 300-400mw. Jag är nästan säker på att dom 0,65A som den kan leverera, förutom kamera och vtx, även ska räcka till gimbalmotorna.
Om den är överbelastad märks det genom att den startar om och gimbalen rycker till

Ålänning
2014-03-31, 21:48
Är det samma core i TBS Core som i Core i TBS Discovery Pro? Den TBS Core jag har till min Caipirinha så står det
"It can supply video transmitters with up to 1W (with minor airflow at 1W) of emitted power (EIRP) and a standard FPV camera."

Xyrez
2014-04-01, 21:32
Ingen aning faktist,
Men kanske borde prova beställa en 500mw för att se ifall det fungerar

Xyrez
2014-04-10, 11:47
Liten update på allt.

Har nu beställt och fått en 500mw lawmate.
Provade precis trycka i den och se om jag fick bild, och de fungerade utan några problem alls.

Tog ut den och testade lite och får sjuka störningar ganska exakt som när jag kör 2.4ghz....trött man blir...
Har fortfarande lite olika channels jag kan prova för att se ifall det blir bättre. körde på 1160mhz denna gången.

slaffe
2014-05-11, 13:34
Fick du ordning på det? Kollade bilderna och reagerade direkt på att kablarna ser konstiga ut. Kolla så video in från vtx är video in på sändaren, så den inte går in på audio istället för video. Eftersom du använder vtx kontakten som medföljer pron så kan du eventuellt behöva ändra ordningen på kablarna eftersom du kör med 1.3. Ordningen på 1.3 och 2.4 modulerna är inte samma.