handdator

Visa fullständig version : Propellrar, hur nära varandra?



Ålänning
2014-04-03, 23:25
Står en hexa på mitt bord vars 11" proppar är jäääkligt nära varann (från tillverkaren).
Propellrar har ju lite turbulenta effekter vid propellerspetsarna. Hur nära vågar man ha?
Kan ju vibrera, sänka lyftkraften osv.

Steflo112
2014-04-05, 09:47
Står en hexa på mitt bord vars 11" proppar är jäääkligt nära varann (från tillverkaren).
Propellrar har ju lite turbulenta effekter vid propellerspetsarna. Hur nära vågar man ha?
Kan ju vibrera, sänka lyftkraften osv.

Så länge propparna inte slår i varandra så är det nog lugnt. På en av mina quaddar får jag inte in ett finger mellan propparna och den quadden flyger bäst av alla. Kolla t.ex. In Blackouts Spider Hex http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2049341. Tightare än så blir det inte och den flyger helt otroligt bra. Nu är den ju visserligen väldigt liten men att propparna skulle störa varandra tor inte jag på iallafall. Det är väl bara att testa och se. Lycka till

berthrsd
2014-04-07, 07:20
Om jag inte minns helt fel så bör man hålla halva propellerdiametern (alternativt hela radien om man föredrar det :) ) mellan propellrarna för att dom inte ska störa varandra.

Ålänning
2014-04-07, 12:17
Berthrsd... lite just det jag haft för mig. Aerodynamik-kursen jag gick så fick mig att rynka på näsan när jag såg detta.
En sån här (levererades med 11", den på bilden nedan kanske bara har 10"):
http://copter.ardupilot.com/wp-content/uploads/sites/2/2012/12/3DR-ArduCopter-Hexa-B-Frame.jpg
Propparna tar alltså i varann om man inte justerar arm-fästena exakt, det finns några millimeters justermån. =)

eAk
2014-04-27, 22:24
läste någon stans om coaxial att du förlorar max 10% lyftkraft av att ha propellrarna monterade rakt ovanför varandra. så att ha 1cm mellanrumm till spetsarna, är försumbart när det kommer till lyft kapacitet. däremot skapar det lite onödig turbulens men flygkontgrollen om den är rätt inställd hanterar det aldeles utmärkt.

Ålänning
2014-04-28, 20:32
Mhm... men flygkontrollen så är väl inte så bra på hantera vibrationer som kan uppstår av turbulens?

eAk
2014-04-28, 23:09
Mhm... men flygkontrollen så är väl inte så bra på hantera vibrationer som kan uppstår av turbulens?
Min y6 har <+-1G vibrationer. Det är välldigt bra så den turbulensen av prop wash är nog inte ens värd att bekymra sig över.

Ålänning
2014-04-29, 18:54
1G låter fruktansvärt mycket! Skakar den inte sönder? Har du bara ett blad per propeller? =) Eller har jag helt missförstått storleken av 1G? :-D

eAk
2014-04-29, 19:37
Det är vad dataloggen på APM visar. man ska ligga på max +-3 för att autopilot funktionerna ska fungera. APM har positionshållning och höjdhållning med accelrometern för att jämna ut bristande GPS upplösning och barometer.
under +-1 är bra! det är typ som en balanserad motor när den snurrar i känsla när du tar på ramen. hader det varit en vaanlig hexa hade jag nog inte fått bättre värden. Propellrarna var inte perfekt balanserade. tiger kopior ruskigt dåligt balanserade från fabrik. Ska bli intressant att se hur det ser ut med dom äkta tiger propparna imorgon.