handdator

Visa fullständig version : Olja till kolibri?



Pekkala
2014-04-04, 07:17
Som rubriken lyder!
Jag behöver olja till kolibri motorn, vad kan jag använda och vart hittar jag den?

henke2
2014-04-04, 07:35
Hejs,

Lambert själv säger "The fuel for the Kolibri turbine is Kerosene or Jet A1, blended with 5% of turbine oil(Aeroshell 500 / 550 / 560 or Exxon 2380)."

Vi har dock kört på diesel med 2% turbinolja, Jetcats olja är den som är lättast att få tag på. Även på diesel med 2% 2T-utombordsolja där just utomborsoljan har additiv för att minska sotbildning. Utombordare går ju ofta på tomgång när man fiskar och skall inte sota igen.

Efter mycket läsande och klurande så kör jag i år på bara vanlig diesel som följer Svensk Standard SS-15 54 35. Dvs den har 5% RME inblandat och det ger mycket goda smörjande egenskaper. Sen visar det sig att smöja och skydda mot slitage är olika saker dessutom.

Jet och Statoil säljer samma diesel, med en stor del förnyelsebart men bara 5% är RME. (Man får inte blanda ihop förnyelsebart och RME, det är olika saker) Statoil kallar den miles, men samma säljs på Jet som vanlig diesel.

St1 som även levererar diesel till Shell har en sort som heter Citydiesel B5 och det är den jag använder. Det är samma diesel som Shell säljer, men Shell har även diesel utan RME på vissa mackar (Citydiesel B0) så för säkerhets skull så väljer jag St1, men vilken diesel som helst med 5% RME fungerar lika bra. Dock var St1 väldigt tillmötesgående och hade bra svar på alla tekniska frågor. Har dessutom en St1 mack på väg till jobbet.

http://www.st1.se/documents/10180/18729/citydiesel_b5_2012_11_16.pdf/d1ede1d2-c18f-4048-b9f1-15c16f715732

Många snackar dåligt om RME, men jag tar tillvara på fördelarna. Hitintills funkar det bra, men har bara flugit upp 15liter i år och är bara i min egen lilla testfas än.


http://i61.tinypic.com/243q5aw.jpg

Uno
2014-04-04, 08:40
Hej!
Uttömmande som vanligt men lite svårbegripligt. RME = rapsmetylester hittade jag på Wikepedia men vad menar Du med förnyelsebart? Bortom line: vad skall jag använda till min nya T25:a?
Mvh Uno.

henke2
2014-04-04, 08:59
Hej Uno,


RME är rapsolja, den påminner om matolja både till färg och form, inte riktigt lika tjock som matolja men inte blaskig som diesel. Eftersom RME är så trögflytande så fungerar inte dieselmotorer avsedda för diesel att köra på ren RME, så man kan bara blanda in ca 5%. Men av olika anledningar så vill man ändå använda mer förnyelsebar del i bränslet. Vi kan ju bara gissa att det är billigare. Man låter då RME reagera med metanol så får man ut Biodiesel + restprodukter. Nu har man alltså en lättflytande Biodiesel som är förnyelsebar. Statoil miles/Jet diesel består av 30% förnyelsebar diesel, men bara 5% av den är Rapsolja.


Jag kör som sagt St1 diesel i år rakt från macken och tror på det. Vill man se lite mer hur det slutar för mig innan man provar själv så kan man ju blanda i 2% tvåtaktsolja eller Jetcat turbinolja, det har vi kört med i många många timmar och det funkar bra.

Anledningen till att jag inte använder Jet A1 är att den luktar väldigt illa oförbränd.

Pekkala
2014-04-04, 09:39
:scared: Ja det var ju bra och rakt svar! Eftersom du kör med diesel och flyger jet ca 10 gånger mer än mig så känns det som om jag kan göra det också.
Ska bara se om den lokala st1 macken har rätt sort, brukar det stå på pumpen eller? och Jetcat oljan verkar ju kosta ungefär samma som bra tvåtaktsolja så de blir bra det!

Sebbe
2014-04-04, 10:09
Kör på jet cats olja så slipper man fundera. När jag var hos hab berätta de att tvåtakt olja funkar lika bra men om motorn står länge kan olljan runt lagrerna klibba ihop och reducera livslängen på dem. Dock svårare att få tag på jet cats olja men en dunk räcker till 40liter.


//Sebbe

henke2
2014-04-04, 11:34
Kör på jet cats olja så slipper man fundera. När jag var hos hab berätta de att tvåtakt olja funkar lika bra men om motorn står länge kan olljan runt lagrerna klibba ihop och reducera livslängen på dem. Dock svårare att få tag på jet cats olja men en dunk räcker till 40liter.


//Sebbe

Det är svårt att veta exakt vad som är sant och jag gissar att det skiljer mellan motorer dessutom. Jag har aldrig haft problem med 2T oljan. Men den stora vinsten ligger i dieseln eftersom den går att få tag på precis över allt alla klockslag och inte luktar nämnvärt. Sen oljan är som sagt sällan man köper och det går åt små mängder jämfört med totala bränslemängden.

henke2
2014-04-04, 11:50
:scared: Ja det var ju bra och rakt svar! Eftersom du kör med diesel och flyger jet ca 10 gånger mer än mig så känns det som om jag kan göra det också.
Ska bara se om den lokala st1 macken har rätt sort, brukar det stå på pumpen eller? och Jetcat oljan verkar ju kosta ungefär samma som bra tvåtaktsolja så de blir bra det!

Lägger du till egen olja så kvittar det vilken diesel du använder.

Kör på med lite mer av det jag snappat upp när jag forskat i ämnet.

Man mäter dieselbränsles smörjande egenskaper genom att rulla en kula på en metallyta, efter ett tag mäter man slitaget och resultatet blir i mikrometer. Större siffra är sämre. Svensk diesel måste vara bättre än 460mikrometer. Jet A1 mäts tyvärr inte med samma metod, men om man läser mellan raderna så har Jet A1 en siffra på ungefär 900mikrometer.

Här är lite tester gjorda där man blandar i olika smörjmedel och mäter skillnaden. Utgångsbränslet har ett värde på 636. Blandar man in 2% "RME" så blir siffran 221. 0.5% 2T olja får ett värde av 474. Värt att notera är att det finns för ändamålet framtagna produkter som försämrar resultatet! :thumpdown:

Som syns i St1 produktdatablad som jag länkade tidigare så är deras B5 kring 244mikrometer. Jet A1 + 5% olja borde hamna i samma härad.

Genom att gå igenom massa sådana tester så vågar jag alltså i år köra utan olja :)


http://www.natbiogroup.com/docs/education/lubricity%20additive%20study%20results.pdf


och... jag tror det är pump och ventiler vi smörjer egentligen inte lagren :)

Uno
2014-04-05, 15:05
Hej igen!
Har kört min VT80 i 14 timmar med Statoil diesel och Q8 2 takt TT syntetisk olja 3-4% och det har inte varit några problem så här långt. Vet inte vilken sorts diesel men det är för det är ju 2 årsmodeller och man vet ju inte när dom ändrar och stoppar i något. Kan jag köra på samma soppa i min T25:a?
Mvh Uno.

henke2
2014-04-05, 16:34
Kan jag köra på samma soppa i min T25:a?
Mvh Uno.

Enligt min erfarenhet så kan du det. 1-2% olja räcker gott i vanlig diesel utan RME.

Pekkala
2014-04-22, 10:24
Om man kör med för mycket olja, vad händer då?
I min MW 54 körde jag förra året med Statioldiesel och 5% Statoil utombordsmotorolja! det främre lagret har jag fått byta inför denna säsong fast motorn inte har gått så mycket sen förra lagerbytet.
Har för mig i bakhuvuder att om man har för mycket olja så rullar inte kulorna som dom ska utan halkar på oljekletet och kan förstöra lagret!
Hur låter det påståendet?