handdator

Visa fullständig version : Styrkort från Zero Tech i lager hos Megakopter!



berthrsd
2014-04-08, 20:28
Bra och prisvärda styrkort från Zero Tech nu i lager!

YS-S4 v2: Styrkort för quad och hexakopter, komplett med GPS för position hold, return to home osv. Med wifimodul (tillval, 599:-) får du waypoints, programmerbara direkt från din dator, surfplatta eller mobil!

Introduktionspris: endast 1595:-

4487944881


YS-X4 v2: Professionellt styrkort för quad, hexakopter och oktokopter. Levereras komplett med GPS och wifi-modul. 128 waypoint, RTH, IOC osv, osv... Massor av bra funktioner för seriösa användare!

Endast 4995:-

44880

http://megakopter.eu/products/elektronik

Stiffe
2014-04-08, 23:30
Klarar dom Y6 X8 kombinationer ? , det klagas lite på Rc Groups att det inte finns någon manual på engelska än ? intressanta priser , varit lite intresserad innan av dessa FC , är det android som gäller fortfarande platta, mobil ? funkar det med 6S ?

berthrsd
2014-04-09, 06:29
Det finns manualer på något som liknar engelska... ;)

YS-X4 klarar Y6 och X8, lite mer oklart med YS-S4. Ska kolla upp det ASAP. Det är Android som gäller, ja. 6S ska funka.

Kenneth E
2014-04-09, 08:24
S4 klarar quad och hexa i de flesta konf.

En sak som är bra med Zero är barometern, man kan flyga helt autonomt och den kommer tillbaka på i stort sett samma höjd, säg en annan kontroller som klara det.

berthrsd
2014-04-09, 08:30
Anledningen till att jag är osäker på Y6 på S4 är att det alternativet inte finns i mjukvaran till S4. Men om man kopplar upp via mjukvaran till YS-X4 så kan man ställa in Y6 på S4... Vill dock testa själv innan jag lovar något.

Instämmer om barometern, altitude hold är grymt bra på YS-X4, avsevärt bättre än exempelvis Wookong-M.

Kenneth E
2014-04-09, 08:56
Jag läste spec. Till s4 och den stödjer Y6, dvs alla 6 motoriga

berthrsd
2014-04-09, 08:58
Ja, det stämmer. Men som sagt, det alternativet finns inte i konfigurationsmjukvaran, så jag vill testa själv först.

Ålänning
2014-04-10, 20:29
Instämmer om barometern, altitude hold är grymt bra på YS-X4, avsevärt bättre än exempelvis Wookong-M.
Hur är det jämfört med APM 2.6 och dess inbyggda barometer?

berthrsd
2014-04-10, 20:47
Inte testat APM... Men har aldrig sett någon sådan som flyger särskilt bra.

Ålänning
2014-04-10, 21:11
Jag har pysslat lite med APM på senaste tiden men kan varken säga bu eller bä. Men var med när en octa flög och ortofotade. Den flög jäkligt rakt och fint enligt waypoints osv fast det blåste 2-5 m/s, men det var ju vad man såg underifrån, höjden såg man inte så mycket av och glömde ju kolla såna data i efterhand eller live via mission plannern.... då hade den över 12 satelliter, kompass och barometer. Blev ju nyfiken på Zero vaddennuhette... =) Har en egen APM 2.6 på väg, så det är ju kört där redan... men hade planer på skaffa en Naza för en DJI quad som blir nån hexa småningom är det tänkt, för fotografering endast. Det är till den en Zero skulle vara intressant. Förslag på vilken som passar bäst och med vilken setup? GPS lock är det intressanta och RTH. Autostart och landning skulle ju vara väldigt underhållande. =)

Ålänning
2014-04-11, 09:44
Lite frågor...

- Finns det färdiga defaults med bra grundinställningar?

Zero Tech YS-S4 v2 1595,-
- Ingår GPS-modulen?
- +/- 2m horisontellt och 0,8 vertikalt, är det inte andra vägen? Brukar vara svårare få noggranhet vertikalt, eller?
- Skärmdump på programmet man ställer in allt med i datorn?

Zero Tech YS-X4 v2 4995,-
- Vad har denna förutom Wifi-modul och stöd för octa jämfört med ovanstående? Stor prisskillnad så jag har väl missat nåt.

Zero Tech Gemini-M 5995,-
- Vad skiljer denna från de andra?

Finns det någon jämförelsetabell med skillnaderna nånstans on the web?

Octa V8 va nytt för mig, googlade lite och haha, rolig! =)

berthrsd
2014-04-11, 19:26
Lite svar :)

Ja, det finns defaults med bra grundinställningar. Såhär flyger den direkt ur lådan (ställde bara in X4 istället för +4):
http://youtu.be/p5b4_E09Ib0

GPS-modulen ingår. Noggrannheten är bättre vertikalt då barometern har avsevärt högre upplösning än GPSen.

Skärmdump från mjukvaran till YS-S4:
44927

Mjukvaran är väldigt enkel, och man kan bara göra grundläggande justeringar på YS-S4. Till YS-X4 och Gemini finns det en komplett GCS med en massa inställningar och information, samt waypoint-flygning och planering. Denna funkar även till YS-S4 om man har wifi-modulen.

YS-X4 spelar i en helt annan liga. Hårdvaran är betydligt mer påkostad, och det märks i prestanda och noggrannhet. YS-S4 slår utan problem Naza på fingrarna, och det jag sett av YS-X4 så verkar den slå Wookong-M utan problem. Gemini ger framförallt möjlighet att ha redundanta styrsystem inkopplade, så om ett ger upp så tar det andra automatiskt över. YS-S4 är begränsat till sex motorer, och i GPS-läge kan man flyga max 300 meter bort och max 100 meter högt.

Jag har inte hittat någon bra jämförelsetabell, men jag kommer att skriva en del dokumentation om dessa kort framöver. Den medföljande manualen kunde varit bättre, framförallt till YS-S4 där den är bedrövlig. Men korten är riktigt bra, och med ett enkelt quick start-blad så är man i luften på nolltid.

Kenneth E
2014-04-11, 22:28
Jag kör med senaste mjukvaran i både kontrollern och pc samt i plattan. Väldigt enkel att sköta, stora tydliga knappar, endast två funktioner för att ställa in känsligheten på koptern. Till och med min dotter klarar av att ställa in den, det roliga är att i manuellt mode har jag kört i 90km i timmen, ville inte köra fortare och riskera koptern, den är superlätt att styra i detta läge också och man har full kontrol via spakarna utan fördröjning eller dödlägen.

Det enda tråkiga är att zero inte alltid har koll på uppdateringarna och gissar att dessa fungerar, så tips installera aldrig en släppt utan vänta tills någon annan testat först för att bilda en uppfattning.

Ålänning
2014-04-11, 23:43
Najs! =)

Vilken Naza motsvarar S4? Det finns väl bara 3st enklare Naza iofs... Naza-M Lite med GPS, Naza-M V1 med GPS och Naza-M V2 med GPS.

Så för tex en DJI F550-hexa med 2-axlig servo-gimbal och fotokamera för stillbildsfotografering så ska S4 räcka? Eller är det något man behöver X4 till? Jag tänkte mig typ så här: Flyger manuellt upp till platsen man vill fota ifrån, drar ner goggles över ögonen, finjusterar platsen lite, låter GPS hold hålla hexan på plats medans jag styr kameran och tar lite bilder, sen RTH och goggles av. =)

Försöker fundera ut mitt behov av en X4... Har en plan på skaffa en quad med BL-gimbal och GoPro också (uppgradera från en DJI F450) och då är frågan, ska en sån ha en X4? Eller klarar den sig med en S4? Jag vill flyga fort och ha GPS Hold samt RTH och kunna flyga snyggt och mjukt. =)

Kenneth E
2014-04-12, 10:13
S4 verkar stilla dina behov, men jag låter det vara osagt min erfarenhet är från v2 x4. S4 är som Naza.

Ålänning
2014-04-12, 14:42
S4 är som Naza? Vilken av dem? =) Wookong? M Lite?

Kenneth E
2014-04-12, 14:50
Läs spec. så slipper vi.

berthrsd
2014-04-12, 14:53
Wookong ingår inte i Naza-serien om vi ska vara sådana... Stabilitetsmässigt tycker jag att S4 flyger bättre än alla Naza-kort, men den saknar vissa funktioner såsom IOC, så det är svårt att göra en direkt jämförelse.

Kenneth: Nu är ju det här min företagsannons, så jag tycker nog att det är helt OK att ställa frågor... I synnerhet som spexen för just YS-S4 v2 som vi pratar om här verkar vara ganska felaktig på Zeros hemsida.

Ålänning
2014-04-12, 18:18
Jag har läst specifikationerna och inte hittat svar på mina frågor (eller så har jag missat), därför frågar jag här. =)

Jag tänkte fel... Naza och Wookong va ju DJIs olika FCs. Jag hade bara fått för mig att Wookong var en Naza när jag skrev ovan. Sorry!

Kanske man borde skaffa en S4 då och se vad Zero Tech är för nåt... ;-) Momsfritt till Åland?

berthrsd
2014-04-12, 18:41
Jo, det borde gå att ordna momsfritt om du har ett giltigt EU VAT-id.

Ålänning
2014-04-12, 20:06
Jo, det borde gå att ordna momsfritt om du har ett giltigt EU VAT-id.
Behöver ej nåt sånt. =) Åland hör till Finland, men har egna skattegränsregler.

http://www.posten.ax/department.con?iPage=172&m=1025
"Du måste själv informera företaget om att de ska sända varorna utan moms eftersom Åland är utanför EU:s skattegräns. Detta gäller alla länder, även EU-länder inklusive Finland, när det finska företaget inte är hemförtullare eller saknar tullkundnummer."

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/eusmomsomrade.4.18e1b10334ebe8bc80001862.html

Hur som helst. Momsfritt är det som gäller till Åland, från företag till privatperson.
För mer info, kolla med Skatteverket eller Ålandskontoret http://www.regeringen.ax/kansli/alandskontoret.pbs

berthrsd
2014-04-12, 22:07
Där ser man, då har jag lärt mig något nytt idag också :)

Ålänning
2014-04-18, 19:13
You got mail! =) Ska bli intressant se hur quaden flyger med Zero Tech!

hakank
2014-04-24, 07:49
@Ålänning. Fått hem den ännu?

Ålänning
2014-04-24, 15:38
@Ålänning. Fått hem den ännu?
Nix, inte än. =)

hakank
2014-04-24, 15:48
Väntar med spänning, speciellt om det finns en manual med. Det verkar inte gå att ladda ner nån för V2 .. Och utan manual blir det ju knepigt.

berthrsd
2014-04-24, 16:24
Jag har ett utkast till manualen, skicka PM med e-post så skickar jag den.

hakank
2014-04-30, 12:20
@Ålänning. Nu då? :-)

berthrsd
2014-04-30, 17:50
Vi har tyvärr haft lite leveransförseningar, men nya kort är skickade. Borde dyka upp vilken dag som helst!

Ålänning
2014-04-30, 21:22
Ja man börjar bli lite rastlös nu. :-D Tänkte testa den i en DJI F450 med DJI-motorer och ESCs (samt en GoPro) och se vad man hittar på. Funkar det bra så blir det att sälja en annan quad och skaffa en hexa för stillbildsfotografering och ha den till den.

Ålänning
2014-04-30, 23:00
Oj, nu hände det grejjor! =) Valborgshoppingen löst.

Ålänning
2014-04-30, 23:37
Hur vet / ser man skillnad på Zero Tech YS-S4 och Zero Tech YS-S4 v2?

hakank
2014-05-01, 06:42
Damp den ner 23:00 på natten? :-) Så här ser väl v1 ut: http://www.hobbytoys77.com/zerouav-multirotor-controller-yss4-autopilot_p2711.html

hakank
2014-05-05, 07:48
Enl. en tråd på RC Groups så är inte waypoints implementerade på S4:an, även om man har wifi modulen.

berthrsd
2014-05-05, 08:17
Tja, funkade i alla fall för mig när jag kopplade in wi-fi modulen och testade... Däremot så har jag bara hunnit testa single waypoint, kan mycket väl vara så att det inte går att lägga in flera. Ska testa lite mer när tillfälle ges.

berthrsd
2014-05-08, 20:39
Samtliga Zero Tech-kort åter i lager!

Ålänning
2014-05-08, 22:15
Och med lite tur trillar en S4 in i låddan i morrn! ;-)

hakank
2014-05-09, 07:24
Spännande!

Måste erkänna att jag fick ett tillfälle att komma över en X4 v2. Så jag har en X4 hemma nu och hoppas hinna mecka lite i helgen.

hakank
2014-05-11, 19:03
Har spenderat 16 timmar med min X4:a i helgen. Använder den i en hexakonfiguration. Av de 16 timmarna flög jag ca 20 minuter nu i eftermiddags. Vad som saknas för att korta ner dessa 16 timmar är en "quick step" komma igång manual. På förstålig engelska. Och uppdaterad för senaste FW / HW. För övrigt är namgivningen och dokumentationen på FW totalt värdelös. Fick allt att funka some det skulle förutom gimbalfunktionen. Detta med senaste FW YS-X4-X4V2-X4P-Gemini-M-S-adaptive-abroad-20140501-Enc (som för övrigt inte har nån ändringsdokumentation) Den flög dock lite wobbligt och jag kan inte förstå från manualen vilket håll jag skall justera siffrorna och vill inte experimentera allt för vilt. Ang. gimbalen så fick jag den att funka med en äldre FW YS-X4-Firmware-For Servo Gimabal-20131001-Enc.arm Som är några snäpp gammal. Det finns en PDF som heter YS-X4-X4P-Gemini Release Tracking notes 2.pdf och beskriver releaser. Men den namgivningen exsiterar inte där utan endast YS-X4-P-Firmware-20131001 vilket får en att fundera om det är en speciell FW som krävs för att gimbal skall funka. I övrigt är den versionen inte ens den näst senaste. Den kan jag inte ens få tag på. Vore intressant och se om man kan få gimbalen att funka med den.Och den FW som jag får gimbal med att funka med nu vill jag inte riktigt flyga med.


De provturer jag hade idag verkar dock lovande. Om man kan få bort wobblet. Provade att flippa över i GPS hover och den stod f*n i mig still i luften. (Det gjorde aldrig min MWii baserade kärra) Provade RTH och landa. Tyvärr stjälpte hexan precis efter sättningen men ingen skada skedd. Men jag måste säga att jag var impad på hur den betedde sig i RTH läget innan den händelsen. Kan ju kanske bero på att den inte är riktgit trimmad..

Kenneth E
2014-05-11, 19:24
Eftersom det tar en bra stund att autolanda hinner du säkert att slå över till manuellt läge precis i sättningen för att stänga av motorerna. Att den kompenserar genom att slå runt som du säger kan bero att den går ner med ett ben på marken och försöker rätta upp koptern. Vilket kan hända för mig när jag landar i sluttningar.

hakank
2014-05-11, 19:29
Hade funderingar på att göra så som du föreslår. Och om jag läst manualen rätt, vilket inte är så lätt :-) så flippar jag bara över i manual samt trottel till noll samtidigt?

Vilken ver av FW kör du förresten?

berthrsd
2014-05-11, 20:16
Håller med om att dokumentationen är minst sagt bristfällig... En del ledtrådar till hur man ska trimma de olika värdena finns i Gemini-manualen, som är den som är mest uppdaterad i dagsläget. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med gimbalen då jag kör borstlösa gimbaler, men i korthet så funkar de olika trimvärdena så här (såvitt jag tolkar det):

Roll/Pitch Sensitivity motsvarar P-termen
Sway compensation motsvarar D-termen
Throttle sensitivity motsvarar height gain, eller P-termen på barometern

Den sistnämnda har jag fått dragit ner kraftigt på vissa maskiner, mitt senaste bygge så kör jag endast 30.

Ålänning
2014-05-11, 20:50
Min ligger på posten! =) Hoppas manualen till S4 är jääättebra! ;-) En bra sådan = sälja massor mer som f-n! :-D Lär nog bli en enkom projekt-tråd med DJI F450 + S4 för min del. En resa.

Finns det ingen I-del i dessa? Står om P-term och D-term (värden antar jag) ovan. P = proportionella (den som drar på rätt), I = integrerande (den som tar bort svajet?) och D = deriverande som jag inte minns exakt vad gjorde, finjusterade det sista efter svajet eller nåt?

hakank
2014-05-11, 20:56
Har en något senare manual till S4:an än den jag fick av berthrsd om du vill ha.

simonarvestrand
2014-05-11, 20:57
I kan även skapa svaj men ett långsamt svaj.
D kikar på hastigheten på reglerförändringen och gasar beroende på den.

berthrsd
2014-05-11, 20:58
Hakank: jag vill gärna ha den :)

Ålänning
2014-05-11, 21:02
Gimme gimme! Epostadressen finns nånstans i min profil. =)
Bertan, varför har inte du senaste manualen? ;-)
Lägg dem på hemsidan?

berthrsd
2014-05-11, 21:03
Trodde jag hade senaste... Kan inte gärna fråga supporten varje dag om en ny ;)

Just nu är min domän "låst" till webbutiken, ska ordna så jag kan lägga upp filer också.

hakank
2014-05-11, 21:04
På väg till berthrsd (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/3266-berthrsd) . Om du PM:ar din emailadress så kommer den till Ålands också.

hakank
2014-05-11, 21:08
På väg till Åland också.

Halcon
2014-05-12, 06:37
Vad är det med Zero Tech som är annorlunda eller gör den till ett bättre val än Naza/Wkm/A2?

berthrsd
2014-05-12, 13:21
Zero Tech har en lite annorlunda uppsättning funktioner (finns en del intressanta flightmodes med gimbaler, men dessa har jag inte haft möjlighet att utvärdera), och ett betydligt trevligare pris än DJI's motsvarigheter. Det har rapporterats avsevärt färre flyaways med Zero Tech, men det beror naturligtvis åtminstone delvis på att det bara finns avsevärt många fler enheter av DJI's styrkort ute.

GPS hold och allmänna flygegenskaper är ganska lika, men Zero har avsevärt mycket bättre altitude hold (nästan otäckt bra, borde inte gå att få den precisionen med barometer) och yaw-egenskaper. Sen gillar jag Zeros integrerade design bättre, bara en stor enhet istället för flera små med en massa otymplig kabel mellan. Zero har även ett öppnare gränssnitt med standar comportar och PWM-styrning av lysdioder vilket gör att man kan koppla in en vanlig diodslinga direkt på styrkortet (med transistorer om man ska köra lite större laster, vet inte hur många watt den interna strömförsörjningen klarar).

På minus-sidan för Zero hamnar manualer och mjukvara, men det blir bättre och bättre. Zeros styrkort är ganska känsliga för motorbalans, ramsymmetri osv, men det står klart och tydligt i mjukvaran om något inte är tillräckligt bra, så det är enkelt att åtgärda.

Halcon
2014-05-12, 18:05
Tack för infon - finns det möjlighet till custom mixning av olika ramkonfigurtioner eller är det bara fasta för quad, hexa octa etc?

hakank
2014-05-12, 18:14
@Halcon Det finns en "custom define" setting i GUI:t som jag dock inte vet hur man använder så det ser ut som de möjligheterna finns. Iaf i X4.

hakank
2014-05-12, 18:23
Hittade förresten en senare FW som nu funkar med gimbal YS-X4-or-X4P-firmware-20131109-AloneVersion-Enc.arm

hakank
2014-05-14, 14:11
Tar tillbaka det senaste :-) Funkar faktiskt inte alls med den FW. Funkar dock med FW från början av 2013. Vågra dock inte köra med sån gammal FW i min X4 V2 burk. Har kontaktat support. Får se vad det blir av det. Jag löser det temporärt? med en Acro Naze32..

Ålänning
2014-05-29, 20:08
Nu har jag S4an på plats på en quad. =) Så själva "bygget" är klart.
Grejerna verkar vara rejäla och i bra kvalitet (förutom LEDen som nån nybörjare lött ihop?).
Dock så undrar man om man ska följa pilen på GPSen eller om det är GPSens form som gäller. ;-)

Bruksanvisningen måste jag nog hålla med om att saknar en del.
Pin-out med plus-dragningarna på S4an? Ska man dra ur röda kabeln ur ESC-BECarna som går till S4an?

Hoppas den blir bättre, för då kan jag rekommendera Zero Tech till folk som är mer nybörjare än mig. =)

hakank
2014-05-29, 20:32
1: Pilen på GPS:en i färdriktningen, samma som på FC:n
2: Dra ur alla pluskablar från ESC.

:-)

Ålänning
2014-05-29, 21:06
1. Ser ut som klistermärket (med pilen) inte är klistrat på mitten... =)
2. Done! :-D

Borde vara med ett kabel-kopplingsschema, dvs där man ser att plus ska dras ur, på den nivån. Så som tex TBS Caipirinha-manualen har med all elektronik. Detsamma för att veta hur plus går på samtliga pins i S4an. Det tänks sällan på jordslingorna som finns överallt, de brukar vara bra på ta upp störningar, därför tvinnar jag alla kablar.

Ålänning
2014-05-29, 22:42
Om nån vill följa med ett Zero-bygge:
DJI FlameWheel F450 med Zero Tech YS-S4 v2 klarbyggd, ska bara ställas in nu. =)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=124461#p124461

Ålänning
2014-06-07, 13:03
Det var inte svårt hitta FirmWare, GCS för PC samt Driver. Men var hittar man FirmWare Update Assistant???

hakank
2014-06-07, 15:32
Behövs det? Går det inte att ställa rätt port i drivern? Sedan koppla i USB > dator och starta GCS, klicka enable USB eller vad det heter i botten på GUIt. När det är gjort koppla i batteriet till flygkontrollern.

Ålänning
2014-06-08, 09:42
Hm... Du pratar om USB-anslutningen, jag pratar om uppgradering av mjukvaran i S4an? =)

OM man ens behöver det. Vet ej vilken version av firmware som är inkörd i S4an nu, men jag har laddat ner en firmware i alla fall. Denna "nya" från maj stöder gimbal bättre förstod jag.

hakank
2014-06-08, 10:19
Om du gör det i den ordningen så kommer en dialogruta hoppa upp och be dig browsa till en FW fil som den kommer att uppdatera FC med.

Hittade detta på RC groups: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=28586321&postcount=110

Ålänning
2014-06-08, 15:12
Nåh, jag får välan prova bara och se vad som händer. =) Men inte nu, måste programmera ESCarna först. Allt i rätt ordning. Eller nåt.

uffe40
2014-06-08, 16:19
Går det att ställa på vilken höjd den ska gå tillbaka på i failsafe,,naza v2 är ju begränsad till 20 m ,träden är ju högre än så
/U

hakank
2014-06-08, 18:40
Denna går upp till 20 meter (om man är under det) och sedan hem och landar. Är man över 20 meter tror jag den behåller den höjden tills den börjar landningsfasen.

uffe40
2014-06-08, 20:32
Testade nazan alldeles nyss den gör likadant , den går tillbaka i den höjd man är i när failsafe går i men är man under 20 m stiger den till det

Ålänning
2014-06-21, 15:06
Fortsättning på mitt quad-bygge med ZeroUAV (eller heter de ZeroTech?) YS-S4 v2:
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12576&start=20

Ålänning
2014-07-06, 13:54
Har nu premiärflugit den igår.

Frågor...
1. Hur sjutton kalibrerar man S4? Kompass tex. Det snacks om nån blå LED i bruksanvisningen?! What? Lyser ju bara grönt. Dessutom är anvisningen ologisk. Så jag har ingen aning om jag lyckats.
2. När jag flög den i Manual Mode så kunde den mitt i allt ha ett lutande läge som grundläge, dvs man fick hålla högerspak långt åt nåt håll för att den skulle hållas plan. !? Kan det ha att göra med punkt 1? Det ändrade i alla fall. Man kunde flyga runt och sen när man stannade upp så lutade den kraftigt.
3. RTL funkade nog, men den skulle bara landa på en exakt fläck ute i högra gräset, oavsett var jag armade.
4. Varför sparar den inte när jag ändrar från Mode 1 till mode 2??

Mer om gårdagens testflygning: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=124798#p124798

berthrsd
2014-07-06, 21:57
1. Kalibreringen är lurig, och manualen hjälper inte till. Flippa spaken tills det lyser grönt, snurra ett par varv med maskinen plant, flippa spaken igen, snurra med nosen nedåt, flippa igen och vänta tills dioden slocknar...

2. Manuellt läge är inte ett "äkta" manuellt läge, så du måste få kalibreringen att funka. Eller så har du massor av vibrationer som stör accelerometrarna.

3. Det är första armeringen efter uppstart som sätter hempunkt, så du måste bryta strömmen för att få en ny. Plus att den inte kan navigera om den inte är kalibrerad.

4. Mode 1/2 är bara för visningen i mjukvaran, så det kvittar att den inte sparas.

Ålänning
2014-07-07, 14:53
1. Jonä manualen dög inte till mycket. Kan inte du eller nån skriva en ny? =) Tror tröskeln är väldigt hög att köpa en produkt där det saknas beskrivning hur den ska användas. Ska testa det du skrev.

2. Manuellt läge känns som "stabiliserande läge som inte alltid horisontellt och som inte är akrobatiskt flight mode". Den blir inte som jag lämnade den och den håller sig inte horisontellt, utan den kan inbilla sig att horisontellt är 10 grader åt höger. Flyger man runt lite och stannar upp igen så är det kanske 5 grader framåt, osv. Men måste nog kalibrera om först... =) Vibrationer... måste kolla det också, jag har nog tjockare dubbelhäftande skumjox, men måste kolla efter ändå. Ramen vibrerar ingenting och allt är balanserat, Tiger-motors samt balanserade proppar, GoPro-bilden är klar, inget yello eller annat. GoPron är fastdragen med kardborreband i ramen med ett kardborreband emellan, så visst är den rätt så dämpad, egentligen.

3. Jag har dragit ur acken och flyttat mig på fältet för att få ny "Home-punkt" för RTL. Provar vidare. =) Kalibrerar om. Går det inte att kalibrera gyrot? Bara kompass?

4. Ah! TACK! :-D Jag var lite orolig att ha halvgas i misstag...

Ålänning
2014-07-13, 20:38
Det med kalibreringen är flummigt jo...

Tror jag fått kalibreringen att funka nu.
Vet inte om man måste ha 5 satelliter, men man bör inte vara inomhus för det är massa metall och skräp överallt.
Bilderna ser ut som moturs, eller?
I så fall... har jag gjort rätt?

1. Sändaren på
2. Koppla i acken i quaden som står på ett bord eller nåt helt plant
3. Vänta tills den bootat
4. Se till att Ch5 och Ch6 är i position 1 (dvs Stabilze Mode)
5. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då tänds LEDen GRÖN
6. Rotera moturs tre varv och sätt den lika plant på bordet (eller håll i den lika plant)
7. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då släcks LEDen
8. Fäll ner quaden med nosen rakt ner, då tänds LEDen grönt igen.
9. Rotera tre varv moturs och sätt den plant igen (LEDen slocknar)
10. Flippa Ch5 tre ggr (från 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> 1) då tänds LEDen GRÖN
11. Vänta tills LEDen slocknar och efter en stund börjar blinka grön röd... grön röd...
12. Dra ur acken. Klar!

Ålänning
2014-07-14, 21:16
Wohoo! Den funkar kanon nu. =) Auto Hover japp och RTL jojjomensan! Cool grej. ;-)
Här är en bevisbild på att jag litar på fanskapet (andra acken, obs, sändaren ligger på marken bakom mig):

EDIT: Jag har mailat lite med supporten, funkar snabbt!!! Påpekade åt dem att manualen har sina brister... ;-9

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10195

Kenneth E
2014-07-14, 21:22
Men varför tittar du på vindstruten? LOS!
lycka till
Då blir det mycke flyga nu?

Ålänning
2014-07-14, 22:09
LOS? Jag? Quaden har ju full koll på mig. ;-)
Väntar på kameran (Canon Ixus 155)som ska hänga i en gimbal ("GoPro"-gimbal från RC-flight) under den.
Jo, denna blir "arbetshäst", ska användas för stillbildsfotografering.
Kul när det funkar som det ska. =)

Kenneth E
2014-07-14, 22:14
Jag är nöjd med min zero X4 som jag haft i 2 år utan en ändring och flugit i stort sätt över hela Sverige.

Ålänning
2014-07-15, 12:58
Skoj! Verkar helt klart vara gedigna grejer det lilla jag hållit på med dem. Som sagt bara programmet som ser lite B ut och manualen har väl en del kvar... vilket jag påpekade åt ZeroUAV... som ville ha hjälp/tips... så nu ska jag meddela dem hur jag gjort för de vill gärna skriva den engelska manualen lite mer förståelig. =)

Här är en film från igår (testade 2 ackar): http://www.youtube.com/watch?v=jv7C9GwbqzQ

Impulze
2014-07-15, 17:15
Najjs, har faktiskt beställt en Zero tech YS-S4 som ska sitta på en Steadidrone. Var sugen testa ett annat styrsystem så valet föll på en sådan.

Det ser ut som i din video att den överkompenserar i stabilize mode, är väl något värde som ska sänkas då?

//Matte

Ålänning
2014-07-15, 23:12
Tjoh! Steadidrone va ny för mig. Jösses va det finns mycket att välja mellan.

Jo jag reagerade på att en är vild på att hamna tillbaks till horisontal-läget. Ska testa sänka.
Jag har monterat på en gimbal nu med GoPro (gyrostabiliserad roll av S4an samt ställbar tilt från sändaren).
Har även skaffat en Canon Ixus 155. Så det närmar sig. =) Ska få videolänk också samt nåt sätt att klicka av foton.

Har också mailat om lite buggar i manualen till ZeroUAV och förklarat hur jag gjorde kompasskalibreringen. =)

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10197
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10200

Impulze
2014-07-15, 23:18
Ja det finns ju massor av modelller :) Steadidronen är lite dyr, kanske därför man inte hör så mkt om den.

Bra du ligger steget före och fixar buggar i manualen, det blir en enkel resa för mig då ;)

//Matte

Ålänning
2014-07-17, 13:23
Blev lite test igår och la upp en liten film på det. Gimbaln är inte den superbästa, Gopro servo-gimbal... med Futaba S3003 och TowerPro 9g. Men duger gott åt det jag ska ha den till, stillbildsfotografering, inte bruschless steadi-filmande här inte. =) FPV-kameran + Videolänken + Canon Ixus 155 till på den nu bara så är den väl klar.

Film från igår: http://www.youtube.com/watch?v=lvkZQssb_LY

Impulze
2014-07-17, 16:36
Ser riktigt bra ut! Autolandar ju hur snällt som helst .)


//Matte

Ålänning
2014-07-17, 21:14
Tror det var så att om man flyger längre bort än 30 meter så stiger den till 20 meter innan den kommer tillbaks, sen landar. Men jag har lagt upp ett fence på 30m diameter och vad det nu var, så jag testade inte det denna gång. RTL inom den 30 meter så innebär att den flyger tillbaks i samma höjd och sjunker ner till nån meter ovanför landningsplatsen och sen sjunker rakt ner. Den rycker till lite roligt kort efter man slagit om till RTL. Måste påpeka det... samma gör det på APM, men då verkar det som den drar av varvet på alla motorer, lite värre. Är nog helt klart nöjd med denna... har inte kunna jämföra med DJI så mycket än förutom lite pill på en Naza-M V2 för ett bra tag sen. Meeen, det dyker upp en Naza-M V2 inom inte så länge... så jah. =) Får se va nu det ska va för nåt.

Impulze
2014-07-17, 21:18
Min S4:a dök upp idag, så nu väntar jag bara på resten av prylarna :)

//Matte

Ålänning
2014-07-18, 08:35
Skoj! Den är inte så krånglig, montera, ställa in och manualen kan man få senaste från supporten (den jag använt som jag fick av en annan som fick den från supporten, måste väl fråga om det kommit nån ny nu när den borde va bättre... ;-) Det var bara kalibreringen och "dålig" manual som stretade mig, men det löste sig. Förstår inte varför de inte lägger ut senaste versionen av manualen på hemsidan, kanske gjort nu, men inte förut. Finns den ens på hemsidan?! Hittade den inte. Eh... måste påpeka.

Impulze
2014-07-18, 23:18
Var ut på hemsidan, ingen manual :) Rätt kasst sälja produkter utan att kunna lägga ut manualen på hemsidan.


//Matte

Ålänning
2014-07-18, 23:47
Var ut på hemsidan, ingen manual :) Rätt kasst sälja produkter utan att kunna lägga ut manualen på hemsidan.


//Matte
Mailade ZeroUAV tidigare ikväll om avsaknaden av manual... och eventuella kunder borde man sagt. =) Vet inte vad de tänkt.
Kanske den som programmerat gränssnittet/sidan missat att det kan vara mer än 8 filer per sida, eller va det nu är.

Impulze
2014-07-18, 23:58
Sjukt ju, såg en tråd på rcgroups som var rätt gammal. Där har dom ju fråga massor efter manual, skumt...

//Matte

Impulze
2014-07-19, 00:00
Nån som frågade vad det var för skillnad på S4:an och Naza lite, man blev ju sugen skriva att det finns manual till Nazan :)

//Matte

Ålänning
2014-07-19, 20:44
Jag såg att man kan slå om till kinesiska och då finns det massor med manualer... Den där kinesiska ramsan nere till vänster är en icke-fungerande bläddringsknapp för att komma till sid två. Hur som helst finns det massor med manualer på kinesiska jämfört med engelska.

Impulze
2014-07-19, 22:01
Översätter du? :)

//Matte

hakank
2014-07-20, 09:19
Funderade på att sälja min X4 och köpa en färdig Quad. (Sitter i en Hexa och fungerar klanderfritt) Inköpt i våras och i nyskick. Nån som är intresserad?: http://megakopter.eu/product/zero-tech-ys-x4-v2

Ålänning
2014-07-20, 17:20
Näij jag översätter int. ;-) No habla kineska.

Vad hade X4 utöver S4?

Impulze
2014-07-20, 19:17
Fler WP och mer inställningsmöjligheter tror jag...

//Matte

Ålänning
2014-07-20, 22:51
Har S4 ens en WP? Vad ska man då använda för program? Stor prisskillnad på S4 och X4.

Impulze
2014-07-20, 22:54
Om jag förstår det rätt så kan du med Wifi-modulen lägga in några WP. Alltså via Android.

//Matte

Ålänning
2014-07-21, 10:19
Fick mail från ZeroUAV idag med nya manualen... de har uppdaterat manualen med de buggar jag påpekade om samt hur jag hade gjort. Så nu har de mixat ihop sina anvisningar med mina på nån vänster. Men det ser nog ut som det blev nåt av det. =) Det lustiga är ändå att min gamla manual var version 1.4, sen fick jag en version 1.0 och nu en ny 1.0. Ska iväg snart och testa gimbal-zero-quaden med FPV snart.... sen när det funkar som det ska så åker digitalkameran på istället för GoPron.

Impulze
2014-07-21, 10:21
Jag pm:ar dig kanske du kan maila över den till mig? :)

//Matte

Impulze
2014-07-24, 23:18
Hur har dom tänkt att man ska kunna köra PPM? :/


//Matte

berthrsd
2014-07-25, 08:09
Hur har dom tänkt att man ska kunna köra PPM? :/


//Matte

Bara att plugga in i AIL-ingången... Nog för att manualen är lite dålig, men det kan vara värt att kasta ett öga på den ändå ;)

Impulze
2014-07-25, 08:14
Jodå, kopplade som det stod men inget funka, koppla ur den och växla mellan firmware updateläget och programmeringsläget och plötsligt funkar det. Däremot så verkar AP voltreading i programmet inte funka, den står på konstant 0 volt.

Körde för övrigt in firmware 07/17


//Matte

berthrsd
2014-07-25, 08:17
En sak man måste vara noggrann med är att slå på sändaren innan man startar styrkortet, i synnerhet när man kör sbus eller ppm. Det verkar som om styrkortet utgår ifrån att man kör pwm om det inte finns någon ppm-ström vid uppstarten. Jag antar att du använder den medföljande BECen? Annars funkar inte spänningsmätningen.

Impulze
2014-07-25, 08:20
Japp , använder bec:en. Inte så viktigt med spänningsmätningen, noterade det bara. Kanske är ett firmwareproblem..

//Matte

Ålänning
2014-07-25, 10:50
PPM är inte samma som Futabas S-bus, krävs en konverter. Klarar ZeroTech av bägge?
Vad är det för mottagare ni använder?
FrSky gör en konverter vet jag. Behövs också om man ska köra S-bus mot en APM.

Impulze
2014-07-25, 22:50
Kör TSLRS mottagare (PPM) , Men det funkar bra nu. Nu strular bara kalibreringen...får inte LED:en att blinka konstant grönt....


//Matte

Impulze
2014-07-25, 23:14
Ja men det löste sig....reverserade throtteln i radion och då gick det, fast i programmet ser det rätt ut med NORM på throtteln...

//Matte

Impulze
2014-07-26, 21:49
Hmm...alla spakutslag är rätt i programmet. Sen när jag startar upp och gasar så stämmer aileron men elevator är reverserat. Vilka motorkablar ska man flytta då.....enligt manual så ser allt rätt ut, men det borde ju vara där det är galet...?

//Matte

Impulze
2014-07-27, 11:32
Alltså, spelar det nån roll att man har elevator reverserat i radion? Då blir det fel då man kollar i programmet men det stämmer för att flyga, sen måste man aktivera maskinen med höger spak i övre höger hörn och vänster i vänster nedre hörn. Bara lite fundersam hur det funkar autonomt om man gör så :/

Kör X konfiguration , alla motorkablar stämmer enligt manual, eller missar jag nått.....:/

Edit: Kör Futaba FF9 med UHF länk....

//Matte

Impulze
2014-07-28, 19:33
Nåja, nu blev det rätsida på allt. Följde en felaktig manual till mitt esc quattrokort. Snart dags för testflygning.

//Matte

Impulze
2014-07-29, 23:42
Har kört nån acc nu och den är ju som cementerad i luften :) Men den håller alldeles för hårt på stabiliseringen. Vad kör ni med för inställningar??

Noterade att GPS mottagningen är hur bra som helst, får 10 sat inomhus :)

//Matte

Ålänning
2014-07-30, 00:43
Min står här på bordet, jag kom av mig lite när tilt-servot brann, väntar svar från HAB, kanske tar ett tag. =) Vill ha ett digitalt som tål lite digitala signaler (Futaba HS-mottagare), det gjorde inte mitt analoga TowerPro 9G eller va det nu var. :-D Brrr brrr bsss brr.

Jag är också nöjd med hur stabil den är. Men håller ändå med att den ska med våld va horisontal, släpper man spakarna så är den snabb som sjutton på att vara horisontal. 50 på gains på min F450, minskade från original 55. Inte provat så mycket mer.

Får bara 7 satelliter inomhus, nytt takpanne-tak för knappt 2 år sedan. :-P

Impulze
2014-07-30, 10:52
Man brukar ju kunna växla bort hi-speed läge på futaba mottagarna.

Ska testa sänka med 10 osv, går ju inte busa om den ska hålla den så hårt :)

//Matte

Ålänning
2014-07-30, 11:05
Vill jag ta bort highspeed-läget på alla kanaler på Futaba-mottagaren? Eller kan man välja det? Det är bara servot jag vill sänka på.
Jag började sänka gain jag med... men kom bara 5 steg. :-D

Impulze
2014-07-30, 11:22
Hmm...jag vet inte, men det är väl det som är tanken om man inte kör med digitala. Men jag kan vara ute och cykla, men jag vet att det ska gå växla läge iaf. men det är gimbalservot du pratar om?

//Matte

Ålänning
2014-07-30, 13:10
Jag har inte kollat denna mottagare, men de andra HS-mottagarna jag har så slår man på och av en viss klunga kanaler, inte enskilda. Måste ta mig tid kolla bara.. är en Futaba R6008HS.

Det är gimbal-tilt-servot japp. Jag styr den från sändaren. Ska bara "mäklarfota" med denna. Roll-servot styrs av S4an så bilden blir rak.

anspe
2014-07-30, 15:55
Fråga om YS-S4:

Finns det något sätt att konfigurera en trelägesbrytare för att styra mode manual/auto/RTL eller måste jag använda två stycken tvålägesbrytare?

Ålänning
2014-07-30, 17:42
Bra fråga, man använder ju bara tre lägen (så vitt jag vet) så jag vet inte hur de tänkt. S4 har två ingångar, en för Channel 5 och en för 6.

Impulze
2014-07-30, 21:58
Ja det där funderade jag på varför dom hade på 2, vore ju bättre lägga det på en 3-läges eller åtminstone så man kan ha den valmöjligheten. Tror man måste maila och önska den funktionen, för just nu går det nog bara ha det på 2.

Sen när man kör gps-hold och växlar tillbaka till manuell så får man vara beredd på att parera med gasen, min föll som en sten 1 meter då jag växla. Men jag testade ge gas innan och det funka betydligt bättre...

//Matte

Kenneth E
2014-07-30, 22:10
Den funktionen med trelägen blev till då de tog bort Alti läget på den första knappen, men av ren slöhet har de fortfarande kvar den andra och då behövs det två switchar för att kontrollera RTH. Dock är det bra, för om man skaffar sig X4 V2 så stämmer knapparna bara det att det kommer till funktioner där det inte finns funktioner idag på S4. Dock så borde man kunna programera sin radio att lägga den funktionen på just den switchen i det läget. Nu vet jag inte vad ni kör med för radio.
En massa svammel, men det är lill Lördag så det så.
Ken

Ålänning
2014-07-30, 23:24
Ja det går ju alltid att mixa en 3-lägesswitch att ge ut olika värden på kanal 5 och 6. =) Jag har Futaba 10C, så jag kan göra det. Men jag klarar mig bra med två switchar, lättare hålla reda på, man känner bättre. Och om man skaffar en X4...

anspe
2014-07-31, 22:59
Jag mailade supporten och fick till svar att det inte gick att lägga alla moder på en trelägesbrytare. Plus att det skulle vara säkrare att ha rtl på en separat brytare. Oklart varför.

Har en mpx-sändare så det går alldeles säkert att mixa ihop kanalerna till en brytare men jag har inte klurat ut hur än. Någon som talar flytande mpx-iska här?

Impulze
2014-07-31, 23:17
Dom kan ju inte ens lägga ut en manual på en hemsida så man får nog inte förvänta sig så mycket av dom. Blir nog inga mer styrkort även om jag gillar det, men det är för flummigt kring manual / support. Ålänning har ju hjälpt dom få mer korrekta anvisningar, ändå finns det inget att ladda ner. Har sett dom som skrivit på forum och frågat om manualer och dom blir bara hänvisad att skicka ett mail så ska dom få en manual. Tomtar.....

//Matte

Ålänning
2014-08-01, 00:05
Jag påpekade nog åt supporten för nån vecka sedan att sid två för manualerna på kinesiska hemsidan funkar, men inte sid två på engelska sidan för manualer. Men vad spelar det för roll... luskar man ut vad som finns på sidan två så finns ju inte fanskapet till manual ändå där: http://www.zerouav.com/en/service/Download/Manua/list_2.html

Kanske de väntar på att jag ska godkänna manualen jag fått in ändringar i!? :-D Jag har ju int hunnit sett på den någe närmare än. Måste göra det...

Ålänning
2014-08-01, 00:08
Jag fick ju ett Word-dokument, som är 3,03MB stort och man får endast ladda upp 1,43MB stora filer.
Kan väl göra den som PDF, men borde kanske läsa igenom först och svara dem.

Ålänning
2014-08-01, 00:10
Stöder föresten YS-S4 v2 motorbortfall? Eller är det bara DJI Naza-M (samtliga?) och APM som gör det av de överkomliga styrkorten?

Impulze
2014-08-01, 00:16
Jadu, inte lätt veta det....står ju inget i manualen :)

//Matte

Ålänning
2014-08-01, 01:17
Jadu, inte lätt veta det....står ju inget i manualen :)

//Matte
Kan du inte testa då? ;-) Iofs är det väl lättestat, man tar bort en propeller och ser vad hexan gör. Eller hade du också en quad?

En annan fråga.... när jag flyger runt i Stablize-läget och sen slår över till autohover med en massa satelliter, så fastnar den ju i luften hur bra som helst. Perfekt för mig som vill fota med den. MEN, när jag FPV-kollar läget och tycker "nja, jag vill nog lite längre ner" och så drar jag ner den några meter som exempel, fortfarande i autohover-läget. Sen när jag släpper spakarna, så är den inte i auto-hover läget, utan kanske sjunker vidare eller stiger, sakta. Känns som att den då kommer i auto-position men manual-altitude. Det är lite dumt. Opraktiskt för mig som ska fota. Finns det nåt att göra åt det, eller är det flippa på switchen mellan autohover->stabilize->autohover som gäller?

Impulze
2014-08-01, 01:32
Kör S4:an på quad. Man får ju vara noga med att återgå med gasen till mittläget, funderar på att lägga exp på gasen så den inte är så känslig just där.

//Matte

Kenneth E
2014-08-01, 02:08
Det är därför Multiradios flygs med återfjädring på gas spaken så den alltid återgår till mitt läget, då blir det ingen överraskning att slå över mellan de olika lägena.


Kör S4:an på quad. Man får ju vara noga med att återgå med gasen till mittläget, funderar på att lägga exp på gasen så den inte är så känslig just där.

//Matte

Impulze
2014-08-01, 09:11
Jo jag har båda sorter, men multirotorer som ska flygas med FPV kör jag med vanliga sändare. Till dom andra har jag återfjädring.

//Matte

Ålänning
2014-08-01, 11:01
Det med att sätta gasen i mittläge när man hovrar i autohover och rört på sig.. japp, så gör jag. Men det är omöjligt få den att stanna på den höjden, den kryper iväg för mig. =) Expo måste jag testa. Jag har vanlig throttle-spak på min sändare, steglös, flyger helis och flyg med den.

Hur funkar S4 på en flat-hexa? Nöjda? Den som testat.

Ålänning
2014-08-01, 20:47
Futaba R6008HS-mottagaren jag använder så har HS-utgångar på 1-6, inte 7 och 8. Jag som haft analoga servot på kanal 8 och det har ju funkat. Men pga burret TowerPro SuperDuper-servot hamnade i lite nu och då så trodde jag det var en HS-kanal och det analoga servot brann. Men så var inte fallet. Byter jag servo så lär det funka alltså. =) Men nu vill jag ju ha ett bättre servo. Vad välja? Digitalt är väl lika bra, 2kg dragkraft är väl OK.

Har dessutom skaffat ny videosändare, en FatShark 5.8 250mW med FatShark 600TVL-FPV-kamera på 41,5 gram totalt med alla kablar. =) Jag ska prova köra med huvudacken för det har funkat bra förr. Annars blir det en liten 360/450mAh 2S. Förut hade jag nån 170 grams bjässe-paket med alu-kamera och 600mW-sändare med alu-skal och megastor antenn.

Håller redan på smider planer att uppgradera till en DJI F550.

anspe
2014-08-03, 13:20
Jaha, då har jag haft min första rymning.

Satte YS-S4:an på en billig testquad barautifallatt något oväntat skulle hända. Så vitt jag vet var allt rätt gjort; sändaren och kompassen kalibrerade och brytarna gav rätt respons enligt mjukvaran och dioden bekräftade. Failsafe aktiverat och testat mot mjukvaran. Manualen är inte den bästa men gick att ta sig genom, pc-interfacet var lite klonkigt men fungerar så när som på att den ändrar till mode 1 varje gång man kopplar in sig. Finjusteringen av stabiliseringen hann jag av naturliga skäl inte genom.

Jag testflög koptern i autohover och manuell höjd och det fungerade men var lite fladdrigt i positions- och höjdhållning. Jag antar att det var vind och turbulens som var orsaken. Batterivarningen började blinka och jag började gå mot landningen då den började stiga och svarade mycket lite på styrkommandon. Den gick inte att få ner utan steg sakta och drev med vinden samtidigt som jag testade alla kombinationer av styrmoder och RTL och failsafe. Ingen respons alls. Jag förlorade den ur synhåll på ca 100 m höjd och har letat men det känns i det närmaste omöjligt att hitta bland hus och snårskog i det här området.

Idéer om vad som gick snett?

Tur i oturen att jag valde att sätta S4:an på en liten testmaskin och inte någon av de stora fotomaskinerna direkt. Vad bör jag titta på härnäst? Naza Lite? Något annat?

Impulze
2014-08-03, 13:35
Att den hoppar till mode 1 i programmet behöver man inte bry sig om, huvudsaken funktionerna ligger på rätt plats.

Vilken failsafe funktion hade du aktiverat i programmet? RTL?

Starta du innan du hade gps-lock?

Om du gjorde det och failsafe vid låg batteri är RTL så kan den nog åka en bit bort och sätta sig. Man bör ställa in den enbart på att landa vid för låg spänning.

Den kan inte vara så långt bort, sök i den riktning den åkte iväg.

//Matte

Ålänning
2014-08-03, 13:39
Oj! Snopet. Jag satte nyss en sån där pip-grej på min. Har även namnlapp med telefonnummer på den.

Slippa runaways...? Hm.. skippa alla styrkort med GPS? ;-) Antar iofs att även GPS-lösa styrkort kan få spunk och lägga iväg.

Det med Mode 1 tyckte jag läste om i denna tråd att var bara visningen, inte inställningen.

När jag har flugit lite mer vilt med min (som man inte ska göra enligt bruksanvisningen) och släppt spakarna (pratar stabilize) så har den fått för sig att den ska luta åt nåt håll. Oftast har den fått för sig att horisonten lutar på ett visst sätt. Kör jag då autohover så funkar det bra och även när jag går tillbaks till stabilize. Ibland är det svårt få den att luta så pass mycket att man får tillbaks den, då är det bara att flyga hejvilt och hoppas på att lutningen försvinner. =) Men man ska ju inte flyga hejvilt... för då uppkommer inte problemet heller.

anspe
2014-08-03, 13:59
Jag hade gps-låsning innan jag startade och hade valt rtl som failsafe.

Jag tog ut riktningen ditåt den försvann så jag har en hyfsad uppfattning om var den inte är iallafall :-) Kollar man på en karta över den aktuella tårtbiten så finns det både hus, snårskog, vattendrag och öppna fält. Jag såg den aldrig sjunka, där fick jag för att jag ställde upp marginalen på lipogränsen... Det får bli en lapp på ica om den inte dyker upp snart.

Inga andra idéer om problemet eller förslag på andra system?

Impulze
2014-08-03, 18:42
Ingen aning, har själv inte dragit ur accen så pass lågt att den ska aktivera nån av funktionerna. Helst skulle jag vilja ta bort den funktionen och använda en lipovarnare istället.

Men jag ska testa i slutet på veckan / helgen och se om jag kan få den att hitta på nått.

//Matte

Impulze
2014-08-03, 18:48
Vilken firmware körde du med? uppdaterat?

//Matte

anspe
2014-08-03, 19:19
Senaste firmwaren, v57.

Impulze
2014-08-03, 19:37
Ok..., skumt iaf...


//Matte

Ålänning
2014-08-03, 19:39
Någon Fencing inställd? 100m upp och 300m i radie är väl standard, tror jag. Jag satte ner det. Kanske din quad ligger 300m bort från Launch? För fence funkar väl fast man kör Stabilize? Jag har inte kört in senaste FirmWare i min S4, har näst senaste. Kanske bäst vänta. Jag har bara vart med om dubbelrödblink, dvs varning. Vilket läge pratar vi om nu? Andra eller tredje? Tredje ska väl landa direkt, eller?

Impulze
2014-08-03, 19:43
Jag kör min med nyaste firmware.

RTL är nog standard i programmet, det är alltså vad den ska göra då spänningen nått gränsen.

//Matte

Ålänning
2014-08-03, 23:28
När den varnar för lobat (rött dubbelblink) så kan man inte ens aktivera RTL, på min.

Anspe, maila ZeroUAV-supporten.

Impulze
2014-08-03, 23:40
Var in och kollade, fortfarande ingen offentlig manual online. Känns ju inte direkt jätteseriöst......

Visst går det inte avaktivera den där low-batt funktionen? Hade helst velat göra det....

Vart står det att man inte ska flyga hårt med den? Verkar ju otroligt dumt om inte det skulle gå :/

//Matte

anspe
2014-08-04, 10:04
Det var vid första batterivarningen, rött dubbelblink.

Jag har mailat supporten och beskrivit setupen och händelsen.

Ålänning
2014-08-04, 11:38
Jag mailade dem nyss:
- att hemsidan inte funkar
- angående att de MÅSTE få ut manualen på hemsidan och beskrev att man inte kommer åt manual-sida 2 som nog finns där
- och att det MÅSTE ha nya versionnumror på varje nysläpp av en manual (jag fick först 1.4, sen en nyare som också var 1.4 och senast fick jag 1.0 som är nyast).
- Och så påpekade jag att det är väldigt svårt rekommendera deras S4 eller att folk köper den om det saknas manual
- har påpekat det med Mode 1 när man connectat och tagit Read, det är ologiskt.
- påpekade också att de flesta nog fortsätter rekommendera dji naza åt de som är nybörjare tills det finns en enkel setup med S4
- jag nämnde mitt problem med att quaden lutar åt nåt håll när jag flugit lite busigare
- sade att en av oss forum-medlemmar på ett lokalt forum råkade ut för en flyaway (och så påpekade jag att folk inte gillar DJI flyaways...)
- mm

:-D Tycker S4an är gedigen och bra hårdvara, men firmware behöver säkert förbättras och till skillnad mot DJI så verkar dessa muppar i alla fall ta åt sig och vilja förbättra. Tex flyaways och flippar är ju så jobbigt med DJI. Folk har sagt "läs manualen och gör som den ska användas", men när allt är rätt så sticker den ändå iväg. !? Om den tappar GPS-position mitt i allt så ska den inte sticka iväg, utan göra nåt annat, hellre. Det märker jag även med APM att satcount mitt i allt blir noll för några sekunder, men inte pärklar den iväg för det.

Failsade disable, det glömde jag nämna, Det skulle vara bra kanske?

uffe40
2014-08-04, 11:55
Tur man behöll Naza v2

Ålänning
2014-08-04, 12:34
Tur man behöll Naza v2
Naza-M V2 är bra. =) Men den kostar ca 2500 kr och S4 kostar 1600.
Men utan bra manual är S4 inte värd 1600 för en ny.

Jag hade gärna velat se S4 som en enklare (om det fanns en bra guide/manual) och billigare variant av DJI Naza. Naza-M Lite med GPS kostar väl lika mycket som S4?

Jag ser inget skäl till att sälja en Naza-M V2 för att köpa en S4.
Det är som att sälja en Naza-M V2 och köpa en Naza-M Lite.
Men X4 är ju lite hävare än S4, samt Gemini och vad dom nu heter
och vad de nu kan.

ZeroUAV gör ju en del coola grejer, som tex denna:
http://www.zerouav.com/uploads/131202/2_172125_1.jpg

anspe
2014-08-04, 12:57
Efter en snabb sökning på gps tracker så poppar bland annat den här upp. Är den något att ha?

http://www.dx.com/p/heacent-tk102b-magnet-gsm-gprs-gps-personnel-tracker-w-tf-slot-deep-grey-coffee-189305#.U99my2e_nIU

anspe
2014-08-04, 21:32
Beställde en tracker från dx, känns som en billig försäkring.

Edenberga
2014-08-04, 21:58
Har en likadan, funkar kanon!

Impulze
2014-08-04, 22:28
Micke: Ja att kunna "disable" low-bat funktionen borde dom kunna ordna. Får för mig att just sånna funktioner kan vara en potentiell felkälla.

Det där med Mode1 osv, varför har dom ens med det? Hade väl räckt med stick calibration. AP:n behöver ju inte ta hänsyn till vilken Mode jag använder i radion.

Sätt inte dom där GPS puckarna för nära AP:n bara.

//Matte

Kenneth E
2014-08-05, 00:43
Hjälper inte återförsäljaren till med dokumentation?
Har inte sett någon kommentar från denna på ett tag.
Borde finnas en på Svenska vid detta laget nu?
Ken

anspe
2014-08-05, 07:31
Jag mailade tillverkaren och fick manualen rev 1.4/1.0 skickat till mig ganska omgående.

Ålänning
2014-08-05, 08:02
Titta titta! Manualen finns nu att ladda ner från hemsidan (som funkar nu igen). ;)

anspe
2014-08-06, 21:48
Supporten har fått tre registreringsfiler där de inte ser något konstigt utöver att mitt trottelvärde inte verkade ha tagit kalibreringen utan varierade mellan 100-120. I övrigt såg allt friskt ut så de har inte kunnat förklara rymningen.

Ålänning
2014-08-07, 00:15
Failsafe-fail? Har mottagaren Failsafe? Sändarens som är av och ger knäpp-värde (var med om det i kväll på en Corona-mottagare)? Har inte alla bestick i stallet nu, bara spånar.

Rangecheckat?

anspe
2014-08-07, 13:28
Failsafen var aktiverad och RTL vald men ingen särskild rangecheck gjordes. Failsafen indikerade rätt i pcmjukvaran både med brytarläget och då jag stängde av sändaren. Jag använder Mpx dualmottagare.

Nu får det räcka för mig. Jag tuggar i mig förlusten, drar några lärdomar och lägger ner min haveriutredning tills vidare och går ut och flyger med nåt annat istället. Simma lugnt!

Ålänning
2014-11-25, 19:39
ZeroTech YS-S4 v2

Jag monterade på en gimbal på denna för en Canon Ixus 155 och fotade lite med den, rätt okej. =) men när jag inte kunde använda kabel för shutter så måsta jag ha servo och det tog i gimbaln så jag gav upp det. Hur som helst, provade lite loiter o RTL i söndags. Bara två saker jag retar mig på nu angående S4.

1. Flyger man lite vildare så tänds LEDen gul och sen när man stannar upp för att hovra då lutar den åt nåt håll och lorvar iväg. Har den glömt var horisontal var liksom? Och om det inte är det, så borde den ju veta att jag har spakarna i mittläget och då ska väl FCn med sina accelerometrar och gyroskop märka av att den inte gör som den blir tillsagd?! Har mailat ZeroUAV.

2. Saknar möjlighet att använda gir (sidoroder) för att vrida på quaden (när man fotar). Man har gir jo, men man kommer ju så lätt åt stig/sjunk så quaden börjar sjunka eller stiga så man inte kan fota. Enda sättet är väl att använda throttle-kurva, eller finns det nåt bättre sätt? Berätta åt ZeroUAV vad man vill ha för funktion? =)

http://www.youtube.com/watch?v=Yfa1R3eVfZM

Kenneth E
2014-11-25, 21:57
Du får väl fixa gas spaken så den inte rör sig så lätt när du Yaw:ar.

Ålänning
2014-11-25, 22:07
Du får väl fixa gas spaken så den inte rör sig så lätt när du Yaw:ar.
Flyger helikoptrar med samma och då vill jag inte ha nåt sånt.
Men jag har ju en Spektrum DX7 extra... hm hm.
Kanske man skulle ha en "multicopter-sändare" som brukar ha bägge spakar centrerade! :-D

Kenneth E
2014-11-25, 22:21
Vet inte vad du har för radio, men kan du inte komma åt throttel ratchen utifrån och spänna den så spaken i trottelled går lite trögar? Annars får du skaffa dig en HighOne då kan du köra med två oberoende radio en för kopter och en för endast gimbal!

Eller så får du styra gimbalen med aux kanalerna.

Tror nog att du får tänka till för en lösning som passar dig, det är problem med en radio för alla flygetyg.

Ålänning
2014-11-26, 12:11
Jag har en Futaba T10CP. Har tagit bort ratchen för att flyga heli. =)
Menar du ZeroUAVs HighOne? :-P
Tur man har fler radios... Jag har två skilda sändare (Futaba o JR) till en heli med PhotoShip-rigg, funkar fint (före den kraschade).
Går ens Spektrum DX7 att få vänsterspak centrumhållen? (bra svenska)

McRegor
2014-11-26, 13:04
Ålänning - du får väl köpa en sån här kvalitetssändare så kan du t o m ställa om vänsterspakens centrering under pågående flygning -
http://img.banggood.com/images/upload/2012/SKU059576%20(1).jpg ...:applouse:
Roger

Ålänning
2014-11-26, 19:37
NEJ! Vägrar. =)

Ålänning
2015-01-14, 20:51
Jag har alltid haft ett problem med min ZeroTech YS-S4 v2... om jag flyger lugnt så funkar den riiiktigt bra. Om jag börjar flyga väldigt aktivt (fullspaksflygning) så börjar det lysa gult. Som svar fick jag att den börjar lysa gult om man flyger för våldsamt. Jaha... OK då. =) Men problemet var att efter en sådan flygning så verkade horisontläget bli förskjutet. Så när man bromsade upp och skulle hovra så lutade quaden åt ett håll, jäkligt perfekt, men jäkligt störande. Ibland så pass mycket att full spak nätt och jämnt höll den kvar i hovringsläget, den ville luta och följaktligen sticka iväg. Så jag mailade tillbaks och tyckte att S4an inte borde glömma bort var horisontläget var nånstans eftersom den de facto har gyroskop, accelerometrar, barometer, GPS och kompass. Om den får input från mig att stå still (släppper spakarna) så ska den ju fatta att den inte ska sticka iväg åt nåt håll. Kompasskalibreringen är OK. Landar jag och re-armar så är allt bra igen. Detta läge är endast i Stabilize, inte GPS Hold eller RTL (finns ej fler lägen). Förslag? Dåligt program?

Kenneth E
2015-01-14, 22:09
Verkar lite skumt, på X4 och Gemini måste jag starta om koptern endast om den trillar.

Ålänning
2015-01-14, 22:32
Trillar? Menar du trillar ner i backen? Alltså faller?

Kenneth E
2015-01-15, 10:56
Nej, faller till sidan om marken är ojämn, vid start eller landning.

Ålänning
2015-10-24, 14:47
När jag i september i år 2015 körde in senaste firmware 140068 som kom 14 maj 2014 och kalibrerade samt flög idag så funkade allt hur bra som helst med ZeroTech YS-S4 v2 på en DJI FlameWheel F450 med DJI 2212/920 samt PowerHD 20A och 4S 2200 GensAce 30C. Flög 4 ackar, allt funkade som det skulle. Jäkligt stabil på hålla GPS-position och riktigt vild i Manual Mode (stabiliserande) samt i Auto Mode (GPS mode) så var den rock solid och höll sin hastighet och maxvinklar i alla riktningar osv. Jag busade så pass mycket med sista acken så acken flög ur och quaden ramlade ner i marken, haha! ;-) En arm av bara, inte så hög höjd. RTL fungerade klockrent!

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11722

Kenneth E
2015-10-24, 15:21
Jag har ju sagt det att DJI inte har en chans mot ZT, har haft min i 4 år och den bara går och går. As rolig i manuellt mode och idiotsäker i GPS mode. Kan bara rekommendera.
Har både X4 och Gemini MS, vill ha en till Gemini.

Ålänning
2015-10-24, 18:43
Jag har ju sagt det att DJI inte har en chans mot ZT, har haft min i 4 år och den bara går och går. As rolig i manuellt mode och idiotsäker i GPS mode. Kan bara rekommendera.
Har både X4 och Gemini MS, vill ha en till Gemini.
Ja, du hade ju rätt! =)

S4an är dock begränsad. Den har visserligen:
- Manual Mode (Stabilize) som är grymt bra (med ställbar maxvinkel på lutning)
- Auto Mode (GPS Mode) som också har ställbar vinkel men även hastighet
- RTL som funkar riktigt bra.
Dvs det man behöver i det stora hela. Fler FlightModes har den väl inte vad jag minns. Finns ingen IOC/APM Super Simple-funktion.

Det enda som jag stört mig lite på är mittspaksläget. Med en sändare som återfjädrar vänstra spaken så löser man nog det också. Den driver iväg uppåt eller neråt om man rör vänster spak medans man flyger i GPS Mode annars.

Grejerna känns mer gedigna än DJIs.

Inställningsprogrammet är riktigt basic men det räcker till. Inte så mycket att ställa in.

Man måste upp till nästa nivå för att få mer funktioner.
Minns inte skillnaderna mot tex X4 (som har mycket mer funktioner).

Jag plockade ner ovanstående quad för jag har ingen nytta av den (behövde grejerna till 3 andra multirotors).
S4 klarar väl hexa också? Men den hexa jag bygger nu ska få APM.
Kanske man skulle ha haft S4an i TBS Discovery, men nu har jag redan byggt och flugit den med en Naza Lite.

En bild från dagen när Atte tog en bild på mig när jag står mellan ZeroTech-quaden (som bara hänger som fastgjuten i luften) och en Acro Vot (igång). Imponerande stabil:

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11724