handdator

Visa fullständig version : Hjälp med laserskärning



Thelonnquist
2014-04-09, 21:24
Hej!

Har ritat en liten quad (byggtråd kommer) i sketchup som väntar på att bli utskuren i 2mm flygplansplywood. Det är 4 delar som jag vill ha två uppsättningar av (många krascher väntar), måtten är mellan 30x7cm och 15x5cm. Finns som sagt i sketchup, vilken export är lämpligast, och behöver hålens dimensioner ändras?

Kan någon skära ut den, eller vet någon som kan skära ut den, till rimlig kostnad? Vad är rimligt?
Materialkostnad + en vetelängd?

Thelonnquist

DavidFlygare
2014-04-10, 10:59
Du vill inte ha den i plast då? Finns nog fler med 3d skrivare än laserskärare

LIP
2014-04-10, 12:09
Du vill inte ha den i plast då? Finns nog fler med 3d skrivare än laserskärare

Skulle tro att det blir starkare i plywood, plasten expanderar/krymper mer med temperaturväxlingarna samt att det spricker lätt vid kyla,förmodligen blir lättare i plywood.

Men måste det vara laserskuret? Finns många som fräser med CNC, jag tex. Tror också att HAB fräser.

Min uppfattning är att limskarvarna blir starkare när man fräser, mot att limma i det som är förkolnat.

Behövs inte ändras på några mått och lämpligast är dxf.

UndCon
2014-04-10, 13:19
Det finns många Quads på Thingiverse om man vill testa 3dskrivet...SPYDA är en av dem testad av BoogieBoy och mig...

henke2
2014-04-10, 13:51
Skulle tro att det blir starkare i plywood, plasten expanderar/krymper mer med temperaturväxlingarna samt att det spricker lätt vid kyla,förmodligen blir lättare i plywood.

Det är en designfråga och materialval. Kofångare på bilar är ju inte i plywood och håller helt okej även uppe i norr. Där emot kan man inte 3D printa någonting ritat för att fräsa eller tvärt om, det ger inte optimala prestanda vare sig i CNC maskinen eller för färdiga produkten.

Ritar man för att fräsa så ska man fräsa, annars är jag helt säker på att man kan uppfinna någonting bättre i 3D printad variant om man tar sig tid att rita upp allt.

Fredrik_W
2014-04-10, 14:19
Hej!
Har ritat en liten quad ... i sketchup
Jag tyckte att det stod ketchup !!! :blink:

// F W

Thelonnquist
2014-04-10, 14:44
Tack för alla svar!
När jag kollar på exporttyper finns endast .dae och .kmz.

Det går absolut lika bra med cnc, minsta hålet är 3mm, trodde dock att det var för tunt material?

Var inte meningen att dra igång något plast vs plywood krig, föredra dock trä till detta projekt:)

LIP
2014-04-10, 16:54
Tack för alla svar!
När jag kollar på exporttyper finns endast .dae och .kmz.

Det går absolut lika bra med cnc, minsta hålet är 3mm, trodde dock att det var för tunt material?

Var inte meningen att dra igång något plast vs plywood krig, föredra dock trä till detta projekt:)

Ett 3mm hål fräser du lätt med en 2mm fräs, annars finns det fräsar i alla fall ner till 0,8mm.

henke2
2014-04-11, 07:08
https://www.facebook.com/lasercraftcservices

Thelonnquist
2014-04-11, 19:17
Ett 3mm hål fräser du lätt med en 2mm fräs, annars finns det fräsar i alla fall ner till 0,8mm.

Låter bra, skulle du kunna skära ut den?

LIP
2014-04-11, 20:43
Du har ett PM.