handdator

Visa fullständig version : Flygning över Blidö i stockholms skärgård på en solig dag



SwedenByAir
2014-04-14, 13:20
Film från helgen då jag var ute på Blidö i Stockholms skärgård och tog en sväng med min lilla quad.
Det blåste lite men jag vågade ändå ge mig ut över vatten för första gången.


https://www.youtube.com/watch?v=DIs0fx7SUfs

Copterdude
2014-04-14, 15:18
Visst är det spännande att flyga över vatten :)

Stiffe
2014-04-14, 17:15
Är väl som att flyga över land med den skillnaden , att ramlar man ner så är det plums och god natt för den maskinen :banghead:

Zallisen
2014-04-14, 17:54
Fast delarna på multirotor är väl ändå mer vattenresistanta än man kan tro. Hört att det mesta kan klara sig. Det är väl värre över land för de är inte så resistanta mot hårda slag från moder jord. :)

Kenneth E
2014-04-14, 18:38
Är det söt vatten kan allt klara sig, dock krävs mer underhåll om det är saltvatten.

Kenneth E
2014-04-14, 18:40
Om man inte kraschar över land varför skall man göra det över vatten? Risken är nog större över land med alla trevliga objekt som lockar.

Ålänning
2014-04-14, 18:46
Jag tycker krasch över land är att föredra, då är chansen större att man hittar sin multikopter. =)

Copterdude
2014-04-14, 18:52
Även fast den är tålig mot vatten lär det inte vara så lätt att få upp den från en sjö om det är grumligt vatten osv. men det är väl det som ger den extra kicken att risken finns så att säga.

Stiffe
2014-04-14, 18:56
Om man inte kraschar över land varför skall man göra det över vatten? Risken är nog större över land med alla trevliga objekt som lockar.

Nej normalt är det nog så , men både du och jag har sett Sickan göra quaden till en ubåt ( som inte kom upp ) :( , så om shit happens föredrar jag nog land iaf , är man en bit ut lär man aldrig hitta den

Kenneth E
2014-04-14, 20:21
Andra har reservproppar med sig, jag badbrallor, 2 stycken 1.5 liters flottörer och cyklop.







Bara skojade

SwedenByAir
2014-04-14, 22:19
Andra har reservproppar med sig, jag badbrallor, 2 stycken 1.5 liters flottörer och cyklop.

Just den delen som skrämmer mig, utanför bryggan där jag satt var det redan runt 3 meter djupt, om den gått ned en bit ut från stranden hade jag nog knappt klarat av att simma dit ut och hämta den med tanke på hur kallt vattnet är så här års.

Jag föredrar nog också landkrasher. Då får jag tillbaka det dyraste i alla fall, min gopro, bara o köpa nytt skal :)

Annars var det riktigt roligt att flyga där, måste bara skaffa större copter så jag får plats med en gimbal.. skakar alldeles för mycket i filmen.

PinDuke
2014-04-15, 10:41
Om man inte kraschar över land varför skall man göra det över vatten?

Murphys lag :)

lassebetong
2014-04-16, 07:39
Min Disco plumsade i vattnet 6:e januari, då ett fartreglage lade av i luften.
Nu var det bara drygt 1,5 m djupt men fick ändå simma och dyka.
Tempen i vattnet kände jag överhuvud taget inte, utan var bara fokuserad på att få upp den snabbt som bara den.
Inga problem att hitta den då de röda led listerna lös riktigt bra.
All elektronik tycks ha klarat sig efter att ha spenderat istort sett hela dagen i ugnen för torkning.
Det ända är nog hdmi kontakten på min Gopro 3 som tycks ha gett upp.
Min badade i en insjö.

SwedenByAir
2014-04-16, 10:22
Min badade i en insjö.

Kan tänka mig att det är en väsentlig skillnad på havsbad och insjö bad.
Gissar på att salthalten i havet räcker för att kortsluta allt.


Historier om att escar o sådant slutar funka mitt i luften får mig att vilja bygga en hex så man åtminstone kan halta tillbaka till en landningsplats igen.

Kenneth E
2014-04-16, 11:38
Det är därför jag flyger okta, en prop lossnade på en av mina förra motorer och det märktes knappt, den hade bara lite sämre lyftkapacitet.

Historier om att escar o sådant slutar funka mitt i luften får mig att vilja bygga en hex så man åtminstone kan halta tillbaka till en landningsplats igen.[/QUOTE]

SwedenByAir
2014-04-16, 13:48
Det är därför jag flyger okta, en prop lossnade på en av mina förra motorer och det märktes knappt, den hade bara lite sämre lyftkapacitet.

Försöker hitta en bra platform som kan bära en gopro eller mindre kompaktkamera + gimbal och ha en flygtid på 15 minuter (och ha lite redundans). Kanske är okta man måste ha för att göra det, men tänker mig att det borde gå med en hex med.

Blir lite billigare att krasha med hex än okta ;)

Kenneth E
2014-04-16, 14:36
Hitta då en kontroller som kan hantera motorbortfall, så den inte börjar spinna okontrollerat. Ställ frågan i forumet.

Stiffe
2014-04-16, 16:36
Hitta då en kontroller som kan hantera motorbortfall, så den inte börjar spinna okontrollerat. Ställ frågan i forumet.

Både DJI Naza och WKM ska klara det enligt spec

Flygsmurfen
2014-04-16, 19:17
Fett nice att flyga i skärgården.
Jag flög modellflyg på Söderö i somras. Inget flygfoto dock.
Härlig miljö.
Bara liiiite avis :-)

// Mats W