handdator

Visa fullständig version : Propellertänk?



Ålänning
2014-04-14, 22:48
Diameter och stigning... vilket ska man minska när och vice versa?

Jag hade 10x4.7 och gick ner till 10x3.8 och det blev bättre.
Men jag behöver gå ner lite till... så jag tänkte 9x3.8 men det finns ju inte pushers.
Kanske man ska ha 9x4.7? Vilken ordning ger mest lyftkraft?
Denna: 9x3.8 -> 9x4.7 -> 10x3.8 -> 10x4.7 eller är det:
9x3.8 -> 10x3.8 -> 9x4.7 -> 10x4.7?

Minskar man diametern så påverkar man vad?
Minskar man stigningen så påverkar man vad?

kenj
2014-04-15, 02:06
Hej
Ojoj ska du in i den djungeln voine voine :-)
Jag kunde det där när jag var 12-13 men har förträngt det på senare år.
Vad jag kommer ihåg är att använder man kortare proppar så kan man öka stigningen och vice versa, men med hur mycket kommer jag inte ihåg kan ha varit några snäpp hit och dit :-)
Det bästa sättet att få reda på det är att testa, även om man hittar en rättvis matteformel är det ingen garanti för att det fungerar med just dina motorer.
Ska du ha trebladiga proppar ska du dra av en tum och ett eller två snäpp på stigningen, alltså tvåbladig = 10x5 till trebladig 9x4 eller 9x3.
Mvh kenj

Ålänning
2014-04-15, 18:14
Haha, jag har vart i den djungeln. Minns när man bytte proppar på sin 40-size metanoltrainer. 10x8, 11x6, 12x5, 11x7, 12x4, 10x7 osv. Man valde den propeller som passade ens flygstil bäst. =)

Men nu är det inte flygstil jag är ute efter, utan jag vill ha min multikopter stabil vid hovring också, inte bara när man ger liiite mer throttle (så den börjar stiga).

kenj, du har en bil som avatar, jag förväntar mig inte att du ska kunna propellrar... jag har en Bulldog-noskåpa på mitt huvud, så jag är kanske inte mottaglig mot allt heller. Haha! Hm. =)

Det med trebladig minns jag... men nu är det som sagt 2-bladig.
Vilken ordning ger stegvis ökning av drag (APC SlowFly har jag använt mig av)?
1. 9x3.8 -> 9x4.7 -> 10x3.8 -> 10x4.7
2. 9x3.8 -> 10x3.8 -> 9x4.7 -> 10x4.7

Jag har nu 10x3.8 och de propparna ger för bra lyftkraft så de varvar för långsamt så hela multikoptern bli instabil vid hovring.

Så nu är frågan, ska jag gå ner till 9x4.7 för att det ger mindre lyftkraft och högre varvtal (då motorerna arbetasr effektivast i sitt intervall) ELLER blir det samma som med 10x3.8 bara att med annan karaktär?

Borde jag alltså gå ner ännu mer för att få den skillnad jag är ute efter? Dvs gå ner till 9x3.8?

Var är teoretikerna i er? =) Kanske nån har testat praktiskt nån gång och KAN detta? ;-)

Jag har en digital fiskvåg för 0-15 kg eller nåt sånt, men jag har ju inte propparna (vill ej köpa bara för att testa).

zooks
2014-04-15, 22:07
Tror det finns mer att hämta i att justera FC'n än att byta proppar.
Min quad hovrade lika bra med 10x5 på 6000rpm som med 14x8 på 3000rpm... dock bör du ha motorer som är tänkta att jobba i det område du varvar.

kenj
2014-04-15, 23:23
Hej
Min avatar är en relik från min barndom, förövrigt den enda som överlevde ;-)
Alla flygplan blev spån på den tiden med 27mhz och aggresiv flygstil, den som kunde flyga närmast backen inverterat och längst.
Modellflyg är annars det jag pysslat längst med, tog modellflygcert som nioåring.
Avataren är en gammal Mardave Stockcar från -74 och byggd som en stridsvagn, finns förövrigt på min bokhylla fortfarande.
Mvh kenj

kenj
2014-04-15, 23:30
Hej
Vilket varvtal arbetar dina motorer bäst?
Det kanske fungerar bättre med en mindre prop med större stigning exempelvis 8x8.
En mindre prop tillåter lite högre stallvarv och med den mindre diametern, lite mindre känslig för vindar.
plus att du får bättre respons då motorerna redan har ett högre varvtal.
Lite svårt att veta när man inte vet vad du har för motorer, jag är ingen stjärna på el men kan tänka mig att vridet är lite sämre än på en metanolare.
Mvh kenj

kenj
2014-04-16, 00:55
Hej
Jag kanske tänkte lite fel vad gäller vridmoment, den motorn jag råkade jämföra med i mitt huvud var min Webra 61 speed longstroke som kan dra ett hus i vridmoment ;-)
Mvh kenj

Ålänning
2014-04-16, 22:35
Jag har DJI 2212 920kV-motorer på quaden (DJI F450).
Jag använder 3S 2200.
DJI OPTO-ESCs.
Jag har svårt att tro att man kan få bort det där slövobblet med att ändra inställningar i KK2an eftersom den verkar varva så lågt. När jag ökar liite med gasen så börjar quaden förstås stiga men direkt märker man att den varvar fint och blir mycket stabilare. Den sticker iväg rätt bra också (2:40 tex):
http://www.youtube.com/watch?v=lMPWdsrhLS4

Hade samma på min andra DJI F450 (MT-2212 980kV, gimbal, 4S osv) och då minskade jag till 8"x4.5 och det vart otrolig skillnad. Nu är frågan vad jag ska skaffa för proppar till min förstnämnda mycket lättare quad. =) Får väl ta hem 9x4.7 bara eftersom jag inte hittar 9x3.8...

Zallisen
2014-04-17, 13:54
Går lite i logiken att ju mindre proppar ju mindre vibrationer som kan påverka styrkortet -> stabilare.
Men med motorer på bara 920kv känns det väl hopplöst att köra 3cell? är inte motorerna bättre anpassade för 4cell med så lågt kv? eller är den såpass lätt att den hade hovrat på 8" ändå på de motorerna med 3cell?

Ålänning
2014-04-17, 20:51
Bra fråga. Men tyckte det var 3S eller 4S som kunde användas till en DJI F450 med DJI-motorer osv som jag har. Men jag har ju bara 2200-ackar och de är rätt lätta mot vissa som jag läser har 5000mAh. Jag använder ju 4S i andra DJI F450 med 8" och den flyger fint. Kanske jag borde testa 8x4.5 och 4S. =) Men grejen var ju då när jag skaffade den att jag hade 3S-ackar och frågade på detta forum vad jag skulle ha för setup.. och då va det "inte över 1000kV" ;-) Nåja. Får välan prova.

Zallisen
2014-04-18, 01:00
Hmm min kör 1100kv det är aldeles lagom för 3S. 800-900kv ger ungefär samma varvtal om man kör 4S som 1100 ger med 3S.

markusb
2014-04-18, 09:18
Om jag inte minns fel så är det högre vridmoment i motorer med lägre kv. Det högre momentet vill vi ha på multis. Motorerna skall snabbt kunna ändra varv för bibehållen stabilitet.
På trin körde jag 3S 750kv och 10x4.7 med vikt på styvt 1,5 kg utan problem. Stabil och fin.
Kör den på 4S nu för mer punch men den är inte stabilare.
Testade nån gång 9x4.5 på 3s på den och kommer ihåg att jag hade problem att hålla den uppe, hovrade på typ 80% gas.
1" i bredd gör bra skillnad.

2014-04-18, 11:03
Om du inte redan har det, så kan den bli lite stabilare med simonk-flashade reglage.

Ålänning
2014-04-18, 18:40
Hm, udda logik om man jämför våra prestanda... =)

Problemet jag har är väl att mina proppar ger för bra lyftkraft och därför arbetar motorerna på den lägre delen av arbetsvarvtalsintervallet. Så med mindre lyftkraft med mindre propellrar så ska det väl lösa sig för mig. =) Meningen var att jag ville ha en Quad för 3S, så jag vill ju inte börja flyga denna med 4S. Sätter jag 4S så varvar de ju mer och då måste jag ha 8" garanterat, skulle jag tro, eftersom de har sämre lyftkraft men istället arbetar i rätt arbetsvarvtalsintervall.

När jag hovrar med min quad så låter det som att motorerna varvar med hemskt lågt varvtal. Antar att bättre ESCs hanterar det bättre, typ kan leverera mer ström vid lägre spänningar?! Tvärt jag börjar sjunka lite så börjar den vobbla och kämpa med att hålla sig plan. Samma hade jag på min andra tyngre quad, bytte från 10" till 8" (4S bägge) och det blev otrolig skillnad. Tror jag hovrar runt 1/3 gas knappt.

Känns som att jag behöver testa 9x4.5/4.7 (som jag har hemma) för att se vad som händer. =)

Andra ESCar... ska få denna flygbar sen ska den säljas, ska ha Disco Pro eller nåt sånt. Då blir det säkert SimonKade.

Ålänning
2014-04-27, 20:43
Jag hade ju inte alls 9" hemma... får välan beställa och se.

Men ändå... känns som att det går att fixa med FC-inställningar (KK2).
Dock undrar jag vad?!
Flyger jag med autolevel ON så är den vobbligare än utan.
När jag hovrar så låter det som att den ligger och ändrar varvtalet på nån av motorerna hela tiden.
Den är endast stabil om jag stiger, typ 1m/s eller nåt, då varvar alla motorer fint och quaden är riktigt stabil.
Börjar jag hovra igen så står den där i luften och småsvajjar och vobblar osv.
Den är stabilare utan autolevel, men inte är det bra då heller.
Flyger jag så vobblar den ännu mer, ju snabbare desto våldsammare.
Tycker i alla fall det känns som att motorerna varvar allt för lågt.
Såå.. OM det går att ändra, vad ska man då ändra på?! Har höjt och sänkt P- samt I-värden men nä, blir aldrig av med vobblet.
Själva vobblingen beter sig roterande, inte höger-vänster eller fram-bak utan det känns som att den vill vobbla "cirkulärt".
Känns som att man får börja från början snart...
Sjunker man lite snabbare så vobblar den rejält och det vet ni ju hur ser ut och låter? Tänk då att det är nästan lika vid hovring.
Jag flyger 6 minuter med alla mina 4 nya 3S 2200mAh 30C GensAce. Sen är cellspänningen obelastad 3.7V per cell.
Visst, den är någorlunda stabil när man hovrar, ser OK ut, men tvärt jag eller FCn går in med nån move så är det liite vobbel som blir mer ju mer man försöker flyga eller som den motverkar vinden osv.

- 10x3.8-propparna är balanserade.
- Tyngdpunkten är mitt i, men kanske mer under än centrerat.
- DJI 920kV-motorer
- DJI Opto-ESCs

Beställer 9" ikväll, funkar det inte efter det eller KK2-inställningar så åker nånting i soporna...

eAk
2014-04-27, 21:53
Jag orka inte läsa hela tråden men du bör ha en propeller med så stor diameter som möjligt där du hovrar runt 45-55% gas. Större propeller ger mindre effekt förlust med andra ord du får bättre flygtid, matt tas med i bilden är också att en stor propeller med mindre stigning kan ha för stor massa så att motorn inte kan snurra den effektivt och blir trög börjar kogga och sådant jobbigt som kan leda i krachlandning eller almänt slö prestanda.

Att din helikopter inte hovrar stabilt beror på att du inte ställt in PID rätt för motor och propeller. Men detdär med stigningen och hur man kan räkna om stigningen till lyftkraft jämnförrt med olika dimensioner på propeller skulle vara underbart att veta.

Ålänning
2014-04-28, 20:28
Jag har faktiskt inte tänkt efter vad jag har för spak-läge när jag hovrar... hm.. men det känns som mycket lägre än 45% i alla fall. När jag ger fullgas så sticker den iväg upp som en raket, men inte som en QAV400 med 4S då, som exempel. Jag hade hellre haft me varv när jag ska sjunka. Som det är nu så börjar den vobbla rejält när jag sjunker lite, knappt så nån propp snurrar känns det som ibland, måste flygas ner.

Nåja, det ska beställas 9" och sen testa igen. Kanske blir bättre skillnad på ändrade PI-värden då. Man kan väl inte ställa D-värden i KK2? Medans jag väntar på grejer (även Zero Tech samt APM på gång) så hamnar lite grejer i en TBS Caip som ska få smaka lite.

Jag antar väl att jag ställer in fel värden varje gång och inte lyckas träffas rätt nån gång. =)
Jag kunde ju lägga ut en film på hur den beter sig...

Hur ska man tolka rörelserna? Jag har ju en idé hur det funkar, men jag blir ärligt talat galen på denna.
Tex... "Om den vobblar höger-vänster, då ska man höja/sänka på ...".
När jag ser på filmklippen så känns det som att den vobblar fram-bak nån gång och sen vobblar den vänster-höger nån gång osv.

eAk
2014-04-28, 23:25
Jag är apm dyrkade funkar så ruskigt bra och direkt. Men voblar. Beror på om det är hastiga oscillationer eller långsammare. Långsammare är för högt i och hastiga är för högt p D ger också hastiga oscillationer. Så man får börja med att ställa det ena sedan dra upp det andra. Funs miljarder guider för alla o!lika kontroll kort på YouTube.

Ålänning
2014-04-29, 08:24
Tjoh! Lade ut en film på hur den beter sig:
http://www.youtube.com/watch?v=0b8ctht1W4c&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA
Vilken guide funkar på min då? ;-) Jag måste väl lägga ner lite mer tid på det hela... Tycker jag aldrig kommer i närheten av stabilt. Mindre proppar tror jag på.

numnutchris
2014-04-29, 08:36
Har inte lusläst hela tråden men från filmen ser det ut som du har för högt ställda värden; har du ställt in P o I så den flyger vettigt i manuellt läge; vad hamnade du på då? - ställ in selfleveln sedan - vad ligger du på då? Om du inte har jättemycket obalans eller för sura ackar så skulle jag gissa det räcker sänka P 10-20% (och I därefter).
Finns ju en hel del tuningsguider, tex flitetests
http://flitetest.com/articles/how-to-kk2-0-tuning-guide


Tjoh! Lade ut en film på hur den beter sig:
http://www.youtube.com/watch?v=0b8ctht1W4c&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA
Vilken guide funkar på min då? ;-) Jag måste väl lägga ner lite mer tid på det hela... Tycker jag aldrig kommer i närheten av stabilt. Mindre proppar tror jag på.

Ålänning
2014-04-29, 18:50
Ska man ha i stort sett samma värden i selflevel som i manuella? Ja den är klart stabilare i manuellt läge... Hm, måste kika över alla värden igen. Så egentligen testa manuellt först och få det bra. Kan man sätta I-delen till 0 så man får P bra först?
Ska kika på länken o kolla lite filmer, verkar vara enda utvägen, har väl haft lite brått få grejerna att flyga och sen har man lagt ner timmar på fältet för att få till det, men har inte träffat i närheten antar jag fast man ändrat en i taget och märkt skillnaden osv. Aldrig blivit bra. Ackarna är OK och balanserade proppar (ingen jelly-effekt heller). Nu är den i dvala, flyttat bort lite grejer från den och väntar på andra proppar... men snart är det dags igen. =)

eAk
2014-04-29, 19:43
du kan särtta ett oerhört lågt I värde och sedan ställa P (endel kontroll loopar klarar inte av "0")