handdator

Visa fullständig version : Dream Flight Libelle DLG



Pumpe
2014-04-21, 15:53
Ingen på detta forum verkar ha uppmärksammat denna.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2092524
http://dream-flight.com/products/libelle-dlg

Jag har spanat in den tidigare men tänkte att det var nog inget för mig.
Sen kom senaste RCM&E där det finns med en artikel om denna så nu är den beställd.
Hoppas på att ha den hemma innan helgen. Hangaren med modeller som inte har flygits växer sakta men säkert.:applouse:

Är det någon här som har testat Libelle?

jocke1963
2014-04-21, 16:07
Oxå sugen, men har köpt på mig för mkt annat på sistone, plus flera byggen på gång samtidigt...

Köpte du här?
http://rcteknik.se/Katalog?ccp=2129&pcp=5585

Pumpe
2014-04-21, 16:16
Jag jag beställde från RC teknik.

Pumpe
2014-04-22, 18:26
Skickad idag fick jag mail om. Han var mycket trevlig och hjälpsam Lennart på RCTeknik.

Pumpe
2014-04-23, 18:39
Och uthämtad idag. Så snabba har nog aldrig posten varit.
Har inte öppnat än med det kliar i fingrarna.

Edit: Locket lyft, Blir inget byggd ikväll men vilken kvalitetskänsla. :applouse:

McRegor
2014-04-23, 19:23
Edit: Locket lyft, Blir inget byggd ikväll men vilken kvalitetskänsla. :applouse:
Trevligt - men har du sett nån av Vladimir Models kärror - t ex Elf ? Den är ett litet smycke i mina ögon.
Vi får hoppas att denna är lika välbyggd och välflygande.
Roger

Pumpe
2014-04-23, 19:36
Har bara sett ELF på bild. Den har också en trevlig prisbild. Finns ju även Mini DLG som har fått en hel del lovord här på forumet. Anledningen till att det blev ett impulsköp av just Libelle är att den är gjord i EPO så den bör vara väldigt stryktålig och det passar en oerfaren flygare som mig.

Pumpe
2014-04-24, 20:57
Typiskt. Trodde att jag skulle klara mig med de saker jag redan hade hemma.
Min sändare klarar inte att flytta kanaler som en dyr modell fixar så jag behöver 5kanaler för att klara ett servo i varje vinge och Flaperons. Min 8kanalers som jag hade har inte en chans att få plats.

Trodde att det skulle gå med hxt500 servon men njae, nån med lite mer byggvana kanske kan karva bort tillräckligt med material men jag beställer nog några som är mer lämpade.
Nån som vet nått om dessa http://www.t9hobbysport.com/gening-d531bb-digital-nano-servo?

neu
2014-04-24, 21:53
Dymond D47 Bra servo som man kan köra direkt på 2cell lipo men lite mycket glapp för min smak (har på min ELF)

Hitec HS-35HD Trevligt servo med noll glapp och extremt bra upplösning men den klarar inte 2cell lipo direkt och så har jag haft problem med att dom slutar funka om man råkar trycka på skalet till servon.

McRegor
2014-04-25, 05:34
Jag kör en liten 1S250 LiPo in min Elf tillsammans med en liten 3 g-mottagare och PowerHD DSP33. De sistnämnda har dock små JST-kontakter men det har även min mottagare. Har fungerat helt OK för mig. Elf har "bara" sida och höjd vilket fungerar bra i den kärran. Tänk på att i denna typ av små kärror så måste man hålla nere vikten. Elf väger flygklar runt 90 g och är ju inte så mycket mindre så jag tycker personligen att vikten på denna kärra känns rätt hög, tyvärr.
Roger

Pumpe
2014-04-27, 05:18
Jag har en 300 nimh och det verkar som att man kan få vikta på mer iaf så jag kommer köra med mottagare som väger 5-6gram, den som väger 9 får inte plats.
Hade jag haft en bättre sändare så hade jag kunna använda mindre mottagare, De minsta micro kontakterna kan innebära endel bekymmer eftersom det finns ett par olika som används och tillverkare verkar inte ha någon riktig koll på vad de själva använder.

Nu lär detta dra ut på tiden för nu när mottagare finns i lager så är servon slut....

Pumpe
2014-05-06, 14:02
Får karva rejält mycket men jag hoppas att jag får plats med mottagaren.
Det är verkligen trångt i nosen.

Monteringen borde gå väldigt snabbt när jag väl lyckas placera mottagaren.
För er som funderar på köp, se till att läsa på om servo storlekar, jag köpte
Gening D531BB Digital Nano från robotbirds.com.
Dessa servon säljer T9hobbysport.com i sitt Libelle paket och de är precis på gränsen. Lite för tjocka i vingen men inget som gör mig något. I nosen fick jag skrapa ur lite material för att sänka ner de nån mm. De kanske får plats iaf men nu hade jag inte sändaren framtagen för att provköra utan jag ägnade bara nån minut åt torrmontering.

Pumpe
2014-05-20, 11:58
Helst ska man ha något lägre servon än mig för Höjd då den sticker upp lite mer än det är tänkt.
Hoppas att jag får vingdekalerna på posten idag så kanske det blir test ikväll om det inte blåser för mycket.

McRegor
2014-05-20, 12:31
Hej,
Vad blev totalvikten för kärran inkl batteriet ?
Hälsningar
Roger

radiocontrol
2014-05-20, 13:05
Hoppas att jag får vingdekalerna på posten idag så kanske det blir test ikväll om det inte blåser för mycket.

Kul att den är på gång, ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
RCM&E höjde ju den till skyarna. :)

Pumpe
2014-05-20, 18:29
Hej,
Vad blev totalvikten för kärran inkl batteriet ?
Hälsningar
Roger
Har ingen känslig våg hemma så jag har inte vägt den än.


Kul att den är på gång, ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
RCM&E höjde ju den till skyarna. :)

Det var nog därför jag köpte den, Har dessutom fått riktigt bra service av Både RC-Teknik och DreamFlight. Den kom utan stjärtdelarna i lådan men DreamFlight skickade nya på direkten.

Pumpe
2014-05-20, 19:56
Premiär avklarad. Måste hitta något mer öppet ställe att flyga den på. Testade att kasta med vänstern för att eventuellt ha kontroll på skev/höjd under kastet men jag tror nog att jag flyttar pinnen till andra vingen och kastar med högern, blir nog mer kontrollerat tror jag. Däremot gick den väldigt rakt och fint under kastet.

Men som sagt, det blir för trångt här hemma för den, måste ha lite öppnare ytor.

En clevis lossnade och jag hade ingen mejsel med mig så jag packade ihop och gick hem. Hoppas på lika bra väder imorgon kväll.

Pumpe
2014-05-23, 11:16
Piloten är kass på själva kastandet men det kommer säkert.
Däremot så känns modellen framtung trotts att tyngdpunkten är vid bakersta rekomenderade märket.
Den vill liksom dyka, testade att trimma in lite höjdroder men då vill den nästan stalla...

henke2
2014-05-23, 11:29
Piloten är kass på själva kastandet men det kommer säkert.
Däremot så känns modellen framtung trotts att tyngdpunkten är vid bakersta rekomenderade märket.
Den vill liksom dyka, testade att trimma in lite höjdroder men då vill den nästan stalla...

Gör ett dyktest för att avgöra tyngdpunkten. Det kan lika gärna vara du som flyger för sakta.

simonarvestrand
2014-05-23, 13:12
Piloten är kass på själva kastandet men det kommer säkert.
Däremot så känns modellen framtung trotts att tyngdpunkten är vid bakersta rekomenderade märket.
Den vill liksom dyka, testade att trimma in lite höjdroder men då vill den nästan stalla...

Lite trim kan man få göra mina kärror beter sig lite olika beroende på vinden . Lite dyk har jag för att kunna få lite fart i speed läge. Den vill nog gärna gå lite dyk i medvind.

kobraflyer
2014-05-24, 11:11
Jag har också Gening D531BB servon och 300mAh NiMH acken. Min väger ~275 gram (Biltema våg). 20g ballast i nosen inkluderat för att få TP enligt tillverkaren. Biltemas 5 grams zinkvikter funkar utmärkt. Jag upplever också en del dyktendens på min, så jag har trimmat lite höjd. Jag har inte lärt mig hur man får till bra kast ännu, men hoppas kunna nå i alla fall 20-30m.
4570845707

Pumpe
2014-05-25, 08:21
Vet inte vad accen väger men min är också 300mAh. I nosen på min sitter det 15gram.
Gissningsvis får jag till ungefär 20meter men det ser inte speciellt graciöst ut.

simonarvestrand
2014-05-25, 12:50
det är bara att träna :) mina första kast va också i den höjden, iofs med en fullsize dlg men idag är dom närmare 50 meter, tycker kasttekniken förbättras hela tiden

Pumpe
2014-07-06, 18:10
Jag testade min med 20g bly i nosen men jag tyckte den blev som en sten så jag gick tillbaka till 15g.

Vädret är aldrig på min sida här. hårda vindbyar mest varenda dag.

Uppskattade mina högsta kast till 18meter kanske

UrsaMayor
2014-09-07, 21:07
Det var ju en trevlig kärra det här :-) Premiärad idag både i termik och på hang.

47597

Pumpe
2014-09-09, 16:36
Jag har inte varit ute i nått termikväder med min. Fuck till ett riktigt skitkast men minn i förrgår så huven lossnade och accen ramlade lös. Servoarmen till styrservot gick av och det var väldigt spännande att försöka landa med accen hängande i kabeln. Lyckades att svinga upp accen så den blev liggande på vingen så gick det att landa med mycket dykroder. Hädanefter kommer jag alltid att sätta en liten bit blenderm tejp så att huven sitter fast.

UrsaMayor
2014-09-10, 12:52
Jag limmade in platta blybitar bredvid acken så det blev en lite högre kant är vad skummet har. Förhoppningsvis håller det acken på plats.

Pumpe
2014-09-11, 11:58
Märkte också att stabbens infästning är lite väl klen, om den får ett par smällar vid landning så kan den vrida sig så pass att stötstången fastnar.