handdator

Visa fullständig version : Problem med elmoter



LennartA
2014-04-21, 20:02
Hej,

Troligtvis en enkel fråga, men jag har inte så stor erfarenhet av elmotorer så därför min fråga.
Följande, har en T28 trojan är nog tredje eller fjärde säsongen nu, i helgen så plötsligt vid fullt ös upp så händer något, motorljudet börjar svaja och jag märker att draget försämras markant, i samband med detta kommer ett ja hur ska jag beskriva det, ett kvittrande ljud. Lipo acken är fullladdad 99% vid start.
Naturligtvis landning, testar på marken, fullt drag, samma betende. Det är originalmotorn som sitter i, så jag misstänker väl att den har gett upp. Men jag skulle vara glad att få en mer teknisk förklaring, vad har hänt?
Har en modell till Stryker (Parkzone) inköpt begagnad även den har börjat svaja, samma motorproblem, här har jag inte koll på hur mycket den har körts, men rolig att flyga, så även här är det väl bara köpa ny motor?
Mycket tacksam om någon kan bistå och ge en förklaring i detta problem som uppstod.

M.V.H.
Lennart

LIP
2014-04-21, 20:07
Kan tänka mig att lagringen håller på att ta slut, dvs. att rotorn börjar fälta mot statorn så att det blir en metallisk kontakt.

finnen
2014-04-21, 20:13
Jag är inte helt säker på att jag förstår din beskrivning rätt, men det skulle kunna vara acken som blivit dålig. Jag har ett depron 3D-plan som jag köpte ett par turnigy-ackar till som inte alls var 20C som markerat, utan snarare 10-15C. De orkade inte ge spänning när jag gav fullgas, då kvittrade esc'n till och motorn dog för någon sekund. Det samma skulle kunna hända med en gammal acke som inte längre orkar ge spänning när man pressar strömuttaget.

pgrts
2014-04-22, 12:11
Precis så upplever jag att det låter när batteriet håller på att krokna.
På ett gammalt (något år men många laddningar) batteri kan det komma efter bara någon minut om man kör fullgas.
Med friskt batteri klarar jag däremot ca 9 minuter innan det börjar låta.
Det är på min PZ VisionAire fartreglagets sätt att berätta att det är dags att landa - typ av ack-larm gissar jag.
I mitt fall är det definitivt inte motorn som är problemet - den är bytt.

Kenneth E
2014-04-22, 15:38
Det kan också vara en lös magnet.

LennartA
2014-04-23, 18:13
Okey, då fick jag lite annat att fundera på och kolla upp. en del av mina lipo har några år på nacken.
Tack för tipsen.

M.V.H.
Lennart