handdator

Visa fullständig version : Spektrum DX7 trasig?



erikfritzell
2014-04-30, 22:11
Min Spektrum DX7 var helt död en morgon. Trodde batteriet var urladdat, försökte ladda men laddaren (Thor 6A multi-charger) pep ilsket och meddelade "connection break". Betyder "battery connection is interrupted" enligt manualen.
Skaffade ny ack, likadant, på Wentzels, NiMH. Samma resultat.
(Acken går att ladda om jag kopplar ut det ur sändaren och kopplar direkt till laddaren.)

Sändaren har jag köpt begagnad på Sv. Modellflygs Köp & Sälj, den har funkat bra det halvår eller så jag haft den.

Finns det något sätt att felsöka?

Finns det någon i Stockholm som kan serva/reparera Spektrum?

Tacksam för hjälp!
Erik
erik.fritzell@comhem.se

LeoR
2014-04-30, 22:25
Jag hade hört med MarkusB här på forumet, han är en gud på att felsöka och laga elektronik

andWho
2014-04-30, 23:37
Kolla säkringen. En vanlig glassäkring. Sitter lite besvärligt till under HF-kortet.
/A

PeterGBG
2014-05-01, 08:36
Jag hade precis samma problem och det var säkringen som hade gått. Tur det inte hända när jag flög...

erikfritzell
2014-05-01, 08:36
Jag älskar detta forum!
Vist var det glassäkringen!
Tusen tack andWho !

(Nu gäller det bara att hitta affären som säljer rätt glassäkring, Första maj,,, Hmm, macken förstås!)

McRegor
2014-05-01, 09:13
Sen brukar man inte rekommendera att plugga in en s k computer-laddare i sändarens ladduttag och kanske dessutom snabbladda den vägen. Via ladduttaget gör man normalt långsamladdning med en enkel laddare (som ofta följer med sändaren när man köper den) och för vissa sändare går det helt enkelt inte att använda en mera avancerad laddare via sändarens ladduttag. Hur det är med DX7 vet jag inte men det går ju som du redan konstaterat att plocka ur acken om du vill använda en mera avancerad laddare. Annars fungerar långsamladdning utmärkt när vi talar om vanliga NiMh-ackar.
Roger