handdator

Visa fullständig version : DJI F450-beslutsångest



Ålänning
2014-05-02, 18:44
Jag har en DJI F450 med Tiger-motorer.

Den har även en lågbudget 2-axlig "hängande" servogimbal med GoPro, videolänk, FPV-kamera, navigationsljus, KK2 1.6 samt nå bättre ESCs.

Jaha, och?
Landstället gick slut i min fina slide-lindning från solen (man ska inte flyga mot solen).
Hade bara hunnit grovjustera allt och tänkte ju fortsätta.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra.

1. Skaffa nytt lika mjukt landställ och byta rakt av (och fortsätta störa mig på att det är så mjukt och i vägen)?
2. Eller skaffa nåt annat bättre landställ (vilket i så fall, som inte syns i kameran helst)?
3. Eller är det dags uppgradera till annan quad-ram (med gimbal i nosen) och flytta över grejerna?
4. Eller sälja bort den och skaffa nåt annat från scratch?

Meningen var att en annan DJI F450 skulle uppgraderas till tex TBS Discovery Pro för GoPro-filmning och denna skulle bli fotoplattform (hexa). Men nu blev det rörigt. Vill ju flyga och filma också, inte bara bygga... Men man tröttnar ju så fort på dåliga grejer... och puckade piloter (mig).

Ser ut så här nu, förutom lite trött landställ (som är avslaget på alla fyra ben).
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=9803

Film från kraschen (börjar flyga med den vid 1:24)
Va egentligen första gången den funkade rätt okej (knappt flugen).
http://www.youtube.com/watch?v=eolT6lG5qZs

Zallisen
2014-05-02, 23:39
Inte för att knuffa dig i nån speciell riktning men tror inte det kan bli så bra hexa av detdär som fotoplatform. Känns som alla som försöker köra hexa med 3-4S ångrar sig ganska snabbt å inser att man ska köra 6cell-system om man vill ha nån flygtid å slippa strula. Och då åker du väl på att byta allting ändå. :S Men för mindre action cam och FPV-flygning i quad-utförande verkar ju utrustningen optimal, men har du redan en annan att göra disco av alltså?

Ålänning
2014-05-03, 19:05
Knuffa på bara. =) Är bara bra om nån knuffar i rätt riktning än att nån knuffar mig i fel riktning, eller att jag själv väljer fel riktning. ;-)

Jaså 3-4S är inge vidare för fotohexa. Hm. Men de som flyger med tex PitchUps Prototype 6 eller motsvarande Gaui 540H med Nex-5 och dylikt så kör ju med 3S 8000mAh. Jag hade ju tänkt klara mig med en mindre hexa och lättare digitalkamera, roligt hobbybruk, inte arbetsredskap. 4S-ackar. Men nåja... det får bli senare problem. =) Skippar hexa-uppgraderingen med denna.

Jag hade ju tänkt slippa köpa fler multicoptrar, svårt att bli av med det man redan har (15 flyg, 10 helis osv).

Jag skulle ju köpa EN dji f450 och fpv-flyga med och ha för en stum gopro. Jag råkade köpa en ny och beställa en nästan komplett... så jag har två rätt likadana. Känns lite dumt. Den ena blev en stum gopro-filmare och den andra den som nämns i första inlägget.

Den stumma gopro-filmaren har lite stabilitetsproblem än så länge, men har fått tips här på forumet så jag ska testa lite till (har en APM 2.6 och en Zero Tech YS-S4 v2 på väg hem, bägge med GPS, så före det borde jag fått ordning på min KK2). Och det jag redan stört mig på med den är att man ser propparna och att filmen lutar med flygningen.

Så jo... planen var att skaffa en TBS Disco Pro eller nåt liknande som uppfyller mitt krav så jag har en bra men liten GoPro-film-plattform för lite snabbare filmning (läs motorsport eller dylikt). Mina Tiger-motorer ska väl duga till en TBS Disco? 920 eller 980 va dom nu (det som DJI inte är).

Och så vill jag ha en digitialfotokamera-plattform för att fota med, inte filma. Två olika multicoptrar för helt olika ändamål. Inget värsting.

Det enklaste just nu skulle ju vara byta landställ till nåt bättre och lära sig mer... Och ständigt ha den till salu så jag får en ursäkt att skaffa en hexa. =)

Ålänning
2014-05-03, 19:57
Jäh, kort efter inlägget ovan så knipsade jag av landställena med en stor avbitare, tog fram ett gäng buntband/stripes, kolfiberpinnarna som fanns sedan förut på quaden och återanvände kardborrebanden som tossor. Nu har den landställ igen. Flygklar!!! ;-)

Ålänning
2014-05-04, 10:52
Ser ut så enligt bilden nedan. Hoppas jag får lite mer flygtid med den nu...

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10030