handdator

Visa fullständig version : Sony NEX7 vs.A6000



Nylander
2014-05-07, 09:02
Jag står i valet och kvalet inför en kamerauppdatering.

Idag flyger jag med en Sony NEX-5 under min Y6:a och är inte helt tillfreds med kvalitén.
Kvalitén är nästan bra men mycket vill alltid ha mer...

Y6:an med Swerotors gimbal är perfekt intrimmad så den bristande kvalitén är enbart pga den gamla NEX-5an.

Nu ska jag uppgradera till en ny modell och valet står emellan NEX-7:an (som man kan hitta på Blocket för vettiga pengar) eller den helt nya A6000-modellen som påstås ersätta NEX-6:an.

Fördelar med A6000:
* Ny processor med samma upplösning som NEX7, men snabbare AF och fler fokuspunkter.
* Kan filma i fler format och framförallt "HD 50fps".

Nackdelar:
* Kommer IR-styrningen som är till NEX-serien fungera?
* Om inte...När kommer den funktionen att finnas som tillbehör för R/C?
* Ca 2-3000:- dyrare

Tekniken på Y6:an är baserad på NEX-serien (gimbal, HDMI-konverter, objektiv, IR-styrning m.m) så jag vill inte byta till ett helt nytt koncept.
A6000 är Sonys senaste flaggskepp och en eventuell A7000 kommer inte förrän Sonys nya release efter mässan Photokina i September (dvs ny modell nästa år som troligen blir svindyr).

Så nu mina vänner... Vad har ni för erfarenheter av NEX-7, och om det är någon därute som har erfarenheter av A6000 så skriv gärna en rad.

A6000 hittar man på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000

Kenneth E
2014-05-07, 11:06
Är det Alpha 6000 som du tänker på, så var jag själv spekulant, den slår Nex ordentligt på fingrarna. Men jag kommer att gå ytterligare ett steg och väljer istället Panasonic Lumix GH4, dock ytterligare en slant till men helt klart värd det, till det jag skall använda den till, nämligen flygfotografering.
Ken

Nylander
2014-05-12, 12:26
Det blev en A6000 (alpha) och jag är riktigt nöjd med testerna så här långt!
Det problem som kvarstår är att tyngdpunkten inte ligger på samma sätt som på NEX-kameran och att anslutningen för HDMIn "självklart" var av en ny version (HDMI type C på NEX och HDMI type D på A6000).
Förhoppningsvis ska en 10$ HDMI-adapter från E-bay lösa problemet.



Är det Alpha 6000 som du tänker på, så var jag själv spekulant, den slår Nex ordentligt på fingrarna. Men jag kommer att gå ytterligare ett steg och väljer istället Panasonic Lumix GH4, dock ytterligare en slant till men helt klart värd det, till det jag skall använda den till, nämligen flygfotografering.
Ken

Halcon
2014-05-12, 17:07
Hur funkar det med IR'n på a6000 - samma som Nex-5?

Nylander
2014-05-12, 23:04
IR funkar på samma sätt som på NEX-serien

simonarvestrand
2014-05-13, 06:30
Har man lyckats få bak tyngdpunkten mycket ?

Nylander
2014-05-13, 09:16
Njaah..svårt att beskriva.
Jag har inte hunnit laborera så mycket än, men den gamla NEX5an kändes mer stadig och solid i hållaren.Inga problem att hitta tyngdpunkten även med ett kortare objektiv.A6000 känns mer som smörklicken i stekpannan.
Flyttar jag fram tyngdpunkten 1mm så dippar den framåt och flyttar jag 1mm bakåt så faller den bakåt.

Jag kör med en swerotorgimbal anpassad för NEX-serien så troligen krävs lite modifieringar för att det ska bli bra.
Återkommer i frågan.

simonarvestrand
2014-05-13, 09:34
Ok. Jag hade velat ha bak tyngdpunkten nån cm även på nex5an

Halcon
2014-05-13, 19:17
Är det Alpha 6000 som du tänker på, så var jag själv spekulant, den slår Nex ordentligt på fingrarna. Men jag kommer att gå ytterligare ett steg och väljer istället Panasonic Lumix GH4, dock ytterligare en slant till men helt klart värd det, till det jag skall använda den till, nämligen flygfotografering.
Ken

Kul, dyrt men kul, vad blir det för ram till det? Och Zero Tech naturligtvis?
Är det inte svårt att hitta bra vidvinkel lins till GH3/4?

Kenneth E
2014-05-13, 19:22
Nej, de som finns är redan riktigt bra

Halcon
2014-05-14, 06:06
Nej, de som finns är redan riktigt bra

???
Nu hängde jag inte med riktigt .....

tomasstrom
2014-05-14, 21:21
Har fotat mycket i mina dagar och NEX-5 är väl ingen dålig kamera? Torde vara optiken som begränsar den?

Nylander
2014-05-15, 07:24
Har fotat mycket i mina dagar och NEX-5 är väl ingen dålig kamera? Torde vara optiken som begränsar den?

Absolut! Jag håller med, men eftersom min NEX-5:a har hängt med i 2 år nu och är allmänt sliten så var det dags för en uppgradering.

Kenneth E
2014-05-15, 08:32
Nex är inte dålig, men som med allt annat, vill man förbättra och förnya.

Halcon
2014-05-16, 16:50
Det blev en A6000 (alpha) och jag är riktigt nöjd med testerna så här långt!
Det problem som kvarstår är att tyngdpunkten inte ligger på samma sätt som på NEX-kameran och att anslutningen för HDMIn "självklart" var av en ny version (HDMI type C på NEX och HDMI type D på A6000).
Förhoppningsvis ska en 10$ HDMI-adapter från E-bay lösa problemet.

Hittade du nån bra adapter och var i så fall?
Passar den i din gimbal mellan kameran och "sidoväggen" på gimbalen?

//Håkan

Nylander
2014-05-17, 07:38
Hittade du nån bra adapter och var i så fall?
Passar den i din gimbal mellan kameran och "sidoväggen" på gimbalen?

//Håkan

Jag beställde en på Ebay för en vecka sedan och den beräknas komma den 21/5.
Jag håller tummarna att den ryms mellan kameran och sidoväggen.
Återkommer när jag har testat.

Länk till adaptern:
http://www.ebay.com/itm/Micro-HDMI-Male-Plug-to-Mini-HDMI-Female-Type-D-to-Type-C-Connector-Adapter-/280764680251

Halcon
2014-05-17, 09:14
Hittade en (tror jag) likadan på Ebay för nån dag sedan, har för mig att de skrev längd=21mm men frågan är om det är den totala längden eller bara den svarta plasten ....?

Nylander
2014-05-17, 10:22
Om längden är 21mm så är jag nöjd.Jag tror att avståndet till sidoväggen är ca 30mm.HDMI-omvandlaren bygger nog inte mer än 5mm.Man brukar ju annars kunna "tälja" till adaptrarna och skala bort onödig plast.Jag beställde 3-4st just pga av det.Misslyckas man med den första så går det ju alltid att ta fram en ny ur påsen :)

Nylander
2014-06-12, 08:15
Efter 3 veckors lång väntan landade adaptern i brevlådan.Testade direkt med fabriksinställningarna i kameran men fick bara snö i monitorn.Ändrade om HDMI-värdet i kameran från 1080P till "auto" och sen funkade det perfekt!
Ställ om HDMI-info till "JA" så får man även kamerastatusen till monitorn.
Eftersom kameran kräver sin andningspaus mellan fotande och filmande (det står "överförning till minneskort" e.d på skärmen om man är för snabb) så är det perfekt att även få med den infon ner till monitorn.