handdator

Visa fullständig version : Frågor om deltavinghistoria...



Ken1
2014-05-07, 10:07
Sitter och sätter ihop en CY-Models Pantha (finns på Rcflight).

Hur som.. kärran är som sagt en deltavinge variant med två bommar där höjdroder är monterat.
Manualen /Tillverkaren vill ha tyngdpunkten satt till 120-125mm räknat från vingens framkant.

Då stöter jag på patrull direkt. Kärran blir då med rekommenderad utrustning baktung, och inte lite heller.
Ack är ett 2200mAh 3s, servon är 2st 9grams. Rcflight rekommenderar 14grams servon, och 3s 1550mAh .
Motorn väger 50gram.

Mitt ovetenskapliga test visar att ca 1.5dl vatten behövs för att få det rätt. Ca 150gram?
Låter lite väl mycket.. finns inte mycket plats att flytta saker o ting i kärran.
Möjligt om man "hugger" upp fronten och lägger acken där...
Hur som, just för tillfället får jag TP till ungefär halvvägs in på vingen. Vågar jag prova detta?

//Kenneth

LIP
2014-05-07, 13:01
Denna modell ser jag inte som en delta, utan det bör betraktas som ett konventionellt flygplan med vinge och stabilisator.

Jag skulle räkna ut medelkordan på vingen och utifrån medelkordan lägga tyngdpunkten 30% från framkant.

Ken1
2014-05-08, 09:44
Aha, jag hittade igår ett program på någon sida, där man kunde räkna ut sånt här.
Och det visade sig att min Tp ligger ganska så bra till ändå, en bit in på vingen och om det skulle slå på någon enstaka centimeter utvisar ju sig som bekant vid provflygningen. Antingen slutar det som jordfräs, eller så får jag med mig kärran hel hem igen. =)

Kikar jag noggrannare i manualen, så visar det sig att tyngdpunkten ligger närmare mitten av vingen.

henke2
2014-05-08, 10:05
ungefär 50% av rotkordan ser ganska så rimligt ut med tanke på att rotkordan sveper fram in mot kroppen och att vingen har bakåtsvep.

Ken1
2014-05-11, 09:14
Stämde rätt bra Henke, vid provflygning igår så visade den sig först vara baktung. Modellen var minst sagt otrevlig att flyga i det läget, men fick ner den hel..Ja nästan iaf, stabben åkte loss vid landningen, utöver det så inga andra skador.
Men efter att ha pillat i lite dödvikt i nosen (fältmässig lösning med lite småsten, tejp o dasspapper för att hålla det på plats), så provade jag igen. Och det visade sig vara en lyckträff, den blev oerhört trevligare att flyga runt.

Blir att fixa till en vettigare lösning nu i veckan.