handdator

Visa fullständig version : Carbon props



teamleader
2014-05-08, 10:54
Hej

Nu har jag bestämt vilka propellrar jag ska köra på Tarot 680 PRO, jag tänker göra egna tester med 10X5E props och 10X4,7 och då blir det dessa:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39774__10x5E_Carbon_Fiber_Propellers_CW_and_CCW_ Rotation_1_pair_.html?

Och

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39773__10x4_7_SF_Carbon_Fiber_Propellers_L_H_and _R_H_Rotation_1_pair_.html. Denna är en SF propeller så jag undrar vad SF betyder?

Jag får se om dessa fungerar enligt mina önskemål, jag kanske kan gå något högre till 11 eller 12 inch props också kanske kan vara idé att testa större props också, vad tror ni?

Kenneth E
2014-05-08, 11:19
Slow Flyer=SF

Varför skall du gå upp till 11-12", jag har redan svarat att de skall ha 10" för att må bäst. Och din videolänk bekräftar det hela dessutom.

Varför ställer du frågor, om du inte tar in det vi skriver som sysslar med detta dagligen?
Ken
Tips, Håll dig till en tråd och arbeta dig sakta igenom frågorna, så ser andra sammanhanget. Då kan du få bra och rätt svar.

teamleader
2014-05-08, 12:25
Slow Flyer=SF

Varför skall du gå upp till 11-12", jag har redan svarat att de skall ha 10" för att må bäst. Och din videolänk bekräftar det hela dessutom.

Varför ställer du frågor, om du inte tar in det vi skriver som sysslar med detta dagligen?
Ken
Tips, Håll dig till en tråd och arbeta dig sakta igenom frågorna, så ser andra sammanhanget. Då kan du få bra och rätt svar.

Svara bara "ja det räcker" eller "nej det räcker inte", några andra kommentarer kan du lika gärna utelämna. Du borde veta nu hur jag reagerar på påhopp och onödiga kommentarer. Jag funderar faktiskt på att sluta ställa frågor på detta forumet för att slippa sånt här tjafs.

neu
2014-05-08, 12:53
Kenneth akta så inte Robert aschberg kommer efter dig :)

Kenneth E
2014-05-08, 14:21
Kenneth akta så inte Robert aschberg kommer efter dig :)

Ja, vissa borde inte be om hjälp. Hoppas personen i fråga inte sitter fastklämd någonstans och jag råkar vara där, jag skulle gå rakt förbi.

eAk
2014-05-08, 19:52
Alltså någon moderator borde slå ihop alla dina trådar till en. För det börjar bli jobbigt och osamanhängande.

Ålänning
2014-05-08, 22:17
Jaa, +1 på den! Det verkar som det är 10 trådar om grejer till samma projekt, "man tappar tråden" så att säga.

HornetHead
2014-05-09, 09:42
Bara som ett tips... Jag och en kompis bänkade HKs carbon fiber-proppar mot APC MR häromdagen, och de presterade inte vidare bra. Ca 20% lägre dragkraft än APC MR trots att dessa hade lägre stigning. Nu hade vi bara 9055'orna då målet med bänkningen inte var just dessa proppar utan fokus låg på APC MR. Kanske presterar 10orna bättre, men jag är tveksam.

45423

2014-05-09, 12:48
Dragkraften säger ju däremot ingenting om effektiviteten på en propeller och det är oftast det man är intresserad av till en multirotor.

Med Graupner får man ofta gå upp en tum mot vanliga proppar men dom är ganska energieffektiva istället.

eAk
2014-05-09, 13:17
jag har inte kollat men är det äktra graupner då och inte kinakopior det pratas om?
för kinakopior brukar ju vara ren skit jämnfört med orginalet.


Dragkraften säger ju däremot ingenting om effektiviteten på en propeller och det är oftast det man är intresserad av till en multirotor.

Med Graupner får man ofta gå upp en tum mot vanliga proppar men dom är ganska energieffektiva istället.

2014-05-09, 13:37
Jo, kinakopiorna verkar vara lite av ett lotteri med vinnare och förlorare både vad gäller balans och effektivitet.
I dom tabeller jag har sett så är det original Graupner. Ska se om jag kan hitta dom

HornetHead
2014-05-09, 14:02
Nåja, säger väl en del om dom iaf. Ville mest få upp TS's ögon om att han borde lägga pengarna på bättre å billigare props, ex. APC MR :)

2014-05-09, 14:14
Absolut :) APC brukar alltid ligga bra till i testerna men det handlar nog till slut om att matcha rätt propeller med rätt motor.

Här är ett annat test men folk får väldigt olika resultat när man kollar runt lite.

http://www.itsqv.com/QVW/images/d/d5/10_in_prop_test.png

Halcon
2014-05-09, 14:44
Bara som ett tips... Jag och en kompis bänkade HKs carbon fiber-proppar mot APC MR häromdagen, och de presterade inte vidare bra. Ca 20% lägre dragkraft än APC MR trots att dessa hade lägre stigning. Nu hade vi bara 9055'orna då målet med bänkningen inte var just dessa proppar utan fokus låg på APC MR. Kanske presterar 10orna bättre, men jag är tveksam.

45423

Du kan ju inte jämföra två proppar med olika stigning och säga att den ena är bättre än den andra:

- vilken motor körde du med och klarade den av en stigning på 5,5? Ser inte så ut.
- hur är svaret på gas pådraget - hur stor skillnad är det på vikten på dessa proppar?
- hur är de balanserade - av dig eller direkt från fabrik?

etc etc ...

Ska man bara lyfta rakt upp flyga runt eller filma eller köra lite aerobatic?
Allt beror ju på syftet.

När jag tog lite bilder från luften och använde 13" så körde jag mycket på 4" stigning eftersom det gav mest dragkraft men då var jag bara ute efter just det, dragkraften alltså.
Det är ju självklart att en propp med lägre stigning har bättre dragkraft - titta på ett riktigt flygplans propp: om planet har en ställbar snurra så använder man en liten stigning när man startar och sedan när man kommer upp i fart (och luftens hastighet mot proppen ökar) så ökar man stigningen eftersom planet rör sig fortare framåt.

En multi är nästan alltid stillastående dvs rör sig inte med hög fart upp - alltså ger en propp med liten stigning bäst dragkraft.

De enda anledningarna till att jag skulle välja så pass mycket stigning som 5,5 till en 9" propp vore om jag hade en quad som jag ville skulle kunna flyga i mycket vind(med en ganska stark motor) eller som undre propp i en coax config.

T-motors egna CF proppar, där måste man upp i 16" dia för att få 5,4" stigning så förhållandet dia/stigning på HK's 0955 är ganska drastiskt.

Jag skulle helst vilja se denna t-style 0955 prop med stigning 4" eller 4,5" version.

HornetHead
2014-05-09, 15:05
Näe det är lite som att jämföra äpplen o päron, men resultatet diffade för mkt för att man ska undgå att se trenden med dessa HK CF proppar. Vi bänkade en Multistar 2212 980kv med olika APC MR upp till 10x5.5 på 4S vilket blev lite för svettigt för den när man närmade sig 100% och den blev riktigt het. Men sak samma, man ser ju samma tendens på 3S.

Halcon
2014-05-09, 17:02
Har du jämfört en HK 0955 med en APC MR 9x5,5?

Som jag sa så kan du inte dissa alla HK's CF T-style proppar bara för att en 0955 prop inte funkar på just din motor. Du har testat en st HK CF T-style, vilken trend är det du ser?

På min X8 för AP kör jag 13x4,4 T-motor original på de övre motorerna och på de undre motorerna 13x5,5 T-style HK och detta funkar mycket bra, har testat fram just denna kombination i testbänk.
Jag har även 10x5,5 och 11x5,5 och 14x5,5.

Kenneth E
2014-05-09, 20:43
Sedan får man kolla också att stigning och diameter stämmer, bara för att det står 9x5.5 behöver det inte vara så. Placera proppen en fot upp sedan lägger du en linjal rakt ut i tum. Du tar nu en pinne och lägger på undersidan av proppen och ser vart pinne mäter på skalan det blir din stigning. Och man mäter mitt på bladet sett från centrum till spets på proppen.

HornetHead
2014-05-09, 22:39
Nädå jag dissar absolut inte alla HK CF proppar, har ju bara haft möjlighet att testa en, så då har jag väl vart lite otydlig isf. Syftar enbart på denna prop vi testade, mot den motor vi testade med, nåt annat vore väl konstigt? Faktum kvarstår dock att Apc mr vann den matchen enkelt. Så hade jag varit TS skulle jag köpt en massa olika APC MR istället o provat mig fram med, en garanterat bra propeller, stort urval, till en betydligt billigare peng!

Ålänning
2014-05-09, 22:50
Balanserar ni motorerna med tejp, stripes eller nåt annat? Alltså när ni har en "spinner"/ett nav som är rakt och fint samt balanserade proppar.

HornetHead
2014-05-09, 22:58
Balanserar ni motorerna med tejp, stripes eller nåt annat? Alltså när ni har en "spinner"/ett nav som är rakt och fint samt balanserade proppar.

Fint sandpapper kör jag...INTE (läste slarvigt). Tejp på motorn.

simonarvestrand
2014-05-09, 23:05
Har slutat balansera motorer betalar några kronor mer för tiger motor och slipper obalans istället. Men om jag gör det blir det tejp. Slipar aldrig på en motor pga risken för spån i motorn .

Halcon
2014-05-09, 23:29
Jag ska erkänna att jag faktiskt balanserar mina Tiger oxå - senast för två dagar sedan, 4x MT2208 till en Flip 360.En behövdes nästan ingen tejp medan en annan fick jag ner det ursprungliga värdet till 1/4 efter balansering. Men endast om jag ska filma eller fota så blir det balansering.

Ålänning
2014-05-10, 14:58
Tiger-motorerna är nog bra balanserade de jag haft, men när man sätter på sin balanserade propeller så blir det obalans. =) Har hänt. Man flyttar runt en tejpbit tills det blir bra. Eller roterar propellern ett kvarts varv osv och sätter fast den på nytt.