handdator

Visa fullständig version : Nytt byggprojekt.



kay.krut
2014-05-11, 12:13
Förra året gav jag hustrun min en flygtur i 60:års present eftersom hon är lite flygtokig. I går var det så äntligen dags för för en sväng. Vår vän Lasse från Helsingborg och ägare till "Växtskyddscuben SE-ATE, drog iväg med kärringa min ut över den skånska naturen och i över en timme såg vi inte röken av dem. Slutligen kom dom in för landning och ur planet hoppar tanten med ett glatt leende. Och ordern var kort men koncist, en så´n ska du bygga.
Så nu blir det nog till att åka några turer mellan Svedala och Höganäs där kärran är stationerad och plåta en massa bilder inför vintern bygge. Observera att planet inte är "Clipped wing" även om vingtipparna är avkortade men det är en annan historia som kanske berättas vid ett senare tillfälle.

Sköt om Er !
Kay krut

Optimate
2014-05-11, 13:17
Roligt med en uppmuntrande hustru. En hädisk tanke, kanske: fanns det en baktanke med presenten?

kay.krut
2014-05-11, 14:28
Roligt med en uppmuntrande hustru. En hädisk tanke, kanske: fanns det en baktanke med presenten?

Men snälla,snälla vad tror ni om mig!?

Jo, du har nog fasen rätt och se, den här kärran har min far en gång hjälpt till med att lasta på Eslövs flygfält för många år sedan så det blir nog ett bygge så småningom. Dessutom finns den ju bara tio mil bort så dokumentation ska nog inte saknas.

Kay krut

Thomas
2014-05-11, 16:05
Jävvla kärringar!!!
Sätter bara en massa griller i huvvet på en... (m.a.o., en sån kärring skulle man ha!)
Men å andra sidan så har du väl LIIITE rutin av att 'slänga ihop' en CUB, så den är väl klar på denna sidan midsommar.

Lite ironi, men kul med ett 'lokalt' projekt!

Mr J
2014-05-11, 16:59
Men å andra sidan så har du väl LIIITE rutin av att 'slänga ihop' en CUB, så den är väl klar på denna sidan midsommar.



Jag tror han kan blunda och tenta på ritningen... :)

kjni
2014-05-11, 18:18
Hej Kay,
blir ett läckert projekt! Som du ju vet gillar jag Cub i alla dess former och den här är ju lite speciell. Du har ju stor vana att producera Cubbar så inte tar det väl till nästa sommar innan vi får se den? Vilken skala har du tänkt dig? Om du skulle fastna för 1/3 kan du få låna giggar att bygga vingspryglar i, säg bara till i så fall.
MVH
Kjell

kay.krut
2014-05-12, 10:16
Tack för alla gensvar.

Jo, några Cubar har det blivit genom åren, nio eller tio tror jag om inte minnet sviker alldeles. Den här förebilden har dock legat mig varmt om hjärtat sedan många år tillbaka av skäl som jag nämnde tidigare. Det blir förmodligen en kvartskala för då blir motorvalet lite enklare. Samtidigt så har hangaren blivit lite för liten för alla mina modeller, så därför får jag nog hålla mig till den skalan.
Tyvärr har jag fortfarande tre av dom senaste skapelserna fortfarande oflugna så det här projektet lär ta lite tid. Och nu är det sommar och Östersundsträffen står för tröskeln så nu ska det bara flygas.

Sköt om er,
Kay krut