handdator

Visa fullständig version : God morgon!



Landin81
2014-05-17, 07:04
Soluppgång från 800 meter över Jönköping.

http://i228.photobucket.com/albums/ee5/Loka81/2_zps05f5b277.png (http://s228.photobucket.com/user/Loka81/media/2_zps05f5b277.png.html)

Edenberga
2014-05-17, 07:18
Snyggt, men du menar kanske 80 meter? [emoji6]

Landin81
2014-05-17, 07:22
nje, 802 meter enl iosd mini. =)
Brukar stå 1m när jag står still på marken.

McRegor
2014-05-17, 07:54
Tätbebyggt område, flygplats i närområdet, 800 m höjd med obemannad farkost...
Men jag antar att du kollat bestämmelserna och följer dessa...
Det är inte länge sen vi hade ett exempel i Bromma med en multikopter som både flög mycket högt och sen tappade kontrollen och ramlade ner okontrollerad mitt i ett bostadsområde men en oerhörd tur gjorde att ingen skadades.
Du får ursäkta men vi måste faktiskt ta hänsyn till andra framför vår egen häftiga upplevelse. Övrig luftfarts säkerhet får inte äventyras av vår jakt på häftiga upplevelser och likaså får inte heller människor på marken riskera att träffas av nedfallande föremål på grund av vår "lek" - t ex av en nedfallande multikopter mitt i ett bostadsområde. Vår utrustning är på inte sätt 100 % säker och vi som hållit på med detta länge vet att till slut händer det nåt oförutsett. Så välj flygområden med omsorg är nog tipset.
Fint väder i alla fall.
Roger

simonarvestrand
2014-05-17, 07:56
är det mitt i stan ? måste vara elmia och hanget där man ser ?

Landin81
2014-05-17, 09:11
Ja det är Elmia lite längre bort till vänster.

mcregor, sen kan man tappa kontrollen över ett flygplan när man står på en modellflygplats och flyger och flygplanet kan flyga hela vägen in till stan rakt in i huvudet på någon, allt kan hända och det skulle vara olyckligt om det gör det. Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade, det är som sagt inte så ofta som man vill flyga så högt för det drar bara massa batteri och det blir inte så mycket "flygning", sen var det så tidigt på morgonen så det var knappt en människa ute, du ser själv den tunga trafiken på motorvägen =)

Swedishclouds
2014-05-17, 09:55
Ja det är Elmia lite längre bort till vänster.

mcregor, sen kan man tappa kontrollen över ett flygplan när man står på en modellflygplats och flyger och flygplanet kan flyga hela vägen in till stan rakt in i huvudet på någon, allt kan hända och det skulle vara olyckligt om det gör det. Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade, det är som sagt inte så ofta som man vill flyga så högt för det drar bara massa batteri och det blir inte så mycket "flygning", sen var det så tidigt på morgonen så det var knappt en människa ute, du ser själv den tunga trafiken på motorvägen =)

Intressant, med vilket Torn har du pratat med?
ESGJ tornet är stängt idag….

ESGJ/JONKOPING


ISSUED: 17 MAY 2014 08:25 UTC PAGE: 3(23)
+ AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE
MON-THU 0400-2359
FRI 0445-2330
SAT CLSD
SUN 1315-2330
FROM: 15 MAY 2014 13:48 TO: 18 MAY 2014 23:59 ES/B1230/14

Kenneth E
2014-05-17, 11:52
Härlig bild



Soluppgång från 800 meter över Jönköping.

http://i228.photobucket.com/albums/ee5/Loka81/2_zps05f5b277.png (http://s228.photobucket.com/user/Loka81/media/2_zps05f5b277.png.html)

McRegor
2014-05-17, 14:43
Landin - en normal kärra flyger inte många meter om man tappar kontrollen på den så vad du fått detta ifrån att den kan rymma från ett flygfält och själv ta sig en lång sträcka förstår jag inte riktigt. Möjligen kan en vältrimmad segelkärra göra så men knappast troligt - och tar den sig så långt så lär den inte ramla rakt ner som en okontrollerad multi troligen gör - om inte annat så när strömmen sinat. Men är det verkligen som du säger att du kontaktat "tornet" och fått Ok så borde det ju i alla fall inte vara nåt problem med övrig flygfart men ändå tycker jag att det inte var den lämpligaste platsen att flyga högt på.
Roger

Landin81
2014-05-17, 16:25
Intressant, med vilket Torn har du pratat med?

Jag vet faktiskt inte. Ringde 118800 som kopplade mig till något nr, sen blev jag vidarekopplad ett par gånger. Hoppas jag pratade med rätt stad iaf.

McRegor: Det finns ju tonvis med filmer på youtube där folk mister sina plan som bara fortsätter att dra iväg. Även quads som flygs utanför stan där failsafes inte funkar som de ska och gör att quadden bara fortsätter rakt in över stan i flera km tills de träffar ett hus.

Som du säger är det inte den lämpligaste platsen att flyga på och det händer som sagt inte så värst ofta att jag flyger bland folk.

McRegor
2014-05-17, 16:44
Landin - nu har jag bara RC-flugit sen ungefär 1970 men jag kan inte påminna mig att vi haft nån konventionell kärra som rymt mer än maximalt ca: 1 km under den tiden - och det har överhuvudtaget varit ytterst få kärror som rymt mera än kanske 500 m från flygfältet. Däremot kan jag tänka mig att t ex multikoptrar som flyger sig själva via inbyggd stabilisering kan ge sig ut på egna irrfärder - och det gäller väl likaså vanliga FPV-kärror med motsvarande elektroniska hjälpmedel. Men konventionellt styrda kärror som vi flyger på RC-fält brukar sällan slita sig speciellt långt - det är dom alltför instabila för. Men letar man så kan man säkert finna även en och annan sådan men i relation till hur många flygningar som sker så är det nog verkligen en ytterst liten andel.
Roger

Landin81
2014-05-17, 16:55
Ja jag har ju mest sökt på autopilot grejer på youtube som lett till det ena och det andra med även flygplan, så troligtvis någon form av kontroller inbyggda i dem.
Det verkar tyvärr vara en ganska vanlig grej bland nybörjare att de inte har koll på hur sina nya grejer fungerar, särskilt med RTF kitt så som phantom quads qr x350 etc som verkar vara majoriteten av de som tar helt kontrollen och flyger iväg helt själv över städer, vilket absolut inte är bra! Tror folk stoppar i strömmen och sen lyfter de och kör iväg utan att kontrollera så att gps signal finns och piloterna förlitar sig helt på gps systemet vilket jag själv har lärt mig att man absolut inte ska göra.

Jag har 4 blinkande led stripes runt min quad, samt att förlorar jag kontrollen och mitt naza system inte skulle fungera korrekt så är det 2st tjutande enheter som börjar tjuta i 2 olika riktningar riktigt högt, som lipovarnarna tjuter. Detta installerades så fort jag såg första filmen om en quad som helt tog över kontrollen och flög 4km rakt in i ett bostadsområde och krashade mot en husvägg på en bakgård. Även om man inte flyger nära stan så borde alla ha någon form av varningssystem på sin farkost.

Sen kan som sagt allt hända, en pilot i ett litet plan kan få hjärtattack och planet kan okontrollerat flyga rätt ner i ett bostadsområde vilket troligtvis skulle förstöra mer än en quad, flygplan kan kapas och flygas rätt in i hus, lastbilschaufförer kan få hjärtattack och köra rätt in i en skolbuss så flera dör, min quad kan träffas av en fågel som gör att quadden störtar rätt in i en elcentral som slår ut elen och gör en dator strömlös där någon sitter och för över pengar till maffia som i sin tur inte får pengarna och åker och gör personen illa, finns ju miljontals grejer som kan hända, men man kan inte leva i en liten glasbubbla, så länge man tar ansvar för sina handlingar.
Det bästa vore väl om man satt inomhus hela dagarna med en frimärkssamling och inte utsatte sig själv eller någon annan för någon fara, för man kan ju faktiskt krocka på vägen till jobbet så att någon far illa, så det bästa vore nog om all sorts trafik förbjöds, samt alkohol mm då det ofta orsakar stor skada. Lika bra att säga upp sig från jobbet oxå så man inte behöver gå utanför dörren alls.
=)
Men Roger, jag håller helt med vad du skriver, man behöver inte utmana ödet i onödan, och jag suger absolut upp det du skriver till mig.

McRegor
2014-05-17, 18:30
Detta med "nybörjarfenomen" på främst multikoptrar tror jag du har helt rätt i Landin. Dom litar nog alltför ofta på att om dom inte klarar av att styra själva så fixar deras multikopter detta men riktigt så enkelt är det ju inte jämt.
Har du förresten kollat med ditt försäkringsbolag om du har ansvarsskydd i alla lägen för OM det skulle hända nåt - det kan räcka med skador på egendom t ex bilar - så är det ju inte så kul om man måste pröjsa allt själv. Och för personskador är det ju skyhögt värre...
Roger

Landin81
2014-05-17, 19:06
Ja jag tror problemet ligger i att nybörjare som inte lär sig flyga manuellt först och drar ut på fältet, sätter ihop sin utrustning, stoppar i batteriet och inte väntar på att farkosten ska spela in sin "hemplats", sätter farkosten i GPS mode och sen drar rätt upp i luften, sen händer det något och de har ingen som helst aning om hur de skall hantera farkosten för att få hem den eller för att undvika att krasha ner på något dumt ställe.
Även detta som gammal segelflygare är något man har i bakhuvudet, man har alltid en plats utsedd för att kunna "nödlanda" och tar man en ny kurs tar man även ut ett nytt landingsområde. Skulle kunna tänka mig att det är lite likadant för de flesta som flyger FPV? Det borde iaf vara så, men antar att många bara sticker iväg utan att tänka på att fel kan inträffa.

I början när jag började med quadcopters så hade jag ingen sådan försäkring, nu har jag en tilläggsförsäkring, det var först efter att ha varit inne på transportstyrelsens hemsida för att söka UAS tillstånd för att kunna tjäna pengar på att flygfota åt mäklare och på att spela in filmmaterial från luften åt en kompis som driver ett företag där han producerar reklamfilmer etc som jag såg att man var tvungen att inneha en försäkring för att ens kunna söka tillståndet som jag skaffade min försäkring, innan dess hade jag inte en tanke på att man skulle behöva någon form av försäkring. Jag har ändå flugit modeller sedan mitten av 90 talet och tänker man efter så är det tur att det inte hänt något under alla år man inte haft en korrekt försäkring, så tack för omtanken och tipset ändå, nästan så att det borde ligga en klistrad tråd där alla blir uppmärksammade på att man bör ha en korrekt försäkring när man ger sig ut i luften, för som sagt, allt kan hända och det lär inte bli billigt om man står oförsäkrad.

simonarvestrand
2014-05-17, 19:13
allt kan hända och det lär inte bli billigt om man står oförsäkrad.

helt rätt. men i alla dessa fall med flygningar mitt i stan så skiter jag fullständigt i om det blir dyrt för personen, blir folk skadade så kommer hela våran hobby bli förbjuden tillslut men det verkar inte folk fatta

Landin81
2014-05-17, 20:05
Ja så är det ju tyvärr. Och det spelar ju egentligen ingen roll om man står mitt i stan och flyger eller om man står ute på ett modellfält och en multirotor tar över kontrollen, flyger in mot stan och krashar, eller krashar in i en bärplockare mitt i skogen 5 mil från närmsta stad, det kommer fortfarande bli en negativ publicering av medier som har en förmåga att överdriva saker maximalt. Men är helt med på vad du menar!

LIP
2014-05-17, 20:10
Men hur gör man för att minimera risken, flyger man över ett tättbebyggt samhälle.....eller?

genland
2014-05-17, 20:20
http://www.mcregor.se/Sakanmanocksalanda.htm

:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

MVH Kent

mickmick
2014-05-17, 20:23
Som en gammal segelflygare så har man ändå rätt bra koll på vad som gäller, ringde flygledartornet och kollade flygtrafik i området innan jag flög upp och fotade


Hmmm...undrar hur det egentligen var med att ha bra koll....Hoppas iaf du hade bättre koll på sånt när du satt i segelflygplanet.


Jag vet faktiskt inte. Ringde 118800 som kopplade mig till något nr, sen blev jag vidarekopplad ett par gånger. Hoppas jag pratade med rätt stad iaf.

Landin81
2014-05-17, 20:42
Nä för att minimera risken för att inget ont ska hända så går man Inte utanför dörren och lägger ner allt vad hobbys heter.
Sen borde all flygtrafik med alla sorts flygmaskiner förbjudas att flyga över städer, för något KAN ju faktiskt hända. Jag förstår att ni är rädda över att saker och ting ska förbjudas och jag lyssnar självklart på vad ni säger och tar åt mig.

ja jag hade bättre koll på vad som gällde inom den sortens flygning.

Jag flyger som sagt väldigt sällan där det finns hus. I närheten. Visst jag flyger ofta i tätbebyggt område med min hubsan h4 mini quad men tror att en fågel skulle göra större skada om den flög in i dig :)

mogge
2014-05-17, 21:26
Måste hålla med om att det är en tjusig film men ändock så har ju Ex.vis Mc regor med flera en poäng. Det är inte frågan OM utan när en sådan här trillar ner i tättbebyggt samhälle. Orsaken kan vara allt från skitsaker som ett skuret lager till kortis i acke till....osv. Var millimetrar från att få en 12 motors multikopter i huvudet för två år sedan med 12 högvarviga kolfiberproppar.
Jag var inte ensam vi var ett större antal vuxna och barn.Garanterar,utan att vara överreligiös, att det var försynen som gjorde att vi inte fick en 5 kilos klump i skallen. Respekt tror jag ordet är.
Mogge
Mogge

Ålänning
2014-05-17, 21:30
Om jag far till fältet och flyger så har jag gjort allt jag kunnat för att undvika att det jag flyger far iväg och skadar något/någon. Bättre ställe finns inte.
Om jag flyger i tätbebyggt område så har jag inte alls varit på den säkra sidan utan tar en risk. Sämre ställe finns inte.

Visst kan man ha otur att skada något/någon om man är på fältet och blir av med flyget/helin/multicoptern... men då har man verkligen otur. Slarvar man bort det man flyger över tätbebyggt område eller om den ramlar ner, då har man råkat ut för dubbelfel: 1. fel på grejerna och 2. flyger på helt fel ställe. Ena pga eget medvetet val.

Jag ser det inte som helt OK att flyga över tätbebyggt område för att det skulle vara samma risk för något/någon som att flyga vid ett dedikerat RC-fält en bit från tätbebyggelse. Det är totalt feltänkt.

Så länge som det inte finns lagar så kan vi inget annat göra än att säga till åt de som inte tänker efter att tänka efter. Dels pga skadan man kan åstadkomma (tänk hur folk reagerar när de läser om att nån flugit över staden medvetet och klantar sig än om de flyger på sitt fält och råkar ut för nåt) men även att dessa händelser om något händer kan ställa till det för oss som utövar en rolig hobby. Det är inte alltid regler och lagar gynnar alla så bra som vi vill. Det är inte helt och hållet RC-utövarna som ställer till det för oss, utan de andra "typerna" där ute.

När det väl finns höga straff för de som inte följer lagarna, då är jag nöjd. Så länge jag sköter mig så händer mig inget. Så länge andra gör bort sig, så får de ta straffet. =) En fotboll kan jag få i huvet när som helst, eller bli påkörd av en bil. Men RC-flyga vill jag som förr, med förnuft.

Landin81
2014-05-17, 21:57
Det är bara en tidsfråga när ett större flygplan trillar ner över en stad oxå. Men absolut, jag håller även med er om det ni säger. Hade min quad trillat ner när jag flög upp och fotade hade den haft ca 200 meter åt varje håll med kyrkogård och ett tomt stort köpcenter, det var därifrån jag lyfte då det mer eller mindre är den enda plats i närheten utan hus. Jag ser det inte heller som helt ok att flyga över tätbebyggda områden och därför håller jag mig oftast därifrån.

McRegor
2014-05-17, 22:15
Man kommer inte ifrån att det var en illa vald plats att flyga multikopter på.
Sen kan man alltid raljera över att det mesta i livet kan vara farligt men min känsla är att detta raljerande mest är för att förringa den dumhet man själv gjort. Det är trots allt en stor skillnad att flyga i ett område som är avsett för modellflyg kontra att flyga mitt i stan. Och vi som är organiserade i klubbar har normalt en ansvarsförsäkring via den organisation vi är med i även om den inte täcker flygning på alla områden - men definitivt "konventionell" RC-flygning på klubbfälten.
Men gjort är gjort och förhoppningsvis kan det föra det goda med sig att Herr Landin väljer sina flygområden med större omsorg fortsättningsvis. För jag inbillar mig att Herr Landin nu är betydligt mera medveten om det olämpliga och vilka risker liknande tilltag kan medföra.
Roger

Landin81
2014-05-17, 22:21
Jag tar som sagt åt mig om allt ni skriver och kommer absolut välja mina flygställen med en annan synvinkel :)

Ålänning
2014-05-18, 08:19
Fin bild var det iaf (Adobe Premiere/After Effects har nån funktion för att ta bort fisheye-effekten, undras om det finns i andra program, måste labba).

Men hur som helst... Ut o flyga nu! Solen skiner här. :-D Mer bilder och filmer. Ska till fältet nu med 4 multicoptrar och 1 caip.

(denna diskussion fick mig att tänka på att min nya APM 2.6 kan ställa till det för mig när jag slår på auto-switchen, så jag lugnade ner mig lite och fortsatte läsa på lite mer om APM... det kan ju liksom gå lite fel om man inte har stenkoll. :-o)

pgrts
2014-05-18, 10:15
Kvart i fem - någon minut tidigare så hade du kanske fått lite mera färg på horisonten.
Kom med lite mera bilder när det inte är lika klart i luften. Jag älskar soluppgångar.

Peter_L
2014-05-18, 10:29
Jag tar som sagt åt mig om allt ni skriver och kommer absolut välja mina flygställen med en annan synvinkel :)

Fast nu var det ju så att tjafset inte började förrän du la upp bilden här. Innan dess så var ju allt frid och fröjd.

Johan Nörd Andersson
2014-05-18, 10:36
Jag räknar kallt med att:

Ingen kör för fort med bil.
Ingen cyklar för fort.
Ingen cyklar på gångbana.
Ingen backar in för att parkera på enkelriktad gata.
Ingen pratar i mobil när dom kör bil.
Ingen tittar i sin mobil när dom kör bil.
Ingen pratar i mobil när dom cyklar.
etc
etc

Kenneth E
2014-05-18, 11:26
Precis, jag följer alla lagar och regler!

Tror de som gnäller är de värsta själv, de är rädda för konkurrens?

Ålänning
2014-05-18, 13:25
Idag när vi var och RC-flög så kom ett UL-flyg och flög för lågt över oss. ;-)

Kenneth E
2014-05-18, 15:04
Ja, vi har en polishelikopter som har lagt sin rutt vid motirvägsövervakning rakt över vårt fält. Detta på ganska låg höjd, kanske 150m. Det är bara att visa sig och vinka så fattar de att det finns modeller i luften.
Flyg med insidan så löser det sig.