handdator

Visa fullständig version : Hur montera sidorodervajerkit?



Ålänning
2014-05-19, 19:24
Tja! Jag ska montera ett nytt sidoroderkit i en Yak 54... se bild nedan så ser ni vad jag har för delar.

På servot ska ju servoarmen sitta, den är inte direkt rak utan ser ut som på bilden nedan.
Det ska borras hål i sidorodret på RÄTT ställe (det är frågan, var?) för att man ska slippa slappa vajrar osv.

Såå... hur ska man tänka och var ska hålet borras? ;-)

Blått = vajrarna (förstås lite längre sträcka eftersom servot är under gubben ungefär)
Svart = Sidorodrets centrumlinje
Gult = rak linje som är centrerad på servoaxeln och som visar att nuvarande hål ute på servoarmen inte är i linje utan längre bakåt mot rodret
Rött = rak linje som visar genomgående roderhornet
Grönt = Där finns gångjärnen längst ut på roderhornet
Grön punkt = Rodrets gångjärn alternativ 1
Magenta punkt = Rodrets gångjärn alternativ 2, var den nu hamnar?!

Frågan är alltså var man ska borra hålet i sidorodret... Hur tänka? =) Vill ju ha vajrarna lika mycket sträckta på bägge sidor för att slippa slappt roder. Eller spelar det iiiiiingen roll? Varför?

Gillar sånt här och jag vet att nån av er redan vet hur det ska vara eller vad som funkar hur mycket man än ork tänka på det.... samt att det finns de som bara måste ta till passare och gradskiva eller sitt CAD-program för att kolla vad som ska göras för att slippa slop. :-D

45635

mogge
2014-05-19, 19:47
Ja,ha Ålänningen. centrum servo till linkoppling måste vara exakt lika centrum gångjärn till linkoppling roder. Lätt att säga. Ta fram passaren. Har haft bekymret med su-26 mfl. Fuskvarianten är en fjäder på ena linan. 2 vantskruvar för fin justering. Kan räcka med en. Är ingen expert precis men vet problemet.
Mogge

Michael
2014-05-19, 19:47
Idealet är givetvis att bägge sidrodervajrarna är lika sträckta oavsett sidroderutslag.
Om inte geometrin är perfekt kan det vara svårt att få till detta och av praktiska skäl är då det bästa att montera linkaget så att vajrarna är lagom sträckta i neutralläge och slackar något lite när sidroderutslag ges. Med det servook som du visar på bilden, där det tycks som om wirarnas infästningspunkter ligger något förskjutna mot sidrodret i förhållande till servots axel, uppnår du denna effekt genom att montera roderhornet så att vajrarnas infästning i rodehornet (den gröna linjen på din bild) ligger i linje med eller möjligtvis någon millimeter bakom sidrodrets gångjärnslinje.

Undvik att korsa wirarna, om de rör vid varandra kan de lätt nötas av genom vibrationer.

jaka
2014-06-13, 16:07
Hej!
Du ska montera det bakre sidroderfästet så att vajerinfästningen i sidroderoket ligger lite (några millimeter) framför gångjärnsleden eller helt i linje med gångjärnsleden. På det viset kommer dragande vire alltid att vara spänd och slakande vire alltid slaka hur du än rör på sidrodret.
Det är alltså inte viktigt att bägge vajrarna är lika spända när du rör sidrodret utan det viktiga är att den vajern som drar kan dra utan att motsatta vajern spjärnar emot.

Ålänning
2014-06-13, 17:07
Min servoarm är inte lika rak som den på din bild, utan "mittlinjen" går i en båge (pekande bakåt eller öppen bakåt om man säger så). Hålen längst ut är bara nån millimeter bakom centrumpunkten på servoarmen där servoaxeln är. Såå... eftersom det är så kan jag väl lägga vajerinfästningarna i linje med sidorodrets gångjärn? Tack för svar. =) Har fått lite andra tips också, men i helgen ska det göras klart.

Michael
2014-06-13, 23:28
Hej!
Du ska montera det bakre sidroderfästet så att vajerinfästningen i sidroderoket ligger lite (några millimeter) framför gångjärnsleden eller helt i linje med gångjärnsleden. På det viset kommer dragande vire alltid att vara spänd och slakande vire alltid slaka hur du än rör på sidrodret.
Det är alltså inte viktigt att bägge vajrarna är lika spända när du rör sidrodret utan det viktiga är att den vajern som drar kan dra utan att motsatta vajern spjärnar emot.
Du har fel Jaka! Om syftet med montaget är att den wire som inte drar sidrodret framåt ska slacka lite när man ger sidroderutslag så ska roderhornen monteras så de ligger något förskjutna bakom gångjärnslinjen som jag skrev tidigare. Gör man som du skriver blir effekten den motsatta och det vill man inte.
Här är en länk till en utförlig förklaring: http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm
(http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm)
46088

LIP
2014-06-14, 07:32
Istället för att krångla till det vid sidorodret brukar jag göra samma sak på servooket, dvs jag fäster vajern framför centrum på servot. Med framför menar jag framför i flygriktningen.

Fiesler167
2014-06-15, 08:04
Hej.

Jeg ville lave en prøveopstilling på byggebordet, for at konstantere hvilket forslag der virker bedst.

Ålänning
2014-06-15, 11:49
Finns det inte små fjädrar eller nåt som man kan sätta på vajern? Så att det alltid är spänt men att det finns lite flex.

LIP
2014-06-15, 16:54
Finns det inte små fjädrar eller nåt som man kan sätta på vajern? Så att det alltid är spänt men att det finns lite flex.

Hur tänker du då? Hur skall du få ett stumt sidoroder då som inte fjädrar när du ger utslag?

Ålänning
2014-06-15, 19:40
Hur tänker du då? Hur skall du få ett stumt sidoroder då som inte fjädrar när du ger utslag?
Tänker och tänker... =) Jag bara mindes hur det var på UL-flyget vi byggde förut, men där va det inte fjädrar, men det var bungee's på två ställen, dels från pedalerna till vajrarna (för att dra tillbaks till mittenläget) och så var det en bungee som drog rodret rakt i stjärten också. Alltså ingen fjäder på vajrarna. Blandade tankesättet lite. Bäst är väl så gott som stumt, som med alla andra roder. Annars blir det väl flutter och/eller slag.

Thomas
2014-06-15, 19:57
Så länge den dragande vajern är sträckt (och den motsatta vajern aningen slak) är väl allt frid & fröjd!
Jag har inga fjädrar på mina vajrar, då får man ju ett roder som 'inte orkar med' lixom...

Michael
2014-06-16, 19:31
Istället för att krångla till det vid sidorodret brukar jag göra samma sak på servooket, dvs jag fäster vajern framför centrum på servot. Med framför menar jag framför i flygriktningen.
Ja, det är väl knappast att "krångla till det" om man monterar sidroderhornet med sina hål ett par millimeter bakom gångjärnslinjen. Effekten blir dock samma som om man använder det arrangemang som du beskriver, som dock förutsätter att man har ett skivformat servook så att man kan borra hål på rätt plats eller skaffar ett särskilt ok med förskjutna hål.

jaka
2014-06-18, 18:37
Hej!
Så rätt så! Jag börjar bli gammal och glömsk!
Bakom gångjärnsleden ska det naturligtvis vara!
Tack för länken om "Ackermanstyrningen".