handdator

Visa fullständig version : Mina första vingliga flygturer!



Hampus Mellin
2014-05-20, 18:46
Jag har nyligen börjat intressera mig för multikoptrar. skaffade en Hubsan X4. blev helt kär i flygningen och har nu skaffat min första "riktiga" quadcopter. En DJI F450 med FPV grejor!

Denna film är ihopklippt från mina 10 första flygningar.

Redan hunnit med en krasch och därav dem nya graupner propellrarna.

Säg gärna vad ni tycker om filmen!

http://www.youtube.com/watch?v=9FOudAnklAM

Här är även en video på kraschen:

http://www.youtube.com/watch?v=DqVvbnje_nY

Ålänning
2014-05-20, 19:51
Välkommen till en rolig värld. =)
Synd med krascher, men det hör till, det är då man lär sig en massa.
Nån kanske kommer påpeka flyghöjden och att du flög för nära människor.
Har du månne för höga PID-värden? Vobblar o svajar lite väl. För stora proppar?
Jag hade 10x4.7 först, bytte till 10x3.8 och blev bättre, nu testar jag 9x4.7 och är nöjdare nu.
Meeeen, jag hade för höga PID-värden också...

Hampus Mellin
2014-05-20, 20:14
Det var ansvarslöst att flyga så nära min syster och hennes vänner, men det insåg jag först efteråt. Vart så uppslukad av stunden och så fokuserad att jag inte tänkte på det alls. Jag skall vara försiktigare i fortsättningen.

Jag lyssnar gärna på kritik. Jag är nybörjare och vet därmed väldigt lite om säkerheten vid denna typ av hobby. Jag flög alltså för högt?

Jag har ganska stora proppar, Graupner 10" 10x5. Kanske borde beställa 9" 9x5 istället?

Ska se om jag hittar några PID-värden i naza's pc mjukvara.

Gjorde förövrigt nyss min andra kraschlandning till följd av batteritorsk. Denna blev dock riktigt lyckad och väldigt mjuk, endast lite lite smuts på propparna och landningsstället.

Tror jag får beställa ett lite större batteri. 2200mah känns i minsta laget. ca 6 minuter flygtid.

Hampus Degramo
2014-05-20, 20:33
Så länge din syster och kompisar var medvetna om att du var där. (som dom uppenbarligen var) Så är det inga problem med det avståndet du höll. Mitt råd är att investera i en gimbal. Det blir som natt och dag.

Hampus Mellin
2014-05-20, 20:51
Det ska jag göra! Rekommenderar du någon som inte är för tung?

Hampus Degramo
2014-05-20, 21:57
Tarot T2-D är kanon att börja med. Jag kommer ha en till salu snart. Är jättenöjd med den. Byter enbart för att jag uppgraderar till 3axlig.

simonarvestrand
2014-05-20, 22:34
Proppstorleken bestäms rätt mycket av dina motorer, vad har du för motorer på den ? kör du den på 3cell?

Hampus Mellin
2014-05-21, 04:58
Tarot T2-D är kanon att börja med. Jag kommer ha en till salu snart. Är jättenöjd med den. Byter enbart för att jag uppgraderar till 3axlig.
Den är jag intresserad av att köpa av dig i sådana fall!


Proppstorleken bestäms rätt mycket av dina motorer, vad har du för motorer på den ? kör du den på 3cell?


Jag har DJI 2212/920KV motorer. De rekommenderar 10x4.5 propellrar för 3s och 8x4.5 för 4s. Jag kör för närvarande på 3s men tänkte kanske byta till 4s nu när jag köper nytt batteri. Graupner 9x5 kanske skulle funka till såväl 3s som 4s?

Hampus Degramo
2014-05-21, 09:33
Graupner 10or ska funka även till 4s. Då dom inte ger lika mycket motstånd. Han som köpte min 450 bytte till graupnerproppar. Det vart betydligt piggare och stabilare. Han kör dock på 3s.

säger till när min är till salu. Lär vara snart.

Grattis även till Sveriges finaste namn. ;)

Hampus Mellin
2014-05-21, 12:39
Tack detsamma!

Tog idag och beställde ett 3300mah 4s batteri och en uppsättning Graupner 8or som jag ska testa.
Har även ett 5500mah 3s jag ska prova med idag. Undrar om den orkar lyfta med det på, riktigt tungt!

Tror du det går att koppla "Headtracker" i fatshark till gimbalen?

EDIT:
Provflugit med 5500mah batteriet nu och det fungerar sådär. 15 minuter flygtid.
Känns dock väldigt tung, klumpig och ostabil i luften.

Tror och hoppas att 3300mah kommer bli precis lagom.

Jag har förövrigt kopplat PID-värdet till en av trim-rattarna på kontrollern, så nu kan jag justera under flygning så det blir perfekt.

Hampus Degramo
2014-05-21, 22:30
Headtracker borde iaf funka för tilt upp och ner.
Men på en multicopter har du den ju mest för att få stabil film.

Hampus Mellin
2014-05-22, 18:10
Ja, fast jag vill ju även ha en härlig fpv upplevelse, och "titta ner" är något jag saknar. så headtracker till upp/ner hade vart häftigt!

Fick mitt 4s 3300mah batteri idag så nu ska jag alldeles strax ut och testa!
Verkar väldigt stort och tungt vid första anblick. Nästan lika stort som mitt 3s 5500mah.

Har beställt graupner 8'or men ska testa med 10'orna endå då jag inte fått dem nya än. Ska bli skoj att se vad 4s gör för skillnad i maskin!

Hampus Degramo
2014-05-22, 19:10
Vad har du för sändare?

Jag har tilten på en separat ratt på radion helt enkelt.

Hampus Mellin
2014-05-23, 10:52
Jag har en flysky TH9X, precis samma som turnigy 9x.