handdator

Visa fullständig version : Finns det EPO seglare med prestanda?



henke2
2014-05-23, 09:55
Vad vet vi om EPO seglare? Vilka fungerar och vilka fungerar inte?

Min tanke är någonting strax över 2 meter och som går att flyga termik med. Någon sa att Multiplex Solius var riktigt bra och den enda som fungerade. Håller forumet med om detta? Har det kommit nya alternativ?

Jag är öppen för förslag på allt från DLG till skalamaskiner med infällbarmotor och allt vad det finns. Gärna med en referens som kan tala om hur bra maskinen flyger, inte bara att den flyger, för det gör ju allt nu för tiden.


Själv har jag provat Windriders lilla Fox som är utmärkt på hang men inte för termik. Dream flight Alula som flyger okej, men som är mer en kul grej än varesig DLG eller seglare egentligen.

RCLifeOn
2014-05-23, 19:18
ParkZone Radian finns ju alltid, vingspannet är runt 2 meter, stark motor och den finns som RTF. Min Radian är den enda glidaren jag flugit så kan inte riktigt jämföra, men själv tycker jag den flyger perfekt och om du vill ha prestanda så är den enligt mig ett kraftpaket. Vet även att FliteTest gillar den och på andra forum säger dem inget annat än bra saker om den.

henke2
2014-05-23, 20:40
Bra första tips. Ett alternativ som jag inte kan någonting om mer än hörsägen. Jag tror inte vi kan kalla den för prestanda vare sig vad gäller motor eller flygegenskaper, men väl en maskin det finns mycket info om att söka på youtube och forumen. Jag tror dock från vad jag hört att Solius äter radians till frukost. Men detta vet jag inte utan vill få mer input på, gissa är inte min grej. :) Floran av maskiner är ju stor minst sagt.

McRegor
2014-05-23, 21:58
Nu finns det ju både Radian och Radian Pro. Den sistnämnda har skev och klaffar - den förstnämnda bara sida + höjd men av det man läst så verkar den enklare maskinen bättre som ren termikseglare. Tror inte heller att Solius äter Radians till frukost - i alla fall har det inte låtit så när man lyssnat på en kompis som har en Solius. Sen är väl Mpx Cularis en lite större EPP-seglare än Solius.
Roger

henke2
2014-05-23, 22:57
Sen är väl Mpx Cularis en lite större EPP-seglare än Solius.
Roger

Helt klart, men enligt hörsägen inte ens i närheten av Solius på att flyga termik. Gissar att det gäller att trimma in sin maskin väl också.

Jag har ingenting att gå på mer än hörsägen från folk som jag litar på ang segelflygplan, men som sagt gissa är synd och mer input efterlyses :)

yak 55
2014-05-24, 00:10
Lite of topic kanske men...
Om det nu inte nödvändigtvis måste vara en skumgummiseglare så skulle jag titta på denna:
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=4482

eller storebror ( denna finns även utan klädsel för en tusing mindre)
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=18244

LIP
2014-05-24, 06:54
[QUOTE=yak 55;348414]Lite of topic kanske men...
Om det nu inte nödvändigtvis måste vara en skumgummiseglare så skulle jag titta på denna:
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=4482

Har en sådan och kan intyga att det är en mycket bra el-seglare, jag har provat ett antal men vill påstå att den här är det bästa jag haft och ett mycket snyggt bygge.

henke2
2014-05-24, 10:04
Lite of topic kanske men...
Om det nu inte nödvändigtvis måste vara en skumgummiseglare så skulle jag titta på denna:
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=4482

eller storebror ( denna finns även utan klädsel för en tusing mindre)
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=18244



Har en sådan och kan intyga att det är en mycket bra el-seglare, jag har provat ett antal men vill påstå att den här är det bästa jag haft och ett mycket snyggt bygge.

Det är bra tips om än off topic. Min lokala hobbybutik fick just in Grafas Maxa 3.5m. Den är givetvis mycket bättre än EPO planen vad gäller prestandan, men jag flyger för lite segel för att motivera prislappen. Där emot den mindre Avia kan vara intressant. Topmodel brukar ha en V och en T/X variant, vad heter T/X varianten av Avian?(så slipper jag gissa :P)

LIP
2014-05-24, 10:38
Skulle vara den här då, http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=6616

Något längre kropp som kanske beror X-stabben.

Ser ut som om det är samma vinge i konstruktion och profil.

Något dyrare.
Jag har haft min Avia i 5år och är helnöjd med den.

Thomas
2014-05-24, 13:55
Du skulle ju ha en friggokärra, va??
Jag fyndade en sån här på tüska ebay; http://www.ebay.de/itm/ASW-17-Segler-YUKI-MODEL-NP-2100-mm-Artikel-191010-NEU-vom-Handler-/331199923258?pt=RC_Modellbau&hash=item4d1d0dc43a .
Jag fräste in ett par längsgående kolfiberrör i vingarna för att få dom lite styvare.

Okej, ingen högvärdig AVA-klass på seglaren, men termik hittar den allt.
Gäller bara att hitta en säljare som skickar till Sverige.

Mycket seglare för en billig peng!

The Flyer
2014-05-24, 14:45
EPO seglare med prestanda? Beror väl lite på vad man har i den också men den här gillar jag skarpt för den flyger så underbart fint. Vacker är den dessutom. Cumulus 200 heter modellen och den är inte särskilt dyr heller. Finns i tre olika varianter från naken model till RTF. Billigaste varianten kostar 495:- och dyraste 995:-

45710

En video här också https://www.youtube.com/watch?v=dgB0p7IkA3k

McRegor
2014-05-24, 17:52
Thomas -man skulle kunna gissa att din seglare är en St Models ASW 17 - men finns även under ett antal andra namn - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1521690
För ett drygt år sen kunde man köpa den billigt på bl a Lindinger men vad den kostar där idag har jag inte kollat.
Roger

Thomas
2014-05-24, 20:22
Typ den ja!
Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??

McRegor
2014-05-24, 21:07
Thomas - kolla här - http://www.hobbyequipment.se/radiostyrda-flygplan/tillverkare/axion-rc/cumulus-200-rtf-24ghz.html
...och ännu billigare i ARF...
Roger
...och ännu billigare - http://3fhobbyservice.jetshop.se/cumulus-200-link--fly-24ghz-p-2473-c-284.aspx
...dock beställningsvara.

Thomas
2014-05-24, 21:14
Jäkla Roger!!!!!
Nu frestar du 'köp-knappen' onödigt mycket!

The Flyer
2014-05-24, 21:46
Typ den ja!
Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??

Valde att motorisera själv så jag köpte den billigaste varianten som nu kostar 495:- på Hobbyequipment och 489:- hos Hobbyservice. Jag köpte den tydligen i rätt tid och betalade 395:- för någon månad sedan. Blev helsåld på modellen när jag såg hur sjukt fint och mjukt den flög. Vingarna har ganska mycket flex i sig under flykt plus att vinkordkordan är relativt liten så jag antar att det är därför som den flyger så fint. Vingflexet syns tydligt i vissa situationer i filmerna.

Här är två filmer som visar hur den glider:


https://www.youtube.com/watch?v=H-FkBRkD-Bw


https://www.youtube.com/watch?v=7SxF76DnEMM

Thomas
2014-05-24, 23:16
Mja, det är väl DET som är nackdelen med EPP-vingar... flexet!

Jag upplevde det som jäkligt obehagligt när jag skulle dyka ut ur en termikblåsa och vingarna fladdrade som en skadeskjuten kråka...
Som sagt, jag fräste ett par spår och PU-limmade ner ett par kolfiberrör i mina EPP ASW17-vingar och fick dom MYYYCKET styvare!

Men V-formen skulle jag vilja ha liiiite större!

The Flyer
2014-05-24, 23:43
Mja, det är väl DET som är nackdelen med EPP-vingar... flexet!

Jag upplevde det som jäkligt obehagligt när jag skulle dyka ut ur en termikblåsa och vingarna fladdrade som en skadeskjuten kråka...
Som sagt, jag fräste ett par spår och PU-limmade ner ett par kolfiberrör i mina EPP ASW17-vingar och fick dom MYYYCKET styvare!

Men V-formen skulle jag vilja ha liiiite större!

Nja...det ska vara lite flex i vingarna. Då flyger den mjukare. Sen kan jag ju berätta det att vingarna i Cumulus 200 redan är kolfiberförstärkta från fabrik på det sätt du beskriver med en kolfiberstav från roten till spetsen. Så det arbetet är så att säga redan gjort innan man tar ut den ur lådan :)

henke2
2014-05-25, 21:08
Bra tips på lite av varje. Jag är dock av den sorten som tycker det skall vara stumt och inte flexa. Det går att få till okej även med EPO om man bygger smart. En seglare ska studsa, det är ju så man ser termiken ;)

Hitintills gillar jag tipsen på Avia i balsa bäst, men är fortfarande sugen på EPO mest pga krocktåligheten om det blir total leksuga.

henke2
2014-05-26, 07:12
På samma tema...

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10325645_648624038547668_6012284157476506046_n.jpg

Petrik59
2014-05-26, 21:43
Hej!
Intressant det här med segelplan o Foam (EPO).
För mig (oss) som är nybörjare på typ El seglare är det jäkligt bra med ett oömt plan.
Själv flyger jag just nu en Multiplex Cularis vilken jag tycker flyger bra även om den är ganska tung. Men finns det något sånär med termik så funkar det ok.
Däremot så skulle man ju även vilja ha en "lätt" foam seglare ibland men det verkar vara svårt att hitta.
Dream-Flight har ju sin Libelle DLG (http://dream-flight.com/products/libelle-dlg) men det borde finna en lite större el variant på ca 180cm - 200cm som var uppbyggd på liknande sätt med en lätt kolfiberkropp.
Någon som vet om det kanske finns??

/Petrik

jocke1963
2014-05-26, 23:23
Jäkla Roger!!!!!
Nu frestar du 'köp-knappen' onödigt mycket!

Ja, rackarns Roger, bidde ett tryck på köpknappen för mig oxå....
Verkar vara en trevlig maskin.. :)

McRegor
2014-05-27, 05:20
Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge. Ja - skall man flyga hang i "småstenig" miljö så förstår jag behovet av en hållbar kärra men flyger man på flygfält så brukar inte slitaget på segelkärrorna bli speciellt stort. Sen kanske man vill ha en RTF-kärra och då är det ju nästan undantagslöst EPP/EPO-kärror som gäller. Men var inte rädd för att slå till på en konventionellt byggd elseglare. Och varför just Henke i egenskap av mycket erfaren flygare vill ha en EPO-seglare har jag nog en aning svårt att förstå...:)
Roger

simonarvestrand
2014-05-27, 05:53
En av anledningarna till att jag gärna skulle ha en skumseglare är hanteringen, man kan slänga in den i bilen lite hur som helst utan att vara orolig,
"riktiga" maskiner är ju så känsliga speciellt mina dlg kärror dom har fått en del skador bara för att man inte varit försiktig nog när man la in dom i bilen.
knäckte även en vingspets då vingen blåste av depåbordet, sånt slipper man med epo

McRegor
2014-05-27, 06:00
Visst kan man olyckas med en kärra men en relativt lätt seglare tål rätt mycket - t ex har min mest använda elseglare blåst ner från depåbordet åtskilliga gånger utan att det blivit nån skada. Och talar vi om seglare i storleksordningen 2 m spv eller mera så måste man ju ändå plocka av vinghalvorna innan man får in den i bilen och då minskar skaderisken avsevärt under transporten.
Den stora fördelen med konventionellt byggda seglare är ju att man har ett oerhört mycket större urval och i många fall får en seglare med bättre flygegenskaper. Men både Multiplex och Parkzone har ju förhållandevis bra EPO-seglare för den som har problem med hållbarheten. Sen finns det ju dessutom alternativ från alla Kina-tillverkare fast dessa kan ju variera mera i kvalitet...
Roger

henke2
2014-05-27, 06:29
Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.

McRegor
2014-05-27, 07:13
Henke - nu är väl inte valet endera en enkel EPO-seglare från Kina eller nåt exklusivt ur Paritechs sortiment utan det finns ju mängder av bra grejor däremellan - och ett utmärkt exempel på en prisvärd och bra seglare har du ju redan fått av LIP.
Sen har jag förståelse för om du vill ha nåt hållbart på ett stenigt hang men mera utpräglade hangkärror finns det väl ett antal i EPP/EPO - eller ? Och en bra termikkärra är nog oftast inte samma sak som en kärra lämpad för ett stenigt hang, tyvärr...
Roger

Kenneth E
2014-05-27, 08:14
Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning. Termikflygning brukar med fördel ske med flaps för att öka bärigheten, går i och för sig också fixa på en epo. Du får väl skaffa dig en bra låda eller ett fodral till din värsting seglare i stället så går den inte i sönder i bilen, montera seglaren på marken så blåser den inte ner från bordet, hur enkelt som helst. Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?".

Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
Ken



Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.

LIP
2014-05-27, 09:14
Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
Ken[/QUOTE

Den kommentaren förstår jag inte riktigt, då kan man säga samma sak om linstart i någon form.
Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.
Eller också ägnar man sig till enbart hangflyg.

McRegor
2014-05-27, 09:33
Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.

Håller med dig helt Lasse !
Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
Roger

LIP
2014-05-27, 11:02
Håller med dig helt Lasse !
Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
Roger

Å jag som trodde att jag bor i mellansvergie....så fel man kan ha.:)

Kenneth E
2014-05-27, 13:26
Mellansverige?, Nu förstår jag varför SMHI´s rapporter aldrig stämmer för oss i Skåne. Stockholmarna tror de bor i södra Sverige, Västerås är i mellanSverige. Ja, nog är Örnsköldsvik/Östersund är nog mellansverige.

Seglare skall kastas upp och fånga termik, hangflyg ser jag inte riktigt som segelflyg, då man kan slänga ut typ motorkärror(typ metanolare, med motorn avstängd) där och rida på vinden. Det är min uppfattning. En seglare letar uppvindar och håller sig uppe genom att flyga in i dessa blåsor, typ Blue Phoenix. Sedan kan man fuska och använda motor/rep/vinsch.
Se på IGG de skall ha träff första veckan i Juni på Ålleberg, de kan inte flyga om det inte finns en bogserkärra på plats. I år kommer inte jag vara på plats.
Ken




Håller med dig helt Lasse !
Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
Roger

McRegor
2014-05-27, 14:38
Det är just det Kenneth - har man inte hjälpmedel så kan man inte flyga segel med normala kärror typ BP eller större. Möjligen DLG men det är sällan förhållandena är såpass bra att man får några längre turer med den blygsamma höjd man som "amatör" når. Skulle gärna se dig hiva upp en BP på lämplig höjd för att få t ex 10--15 minuters flygtid...:)
Men var och en blir salig i sin tro. Vi amatörer använder t ex en elmotor för att enkelt få upp kärran på lämplig höjd - och vi är nöjda med det.
Roger

Kenneth E
2014-05-27, 15:00
Du får börja träna Bodybuilding och kast med kula, sedan blir Bp en baggis.
10-15 minuter i död luft är ganska bra höjd eller en bra modell.

Lycka till med era flygningar, hoppas vi ses en dag, för en segeltur tillsammans, ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
Ken

McRegor
2014-05-27, 15:08
...ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
Ken
Då får du nog ha väldigt oskarp syn för skumvåfflor används inte här för att ta termik...:)
Roger

henke2
2014-05-27, 18:25
Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning.


Jag flyger jet när det skall gå undan eftersom de hang vi har här inte är de hang du tänker på när du hör hang. Så frågan om jag flugit hang har inte så mycket med saken att göra, utan snarare att jag inte har några hang värda en till kolfibermaskin här i krokarna.



Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?

Det var just det jag undrade om det fanns någon sådan värd namnet. Som det ser ut på min segelflygfront så lever jag ett lyckligare liv med en EPO-maskin som det ser ut idag.

The Flyer
2014-05-28, 00:56
Har följt de senaste inläggen i denna tråd som alltmer vinklats åt seglare "med eller utan motor". Så därför undrar jag om ni har ni noterat hur fiffigt man demotoriserar Cumulus 200? Går på ett par sekunder. Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor. Fiffigt och flexibelt tycker jag.

Demotorisering kan studeras i manualen här (http://www.hhq.com.au/downloads/Axion/AX-00225-01M2-CUMULUS-2000.pdf).

canoya
2014-05-28, 07:14
Typ den ja!
Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??

Jag ökade v-formen på min ST Models ASW28 genom att kapa kolröret på mitten och skarva med en M6-gängstång bockad i önskad vinkel som sticker in ca 12-15 cm på var sida skarven och limmades med epoxi. Hittade ingen 6mm pianotråd, men gängstången har hållt utan att vinkeln har ändrats av belastningen. Modifieringen gör att planet ser mycket snyggare ut i luften och kanske flyger något trevligare också, men det är svårare att verifiera.

/Håkan

jocke1963
2014-05-28, 08:45
Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor.

Hur ska du styra kärran utan ack...?

LIP
2014-05-28, 08:50
Hur ska du styra kärran utan ack...?

Och hur går det med tyngdpunkten?

McRegor
2014-05-28, 08:53
...och hur skall man få upp den ? Gissar att vingkonstruktionen inte är gjord för gummirepstart i alla fall...
Så då återstår väl i princip bara att bogsera upp kärran.
Nåja - nu spårade vi ur igen...:)
För att återgå till ursprungsfrågan - Vilken typ av kärra är du på jakt efter Henke ? En utpräglad termikjagare eller t ex en skalaliknande seglare ? Skall det också fungera på hanget eller har du annat till det i den mån det förekommer ? Är det en termikjagare av klass så är jag rädd för att det inte finns speciellt många sådana i EPP/EPO. Skalaliknande kärror som flyger hyfsat finns det dock ett antal.
Roger

Petrik59
2014-06-01, 21:51
Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge.
Roger

Ovan kanske gäller de som flugit i många år. Själv började jag med RC Flyg vid 50 års ålder (ca 5 år sedan) men har i stort sett bara flugit typ 3D plan som Extra 58", Fury 3D & ett par EDF:er tidigare. Även en liten Multiplex MiniMag som var mitt första plan. Jag har flugit väldigt många timmar dessa år. Utom hus både Sommar & Vinte + inomhusflygning ett par timmar varje Lördag på vintern. Ute på fältet med extran så har jag nog bara lagat EN gång då landningstället fick sig en smäll annars har det fungerat bra.
Men.... Segelplan/El-Seglare är en helt annan sak tycker jag!
Då jag bestämt mig för att lära mig flyga termik denna sommar så anmälde jag mig att deltaga i ESU tävlingen på Svenskt Modellflyg. På så sätt "tvingar" man sig ut på fältet för att flyga även om vädret inte är optimalt och det blåser lite mycket. Man vill ju ha minst EN månads omgång med poäng, även om poängen inte blir höga.

Jag har en obyggd Graupner Cumulus ARF på ca 187 cm liggandes som det var meningen jag skulle flyga i sommar. då jag inte hade planet klart till ESU starten så bestämde mig dock för att börja min el-segel karriär med ett begagnat EPO plan av något slag. Det blev då en begagnad Multiplex Cularis då Pelle på Autopartner just hade bytt in en sådan som jag fick köpa till bra pris. Den har stort vingspann men är å andra sidan även ganska tung.

Men... Jag är nu glad att jag inte fick färdigt min Graupner Cumulus för den skulle dat varit mos av för länge sedan!!
Exempelvis gjorde jag igår sex starter (två ESU omgångar) och av dessa blev det fyra landningar med nosen först.
Jag har väldigt svårt att få till det med hur sakta jag kan flyga Cularisen. Går det FÖR sakta tippar den bara ned ena vingen och vänder nosen mot backen.
Detta problem har man inte så ofta med typ en ren motor kärra som en Extra 300. Då ger man bara gas och drar sig ur problemet.
Men med El-Seglaren så vill man ju inte ge gas i detta läge för då har man sabbat denna ESU start med ett extra gaspådrag.
Det är ju även en del av utmaningen med El-Seglare att lära sig komma ned utan motorpådrag och gärna i rätt tid :-)

Vad jag med ovan långa inlägg vill ha sagt är att en foam (EPO) seglare är ett ypperligt tåligt plan att lära sig med.

Altså är Henriks fråga "Finns det EPO seglare med prestanda?" väldigt relevant tycker jag.
För även om man använder sig av en EPO seglare för att lära sig eller för att det är behändigt att "slänga in i bilen" så vill man ju ha så bra prestanda som möjligt.

Att man inte kommer upp i någon AVA eller PULSAR klass är ju ganska förståeligt så om de som läser denna tråd ger input ang. de EPO segelplan man flugit så kanske man kan få fram någon typ av "Best Of Foam" Seglare/El-seglare.
Detta kunde vara lite av en vägvisare för andra "nya" eller "slänga in i bilen" plan flygare.

(Nu är min MPX Cularis så sliten och mosig i nosen att det kanske blir en Easy Glider eller en Solius istället om jag inte hittar något bättre i EPO)


/Petrik

Edit:
Man kanske skulle testa en PARKZONE - RADIAN á 1300:-
http://www.mft.nu/custom/3002/pages/products/_3002_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=352980

McRegor
2014-06-02, 05:32
Hej Petrik,
Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen. Och av det jag sett av Cularis (=begränsade erfarenheter) så är det ingen kärra jag personligen suktar efter - om man säger så...
Sen håller jag med om att det är bra att få redovisat erfarenheter av olika EPP-kärror men det är också viktigt att veta vilka egenskaper som man eftersträvar för det finns tyvärr ingen "one size fits all" när det gäller seglare. Men testa gärna en Radian - läser man amerikanska fora så verkar det ju finnas många som gillar den och talar vi om den vanliga (ej Pro) så verkar ju den vara bättre som termikjagare. Men skall du tävla och ta dig ner på en exakt punkt så kanske Pro-versionen ändå är bättre eftersom du bl a har klaffar/bromsar om jag minns rätt.
Roger

Thomas
2014-06-02, 05:43
Inga problem med att hitta termik med en skumkärra!!
I helgen var vi på meeting i Ripa, och jag skickade upp min 'ebay-are' 2-meters ASW-17. Och hittade sådana där härliga termikblåsor där man nästan är rädd för att kärran ska försvinna.
Vingprofilen på kärran har konkav undersida, det hjälper självklart till för att få bra lyft.

henke2
2014-06-02, 06:43
Kompisen använde uttrycket att det visst går att fånga termik med EPO seglare, men att då flyger ju även utemöbler, Webergrillen osv... Jag har ingen aning om var gränsen för sådan termik går, det jag vet är att Jetis variometer är riktigt bra hjälp även på kvällarna går det att hitta termik och stiga från måttliga 75meter.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/1604521_10152677545584505_6673470253134340032_n.jp g

Kenneth E
2014-06-02, 08:20
Igår fick till och med jag termik med min E-flight ASK-21, det är också en skumvåffla av något slag.

Petrik59
2014-06-02, 13:16
Hej Petrik,
Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen.
Roger

Självklart har du rätt i detta Roger.
Ett foam plan har nog både högre vingbelastning, sämre vingprofil och är "svampigare" än ett "riktigt" plan.
Men man är ju ändå lite feg och vill inte laga balsa varje vecka i början :-)
/Petrik

henke2
2014-06-02, 13:29
Självklart har du rätt i detta Roger.
Ett foam plan har nog både högre vingbelastning, sämre vingprofil och är "svampigare" än ett "riktigt" plan.
Men man är ju ändå lite feg och vill inte laga balsa varje vecka i början :-)
/Petrik

Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.

NickeL
2014-06-02, 15:21
Hej!

Jag har flugit både MPX Cularis och Solius

Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.

Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q

Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.

Mvh
// Nicke

Petrik59
2014-06-02, 17:49
Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.

Jag är med i en klubb sedan 5 år tillbaka och flyger min vanliga Extream Fligt Extra 300 58" ganska obehindrat. Men Seglare är en helt annan sak och det är ju inte alltid det finn någon som är rutinerad på segelflyg när man är på fältet. Ibland är man där helt allena och vår klubb är inte direkt segelflygarnas Mecca utan det är plan typ Extra 300, YAK mm som råder + lite EDF.
Mitt första år med RC flyg så gjorde jag nästan inget annat än att träna landningar i alla möjliga och omöjliga vindriktningar och vindstyrka. Att komma upp i luften med ett RC plan klarar alla. Det är att komma ned hel som är kruxet.
När det gäller El-seglaren så har jag haft alldeles för lite tid att träna innan jag började deltaga i ESU (tror jag gjorde två eller tre starter innan). Så landningsträningen sker i samband med ESU omgångarna jag kör med nackdelen att jag vägrar dra på motorn även om jag kommer in lite fel. Det går även bara att lända från två håll på vårt fält så att landa en seglare i 4-5m/s sidvind utan att parera med motor är inget jag är van vid.
Så själklart flyger jag över min förmåga när det gäller MPX Cularisen. Samtidigt som jag försöker lära mig termikflygandets ädla konst så vill man ju ha ESU poäng varje månad (även om det kostar en beggad MPX Cularis) därför vägrar man att slå på motorn vid inflygningen även om det "kör ihop sig" (tejp är alltså min räddning istället för motor :-) ).

Naturligtvis handlar inte att lära sig flyga om att köra i backen men det är nästan ofrånkomligt att det händer.
Finns ju en anledning till att många klubbar använder typ en MPX Mentor som skolplan.

Vad jag menar är bara att när jag gått i backen så har det tagit mig 10min med UHU Por och tejp sedan upp igen.
En smälld kol/glasfiber nos med lossat motorfäste eller en spräckt balsa vinge eller vingfäste är nog oftast inget man fixar på 10min på fältet.
Jag tror även att Roger har rätt i att ett "riktigt" plan drar man kanske inte i backen lika lätt då det flyger bättre, har lägre vingbelastning och går att flyga saktare (kanske även reagerar på rodren bättre).

Så det kanske blir en Parkzone Radian i alla fall och jag kanske har en obyggd Fling 2M på G som man kan motorisera.
Kan jag lära mig landa bra med dessa två RE seglare så skall väl en kärra med Skev o Flaps vara en baggis sedan eller??
Så vem vet jag kanske kan lära mig med tiden även jag :-)

/Petrik

McRegor
2014-06-02, 19:51
Så enveten som du är Petrik så löser det sig garanterat...:)
Ser fram emot rapporter om vad du tycker om Radianen.
Lycka till hälsar
Roger

henke2
2014-06-02, 21:52
Hej!

Jag har flugit både MPX Cularis och Solius

Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.

Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q

Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.

Mvh
// Nicke

Bra input och en bild av vad flyga bra innebär för dig. Någonting kan ju flyga jättefint utan att ha den efterfrågade prestandan som seglare. Det är stor skillnad.

Petrik59
2014-06-03, 17:47
Hej!

Jag har flugit både MPX Cularis och Solius ...
Mvh
// Nicke

Bra input Niclas!
Visst är Riktiga kvalitetsplan bäst men ibland är det bra att ha en "gummianka" liggandes och skramla i bilen och som man törs häva upp ii lusten i alla väder (i alla fall så länge man har UHUPor kvar i tuben) :-)
/Petrik

Fluf
2014-06-03, 18:02
Attan grabbar, nu blev man sugen... Kikat runt lite, Cularis ser nice ut. Men kikade även på 100" ASW28 med EPO vingar och plastkropp.

http://www.der-schweighofer.at/en/product/105518/bk_asw28_artf_2600mm_modster_inkl._bl-antrieb_und_servos%252A%252Aab_mitte_juni_2014_wie der_verfuegbar%252A%252A%250A

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51315__ASW28_Electric_Sailplane_EPO_Plastic_2540 mm_PNF_.html

(ser ut att vara samma modell?)

Någon som har erfarenhet av den? Ser ut som en trevligt flygande plan som man kanske kan trycka på FPV på för lite söndagsglid.

McRegor
2014-06-03, 18:19
Fluf - det största problemet med den kärran är nog att ingen av de du länkat till verkar ha den i lager...
Roger

henke2
2014-06-03, 18:27
Någon nämnde vikten, spelar det egentligen någon roll på en seglare? Eller, ja det är klart det gör, men är lägre vikt självklart bättre?

LIP
2014-06-03, 19:06
Någon nämnde vikten, spelar det egentligen någon roll på en seglare? Eller, ja det är klart det gör, men är lägre vikt självklart bättre?

Definitivt inte.
Jag ser det som så att en segelmodell är två-motorigt, en med konstant effekt och en med variabel effekt.

Motorn med konstant effekt anser jag vara gravitationen och massan, dvs. vikten på modellen. Och motorn med variabel effekt är solen, (utan sol ingen termik).

Om ett segelflygplan skulle vara utan vikt skulle ingenting driva den framåt alltså är vikten av största betydelse för att en seglare skall kunna flyga.

Man får anpassa flygvikten efter hur det blåser för att få bästa resultat och som regel är det så att finns det ingen vind så är det som regel ingen termik heller.

Att säga att ett segelflygplan skall vara så lätt som möjligt stämmer inte riktigt för det är flera faktorer som spelar in.

Men däremot så vill jag framhålla att ett motorflygplan skall vara så lätt som möjligt för att få bra flygegenskaper för där finns en motor som driver den framåt och då kommer vi i ett annat läge.:)

Kenneth E
2014-06-03, 20:28
Jag ser hellre en något för tung seglare än för lätt. Bli liksom mer dynamik i flygningen.

Fluf
2014-06-04, 11:40
Fluf - det största problemet med den kärran är nog att ingen av de du länkat till verkar ha den i lager...
Roger
Sant, det är jag medveten om :) Skall inte köpa någon nu utan som vanligt spånar på kommande köp och då går jag mer på vad som önskas än vad som kan fås tag på just nu ^^

Så frågan om 100" ASW28 Plast/EPO kvarstår, någon som har erfarenhet av den?

henke2
2014-06-04, 12:30
Så frågan om 100" ASW28 Plast/EPO kvarstår, någon som har erfarenhet av den?

För mig är det en dålig kombination där man prickar in det sämsta ur två värdar. Gör man en sådan miss så börjar jag automatiskt undra varför andra delar av kärran skulle vara bättre. Den modellen föll bort i mitt urval.

Fluf
2014-06-04, 14:14
För mig är det en dålig kombination där man prickar in det sämsta ur två värdar. Gör man en sådan miss så börjar jag automatiskt undra varför andra delar av kärran skulle vara bättre. Den modellen föll bort i mitt urval.
Är blåst plast så illa? Jag har bara testat det på mindre 3kanals plan och där tog de hur mycket stryk som helst till en låg vikt, med ply på insidan blir det väl ganska styvt också?

Eller har jag missat något?

canoya
2014-06-05, 11:10
Jag ser hellre en något för tung seglare än för lätt. Bli liksom mer dynamik i flygningen.
Det som är en nackdel med en tung seglare är att man måste hålla farten uppe för att inte stalla. Och just det är lätt att göra bort sig på när man vill klara ett varv till innan landning men egentligen är på för låg höjd, eller vill kurva i den där lilla svaga termikblåsan. Är planet då inte jättesnällt och stallar rakt fram utan över en vingspets så går det i backen om höjden inte är tillräcklig. Ju lättare planet är desto långsammare kan man ju flyga innan det stallar. Annars kan det mycket väl vara så att ett tyngre plan flyger bättre genom att man får mer fart tack vara tyngden.

LIP
2014-06-05, 14:35
Som du beskriver kan jag bara tolka dig som att du bara flyger när det är vindstilla, för hur gör du annars om du har lite motvind och skall ta dig framåt på finalen?

Då går det minsann inte att ta ner farten för att försöka ta dig fram till fältet, utan då gäller det att hålla farten uppe så att glidtalet över marken blir längre än sjunkhastigheten, oavsett hur mycket det blåser och det klarar du inte om modellen är för lätt.

Och principen är den samma om det är en modell eller fullskala.

yak 55
2014-06-05, 16:00
Kan hålla med dig till viss del, att det kan vara en fördel med lite tyngre modeller ibland, men en lätt modell går att vikta om det blåser på, men en redan tung modell är inte så enkelt att göra lättare vid svag vind.
Och trenderna på F5j tävlingarna runt om i världen visar på lättare och lättare modeller.
vingprofilerna spelar ju också en väldigt stor roll i hela diskussionen, vissa profiler flyger inte alls bra med för låg vingbelastning, medan andra kan klara väldigt låg belastning och ändå penetrera bra vid hårare vind, ett bra exempel på det är tex Vladimirs Maxa, men då är vi ju också på en helt annan nivå, både pris och prestandamässigt.
Men rent generellt så föredrar jag en lättare modell som man kan lasta ner, mot en redan tung, som inte går att lätta.

henke2
2014-06-05, 17:09
Intressanta tankeställningar och grundbulten i frågan, alltså om det finns en EPO med vettiga profiler och utformning, inte bara någonting som ser bra ut eller har fina dekaler. Som sagt gör vi skillnad på att flyga bra och ha prestanda, men givetvis med åtanken på att vi aldrig når Maxa-nivå.

yak 55
2014-06-05, 19:10
Det beror ju på vad du menar med prestanda, menar du bra glidtal? eller så lite sjunk som möjligt? eller bästa möjliga combo där emellan? Är det temik du vill flyga? blablabla:-)
I min värld så är eposeglare inte speciellt bra på just termik (dock inte alls sagt att det inte går), oftast är eposeglare skalaseglare och med mera skalalik planform på vingen, och dom kräver en hel del vingbelastning för att flyga bra, och sjunket blir då större och farten ökar, och med ökad fart och vikt så indikerar dom inte termik lika bra och svagare termik blir i stort sett omöjlig att hitta, men dom klarar i gengäld vind ganska bra.
Obs! detta är min åsikt. Blåser det mera än 4-5 m/sek så blåser gärna termilen sönder och det blir stökigt, så jag tycker inte att det är lika kul att flyga vär det är mycket vind, roligast är det när det är riktigt marginellt och man får finlira för att hålla sig uppe, så en vingbelastning under 28g/dm2 gärna mindre ibland, tycker jag är en bra utgångspunkt för min typ av flygning, men visst har man riktigt låg vingbelastning så blir man ju fortare begränsad när det börjar dra runt knutarna.
Men på din fråga om det finns eposeglare med bra (termik)prestanda så är min åsikt nej, inte om man jämför med seglare som är avsedda för just det ändamålet, men jämför man eposeglare med andra eposeglare så finns det nog dom dom är väldigt mycket bättre än andra. Slut på svammlet :-)

Thomas
2014-06-05, 20:18
Med en dåres envishet hävdar jag att Yuki's/Jamaras/Hype's 'ASW 17' är mycket 'bang-for-the-bucks'!
Vill man lägga ut mer pengar finns det säkert bättre kärror.
Undersidan på vingarna är svagt konkav (= gammeldags profil på många friflygande modeller) och epp-vingarna är klädda med nån sorts självhäftande vit plast, den penetrerar vinden riktigt bra.
http://www.ebay.de/itm/ASW-17-Brushless-RR-Hype-018-1610-ARF-Elektrosegler-oder-Ripmax-PNP-/390826640084?pt=RC_Modellbau&var=&hash=item5aff1542d4

Leta på ebay.de.

Jag har dock fräst in och PU-limmat in 6mm kolfiberrör på vingens undersida, vingarna var liiiite sladdriga tidigare.

Vid senaste besöket på Ripa MFK fick jag åtminstone en kvarts timmes termik, och det är jag nöjd med...

Med en 3S 1800mAh acke räcker det till 5-7 uppdragningar, sen är man lagom trött och vill landa.

Petrik59
2014-06-07, 15:28
Med en dåres envishet hävdar jag att Yuki's/Jamaras/Hype's 'ASW 17' är mycket 'bang-for-the-bucks'! .

1100 kr inkl frakt från Tyskland och då är den färdig med servon & motor (155W som verkar vara i klenaste laget).
Men flyger den skapligt och kan ta termik så är det en billig "börja med El-Segel" kärra.
http://www.ebay.de/itm/ASW-17-EPO-2115mm-Jamara-/181302879179?pt=RC_Modellbau&hash=item2a367e63cb

/Petrik

Thomas
2014-06-07, 19:05
1100 kr inkl frakt från Tyskland och då är den färdig med servon & motor (155W som verkar vara i klenaste laget).
Men flyger den skapligt och kan ta termik så är det en billig "börja med El-Segel" kärra.
http://www.ebay.de/itm/ASW-17-EPO-2115mm-Jamara-/181302879179?pt=RC_Modellbau&hash=item2a367e63cb

/Petrik

Det gör den! Garanterat!

155 W räcker långt.....

Petrik59
2014-06-08, 23:19
Jäklar. Nu blir jag sådär sugen att handla igen.
jag som köpte en gammal Hackef Space 2m elseglare igår för 200 spänn.
Men ett "gummiplan" till kan man väl kanske tåla.

canoya
2014-06-10, 12:21
Som du beskriver kan jag bara tolka dig som att du bara flyger när det är vindstilla, för hur gör du annars om du har lite motvind och skall ta dig framåt på finalen?

Då går det minsann inte att ta ner farten för att försöka ta dig fram till fältet, utan då gäller det att hålla farten uppe så att glidtalet över marken blir längre än sjunkhastigheten, oavsett hur mycket det blåser och det klarar du inte om modellen är för lätt.

Och principen är den samma om det är en modell eller fullskala.

Jag menar inte att det är bättre att flyga sakta än fort, utan att det är lätt hänt att man flyger för sakta, särskilt om man inte är så van. En tung seglare har högre stallfart än en lätt och därför är lättare att göra bort sig med.

Och som någon annan skrev så kan man ju alltid barlasta en lätt seglare för att fungera bättre i blåst. Det omvända är svårare...

/Håkan

henke2
2014-06-10, 14:24
Nedkabbat!

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10373058_10152702212529505_2537226765261684213_o.j pg

LIP
2014-06-10, 16:19
Och som någon annan skrev så kan man ju alltid barlasta en lätt seglare för att fungera bättre i blåst. Det omvända är svårare...

/Håkan

Visst går det bra att barlasta förutsatt att det är en vingprofil som tål högre vingbelastning. Då menar jag inte styrkemässigt utan att glidtalet inte försämras utan ökar.

urbnyb
2014-06-25, 23:39
Henke…varför inte vända blickarna söderut till Tyskland, Österrike och Schweiz. I dessa länder tillverkas det seglare i alla material du kan tänka dig och neråt alperna finns det småtillverkare överallt.
Jag kan ge ett par tips som kanske ligger inom din intressesfär.

I Österrike finns det en man som heter Robert Schweissgut som sysslat med modellsegelplan i hela sitt liv och framförallt flygande vingar ( Nurflügeln på tyska) Kolla på hemsidan www.wing-tips.at (http://www.wing-tips.at).

En annan tillverkare i Tyskland bygger jättestora vingar i frigolit som flyger fantastiskt. Kolla på www.kuestenflieger.de (http://www.kuestenflieger.de). Jag kan förstå om tyska språket är ett problem. Jag kan hjälpa till om det blir aktuellt att översätta något.

www.EPP-Fun.de är också en kul sida.

Jag har mer hemsidor jag kan tipsa om.

//Urban

jocke1963
2014-06-26, 07:40
Ja, rackarns Roger, bidde ett tryck på köpknappen för mig oxå....
Verkar vara en trevlig maskin.. :)

Köpte denna PnF-variant, även fast jag inte kommer kunna använda den medföljande mottagaren.
http://www.hobbyequipment.se/radiostyrda-flygplan/tillverkare/axion-rc/cumulus-200-link-fly-24ghz.html
Trodde (mera hoppades) att det skulle vara borstlös setup, men så var inte fallet, sitter borstad motor och dito reglage. (Det stod inget om detta på köpsidan då jag klickade Köp-knappen, men nu är det uppdaterat..)

Sitter servon för höjd och sida monterade, dock ej några för skeven.
Finns dock förskurna fickor för servon, och skevrodren är förskurna, dock ej helt igenom, så det får bli 2 emax-servon där.

Blev lite förvånad när jag packade upp den och det låg 2 st yttre vingpaneler för vänster vinge, ingen för höger vinge.
(Vingen är i 4 delar, med div förstärkningar)

Påtalade detta för Hobbyequipment, men det var inga problem.
"Behåll den du har, jag skickar en ny modell"
Bra service!! :thumbup:

Har dock inte hunnit skruva ihop och provflyga ännu, men kärran ser fin ut och verkar välgjuten.
Tänkte testa den först med originalsetup, annars har jag nog några motorer o reglage i lådorna..

jocke1963
2014-11-20, 17:18
Har dock inte hunnit skruva ihop och provflyga ännu, men kärran ser fin ut och verkar välgjuten.
Tänkte testa den först med originalsetup, annars har jag nog några motorer o reglage i lådorna..


NU har jag flugit den!
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44014-Pic-of-the-day?p=366082&viewfull=1#post366082