handdator

Visa fullständig version : Ny till RC



Charlemagne
2014-05-27, 23:39
Tjenare jag är ny till RC model bygge och jag har lagt ett stor projekt framför mig. Jag vill nya en 1/8 skala av en horten ho 229 som mitt gymnasiearbete. Det finns ett kitt på nätet som jag ska köpa planerna till. Nu säger säkert någon att detta är för avancerat och att jag bör börja med något simplare inte vara att bygga men även köra. Själv så är jag inte intresserad i att flyga planet fast bara bygget så jag själv kommer bog inte flyga planet fören jag har tillräckligt med mod i hjärtat. Jag är främst ute efter att bygga det då det är vad jag gillar art göra. Jag har alltid varigt intresserad i flyg och det finns i mina gener då en stor del av min familj har jobbat inom den industrin. Jag väljer just horten är för att det är mitt favorit plan efter Sparmanns jagaren.

Henke80
2014-05-28, 02:39
Hej.

Jag säger kör hårt bygg bra o Välkommen till en odödlig hobby!!!!

Mvh Henrik

RCLifeOn
2014-05-28, 07:39
Bara för ett par veckor sedan blev vi klara med våra gymnasiearbeten, så jag antar att du går i tvåan? Det första du måste tänka på är tiden, eftersom ni antagligen får runt 2 timmar varje vecka för att jobba med era arbeten så måste du gå hem varje gång. Detta funkar såklart om du bor nära skolan så börja tänk på om detta är något du verkligen hinner med!

Själv gjorde jag reklampsykologi som mitt gymnasiearbete....Från början hade jag också tänkt att undersöka olika vingprofiler, och se vilken som är bäst för olika flygplan. Tyvärr bor jag 10km från skolan vilket gjorde att jag inte kunde göra mitt gymnasiearbete. Annars tycker jag att själva bygget låter intressant, tänk bara på att fylla i alla betygskriterier! Man kan bara få godkänt eller E som betyg så det är väldigt viktigt att du följer betygskriterierna till punkt och pricka. Forma ditt arbete efter vad reglerna säger!

Vad hade du tänkt att bygga den i för material? Om du kollar på länken angående ett annat arbete (X-47B), så ser du hur han har gjort. Så, hade du tänkt att bygga den i skumplast eller ett balsa bygge?

En annan sak som kan vara viktig att veta är om du ska göra den flygbar d.v.s med motor, fartreglage, mottagare, servon och batteri, måste du beställa sakerna tidigt eftersom frakttiden kan vara över en månad i värsta fall.

Här är lite inspiration av ett väldigt intressant arbete:
http://flitetest.com/articles/northrop-grumman-x-47b-design-build

Charlemagne
2014-05-28, 09:08
Nä jag går i ettan fortfarande jag var tvungen att gå bak ett profeter att jag bodde i Australien. Jag tänkte börja bygga under sommaren redan för att ha tid för självaste redovisnings arbetet osv. Jag ska köpa planerna idag och få delarna lasercut. Jag antar att självaste strukturen inuti är gjort av tunn plywood men jag får köpa planerna innan jag kan ta reda på det. http://wingsontheweb.com/ho229/Order.php

neu
2014-05-28, 09:14
Man får jobba med det på sin fritid behöver inte göra det på skoltid. Själv så gjorde jag inte mycket i skolan fjönta mest runt för jag gjorde allt på fritiden.

Tänk på att arbetet måste ha med din kurs att göra. Går du typ musik så kan du inte välja att bygga något som har med flyg att göra.

Charlemagne
2014-05-28, 09:39
Jag går teknik design och produktutveckling så det bör inte vara något problem.