handdator

Visa fullständig version : Gimbal gyro



Landin81
2014-05-28, 08:41
Köpte mig en gimbal med styrkort. Har bara använt "färdigbyggda" gimbals förut så detta är lite nytt för mig.
Gyrot (sensorn) man monterar på kamerafästet kan jag bara ha sittandes uppe på kameran, annars vänds den åt fel håll (lins in mot fästet). Går det på något sätt montera gyrot på undersidan (som på bilden) av fästet så man slipper montera bort gyrot varje gång man skall ta bort kameran?
Går det att invertera det hela på något sätt?
Kontrollerkortet är ett Alexmos.

45742
45743

beetle
2014-05-28, 12:39
Hej
det går att ställa, kolla på x,z,y under Texten Calibrating accelerometer
F

Landin81
2014-05-28, 12:50
Har kopplat in den i datorn. Använder mig av simple BGC. Men när jag försöker connecta så står det att versionerna inte stämmer överens.
Lätt fixat tänkte jag och laddade ner samma version av mjukvaran som det GUI jag kör..
Uppladdning av firmware misslyckas. Har försökt med flera olika, det går inte skriva en ny mjukvara till kortet =/

45748

Landin81
2014-05-28, 18:40
Efter 10 timmar exakt på minuten så fick jag igång mitt kontrollerkort.
Jag fick löda dit en USBasp enhet och flasha kortet gång på gång, söka efter nya firmwares och testa mig fram. Äntligen!!!
Ett tag hoppade inte ens kortet igång efter att ha bränt en ny bootloader till kretsen.
Nu känns det som man lärt sig en hel del om hur kontrollerkorten funkar iaf.
Det visade sig att jag hade en hackad firmware på kortet och kunde från första början inte uppdatera mjukvaran. I informationen på kortet stod det klart och tydligt att det var den legita mjukvaran på kortet men det stämde inte.

Well, nu funkar det iaf.