handdator

Visa fullständig version : Pixhawk och 6S hur gör ni?



kuling
2014-05-28, 23:05
Hej,

Hur ger ni ström till pixhawken när ni kör med 6S lipo? Vad är best practice egentligen!?

Jag planerar att parallelkoppla 2 st 6S och att använda mig av attopilot 180A som på bilden från wikin:
http://copter.ardupilot.com/wiki/common-using-a-current-sensor/#Connection_to_Pixhawk

Den visar dock inte hur man får ström till pixhawken på bästa sätt.

Min hexa kommer att kunna dra(sällan eller aldrig men ändå) 102A vid max.

Ska man köra med en UBEC från ett av batterierna(här känns det som att det kommer kunna bli snedfördelad urladdning mellan batterierna om det ena drar mer än det andra?).

Eller är det helt enkelt enklast att köra med ett mindre batteri och UBEC för att ge kraft till pixhawken och mäta ström etc genom attopilot-kortet som på wikibilden?

Eller borde jag göra på något helt annat sätt? Alla tips mottages : )

Elflygarn
2014-05-29, 00:09
Varför inte mata ubecen från båda batterierna parallellt?

Teoretiskt sett, om kablar & kontakter har samma resistans så drar det ju jämnt på ackarna.

Den lilla snedfördelning man ev får är helt försumbar, och det är den förmodligen också om du matar från den ena enbart också. Åtminstonde om du har lite marginaler på urladdningen. Kör man hela vägen in i väggen på kapaciteten så har man ju för lite marginaler och riskerar att sabba ackarna.

Jag kan inte Pixhawken, men kolla noga bara så du kopplar rätt och inte skapar strömslingor mellan ingångs/utgångssidan. Det brukar vara obra, och vad man skall undvika där står säkert i pixhawkens manual.

eAk
2014-05-29, 01:00
jag har ingen pixhawk men kommer att införskaffa troligen vid nästa gennreation för att byhta ut mina apm. men på mina apm kör jag nu parallelt 2 6s 3000mah till attopilot 180a från den går det vidare till min ubec och mina esc.drar totalt 16a på min hexa. vid hovring.

Elflygarn
2014-05-29, 01:20
Helt rätt: Stoppa in allt som drar ström efter sensorn, naturligtvis.

Är lite intresserad av Pixhawken, tänkte använda den i nästa copterbygge.

Kenneth E
2014-05-29, 08:41
Serie koppla batterierna därefter kopplar ni i strömsensorn, med fördel koppla till ett distributionsboard, koppla här in era bec, esc, vtx.... Tänk bara på att viss utrustning smittat med smutsig signal när dessa kopplas in, använd filter vid behov.

kuling
2014-05-29, 09:35
Serie koppla batterierna därefter kopplar ni i strömsensorn, med fördel koppla till ett distributionsboard, koppla här in era bec, esc, vtx.... Tänk bara på att viss utrustning smittat med smutsig signal när dessa kopplas in, använd filter vid behov.

Jag vill inte ha ut mer kräm så jag har tänkt parallelkoppla dem.

Det är så jag har tänkt göra men jag behöver ha kretsen(attopilot) i mellan batterierna och mitt PDB-bord för att mäta volt/strömstyrkan i batterierna via pixhawken. Dock så finns det inget sätt (som jag känner till) att ge ström till pixhawken via attopilotkortet. Därav min fråga hur man bäst ger ström till pixhawken när man kör med attopilot 180A kortet. Kanske missar jag något. Verkar som ett tredje batteri är ett måste: batteri -> UBEC -> pixhawken. Gör jag så finns det redan en jordkabel till poweringången som går ifrån attopilotkretsen så hur gör jag då med den som kommer från UBECen!? Kopplar ihop dem?

Edit:
Tror jag är med på hur du menar nu. Jag kan ju faktiskt koppla en extra ESC till PDB och ta strömmen ifrån den till pixhawken. Inte en så dum idé. Var det så du menade?

Kenneth E
2014-05-29, 10:29
Serie eller parallell, spelar ingen roll, det är samma förfarande. Måste stå i bruks anvisningen hur du skall göra, annars får du väl vända dig till de du köpt den av.

eAk
2014-05-29, 14:33
Gör bara som alla säger koppla din voltregulator efter din attopilot annars får du ju inte fram rätt siffror på din strömförbrukning.

DET SÄMSTA DU KAN GÖRA ÄR ATT TA STRÖM IFRÅN ETT ESC!


Jag vill inte ha ut mer kräm så jag har tänkt parallelkoppla dem.

Det är så jag har tänkt göra men jag behöver ha kretsen(attopilot) i mellan batterierna och mitt PDB-bord för att mäta volt/strömstyrkan i batterierna via pixhawken. Dock så finns det inget sätt (som jag känner till) att ge ström till pixhawken via attopilotkortet. Därav min fråga hur man bäst ger ström till pixhawken när man kör med attopilot 180A kortet. Kanske missar jag något. Verkar som ett tredje batteri är ett måste: batteri -> UBEC -> pixhawken. Gör jag så finns det redan en jordkabel till poweringången som går ifrån attopilotkretsen så hur gör jag då med den som kommer från UBECen!? Kopplar ihop dem?

Edit:
Tror jag är med på hur du menar nu. Jag kan ju faktiskt koppla en extra ESC till PDB och ta strömmen ifrån den till pixhawken. Inte en så dum idé. Var det så du menade?

kuling
2014-05-30, 13:27
Kommer köra som Grimm visar i sin tråd här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40737-PIXHAWK-Ny-32-bitars-Autopilot-f%C3%B6r-APM-fr%C3%A5n-3DR?p=342151&viewfull=1#post342151 Härligt med internet och personer som Grimm som delar sin info : ) Edit: Och tack till alla andra som också delade sina tankar och idéer!!
Gör bara som alla säger koppla din voltregulator efter din attopilot annars får du ju inte fram rätt siffror på din strömförbrukning. DET SÄMSTA DU KAN GÖRA ÄR ATT TA STRÖM IFRÅN ETT ESC!

eAk
2014-05-31, 00:49
Okej själv kopplar jag ett par 6s parallelt till attopilot från attopilot till ström distruberings delen på min multirotor. från den till alla esc, en ubec och en ställbar spänningsregulator förnärvarande ställd på 10v till gimbal och fpv prylar.
att ha ett separat extra batteri undgår mitt förstånd.
om nu pixhawk har inbyggd spänningsregulator? hade jag kopplat direkt från attopilot till pixhawk och kört min separata spän ningsregulator vidare till gimbal och fpv prylar.


Kommer köra som Grimm visar i sin tråd här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40737-PIXHAWK-Ny-32-bitars-Autopilot-f%C3%B6r-APM-fr%C3%A5n-3DR?p=342151&viewfull=1#post342151 Härligt med internet och personer som Grimm som delar sin info : ) Edit: Och tack till alla andra som också delade sina tankar och idéer!!

kuling
2014-05-31, 08:39
Jag kan inte köra med standard attopilot(90A) eftersom min maskin kommer kunna ha för högströmstyrka för den(kommer troligtvis aldrig hända men jag tar höjd för det). Därför måste jag använda 180A varianten av attopilot och ifrån den går det tyvärr inte att direkt strömförsörja pixhawken som det gör med 90A kortet.

Jag är relativt ny på detta och ser helt enkelt inte hur din lösning ser ut framför mig, men att kunna slippa extra batteriet är såklart något jag skulle vilja föredra. I din variant ser jag inte vart jag ska koppla in UBECen, direkt ifrån mitt PDB!? Det här är det strömdistribueringskort som jag tänkt använda mig av till mina ESCer:
45791
Håller en UBEC för det?




Okej själv kopplar jag ett par 6s parallelt till attopilot från attopilot till ström distruberings delen på min multirotor. från den till alla esc, en ubec och en ställbar spänningsregulator förnärvarande ställd på 10v till gimbal och fpv prylar.
att ha ett separat extra batteri undgår mitt förstånd.
om nu pixhawk har inbyggd spänningsregulator? hade jag kopplat direkt från attopilot till pixhawk och kört min separata spän ningsregulator vidare till gimbal och fpv prylar.

eAk
2014-05-31, 13:04
90a 180a och 320a eller vad den kraftigaste är på är typ samma. Tror du pratar om orginalet från 3dr den klarar inte ens 6s!!! Den är för max 4s och 90a med inbyggt ubec. Till attopilot krävs ubec om inte pixhawk har fått en egen inbyggd ubec.

kuling
2014-05-31, 14:01
Jag förstår det men jag förstår inte hur jag ska koppla in UBECen. Och det är det som är mitt dilemma.

eAk
2014-05-31, 14:34
Löda oå den vid utgången på din attopilot eller lämpligt ställe som ström flrdelnings kort. Sedan om oixhawk tar standard servo kontalter flr strömen eller kråver en sådan vit liten kontakt har jag ingen koll på.

kuling
2014-05-31, 16:15
Löda oå den vid utgången på din attopilot eller lämpligt ställe som ström flrdelnings kort. Sedan om oixhawk tar standard servo kontalter flr strömen eller kråver en sådan vit liten kontakt har jag ingen koll på.

Det är ingen risk att man bränner ut den då? Denna:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=285
ska klara 6S LiPo upp till 26 volt. Den volten når jag aldrig men amperen kan bli upp till 102 om alla sex motorer skulle gå på fullt. Kan den hantera det? Det står:

Klarar 3 A konstant belastning.
Men det kanske är ut?

Tack för dina svar : )

eAk
2014-06-01, 15:00
Deb blir säkert bra. Du kommer inte dra mycket mer än 500ma ur den med flygkontrollen.

bob
2014-06-08, 08:32
Det är händelsevis ingen som ligger på en pixhawk och vill sälja den?

Ålänning
2014-06-08, 09:54
Hur är det med PixHawk idag, de hade ju lite problem i slutet på 2013, men det är ju ett halvår sedan. Ny produkt så det är väl lite sånt i början, men den har helt klart potential och nog är man ju lite sugen. =)
https://store.3drobotics.com/products/3dr-pixhawk

simonarvestrand
2014-06-08, 11:41
Du ska veta att det ofta krigas mellan fcforumen m.m så tro inte på allt du läser.

eAk
2014-06-08, 11:44
Som jag nämnt tidigare tror i denna tråd känns bäst att vänta ut barnsjukdomarna och skaffa nästa version eller när mjukvaran kommit lite längre. Det enda extra man får i den nu vad jag förstått är ekf filtrering av sensorerna vilket ska ge bättre prestanda för autopilot och sådant. Men det or inte helt klart än ändå.

flunk
2014-06-09, 10:14
Snubblade över denna idag:

http://plane.ardupilot.com/wiki/common-using-a-pixhawk-with-6s-batteries/

*edit* Om jag hade läst tråden lite noggrannare hade jag sett att denna lösning redan tagits upp. Well, well...

kuling
2014-06-16, 11:14
Det är lugnt flunk. Tack ändå!

Jag lödde en BEC till mitt PDB(som kom med en färdig BEC-out) och ger ström till Pixhawken via(SB-ingången) den. Det fungerar bra. Det är mer att jag var ny och ville inte göra fel och då frågar jag hellre och framstår som dum än gör fel. Har ingen prestige i att framstå som en rookie. Speciellt inte när jag är en : )

Dock så drar den snett vid start och det är någon kalibrering som blivit fel tror jag. Har kalibrerat alla ESC så jag vet inte riktigt vad det kan vara. Lyckades bryta en arm så väntar på en ny innan jag kan testa igen. Hittar ingen bra återförsäljare för Tarot i europa. Någon som känner till en som har reservdelar till T960, hojta gärna isf!

kuling
2014-06-16, 11:20
Som jag nämnt tidigare tror i denna tråd känns bäst att vänta ut barnsjukdomarna och skaffa nästa version eller när mjukvaran kommit lite längre. Det enda extra man får i den nu vad jag förstått är ekf filtrering av sensorerna vilket ska ge bättre prestanda för autopilot och sådant. Men det or inte helt klart än ändå.

Vilka barnsjukdomar tänker du på - vad har jag missat? : )

Fördelen (på pappret) till pixhawk kontra APM är 32 bit arkitektur, snabbare processor, mer minne etc. borde ge en bättre stabilare plattform.

eAk
2014-06-16, 13:25
Jag syftar på att kontrollen är ny och det hittas säkert fel flrr eller senare som ger en ny utgåva. Sedan är porten från apm pixhawk fortfarande i barnastadiet.

Skydive
2014-07-15, 09:25
Hallå,

Jag byggde en powermodule med hjälp av Attopilot och en 5v Bec här om dagen.
Designen är den som klarar att mäötra upp till 90A, dvs utan resistorer. Även om min maskin kan maxa 112A så kommer jag troligen aldrig upp i över 90A då maskinne används som film/fotorigg (T960)

Den funkar kanon!

Den enda nackdelen är att man endast kan se ett batteri och jag kör oftast dubbla 6s 8A. Hur som helst kör jag ändå med lipolarm.

Beställde Attopilot från www.rctech.se . Stefan som driver sidan är en klippa verkligen! Alltid supersnabba leveranser och snabb på att hjälpa till, och nej jag känner honom inte =)

eAk
2014-07-15, 11:23
Sätt dit en paralell koplings kontakt?

Skydive
2014-09-16, 13:02
Lösningen är: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__56855__HKPilot_Mega_10s_Power_Module_With_XT60_C onnectors.html

Xermalk
2014-09-16, 13:31
Eller http://www.rctimer.com/product-1096.html / http://www.rctimer.com/product-1125.html.

I princip alla nytillverkade moduler klarar 6s.

Kommentarerna på hk's modul verkar inte särskilt lovande.

bob
2015-05-01, 19:25
Jag ska börja bygga min första quad med pixhawk snart och behöver råd. Jag vill köra med 6s och då pixhawk inte stödjer 6s.
Då köpte jag denna och hoppas kunna använda den istället. Nu är min fråga ska jag behöva använda en PDB också? Kör med escar som är 4 I en och hoppas det funkar bra. http://www.amazon.com/gp/product/B00NWAN1PG/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=B00NWAN1PG&linkCode=as2&tag=dennisbaldwin-20&linkId=S3TMFMAD75DTP2HH

Tacksam för tips

eAk
2015-05-03, 10:18
Koppla din BEC efter din attipilot där är batterierna parallella så då blir det ingen sne urladdning.

Hej,

Hur ger ni ström till pixhawken när ni kör med 6S lipo? Vad är best practice egentligen!?

Jag planerar att parallelkoppla 2 st 6S och att använda mig av attopilot 180A som på bilden från wikin:
http://copter.ardupilot.com/wiki/common-using-a-current-sensor/#Connection_to_Pixhawk

Den visar dock inte hur man får ström till pixhawken på bästa sätt.

Min hexa kommer att kunna dra(sällan eller aldrig men ändå) 102A vid max.

Ska man köra med en UBEC från ett av batterierna(här känns det som att det kommer kunna bli snedfördelad urladdning mellan batterierna om det ena drar mer än det andra?).

Eller är det helt enkelt enklast att köra med ett mindre batteri och UBEC för att ge kraft till pixhawken och mäta ström etc genom attopilot-kortet som på wikibilden?

Eller borde jag göra på något helt annat sätt? Alla tips mottages : )