handdator

Visa fullständig version : EPP eller Depron ?



tjolle62
2014-05-31, 15:10
Tänkte bygga ihop några olika "träskbåtar" i balsa , plywood , KF , samt något foam så min fundering är vilket är lämpligast för dessa byggen EPP eller Depron ?

RCLifeOn
2014-06-01, 13:10
EPP är svårt att limma, tejpa och allmänt bökigt. EPP är också ett "luftigt" material, har flertal gånger haft EPP-plattor med små hål i sig. Kör på Depron! Har byggt ett antal träskbåtar (airboats) i Depron, utan några som helst problem.

pgrts
2014-06-01, 14:04
Ska du laminera och ha ihop med mera styva material så är nog depron eller hellre "blå eller rosa skumskivor" att föredra.
Fungerar bra att limma med vitlim om man har tid. Använd så klart den för ute/vinter om du ska ha till båtar.

tjolle62
2014-06-01, 18:02
Till Simdor ,Då tackar jag för hjälpen med att skingra några funderingar man haft så Depron blir det.

tjolle62
2014-06-01, 18:07
Till pgrts , tackar för svaret och visst blir det limning då mot plywood så Depron it is then..
blåa och rosa ! vad heter det materialet så man vet vad man ska söka efter ?

pgrts
2014-06-01, 18:36
Vet faktiskt inte vad de olika skummen heter men de kommer i större block likt "friggo" och används till isiolering.
De olika färgerna betyder nog olika densitet (gissar). Jag har sett väldigt stora block till markisolering men mest är det nog kylfirmor som använder dessa. De används av en del combatflygare för de är ganska lätta att skära med värmetråd. Till skillnad mot "friggo" är det inte kulor utan små bubblor som i depron.
Var bor du? Du har kanske nån i närheten som har lite "spill". Det är lätt att plocka på sig överblivet på byggplatser ;-)

tjolle62
2014-06-01, 19:08
Hittade en på Bejjer men sen visade det sig att det var EPP som dom sålde styckevis och den tunnaste var på 10mm , sen hade
dom XPS men bara i hela förpackningar och den tunnaste var 40mm !!
Det verkade som att det var allt på den "skumma" fronten i Gävle där jag bor.
Det tar verkligen emot att beställa från nätet när frakt priset är en halv gånger till skivan kostnad och jag är så knepigt funtad så jag åker hellre 10 mil till Uppsala eller Falun och 10 mil
hem istället för att betala 100-130:- i frakt för dom !! men som sagt det är väl bara jag det....

Pumpe
2014-06-01, 19:29
Läste du något artnr eller varunamn på EPP på beijer?

tjolle62
2014-06-01, 19:33
Du hittar den under "Byggmaterial" , "Isolering" S80 och med Art.Nr. BEI__1390808585748.

Thelonnquist
2014-06-01, 19:45
Det där är ju eps s80, finns överallt och värdelöst för rc.....

tjolle62
2014-06-01, 19:47
Misstänkte det när det var det enda som fanns i Gävle..

McRegor
2014-06-01, 22:32
Det där är ju eps s80, finns överallt och värdelöst för rc.....
Har använt vanlig EPS ("friggo") till både vingkärnor liksom till kroppar och det är väl varianter av detta material som Combat-flygarna fortfarande använder när dom skär ut vingar och kroppar så att kalla det värdelöst för RC-bygge är nog en aning vårdslöst språkbruk...:)
Sen kanske det inte är det mest lämpliga i detta fall men att det används är helt klart. Det finns ju i olika densiteter så att man kan få tag i det som passar bäst för ens eget bruk.
Roger

tjolle62
2014-06-02, 23:28
Nu har det varit allt långt mellan modell byggandet så man har lagt av sig lite , men det kommer lite i taget,
jag tror att jag har hittat den bästa lösningen för mig just nu och det är antingen XPS 50mm från ByggMax för 115:-/skiva och eller EPS S80 30mm som kostar 18:-/skivan sedan så
limmas både ihop och då har jag en skrovhöjd på 60-80mm såvida jag inte hittar någon
som kan kapa XPS skivan till tunnare dimension.
Jag gör skrovet som en kloss som har holkats ur för batteri och övrigt elektriskt sedan så
limmar jag ihop plattorna till en "kloss" med polyuretan lim och putsar sen det med sandpapp
sedan så tar jag en 0,4mm alu plåt till botten och sedan så limmar jag plyfa
på sidorna och aktern och däcket.
Till olika fästen så limmar jag in 10x10 trästav , kolfiber och aluminium medelst epoxi i skrovet då jag har både marin epoxi
och polyuretan lim och sen så borde det lösa sig med bygget.
Eventuellt så lägger jag en kantskoning mellan botten och sidor av vinkelmässing 10x10x0,5mm eller kanske viker upp alu
botten ca 10mm på sidorna, varför inte hela bygget i alu kanske ni undrar ? detta är bara en prototyp sen så vi se vad som
händer och sker för jag har gott om material och ett överskott av ideer så det går nog bra.

henke2
2014-06-03, 08:07
Nu har jag inte lusläst allt, men EPP suger åt sig/tar upp vatten så det är inget bra för vattennära applikationer generellt.

tjolle62
2014-06-03, 10:28
Har läst om samma fenomen själv men det grundar sig oftast och mycket på att det finns dom som lägger i en bit "frigolit" i
vattnet och åker omkring med ett helt obehandlat EPP skrov.
Som jag skrev tidigare så är detta ett rent prototyps bygge sen när jag fått fram en modell och fixat med maskinbearbetningen
så blir det XPS som sedan "plankas" med plywood för att sedan få en polyuretan baserad mahogny lackbets sen som kronan
på verket får skrovet några lager polyuretanklarlack.