handdator

Visa fullständig version : Val av första modell



Henke.a
2014-06-03, 11:19
Hej, är helt grön på flygplansdelen i våran härliga hobby.
Tänkte be om lite tips och råd angående val av modell, flyger sedan tidigare multirotor så radio, mottagare, laddare osv finns men vill ha hjälp med själva planet.
Har tittat på bixler 1.1 och 2 men kom gärna med tankar och idéer, är de lämpliga för nybörjaren? Flyger även fpv på quaden så den möjligheten vill jag ha här med vid senare tillfälle när jag lärt mig flyga riktigt.

Väl mött Henrik

Henke80
2014-06-03, 11:53
Hej Henrik o välkommen säger jag.

Bixler planen är ju bra. Speciellt om man senare som du säger ska köra
Fpv med.

Finns en kärra som heter Myfly med. Den har jag läst mycket om. O är bra i rtf pris.
Finns här i sverige med att få tag i.

Håll gärna utkik i beg zonen med.

Lycka till.

Mvh Henrik

Utmanaren2002
2014-06-03, 12:05
He.j Henrik
Välkommen till plankflygningen. Jag flyger FPV med multikopter och flygplan och måste säga att flygplanen ger roligare FPV-flygning då man kan starta flyga och landa med videolänk. Jag har flyger multikopter för att filma och då är den överlägsen.
När du köper/bygger flygplan tänk på att det skall finnas plats för FPV grejerna och "stora" accar utan att tyngdpunkten blir fel.
Bixler 2 funkar om du monterar videolänken utanpå kroppen. Jag har mina grejer ovanpå vingen ( Bixler2) eftersom jag inte behöver ha vingen lös för transport.
Lycka till
Göran

Fluf
2014-06-03, 15:08
Bixler 1.1
+ Framför allt mer stryktålig i nosen.
- Lite mindre lastutrymme, men helt OK utrymme om man planerar lite.

Bixler 2
+ Har mer lastutrymme
- Bräckligare vid krascher

Som förstaplan skulle jag nästan säga 1.1, snäll och förlåtande och närapå oförstörbar med goda möjligheter till FPV.

simonarvestrand
2014-06-03, 21:02
Helt klart bixler 1.1 sen när du känner dig hyfsat trygg byter du till en värre motor och propp och slänger I ett par kolfiberpinnar i vingarna så har du en maskin som faktiskt funkar för lite roligare flygning också.

Henke.a
2014-06-03, 21:44
Tackar för allas input, lutar åt bixler 1.1 då.. dock på backorder :( typiskt!

Matsa
2014-06-03, 22:42
Bixler är ett bra val, ett annat är Multiplex FunMan.
En arbetskompis lärde sig flyga med den på 3 gånger med lärar / elev funktion sedan flög han själv.

Matsa...

McRegor
2014-06-04, 07:48
Funman är ett bra alternativ liksom urmodern till alla Bixlers och allt vad dom heter nämligen Multiplex Easystar.
Funman är dock mindre och snabbare så jag skulle tro att det är lite enklare att starta med en kärra a'la Easystar/Bixler - i alla fall om man inte har tillgång till hjälp via lärar/elev-funktion. Men f ö är nog Funman roligare för den tål, sin storlek till trots, att flygas även om det är lite småblåsigt och vill man kunna flyga med en sjö som flygplats så finns det "tofflor" till den som fungerar utmärkt.
Roger

Henke.a
2014-06-04, 09:00
Är easystaren "rymlig" invändigt?

McRegor
2014-06-04, 09:13
Du kan väl endera kolla nån byggtråd på t ex RC Groups eller på Youtube-klipp - t ex kan du börja med detta - http://www.youtube.com/watch?v=grPbL-aCm00 (http://www.youtube.com/watch?v=grPbL-aCm00Sen)
Sen kan du fortsätta och titta på del 2 o s v för att själv bilda dig en uppfattning om hur rymlig den är.
Roger

Henke.a
2014-06-04, 09:20
Tack :D

Xermalk
2014-06-04, 15:32
Personligen skulle jag rekommendera Apprentice s 15E (http://www.horizonhobby.com/products/EFL3100).


http://www.youtube.com/watch?v=b8H02ZaRjQU

SAFE systemet gör att vem som helst flyga. Iom att i nybörjare läget stablilzerar flyget sig när man släpper styrspakarna. Och man kan inte överstiga 45 graders vinkel på något håll.

Vi har en i klubben med flyget, och vi har haft gäster med absolut 0 erfarenhet som flugit det. Förvisso så fick de ta över i luften och landade inte, men ändå. När en 40 årig småbarnsmamma med 0 erfarenhet kan cirkulera fältet, då vet man att de har lyckats.

Ålänning
2014-06-04, 21:21
Åh! Man kan börja med RC-flyg utan att behöva lära sig flyga. =) Va ... skittråkigt...

Xermalk
2014-06-05, 07:22
Åh! Man kan börja med RC-flyg utan att behöva lära sig flyga. =) Va ... skittråkigt...

Jag ser ingen större skillnad på en instruktör med trainer kabel eller safe systemet. De utför i princip exakt samma sak.
Och när man väl lärt sig orienteringarna så är det bara att växla ur nybörjarläget.

Men visst, vill man börja svårt kan man göra som jag. Första modellen var en 3 kanals edf och den andra var en 4 kanals inomhus 3d kärra. Och inget stöd alls från någon instruktör.
Fast, jag hade orienteringarna inlärda från mina 6 kanals helikoptrar. Som jag också lärde mig utan en instruktör.

Skaffar man sig bara små stryktåliga modeller behövs inte en instruktör eller simulator.

pgrts
2014-06-05, 08:57
Tror inte att Xermalk har sett djäknes videor om hur man lär sig flyga utan SAFE.
De filmerna är totalt motsatsen till - skittråkigt - fast kanske inte riktigt lika billigt som SAFE.

Ålänning
2014-06-05, 22:31
Tror inte att Xermalk har sett djäknes videor om hur man lär sig flyga utan SAFE.
De filmerna är totalt motsatsen till - skittråkigt - fast kanske inte riktigt lika billigt som SAFE.
Roligare år än de första åren har jag aldrig haft inom RC. =) När det började dyka upp Depron, EPO och EPP etc så försvann själen i h hobbyn och latheten tog tag i allt, det skulle vara RTF och gå att laga med lim på plats. Förut va det skillnad på leksaker och hobby, men med ovan nämnda friggo-grejer så finns det ett mellanting nu. ;-) MEN, ni har helt klart rätt att det är lättare lära sig flyga nu jämfört med förr. Antalet som börjar med hobbyn (läs nivån efter friggoflygen) är desto färre nuförtiden, vilket är lite tråkigt. Idag flyger folk nästan bara elfrigoliter på fältet vårt, slött fara dit och se på sånt. Meeeen, det är bara min åsikt. =) (grästrimmern fick mig på dåligt humör idag, läs inte mina inlägg, se våra filmer) :-D

Henke.a
2014-06-06, 09:01
Många bra idéer och tankar.. ska googla/youtuba runt och se vad som känns mest attraktivt! Tack för inputs! Kommer mera frågor när valet är gjort.. :D

simonarvestrand
2014-06-06, 09:10
När det började dyka upp Depron, EPO och EPP etc så försvann själen i h hobbyn och latheten tog tag i allt, det skulle vara RTF och gå att laga med lim på plats.

Det kan inte vara så att det finns en stor massa som bara vill flyga och inte är intresserade av att spendera timme efter timme för att slipa på en balsa pinne?

yak 55
2014-06-06, 11:34
Ingen som nämnt Multiplex Fun Cub, en riktigt lättflugen och rolig maskin som man kan växa i, stora hjul gör att det går lätt att starta och landa i väldigt långt gräs, ligger kanske lite högre i pris än många andra? Alla delar finns att få tag på som reservdelar, och pontoner finns som tillbehör.

bem
2014-06-06, 11:53
Hejsan,
Det fina är att det finns modeller, motorer, radio osv som passar i stort sett alla smakriktningar och behov idag, som jag tycker underlättar för alla att börja och fortsätta med denna underbara hobby (började själv med RC 1973, då var det i stort sett bara byggsatser och bygge efter ritning som gällde).
Förr fick man planera sitt byggande och flygande mer, frampå höstkanten fick man bestämma sig för vad man skulle bygga över vintern - i regel hann man bara med att bygga en model under vintern - man skulle ju hinna med skolan också :)
Så när våren kom så blev det provflygning med nya planet, ofta runt kristiflygare dagen.
På nåt vis gick allt i lite lungnare tempo förr (känns det som), när dagens ungdomar (eller vuxna) skall börja med nån ny hobby så vill de flesta, vad det verkar, komma igång snabbt. Inget fel med det - smida medan järnet är varmt. Trots allt är det ju flygandet som hägrar för de flesta - det heter ju radiostyrning. Perfekt med en massa "frigolit" (EPO osv) modeller även om de kanske ser lite själlösa ut och inte har "byggts" utan "monterats" ihop. Med trådlösa dubbelkommandosystem som finns till de flesta radiofabrikat idag kan nya flygare skolas effektivt om man så vill. Men många lär sig flyga helt på egen hand nu som förr. Många blir säkert kvar i hobbyn och kanske även blir kvar i ARF (Almost Ready To Fly) modellernas värld - inget fel med det. De som gillar att bygga upptäcker snart att det fortfarande finns byggsatser i olika prefabricerade nivåer, och att man kan bygga från ritning och även konstruera själv. Även gamla retromodeller kan byggas (finns massvis med gamla 60-70-80-talsbyggsater där ute på ebay osv).
Tror inte det varit så billigt att börja med RC som idag vare sig det är flygplan, helikopter, multikopter, bil, båt osv så ungdomar med begränsad ekonomi kan komma igång snabbt om de har intresse.
Den traditionella vägen "gå med i klubb först" kanske är lite på utdöende men de jag ser som visar intresse nämner jag alltid att det finns klubb de kan gå med i men att man kan lika gärna gå med i RCFF. Jag vet många som flyger "ute i busken" i mina hemtrakter och det är helt OK, de vet i regel var nån av de mer erfarna finns och kan kontakta dessa vid behov. De vet vilka fält det flygs på om de haft kontakt med nån mer erfaren flygare. Detta tycker jag funkar bra här omkring. Folk får hålla på som de önskar men man vet ändå vilka de är via olika källor. Många dyker upp på inomhusflygningar, ofta med helikoptrar och multikoptrar, vi har och då lär man känna dem bättre och några går med i klubben den vägen.

Det roliga är att folk trots allt blir intresserade RC trots hård konkurrens av andra aktiviter, och man önskar förstås att alla dessa kommer igång och får en bra start, och förhoppningsvis fortsätter eller återkommer senare.

Mitt råd är väl att försöka läsa på så gott det går om olika tänkbara nybörjarmodeller du hittar så du får lite plus och minus om de olika modellerna och kika även lite på att du gillar modellen rent estetiskt (det blir lite roligare då). Det finns säkert nån modell där ute som du gillar som passar nybörjare. Tar du hjälp av en mer erfaren flygare i början behöver modellen nödvändigtvis inte vara en "frigolitmodell" för hållbarhetens och reparationsbarhetens skull. Men det är inte för inte som många, kanske de flesta, idag börjar med en frigolitmodell a la "Bixler" eller liknande.
Själv lärde jag mig flyga på en Graupner Taxi (byggsats, 150 cm spännvidd, klädd med siden och lackad+målad och 5 kubik glödstiftsmotor) men det är en helt annan historia. Jag var med i en klubb från början och fick hjälp av andra i klubben att lära mig flyga. Konstigt nog överlevde modellen nybörjarstadiet och jag har inget minne av att jag reparerade den annat än att jag bocka rätt landstället några gånger. Några störtdykningar okontrollerat ner i backen blev det aldrig då jag hade lärare vid min sida ända tills jag behärskade flygningen, start och landning helt själv. Vi hade inte dubbelkommando när jag lärde mig utan vi körde med den gamla hederliga metoden att langa sändaren mellan varandra vilket funkar rätt bra.

Hoppas du får tag i en modell som passar dig.

/Bo

multipass
2014-06-06, 13:21
- det heter ju radiostyrning.
/Bo
just ordet radiostyrning hänger kvar än idag..då gällde 22?-35mHz-->till dagens 2,4-5,8gHz med viss reservation, det finns en del mHz piloter kvar än men färre o färre blir dom. vilka radioapparater sänder på gHzband? Jag skulle kalla radiostyrning för sändarstyrning bara för att jävlas ;) /m

bem
2014-06-06, 14:09
multipass,
Ja, eller sändarstyrning via radiovågor, det är ju det vi håller på med.

/Bo

Henke.a
2014-07-24, 17:40
Liten uppdatering, det blev en bixler 2a men den kommer ju aldrig fram ;) aaah dessa väntetider :D

High Five
2014-07-25, 15:13
Under tiden du väntar kan jag passa på att tipsa om att om du ska flyga FPV med Bixler 2 kan det vara trevligt med lite extra utrymme för sändare, OSD osv. En alternativ möjlighet då är att öppna upp utrymmet i kroppen under motorn. Där finns ett förvånansvärt stort utrymme samt att det hjälper till att balansera planet lite med några saker lite bakom balanspunkten (CoG). Nackdelen är att det är lite pilligt att få igenom kablar om man gör det efter att planet limmats ihop vilket ju oftast är fallet om man inte köpt kit-varianten. Jag har videosändare, OSD och ett 500mAh batteri för videolänken där.
46768

Henke.a
2014-07-25, 16:34
Aha trevligt :D Tack för tipset!

Henke.a
2014-09-05, 16:54
En lite uppdatering på detta, planet kom aldrig fram och pengarna retunerades.. Idag kom det in på EU lagret så ett nytt är på G :)

Henke.a
2014-09-11, 10:26
Fick hem mitt efterlängtade paket igår, Bixler 2 ARF. Packade upp allt och det såg helt och trevligt ut :D Paketet i sig var det inte mycket att orda om brunt omslagspapper runt originalkartong..
Att montera planet såg inte ut att vara någon vetenskap, men är det något speciellt man bör tänka på? Vad rekommenderas för nybörjare som jag, tänker på tex radiosetupen expo osv..
Hoppas att kunna lägga lite tid på detta i helgen, har ju bara väntat sen i juni nu :D

McRegor
2014-09-11, 10:33
Välj hellre små maxutslag på rodren än större till att börja med. Stora utslag kan alltid ställa till det - speciellt om man är nybörjare och överkompenserar. Tror egentligen inte det är nödvändigt med expo på en sån kärra men runt 20 % brukar ju sällan ställa till några problem. Kolla dock om du skall ha positiv eller negativ expo - på t ex Futaba är det -20 % som gäller medan vissa andra märken i samma situation har + 20 %. Gör man fel där blir det liksom motsatt effekt...:)
Roger

simonarvestrand
2014-09-11, 13:27
Det enda jag tycker är farligt med att ha små roderutslag är höjden, bättre att lägga rejält med expo på den.
har man en kärra som man fått cg lite galet kan man behöva all höjd som finns för att landa den med nosen tillräckligt högt.

McRegor
2014-09-11, 15:27
Nja - håller inte riktigt med Simon. TP kan och skall man kolla innan man flyger och mycket expo och oerfaren flygare kan väldigt lätt ge överkompensation med mindre trevligt resultat. Har aldrig råkat ut för att "all" höjd och lite mera har behövts men det kanske beror på att jag alltid kollar TP - om än inte på millimetern när.
Roger

simonarvestrand
2014-09-11, 21:08
givetvis ska man kolla tp och det gör jag alltid men som nybörjare glömde jag ofta det och i vissa lägen visste jag inte vart tp skulle vara och då är expon bra, men givetvis man ska aldrig ta för mycket av det goda.

Henke.a
2014-09-11, 21:19
Tar åt mig av de olika råden, kommer nog lite fler frågor i helgen :)

Henke.a
2014-09-13, 23:11
Då var Maiden av klarad, var ganska odramatisk ett par test kast för att kontrollera cg och kontrollytor, hade lyckats få höjdrodret fel men löste sig ganska snabbt ;) fick nog en 15 starter innan det blev för mörkt. Flög ca 2 varv framför mig och övade sedan på landningen :) Är riktigt nöjd då plan och pilot är hela ;) Detta firas med en staropramen half and half :D Vill passa på att tacka för den trevliga start hjälpen folk har ställt upp med här på forat, nog för att man flugit multi innan men plan är nytt :)

Dan the man
2014-09-19, 19:32
Skoj :)

jag har faktiskt precis (igår) beställt min första kärra. La order på en FMS Cessna 182 (1400) hos UmeåRC. Vad jag har förstått ska det vara ett vettigt förstaplan.
Ska nöta i sim nu innan det har monterats och ska luftas. Någon här med erfarenhet av ovan nämnda plan?

Kommer f.k. bli medlem i RFK Fyris när planet är redo :)

nimmis
2014-09-19, 20:17
Byggt ett par olika quaddar och känner som Henke.a att det verkar spännande med att utöka med ett flygplan. Verkar som mina vinter/vår projekt blir en tricopter och en Bixler 1.1

Henke.a
2014-09-20, 11:00
Ja att flyga blåste nytt liv i hobbyn för mig :D inte för jag tröttnat innan men längtar nu hem för att öva lite mera med planet :D