handdator

Visa fullständig version : Failsafe-funktioner i Futaba 10C?



Ålänning
2014-06-07, 12:06
Hej!

Jag har en Futaba T10CP (den med modul för både 35MHz och 2.4GHz).
Vad har den för Failsafe-funktioner? Har den bara för throttle? Dvs att
man kan ställa vilken throttle receivern ska hamna i vid bortfall av radio-
signal från sändaren? Har den inte failsafe-lägen för andra kanaler?

/MickeM

bem
2014-06-07, 13:52
Hej,

Enligt manualen som finns här
http://www.hobbex.se/internt/artiklar/759429/6401_10C_svensk_manual.pdf
(se sid 50) så har den dels failsafe för signalbortfall (som du kan ställa in hur servona skall bete sig vid signalbortfall eller störd signal), dels failsafe för låg batterispänning på mottagarens batteri (som du kan ställa in hur throtteln skall bete sig vid låg batteripänning).

/Bo

Ålänning
2014-06-08, 09:08
Hm. Är det skillnad på T10CP som jag har och den där T10CAP?
För jag har endast EN rad i min F/S-meny och det är CH3: THROTTLE och under det står det F7S NOR (50%) som default. Kan ställa olika throttle-lägen med spaken och hålla in PUSH så tar den det nya värdet. Men nåt mer kan jag inte göra. ?! Jag kör 2.4GHz.
Bilden i min display ser exakt likadan ut som nedan, förutom att högra halvan är helt tom:
http://www.artoo-detoo.net/wp-content/uploads/2008/06/fs-setup.jpg
Och att jag endast ser CH3.

Det står även detta i manualen du länkade:
"Varje kanal kan ställas in var för sig. (2.4GH-7CH mod: bara CH3)" <--- Så jag antar att jag måste använda en 8 eller 14-kanals mottagare och inte en 7-kanals?


Och nu när jag bytte modellminne till ett flyg som jag har en 8-kanals-mottagare i så NU ser jag allt! :-D
Va korkat att jag inte kan använda Failsafe på alla andra modeller jag har... Har bara två 8-kanals och en 14, men 7-8 7-kanals. Slött!!!

Tack i alla fall för hjälpen. =) Får väl switcha mottagare...

McRegor
2014-06-08, 10:01
Kan ha att göra med det gamla PPM/PCM-tänket som ju är kopplat till bl a 35 MHz sändarna. Där fungerade inte failsafe för PPM och samtidigt var PPM för Futaba begränsat till kanal 1--8.När 2,4 GHz-utrustningen dök upp i Futaba så var det i form av sändarmoduler som man monterade i sin sändare och dessa kördes då i PPM-mode så gissningsvis är även "gamla" mottagare anpassade till detta. I o m 10C-sändaren så modifierades modulplatsen en aning och man kunde därmed, med Futabas anpassade Fasst-modul, köra med flera kanaler och funktionalitet motsvarande tidigare PCM-teknik vilket innefattar failsafe. Sen finns ju även en helt annan HF-modul i 12-kanalarna och uppåt men den modulen är inte speciellt mycket använd. Och stoppar vi i FrSky eller andra moduler i en Futaba modulsändare så körs den i PPM-mode med begränsningen till 8 kanaler.
Detta är i alla fall mina egna spekulationer om skillnaden emellan hur olika mottagare hanteras i 10C-sändaren.
Roger

freddan_6
2014-06-08, 10:32
Du kanske ska prova FrSky-mottagare som har failsafe helt inbyggt i mottagaren. Då kan man välja vad man vill, och jag har valt för flygplan: Motor av, fullt höjd, Neutral skev och sida. Obs man ska inte aktivera frsky och futaba failsafe samtidigt, det kan bli konstigt.

masterson
2014-06-08, 11:10
Hej.
Du har två olika lägen på radion, beroende på hur många kanaler du använder. i läge 7 ch finns bara failsafe på kanal 3, i läge 10 ch kan du använda failsafe på alla kanaler. Men du måste ha minst en 8ch mottagare för att kunna använda radion i 10ch mode.

Ålänning
2014-06-08, 14:22
Tack! Nu vet jag varför det är som det är och vad jag ska göra åt det. =) En bensin-GP Yak 54 får klara sig med en 7-kanalers bara.