handdator

Visa fullständig version : Liten smidig kamera för foto



MarkusH
2014-06-09, 22:05
Är på jakt efter en liten, lätt och relativt billig kamera för att fota från quad. Har haft en mobiuskamera som dock slutade fungera efter att hamnat på havsbotten:( Jag fotade mer än vad jag filmade med kameran så prio ligger på foto förre film om man måste välja. Det som är bra med mobiuskameran var att den har timelapse foto med ställbar tid. Hittade en Gopro liknade kamera (SJ4000) men den har endast timelaps med 3 sekunders intervall om jag fattade rätt.



För info så klarade sig övrig elektronik förutom mottagaren ett par timmars besök på havsbotten innan jag kunde fiska upp den (fpv-kamera, videosändare, CC3D-kort, esc och motorer)

UndCon
2014-06-09, 22:17
Flera Gopro har ställbar Timelapse typ 0,5,1,2,5,10,20,30
Har du någon Canon kamera kan du kolla med CHDK som är en alternativ programvara att köra från minneskortet.

Funkar klockrent på min Powershot och ger så mycket mer kamerafinesser att det är löljligt. Kolla kompatibla modeller innan eventuellt köp.

MarkusH
2014-06-10, 06:13
Tycker att Gopro är för dyr för att bara fota med. Canon och CHDK har jag tittat lite på, verkar intressant. Dock verkar inte som Canons nyare kompaktkameror stödjer det eller så är inte CHDK sidan uppdaterad ( tittade på Ixus kamera liten och billig kamera, men finns ej med på listan över vilka kameror som stödjer CHDK, där fanns dock flertal äldre ixus kameror. Samma sak med en powershoot kamera.

Ålänning
2014-06-10, 23:33
Du är i samma dilemma som mig... Har kikat på Canon Ixus 145, Canon PowerShot A2600 samt Canon PowerShot A3500 IS (som har GPS). Googlade runt och hittade en sida som sa att det inte fannt CHDK än till dessa.... Hm hm.

McRegor
2014-06-11, 06:21
Upprepar samma svar i denna tråd som i parallell-tråden...
Varför inte köpa en sån här - http://www.siba.se/product/11281045/...kompaktkamera- (http://www.siba.se/product/11281045/powershot-s110-kompaktkamera-)
Mycket bra kompaktkamera till mycket vettigt pris och till den kan ni använda CHDK.
F ö skall ni vara medvetna om att Canons kameror kan ha olika namn på USA-marknaden och i Europa vilket kan stöka till det när man letar efter "sin" modell i t ex kompatibilitetstabeller för produkter typ CHDK.
Roger

UndCon
2014-06-11, 10:52
Jag har en kamera som numera har några år på nacken och den finns det CHDK till - det enda jag saknar med den är GPS...

McRegor
2014-06-11, 10:55
Jag har en kamera som numera har några år på nacken och den finns det CHDK till - det enda jag saknar med den är GPS...
...men det finns i min Canon Powershot S100 - fast den får inte följa med upp i kärrorna å andra sidan...:)
Dock försvann GPS-funktionen i efterföljaren...
Roger