handdator

Visa fullständig version : Jaha, så vad är nästa grej? =)



Ålänning
2014-06-13, 18:03
Finns massor med RC och det kommer nytt hela tiden, eller?
Multicoptrar-tiden kanske snart är förbi, vad kommer sen?
Vad är det för nytt på gång inom flyg, heli och multicopter?
Någon som vet nåt, eller kan spekulera? :-D

henke2
2014-06-13, 20:09
Jetmotorer...

LeoR
2014-06-13, 20:12
RC Enhörningar tror jag :)

neu
2014-06-13, 20:31
Jetmotorer...

Häftigt är det men är det ju inte direkt något nytt :) Det är inte heller särskilt ekonomiskt :sarcastic:

Copterdude
2014-06-13, 20:42
Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

Exempel.


https://www.youtube.com/watch?v=F0Tqn_Sq1kY

henke2
2014-06-13, 20:48
Häftigt är det men är det ju inte direkt något nytt :) Det är inte heller särskilt ekonomiskt :sarcastic:

Samma läge som för multikoptrar för 10 år sedan :) Minns när man skakade på huvudet åt Jürgens Tri belle

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=76426


https://www.youtube.com/watch?v=F3FbXB_H9Tk

asedwerfty
2014-06-13, 21:31
[QUOTE=Copterdude;350484]Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

denna är ganska cool
https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU

henke2
2014-06-13, 21:39
[QUOTE=Copterdude;350484]Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

denna är ganska cool
https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU


https://www.indiegogo.com/projects/robot-dragonfly-micro-aerial-vehicle

Dök den aldrig upp?!

Copterdude
2014-06-13, 22:13
Coolt :)
Jag har sökt mycket på google och tuben men aldrig hittat nått nytt.
Borrde finnas massvis med användarvideos men jag hittar ingen. Skulle lätt beställa om den verkar skysst och en vanlig användare visar vad den går för.

[QUOTE=asedwerfty;350490]


https://www.indiegogo.com/projects/robot-dragonfly-micro-aerial-vehicle

Dök den aldrig upp?!

McRegor
2014-06-13, 22:17
Kan hålla med om att i alla fall hypen runt multisar antagligen passerat toppen - i alla fall bland RC-flygare och allmänt teknikintresserade människor. Sen kommer det säkert både billigare och bättre grejor men de bland RC-flygarna som sett en teknisk utmaning känner sig nog inte så utmanade längre. Däremot tror jag att FPV-flygandet har en bra bit kvar till peaken så måhända är det FPV med mera "normala" kärror som tar över multirotor/FPV-intresset - eller kanske också helikopter med FPV... Men då är det nog snarare en flygteknisk utmaning och inte en ren teknik-utmaning. Och det är nog i hög utsträckning en annan kategori av RC-flygarna som i så fall kommer att driva den utvecklingen. Det är i alla fall mina tankar runt detta.
Roger

Elflygarn
2014-06-13, 22:18
Fåglar brukar ju för det mesta strunta i RC-flyg, eller segla med en bit och kolla lite (stora rovfåglar). Känns som om den där trollslände-coptern skulle vara rätt utsatt och bli uppkäkad av en kråka ganska fort...

Kenneth E
2014-06-13, 22:36
Kanske en FPV farkost som hoppar runt andra farkoster som värd, t.ex. Bilar bussar, flyg, människor för en fantastisk FPV upplevelse. Loppa?

Eller en hopvikbat flygplan som blir 2.5 M spv. Och hopfällbar ryms i fickan.

Man styr allt hemifrån via tv'n.

Ålänning
2014-06-13, 23:26
Kanske självgående grejer blir vanligare och vanligare. Tex nåt som flyger själv, även i trånga utrymmen utan att ta i väggar och sånt... typ HobbyKing om några år för 100dolares. Men då är det ju inte RC på samma sätt längre...

bem
2014-06-14, 00:16
Hej,

Det är väldigt svårt att ens gissa vad det kan bli för nyheter framöver. Jag kommer ihåg när RC helikopterna kom i början på 1970 talet, Schlüter/Hegi Bell Huey Cobra, Kavan Jet Ranger, Schlüter Heli Baby m fl. Det var det "nya" då och man förundrades hur i all världen de kunde flyga.
När jetmodellerna med sina jetmotorer kom var det också en wowfaktor, liksom eldrivna modeller på sitt sätt när LiPo kom på bred front och gjorde elflyget i alla dess olika former möjligt.
Inomhusflyg med våra små radiostyrda depron och mylarklädda modeller har ju inte funnits i så jättemånga år och har också varit lite revolutionerande. Liksom våra "computer" radioanläggningar och 2.4 GHz som varit lite av en revolution på radiosidan.
Bil och båtfronten har jag noll koll men där har säkert hänt en hel del också.

Det blir väl olika tekniksprång som kommer öppna upp för nya möjligheter, som förr, kan man kanske gissa sig till.
Utveckling på radiosidan och drivlinesidan kommer säkerligen ge möjlighet till nya innovativa farkoster och tillämpningar både för hobbybruk och professionellt bruk.

Det som är kul med radioflyg t ex är att utvecklingen inte någonsin tycks stagnera. Och att både nytt och gammalt beprövat kan finnas sida vid sida, nu har vi så lång historik att "nostalgiflyg" osv är intressant också.

/Bo

Elflygarn
2014-06-14, 00:30
Tekniska möjligheter, hobbyflygare som pushar gränserna och lagstiftare som vaknar upp och vill börja reglera tror jag gör att transpondrar och "sende and avoid" kan bli tvunget framöver.

En annan sak som kommer om ett par år på bred front, och som kommer att ge elflyget en andra revolution, är nya batterityper. De så kallade "pappersbatterierna" som bygger på nanoteknik har massor med potential. Om 10 år kommer folk att skratta åt våra tunga, ineffektiva, giftiga och brandfarliga lipos. En enkilos quad flyger längre än 40 minuter om 10 år.

Sedan skulle jag gärna se FPV-ornithoptrar, som tidigare nämnts. De är ju ascoola!

Kenneth E
2014-06-14, 01:16
Nano batterier, nja det tror jag inte på däremot nanosolar celler med de nya nanotrådarna som finns idag och som skall utvecklas lite till samt komma ut på marknaden, soltekniken finns idag redan och med denna nya teknik kan de driva seglare och inomhus kärror, dock kanske inte iMac på 3m men vem vet.

Elflygarn
2014-06-14, 10:55
Pappersbatterierna använder ju just trådar/rör av fulleren-kol och fungerar enligt principen "superkondensator". Tekniken befinner sig ungefär på samma mognadsnivå som lipo gjorde kring 1990, dvs att industriell produktion ligger 2-4 år bortåt i tiden, och storskalig produktion och teknikskifte ligger cirka 10 år bort.

Kolla in tex Paper Battery co:
http://www.paperbatteryco.com/

Tekniken kan även användas för att flerdubbla kapaciteten på LiXX, dock finns det inte några hybrid nano/litiumceller i kommersiell produktion idag. HKs så kallade nanotech-batterier är inte denna tekniken. De har bara hällt i dåligt renat C60 (buckminsterfullerene) i elektrolytsörjan, och det ger teoretiskt ackarna lite bättre kapacitet och C-värde, men förmodligen så är väl kvalitetskollen vad den brukar vara på Turnigy, så effekten blir som sagt var hyfsat marginell.

Tobbepostis
2014-06-14, 11:32
En fyrmotor trafikkärra typ DC4-7 lagom stor ca 160-170 mellan vingspetsarna av EPP eller liknande istället för massa bombkärror som det finns alldeles för många av
Tobbe

McRegor
2014-06-14, 11:40
Personligen tror jag knappast att nya batterityper kommer att revolutionera elflyget med tanke på de prestanda och flygtider vi har redan idag. OK - för de som orkar flyga väldigt långa pass kan det ge nya möjligheter men det är nog inte så många av oss som har det behovet. Sen lär det ta tid innan dessa nya batterityper nått såpass stor volym att prisbilden är intressant för oss söndagsflygare. Så jag tror fortfarande att FPV-flygande bland betydligt bredare grupper av flygare och där inte målet är att flyga så långt bort som möjligt utan mera typ "precisionsflyg" och liknande med vanliga kärror och kanske helisar kan vara det som kommer att vara nästa utvecklingssteg inom RC-flyget. Multisar kommer säkert att behålla sitt grepp om film/foto-flygande men för oss vanliga söndagsflygare tror jag inte denna kategori av farkoster kommer att öka så väldigt mycket.
Roger

Elflygarn
2014-06-14, 12:20
Nya batterityper kommer att göra strömslukande applikationer mer uthålliga.

Tänk dig en 600 size el-heli som kan flyga 20-30 min på en ack eller stora multicoptrar med liknande prestanda. Eller för den delen EDF-plan med bra uthållighet.

Man kan ju ta det på andra hållet också - batteriets andel av totalvikten kan minskas drastiskt.

Sedan finns det fler uppsidor på nya, kolbaserade batterier, inte minst miljöaspekten och det faktum att vi väldigt snart kommer att ha väldigt ont om lättåtkomligt litium. Och glöm inte att batterier med principen "superkondensator" kommer att ha enormt mycket trevligare laddningsprestanda än våra långsamladdande lipos modell 2014.

Peter_L
2014-06-14, 12:40
Det där med bättre batterier och motorer för att få längre flygtid, det tror jag också på. Det har ju skett en otrolig utveckling sen jag flög mitt första eldrivna modellplan, en Kyosho av nåt slag. Den orkade knappt hålla sig i luften och det i max 3-4 minuter.
Om man jämför med t.ex. Bilxler som jag har ett par av, så flyger den ca 30minuter och har i det närmaste vertikalprestanda med den motorn som sitter i nu och ett lätt 2200mAh batteri. Och då är det grejor som är billigare än den där Kyoshomaskinen var för 25år sen..
Man kan ju bara fundera på hur det ser ut om ytterligare 25år..

Kenneth E
2014-06-14, 14:26
Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!

dvogonen
2014-06-14, 15:02
Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!
Den totala förlusten i en eldriven modell står även i värsta fall för mindre än halva energi-förbrukningen. Majoriteten av förlusten är dessutom mekanisk, inte elektrisk. Så hur skulle minskad elektrisk förlust kunna kunna få ner elförbrukningen till "en bråkdel"?

Christer J
2014-06-19, 02:07
AirDog

https://www.kickstarter.com/projects/airdog/airdog-worlds-first-auto-follow-action-sports-dron

JL1976
2014-06-19, 09:37
Fpv med 4k upplösning ligger i framtiden. Bättre batterier och eventuellt en ny teknik på motorer som gör dom energisnålare.

fredrikb
2014-06-19, 13:44
En vanlig balsa byggsats med en os 40fs
nästa grej när man har lessnat på allt tjat om 4 k ,motorer, energisnålare,
kör med resinolja och njut
:)

IngemarTh
2014-06-20, 08:09
Soldrivna modeller så vi slipper ladda.
http://www.fai.org/downloads/ciam/ciam_flyer_02_2014

Ålänning
2014-06-20, 10:15
Kanske man skulle labba lite mer med APM och avståndssensorer så man kunde flyga som en galning bland hus utan att krascha. Eller nåt... kanske redan finns bra sånt redan. =)

Lär säkert dyka upp fler och fler områden där drönare eller dylika robot-grejer kan användas på ett användbart/nyttigt sätt. Men nu var det ju lite mer RC-sidan jag undrade om, så det blev lite offtopic...

Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)

henke2
2014-06-20, 11:13
Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)

Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?

LIP
2014-06-20, 11:25
Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?

Håller med Henke2,
Kanske man ska börja fundera på hur man konstruerar en modell, bygga och flyga så att man lär sig från grunden.
Finns många parametrar för att få en modell att flyga efter önskemål.

Ålänning
2014-06-20, 13:16
Det känns lite som att vår hobby (pyssla och fixa och bygga) håller på övergår i RTF-grejer för lek, dvs leksaker (köpa, flyga runt), men större sådana. Just som ni säger, folk vill inte ta sig tid till en hobby, utan vill bara har roligt på enklaste vis. Vad gör folk egentligen? :-D Speciellt dom som inte hinner med nånting mer. Storhetsvansinne? Projektmissbrukare?

McRegor
2014-06-20, 13:46
Jo - jag kan hålla med om att begreppet modellflygare börjar urholkas med alla multikoptrar och andra farkoster som flyger sig själv mer eller mindre och likaså levereras mer eller mindre färdiga. Det känns som det kanske är en helt annan hobby och mera relaterad åt elektronikintresset än flygintresset. Sen kanske ett annat spår av detta drar iväg mot fotointresset för speciellt multikoptrar är ju synnerligen lämpliga för sådant bruk - ja, egentligen mer lämpliga till detta än till modellflyg i dess konventionella betydelse.
Däremot så kan nog FPV-flygande definitivt kategoriseras in i modellflyget om det används för att verkligen flyga och inte bara får att hänga med på en autonom flygtur...:)
Roger

multipass
2014-06-20, 15:38
Varför inte snyggare fpvgoggles?.. som ser ut som solbrillor istället för plastburken som nu sitter på näsan? Inbyggda sändarspakar i händerna vore nåt, bara koppla upp sig som en hubot o köra.