handdator

Visa fullständig version : Vårt nya flygfält



Sidor : 1 [2]

Killenheladagen
2015-12-18, 09:21
Börjar ju blir lite väl mycket motgångar i allt man vill pyssla med. Tvärt man hittar nåt man gillar så ska nån förstöra det för en. Grr! Snart måste man väl ha licens eller betala skatt för att använda datorn också... :-D
Jag vet och sympatiserar och tyvärr är vi i sverige inte längre villiga att göra vår åsikt hörd och respekterad utan vi blir alltmer överkörda i alla frågor, licenser och tillstånd och certifikat för allt! T o m fritidsbåtar som hittils varit fria från körkort (inom 10m längd och 3m bredd, därav så många stora segelbåtar som är precis under 10x3m) och nu pga Stockholmsidioter m jetski som kör runt livsfarligt så talar de om båtkörkort, tror modellvärlden är på kartan härnäst - allt som krävs är en mediahändelse involverade ex ett barn och en quad och akuten.
Gissa vad årets julklapp börjar se ut att bli? Färdiga quad-rtf paket till barnen! Oftast med fpv till smartphone (livsfarligt att flyga genom, förstår ej hur de ens får kalla det fpv då latency är upptill 4-5s).

Där kommer häxjakten förmodligen börja. .hoppas jag har fel - jag kommer aldrig registrera mina modeller oavsett lagstiftning jag tänker använda förnuft istället som hittils inte gjort några skador på annat än mina kärror:)

Mvh Gustaf

Patrik B
2015-12-18, 09:28
Saxat från Transport styrelsens webbplats
Fartyg, definition

Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)

Killenheladagen
2015-12-18, 10:43
Saxat från Transport styrelsens webbplats
Fartyg, definition

Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)
Jaha, ! förr var det max 10m och max 3m bredd annars skepparexamen!

Patrik B
2015-12-18, 12:16
Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m

Killenheladagen
2015-12-18, 12:52
Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m
Det var som fan! Nu har helvetet frusit till is? ?!! Jag hade... fel? Nu jäklar.

Ålänning
2015-12-18, 17:08
Syrrans son skaffade i år/fjol nån skepparexamen för hans båt, jag menar skepp, var över 12 m långt. Så det verkar aldrig ha vart 10x3? ;-)

Killenheladagen
2015-12-19, 08:12
Syrrans son skaffade i år/fjol nån skepparexamen för hans båt, jag menar skepp, var över 12 m långt. Så det verkar aldrig ha vart 10x3? ;-)
Nej du det verkar onekligen som jsg har missat nånting här. .

Mr X
2015-12-22, 00:54
Det som nu görs är att kartlägga alla flygningsplatser för att få ett register som ska vara klart 1.3.2016. Först i följande skede ska man lokalt komma överens med EFMA om ett undantag. (Den lokal flygplatsen). Lönar sig inte ännu eftersom Finavia inte ännu gett instruktioner till flygplatserna


Karta: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zWq1t3Yb0I28.k-pAiguSCgK4

IngemarTh
2015-12-22, 04:17
Det som nu görs är att kartlägga alla flygningsplatser för att få ett register som ska vara klart 1.3.2016. Först i följande skede ska man lokalt komma överens med EFMA om ett undantag. (Den lokal flygplatsen). Lönar sig inte ännu eftersom Finavia inte ännu gett instruktioner till flygplatserna


Karta: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zWq1t3Yb0I28.k-pAiguSCgK4

Intressant, ligger alla dessa platser inom flygplatsernas kontrollzoner eller hanterar man alla modellflygplatser?

Mr X
2015-12-22, 10:28
Man hanterar alla modellflygplatser för att få ett register som ska skickas in till Trafi. Det är Finlands Flygförbunds (FFF) modellavdelning som handhar gruppanmälan.

Fick också svar från Trafi som jag hade kontaktat.
Vi tar hänsyn till din önskan och skall samråda med Finavia om saken. Syftet är att ert fält publiceras i AIP samtidigt och på samma sätt som andra modellflygningsfält (nästa vår). Det är sannolikt, att vi behöver senare några ytterligare uppgifter. Vi skall kontakta dig snart igen. Trafiksäkerhetsverket (Trafi)

Mr X
2015-12-22, 10:43
Hammarland Djäkenböle är nu med på kartan som är vårt modellflygfält så nu kan vi bara vänta och se vad som händer.
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zWq1t3Yb0I28.k-pAiguSCgK4

Model aircraft flying fields (FIN)
Model aircraft fields, which are registered to allow fly Model aircraft above national regulation 150m AGL.

Mr X
2015-12-29, 20:02
CTR runt flygplatserna uppdaterade på kartan:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zWq1t3Yb0I28.k-pAiguSCgK4

Mr X
2016-07-26, 13:17
Gräset på vårt nya fält växer sakta men säkert.
Från luften ser det fortfarande ganska så magert ut.

5903159032

Kenneth E
2016-07-26, 13:48
De flesta gräs ser ut så rakt ovanifrån, ni får flytta gräset till Malmö istället. Nackdelen blir då att ni behöver klippa 2ggr i veckan(Pest eller kolera), på grund av allt regn.

Ser ut att vara en rejäl yta att landa på, där får ni säkert kul i många år framöver, grattis till ett fint fält.

Thomas
2016-07-26, 13:56
Bra med styrspår!
:sarcastic:

Mr X
2016-07-26, 14:21
Bra med styrspår!
:sarcastic:

Tror inte spåren hjälpte ett dugg


https://www.youtube.com/watch?v=lQAMFTy80OM

Kenneth E
2016-07-26, 15:13
Starten var så djäkligt rolig att se på, trodde nästan du kliade mygg bett med radion. Jag blev förvånad: Siluetten från flyget i luften var väldigt likt en fighter och väldigt snygg.

Filmen slutade lyckligt i alla fall.





Tror inte spåren hjälpte ett dugg


https://www.youtube.com/watch?v=lQAMFTy80OM

Thomas
2016-07-26, 17:25
Jamensedär!!
På MARKEN styr det bra, i luften gäller det att inte ha "SBS"...*



















*Skit bakom spakarna!

Mr X
2016-07-26, 18:22
Vet nog var felet är och det är den som klippte banan åt fel håll så gräset låg fel.
SBS bakom ratten på klipparn är det säkert eller hur....... för mitt fel kan det aldrig vara.

Thomas
2016-07-26, 18:27
Vet nog var felet är och det är den som klippte banan åt fel håll så gräset låg fel.
SBS bakom ratten på klipparn är det säkert eller hur....... för mitt fel kan det aldrig vara.

Näää'rå!
Klipparen var nog felkalibrerad.....