handdator

Visa fullständig version : Förberedelse för uppgradering -- tillfällig limning eller fördragna kablar



Ljungkvist
2014-06-16, 15:08
Jag håller på och ska bygga ihop en Multiplex Easystar (mitt första plan), med standarddrivlinan med borstad motor och ESC. Jag har dock förstått att väldigt många väljer att uppgradera den med en borstlös motor för att få mer flygtid och kraft. Jag har för avsikt att göra detta efter att ha först lärt mig flyga med originalkonfigurationen (den borstade motorn). Det är dock så att man limmar fast motorn och kablarna inuti kroppen vilket gör det svårt uppgradera den. Som jag ser det finns det två möjligheter:

1) Att använda någon slags tillfällig limning (dubbelhäftande tejp?!) som jag kan ta isär senare för att dra om kablarna.

2) Vara smart och förbereda kabelvägar och annat för att kunna genomföra bytet utan att behöva öppna kroppen. Jag tänker mig en borstlös inrunner som har ungefär samma mått som defaultmotorn, och följande kabelväg:

http://s3.postimg.org/xq80crakj/fusehalves.jpg

Vad rekommenderar ni?

Peter_L
2014-06-16, 15:43
Jag tycker du ska uppgradera direkt till borstlöst. Då slipper du krångla sen.
Sen är det ju bara fördelar med borstlöst ändå.

Henke80
2014-06-16, 15:49
Hej.

Håller med ovanstående.
Köpte själv en cessna 180 med borstad lina. Blev en flygning sen
bytte jag till borstlöst system.

Brukar ju få ner vikten med om man kanske hade nimh acc innan och
byter till lioo acc.

Lycka till.

Mvh Henrik

pgrts
2014-06-16, 16:03
Vi körde ES med standardmotor som dubbelkommandoplan en säsong. Det blev massor med flygtimmar.
Jag har för mig att vi använde 4700mAh 2 cells batterier för att få rätt TP och fick drygt 40 minuter skolflyg per batteri.
En borstlös motor med samma vikt och storlek som originalmotorn ger vertikal prestanda vilket kan vara förödande om man inte är van och kan begränsa gaspådraget. Att köra originalmotorn med 3 celler LiPo är inte smart - brun rök från borstarna som smälts ner ganska snabbt - vi har testat ;-)
Något vi gjorde direkt var att skära ut skevroder för att få lite bättre svar i svängarna.