handdator

Visa fullständig version : Su-37 Från HK



Kenneth E
2014-06-17, 23:19
Köpte en edf från en annons här på rcff, på vinst eller förlust jag visste att dessa modeller inte riktigt hade värst hög kvalitet. Monterade ihop modellen direkt och insåg att den kräver sin man att bygga innan den flyger, 176x120cm, 2x90mm fläkt.4615746158

bem
2014-06-18, 13:24
Men du skall väl försöka få upp den i luften hoppas jag? Rätt maffig modell som borde se rätt häftig ut i luften. Har du gogglat på modellen och sett om den flyger bra?

/Bo

theailer
2014-06-18, 13:35
Många delar som inte passade och/eller saknades? :)

Kenneth E
2014-06-18, 19:19
Klart den skall upp i luften, det verkar som om endast en såld modell har flugit enligt RCgroups, som ARF är den nog för svårbyggd för den enkla byggaren, min kommer att få helt nytt innanmäte, fläktar, bromsskärm, gyro, infällbara ställ och ett vektorsystem(om någon kan tipsa om ett, skriv en rad).

Dålig passform och dålig högglansig lackfinish, skall mattlackas eller målas om. Inga saker verkar saknas, men passformen är riktigt dålig och ingen byggbeskrivning.

Det går åt 8 stycken servo bara till roderytorna.
Det blir en liten byggtråd här på denna lite då och då.
Ken

theailer
2014-06-18, 20:22
Verkar vara ett riktigt fräckt projekt. Du är ju knappast någon nybörjare på det här så den kommer utan tvekan upp i luften.

henke2
2014-06-19, 18:49
Jag gillar inte denna typ av ARF pga flera olika anledningar varav vissa redan är avhandlade i tråden. Men, det är himla intressant att följa ett bygge på nära håll och på rätt språk samt kanske till och med se den i luften live så att säga.

Så lycka till med bygget och välj drivlina med omsorg :)

Elflygarn
2014-06-19, 20:35
Fega inte ur nu, Kenneth. Klart det skall sitta turbiner i den!

Kenneth E
2014-06-19, 20:54
Det blir 6-12S fläkt, varför skall jag stoppa in 50000 kronor turbin i en modell för 1500, hade det varit planen hade jag nog gått på något gjort för ändamålet där jag vet att konstruktionen håller.
Realistisk så skall det gå bra med 6S, sedan blir det bara kraftigare och tyngre med fler celler som påverkar hela konstruktionen.

Jag har börjat med vingarna, limmat gångjärn och skurit ut till servona. Den kommer inte flyga förrän nästa år, så min Mig-29 får slita tills dess.
Så man kan ta det lugnt.

Elflygarn
2014-06-19, 21:04
Bara driver med dig. Efter att ha sett den på fältet i förrgår så fattar jag också att den inte pallar turbiner. :-)

neu
2014-06-19, 21:46
kolibri t35 x2!!!! så köper jag en av dig när marken attackerar. :)

henke2
2014-06-20, 08:48
Det blir 6-12S fläkt, varför skall jag stoppa in 50000 kronor turbin i en modell för 1500, hade det varit planen hade jag nog gått på något gjort för ändamålet där jag vet att konstruktionen håller.
Realistisk så skall det gå bra med 6S, sedan blir det bara kraftigare och tyngre med fler celler som påverkar hela konstruktionen.

Jag har börjat med vingarna, limmat gångjärn och skurit ut till servona. Den kommer inte flyga förrän nästa år, så min Mig-29 får slita tills dess.
Så man kan ta det lugnt.


Väldig fokus på pengar, en dyr modell behöver inte nödvändigtvis vara starkare än en billig. Jag tror att en mittmonterad typ Kingtech K60 hade varit en bra motor för flygplanet, men nu var det ju redan klargjort att det blir två fläktar så jag bubblade inte ens om det innan. :)

Kenneth E
2014-06-20, 16:52
2st. T-35 kostar en slant och kräver förstärkning av kontruktionen för att hantera den högre hastighet som då kan uppnås.

Pengarna är inte problemet utan det var mest ett perspektiv.
ken

PinDuke
2014-06-21, 09:04
Pengarna är inte problemet utan det var mest ett perspektiv.
ken
Störtskön osvensk kommentar :big_boss:

theailer
2014-06-21, 11:04
Och vill man verkligen slänga i 50.000kr i en så pass billig modell? Som att sminka en gris.

Kenneth E
2014-06-25, 21:33
Behöver hjälp med förslag till rätt motorer till de medföljande 90mm 5-bladiga fläktarna, bara för att testa.

Bruksanvisningen säger använd 36-39mm motorer, lite konstigt när hålen till motorerna är 36mm.
Någon som kan rekommendera någon 36mm motor till Sheng sun(?) 5 -bladig fläkt, minst 6S.
Tack på förhand
Ken

Ken1
2014-06-26, 08:03
Kanske inte ett tips så, men titta här :)
http://www.turbines-rc.com/en/ beställde igår därifrån för första gången. Men en 12bladig 70mm fläkt.

henke2
2014-06-26, 09:00
Behöver hjälp med förslag till rätt motorer till de medföljande 90mm 5-bladiga fläktarna, bara för att testa.

Bruksanvisningen säger använd 36-39mm motorer, lite konstigt när hålen till motorerna är 36mm.
Någon som kan rekommendera någon 36mm motor till Sheng sun(?) 5 -bladig fläkt, minst 6S.
Tack på förhand
Ken

Jag tror du behöver ganska bra prylar för det skall bli kul och användbart. Nu är bra och dyrt inte samma, men gammalt och billigt är nog för dåligt.

Jag hade valt de nyare fläktarna med fler blad och en lämplig motor till det. 6S kan nog vara lagomt.

Jag vet att både Taft Viperjet och Freewing Stinger 90 flyger riktigt bra på original drivlina, den låter dessutom helt okej. Så någon av dessa kanske kan passa. Var du köper skiter jag i, nu råkade bild och info finnas just på dessa länkar.

Jag har förövrigt aldrig varit ett fan av metallfläktar. Väger tungt i onödan, plastvarianten tror jag mer på trots att den är dyrare än den med metallhus.

http://www.ready2fly.com/pi/en/gear-door-set-4613-4614.html

http://www.ready2fly.com/shop/USER_ARTIKEL_HANDLING_AUFRUF.php?Kategorie_ID=606&Ziel_ID=5481

Turner
2014-06-26, 23:21
Intressant! Kommer följa bygget med stort intresse. Klokt val att göra om inre strukturen, men hur det ska gå till förstår jag inte riktigt då kroppen är fogad till en del? Ska kroppen delas i två halvor eller hur tänker du?

Kenneth E
2014-06-28, 18:47
Vingarna torkar.
fantastisk passform, blir till att dölja senare.
Passade på att köpa hem SQ servon från skånehobby, men gud vilket skräp, tur jag testade dem innan jag limmade fast dem. Har beställt Hitec servon och skall reklamera de andra.
Eftersom vingarna blir permanenta blir den en best att hantera ur frakt synpunkt, orkade inte bygga om infästningen.
Ken

Kenneth E
2014-06-29, 11:55
Jag tänker om och kommer att testflyga modellen i original utförande första gången och med fasta ställ.
Limningen av vingen gick bra, nu är den stor att hantera.
Monterade ställen på modellen, den bli lättare att hantera då samt att den då står på något än att den ligger på kroppen.
Nu blir det till att installera servona till höjdroderna samt panelen för sidoroderna.

Fluf
2014-06-29, 12:57
Härligt, det kommer bli en läcker fet delta i luften.

Kenneth E
2014-06-29, 15:32
God vad jag älskar dåligt väder, blir så mycket gjort.
Då var servona till höjdroderna på plats, nästa steg blir att limma fast sidoroderna samt installera servona till dessa.
Någon som har ett elektriskt landställ över som ni kan avvara, behöver ett?

Kenneth E
2014-07-06, 16:54
Limmade dit höjdrodert, rev ut den gamla infästningen och gjorde en ny. Nu blev det klockrent.
nästa steg blir till att tillverka roder horn till höjdroderna samt koppla in servona.

Fluf
2014-07-06, 17:37
Limmade dit höjdrodert, rev ut den gamla infästningen och gjorde en ny. Nu blev det klockrent.
nästa steg blir till att tillverka roder horn till höjdroderna samt koppla in servona.

Kommer du köra den som klassisk höjd/skev, eller kommer du köra deltamixning på den? Borde lämpa sig ungefär lika bra till båda med skev så långt bakom tyngpunkt.

Kenneth E
2014-07-06, 20:50
Tror jag kör inmixning av både höjd och skev till båda funktionerna. Skall försöka få tag iett set thrust vektor system till kärran.

Nu är roderhorn tillverkade och inlimmade.

Kenneth E
2014-07-07, 15:27
Då påbörjade jag sidoroderna idag, när man skar upp hålet till servot så flagnade färgen av även här. Servoluckorna var fel frästa fick kapa av en bit och limmafast den på rätt sida.
Tillverkade nya roderok och dessa är nu i torkstadiet efter inlimningen.

Kenneth E
2014-07-07, 20:19
Då var roderlinkar kopplade till roderhorn och första rodret på väg att torka på plats.

Kenneth E
2014-07-08, 11:49
Ett middagsryck och den andra sitter för torkning.
man har stor nytta av laserkryss.
nu för vi se om det blev bra, men inte förrän ikväll. Sedan blir det nog lite lugnare på byggfronten.

Kenneth E
2014-07-08, 20:21
Ojdå, fler än hundra träffar på en eftermiddag, då är det kanske någon som är intresserad av detta projekt.

Jag provade passningen på kanarden och på ena sidan var passningen katastrofal, slutade med att jag slet ut kanardens axel borrade upp hålen så det blev lite spel för justering, just nu torkar den och ligger i en jigg för rätt passform mot den som är rätt, om en timme hoppas jag limmet är tillräckligt hårt för att kunna torr montera mot kroppen för att passa in den.
Ken

Medeashusse
2014-07-08, 20:43
Självklart är vi intresserade även om vi inte skriver något! [emoji6]

Kenneth E
2014-07-08, 21:26
Hade en fundering på kanardens vinkel, på originalet pekar de neråt konstant då su-37 är mycket baktung, frågan är om det skall efterliknas på modellen.
Kanske skall koppla in ett gyro typ heading hold med någon mix till elevator eller trottel kanalen eller båda?
Ken

Kenneth E
2014-07-08, 22:06
Typ så här tänkte jag, vid lägre farter. Vid fullt klös kan de peka rakt fram.

Turner
2014-07-09, 00:40
Ser vettigt ut.

Hur hade du tänkt fixa finishen sen, samma färger eller något nytt?

Kenneth E
2014-07-09, 17:18
Finishen fixar jag med snarlik Humbul färg.

Ken

Kenneth E
2014-07-10, 10:23
Eftersom kanarden inte kommer ha en direkt avgörande roll rent flygmässigt så limmade jag in de två på gemensam axel med ett kolfiberrör. Det blir starkt men kanske inte så att jag litat på det fullt ut till ett höjdroder.
Just nu torkar det fasttejpat på plats.
Ken

Kenneth E
2014-07-13, 21:30
Har monterat kanarden och kopplat in servona.
De fasta ställen är på plats och styr servo på plats.
Ryggbromsen är tillpassad och första limningen av gångjärnet torkar.
Fortsätter med bromsen imorgon.

Kenneth E
2014-07-14, 17:55
Idag blev luftbromsen färdig, noskonen på plats. Nästa steg blir att montera fläktarna så det blir till att beställa motorer.
Ken

Elflygarn
2014-07-15, 02:46
Det tar sig, som mordbrännaren sa.

Kenneth E
2014-07-29, 13:03
Nu är monteringen helt färdig, och alla delar i byggsatsen använda, fläktar på plats dock ingen motor. Semestern tar på budgeten, det blir mycket öl och flintastek istället för modellprylar. Det jag behöver nu är 2 motorer och en acke eller två samt väga av kärran. Troligtvis en timmes jobb allt som allt. Så premiären blir nog inte förrän i september i år, dock ett år tidigare än förväntat.
kärran väger nu 4.08kg skall försöka träffa 6.5kg flygfärdig.
tog ett par bilder idag på bettan i solen, den glänser så fint.

theailer
2014-07-29, 17:47
Den sett riktigt läcker ut

Matsa
2014-07-29, 19:14
Blev riktigt bra!

Matsa...

Elflygarn
2014-07-29, 19:28
Tycker fortfarande du skall mattlacka den. Blank yta ser inte riktigt klokt ut.
Flintastek är barbarmat...

Fluf
2014-08-14, 07:36
Härlig modell av en läcker förebild. Snyggt fixat av kittet :)

Även om det inte var i kittet från början så känns det nästan synd att ha fasta ställ på en så stor och läcker EDF.

Kenneth E
2014-08-14, 22:37
Det är bara för jungfrufärden, visar det sig sedan att allt fungerade då blir det andra grejor i masknen.
Ken


Härlig modell av en läcker förebild. Snyggt fixat av kittet :)

Även om det inte var i kittet från början så känns det nästan synd att ha fasta ställ på en så stor och läcker EDF.