handdator

Visa fullständig version : Skränkning av vinge



Thomas
2014-06-18, 21:19
Kanske en dum fråga, men... bättre att ta del av andras erfarenheter än att behöva utforska världen själv!

En (rak) flygande vinge, ska/kan den ha skränkning?
Gör det i så fall nån nytta??
Och, funkar butterfly (alltså separat höjd- och skevroder) på en flygande vinge??

LIP
2014-06-18, 21:50
Vet ej, men en profil med uppsvept bakkant för att vingen skall bli själstabil....tror jag.

Thomas
2014-06-18, 21:51
Jo, så mycket vet jag... åsså trycka fram tyngdpunkten en aning!

LIP
2014-06-18, 21:55
Kanske något pilformad vinge för att få den mer kursstabil.

LIP
2014-06-18, 22:02
Men om man har en pilformad vinge så blir väl frontytan på yttervingen större vid sväng.....kanske bra idé med lite skränkning vid vingspetsen för undvika uppåt kast av yttervingen i sväng.

Som du ser så spånar jag.

Thomas
2014-06-18, 22:40
Ditt spån!!
F'låt, :sarcastic: kunde inte låta bli...

Nja, det blir givetvis mer kursstabilt rakt fram med en pilvinge, men den tilltänkta kärran ska ha rak, taperad vinge.

Jag har iofs ett par hangvingar som är raka, men kommer inte ihåg att jag har skränkt spetsarna. Och dom flyger finfint!

Sen är det det här om butterfly funkar på en rak vinge med ordinärt höjd- och skevroder...

Nu spånar JAG... *hmpf*!

LIP
2014-06-18, 23:35
Ja, vi är nåra riktiga spån som håller på så här...när det finns färdigt att köpa:stupido2:

Som jag ser det så skall det fungera med butterfly.
I butterflyläge så har du en superskränkt vinge, (skevrodren uppfällda) och en maxad profil för låg fart, (full klaff).

Är det för att du är utan v-form som du har dina funderingar?

Det är klart är du utan v-form så blir den möjligen lite slirig, Men vi norrlänningar är van med ishalka :)

Kenny
2014-06-19, 10:12
Skränker vingen gör man för att den skall få ett gynnsammare stall-betende, spelar ingen roll om det är en traditionell vinge eller en "flygande vinge". Det man vill uppnå är att vingen skall stalla i mitten före vingspetsarna och på så sätt fortfarande vara kontrollerbar vid stall. Utan skränkning kan en vikning och kanske spinn ske mycket snabbt vid stall då avlösning sker över hela vinghalvan samtidigt, oftast stallar den ena vinghalvan före den andra . En nackdel med skränkning är att vingen får en aning större luftmotstånd. Vid höga farter böjs också spetsarna nedåt (fullskalasegel).

Skränkning kan också ske genom valet av olika vingprofil i rot och vingspets. Det är nog mer eller mindre så på alla vingar.

Med andra ord så får du en stabilare vinge i rollplanet vid lågfart, eventuellt slipper du otrevliga överraskningar.

Kenny/
Fullskala segel 1972- segelflyglärare 1982-2005
Bergfalke II, Bergfalke III, Bergfalke VI
SZD 30-Pirat, SZD 50-Puhach
KA6Cr, K8, L-Spats 55, Mistral C
Zuegvogel IV, Slingsby T21
Astir Cs, Twin Astir II, ASK21,
Std Cirrus, Discus B, ASW19b, LS3a-17
LS4, ASW15,
Diamant 18, Janus, Duo Discus,
Scheibe SF25C motorfalke Scheibe SF28 Tandemfalke
Dimona, Grob 109, Fauvell AV222
Piper Colt, Belanca Decatlon, Cherokee 140, Cessna 150 Aerobatic
(UL)Lasair, Quicksilver, Mitchell P38.

Men numera bara modellflyg
:crazy_pilot::crazy_pilot:
; ) ; )

pgrts
2014-06-19, 20:15
Tyskarna har ju "alltid" haft lite kärlek till flygande vingar.
Det finns mycket avhandlat i ämnet.
Horten är väl känd sedan kriget och i tidningen FMT har nog det mesta avhandlats gällande teorier för vingar med ritningar och byggbeskrivningar. Hai 1 2 3 Babyhai Killerhai Tigerhai är några modeller av Wolfgang Werling.
I modellflygnytt 1667-2 är det skrivet en hel del om flygande vingar. http://modellflygnytt.se/gamla/1967/MFN_1967-2.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=Jkn4E2i0wAQ