handdator

Visa fullständig version : Funfly Naze32 / AfroMini



Sidor : 1 [2]

Boopidoo
2015-02-06, 07:56
Nej, det förvånar mig i och för sig inte, han är lite speciell.

theailer
2015-02-06, 08:12
Lite :-)

kajakmannen
2015-02-06, 09:30
Självklart cleanflight Simon. Har en känsla av att cleanflight funkar bättre än baseflight rent flygmässigt samt att cleanflight har led strip funktion med configurerare, autotune (som funkar hyfsat, duger för att få ett grundlägg tycker jag) samt även oneshot funktion. Självklart val. ;)

Boopidoo
2015-02-06, 10:19
ok, det blir cleanflight. :)

theailer
2015-02-06, 12:21
Har faktiskt aldrig behövt ändra pids i baseflight,men jag är kanske inte så kräsen heller :-)

Masv
2015-03-24, 18:02
Kan man driva servot(tricopter) direkt via naze:n eller skall man ha separat matning ?
Frågar för jag eldade upp min gamla.

Masv
2015-03-29, 06:51
ställer 2 frågor idag
har kopplat in allt som jag tror det skall vara
tricopter mode
servo på motor 1 stiftet
motor 1 på motor 3 stiftet
motor 2 på motor 4 stiftet
motor 3 på motor 5 stiftet
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3504

Om låter jag trin stå på bordet och armerar och börjar gasa så ser det ut som om servot följer gasen, den kanske gör det för att den inte får några "flyg"input ifrån kortet.
är det korrekt att servot uppträder på detta sätt?
och skall man koppla in en extern BEC för att driva servot ?

martin

Masv
2015-03-29, 11:55
tar en fråga till

varför vill inte mina reglage pipa 3ggr om jag inte matar kortet via usb kabeln ?
kopplar jag in accen får jag melodin ifrån reglagen men inga 3 pip
nazen lyser blått och går att armera men mina escar vill inte göra något
sätter jag in usb kabeln i nazen och sedan kopplar in accen så får jag melodin följt av 3 pipet och escarna funkar som dom skall
testat med dom två senaste firmwaren i baseflight och med samma resultat

mottagare är en frsky V8FR
mina escar är Turnigy 18A
naze är enligt ovan

någon som har koll ?

Masv
2015-03-30, 17:16
ingen som kan knäcka nöten ?


martin

Borren
2015-03-31, 16:23
1. Rekomenderar att köra separat bec till servo. Vissa esc klarar det galant, men jag har bekymmer både med för lite kräm och skumt jitter.
2. Kolla beteendet med tailen när su har proppar på, dels känner naze inte av att det händer nåt när den försöker kompensera och så är det massor av överkompensation på låg throttle även med proppar. Så gör en försiktig flygtest över gräs och kontrollera där.
3. Esc initiering enbart vid usb power vet jag inte svaret på, är de kalibrerade och har du satt dina endpoints bra så kan jag bara be dig kolla att du satt arming till lämplig switch.

Borren
2015-03-31, 16:25
Obs. Mata bara nazen med ström från en av esc.erna...

Boopidoo
2015-03-31, 17:59
Testade cleanflights autotune och det fungerar ju faktiskt rätt bra. Kan bara aktivera autotune i angle men det är kanske så det ska vara.

Men jag blev lite konfunderad när jag testade angle och horizon, det var bara i angle som quaden återgick till planflykt när jag släppte upp spakarna, ska den inte göra det i horizon också?

Jag flyger med senaste stabila versionen av cleanflight.

Borren
2015-03-31, 18:44
Också provat autotune, ger ok startvärden. Och horizon för mig ger exakt samma som angle om jag släpper spakarna. Säker på att du kör horizon? ;)
Har 2 nybyggda minis, 1 220 för losträning och senare 3d och en zmr250, valde harakirivägen på dem. Satan vilken skillnad! Värt att testa

Boopidoo
2015-03-31, 18:52
Haha, det skulle ju vara kul om jag trodde att jag körde det fast det egentlig var strong. Var lite nervös i acro men slappnade av när jag kopplade in horizon. Skulle ju vara kul om jag egentligen kört acro hela tiden. :)

Har fipplat med inställningar och olika modes ett tag så det är ju inte helt otroligt att jag missade att ställa in horizon korrekt.

Det som var jobbigast med autotune var att den gled iväg så fort med vinden. Det blåste en del så jag fick hela tiden avbryta och starta om. Vet ni om den har vid där den var eller börjar om? Jag antar att den ändrar värdena live så det blir väl inte en helt från början men den hinner nog inte köra hela programmet.

Masv
2015-03-31, 20:31
Idag testade jag med att mata nazen med en separat bec för att sedan koppla in accen. Då startar escarna som dom skall.
Drar sedan ur becen för att kunna flyga,vilket fungerar.
Så det verkar som om att mina escar inte tycker om att allt startar samtidigt.
Kan man lura escarna eller är det bara att köpa nya "bättre" ?
skall undertiteln testa att bara mata med en esc och se om det hjälper

Borren
2015-03-31, 20:41
Boopidoo: det har ändrats i senare versioner hur det funkar med autotune så du får kog dubbelkolla docs. Men jag var tvungen att plugga in dator (bluetooth funkar med) och köra en save.

Masv. Testa att använda en av de andra escerna att mata nazen med ifall de e lite för hög eller låg spänning, alternativt jittrig som den kan vara ibland

Boopidoo
2015-03-31, 21:28
Boopidoo: det har ändrats i senare versioner hur det funkar med autotune så du får kog dubbelkolla docs. Men jag var tvungen att plugga in dator (bluetooth funkar med) och köra en save.
Hur menar du, sparas inte värdena i Nazen utan att gå via en dator? Känns ju extremt knöligt.

Boopidoo
2015-03-31, 21:47
Har dubbelkollat nu och visst "borde" horizon ha fungerat som den skulle, nu är ju bara frågan om varför den inte gjorde det. Den röda LED som visar att det stabiliserat läge är aktiverat lyser för både ANGLE och HORIZON. Finns det någon inställning som avgör hur "stabilt" den ska flyga i HORIZON?

Lyckades för övrigt hitta mina inställningar från autotune, de var ju inte längre kvar på Naze32 men de fanns som tur väl var sparade i EZ-GUI appen på min telefon. Så det var bara att ladda ner till kortet så fanns de där.

Förresten, vet någon om hur man ändrar PID modes (1,2,3) i EZ-GUI? Jag hittar ingen sådan valruta och det skulle ju vara smidigt att kunna välja.

cklinga
2015-03-31, 21:58
Lyckades för övrigt hitta mina inställningar från autotune, de var ju inte längre kvar på Naze32 men de fanns som tur väl var sparade i EZ-GUI appen på min telefon. Så det var bara att ladda ner till kortet så fanns de där.

Förresten, vet någon om hur man ändrar PID modes (1,2,3) i EZ-GUI? Jag hittar ingen sådan valruta och det skulle ju vara smidigt att kunna välja.

Om du vill spara inställningarna direkt efter autotune så är det bara att landa när du gjort klart autotune processen och disarma. Därefter aktiverar du autotune igen när quaden är disarmad så sparas de permanent. Har man en buzzer inkopplad så piper den också då med en bekräftelse. Drar man ur batteriet innan man sparat på detta vis försvinner de nya pidarna.

Med PID modes menar du då de tre olika pidkonfigurationen man kan ha, eller menar du de olika typerna av Pid regulatorer som finns?

Boopidoo
2015-03-31, 22:25
Ok, tack för tipset. Ja, jag menar de tre olika PID-konfigurationerna.

cklinga
2015-03-31, 22:32
Ok, tack för tipset. Ja, jag menar de tre olika PID-konfigurationerna.
Ja, det kan man ändra väldigt lätt via radion!

Håll vänstra spaken neråt till vänster. När du gör det så flyttar du den högra spaken rakt till vänster för profil 1, rakt upp för profil 2 och rakt höger för profil 3. Har du buzzer så piper den också 1-3 gånger för att bekräfta vilken profil du valt. Tror även en lampa på nazen blinkar 1-3 gånger också beroende på vilken profil du valt.

Allt detta ska man såklart göra när den är disarmed.

Boopidoo
2015-04-01, 09:09
Tackar

Boopidoo
2015-04-02, 15:07
Har precis testflugit och har insett några saker.

Det är mycket svårt att ställa in PID när det blåser en massa, särskilt på en liten 250. :)

Horizon fungerar inte. Naze32 indikerar att den aktiveras (dvs röd LED) men den beter sig exakt som ACRO. I ANGLE så beter den sig som den ska dock. :(

Borren
2015-04-02, 17:15
Hehe dom driver rätt bra i vinden... Testa att kalibrera gyrot en gång till. Jag har haft lite spök med det tidigare. Hjälper inte det får du nog kolla om nån på #cleanflight på irc kan ge bättre förslag

Jorgen
2015-04-02, 18:08
Då jag experimenterat med så många konstiga grejer så valde jag att göra en "ominstallation" när jag lade in Cleanflight 1.7.2. Inget i hårdvaran är ändrat men helt plötsligt vill quadden ha map AETR1234 istället för map TAER1234 som man brukar med Orange 615X mottagare och RX_PPM. Jag kollade till och med backupen som jag tog den 28e December och där använde jag TAER1234.

Efter att ha flashat om och konfigurerat från scratch igen så har jag valt att ge upp, den fungerar ju perfekt. Det är bara att vara vaksam vid nästa uppgradering. Spännande!

Boopidoo
2015-04-02, 18:41
Hmm, jag ska testa att omkalibrera gyrona men annars är det väl bara ominstallation kvar antar jag. Jag har försökt leta på fenomenet att Horizon inte fungerar trots att den aktiveras men inte hittat något vettigt.

Borren
2015-04-02, 19:06
Bara spara en dump samt ev rateprofiles och pid profiler, lätt att glömma dom. Så kan man snabbt få in alla sina grundinställningar. Jag har en separat lista med alla parametrar jag brukar använda och rateprofile 0/1/2 samt led konfig. Bara att flasha med "wipe settings" och sen klistra in allt i cmdline sånär man klar att köra igen. Vore fint om dom kunde fixa så backup funktionen sparade allt och inte bara kalibreringsdata och grundkonf

Boopidoo
2015-04-02, 19:10
Nu har jag ju precis börja ställa in den så det är inte så mycket att spara men tack för tipset. Jag har några Acro Naze32 liggandes och detta är en sk Full Naze32 som jag hade tänkt para ihop med en OSDoge så det vore trist om det är något knas med kortet.

Boopidoo
2015-04-02, 19:55
Jag fick rådet på labbet att öka self-level gains för att få igång Horizon. Ska testa det först.

Jorgen
2015-04-02, 20:32
Får jag gissa att du använder PID1 controllern? Jag har provat några olika controllers idag för att bli av med det jitter jag dragits med på min Gekko med 1306 motorer. Jag fann då att PID1 har andra Level inställningar och att auto level blir extremt svag om man bara slår över till PID1 utan att ändra något. Det hann bli mörkt innan jag hittade det här så jag har inte fått det att fungera ännu. set p_level = 20 och set i_level = 80 gjorde ingen märkbar skillnad.

Jittret försvann med PID1!

PID controller 1, "Rewrite"

PID Controller 1 is a newer PID controller that is derived from the one in MultiWii 2.3 and later. It works better from all accounts, and fixes some inherent problems in the way the old one worked. From reports, tuning is apparently easier on controller 1, and it tolerates a wider range of PID values well.
Unlike controller 0, controller 1 allows the user to manipulate PID values to tune reaction and stability without affecting yaw, roll or pitch rotation rates (which are tuned by the dedicated roll & pitch and yaw rate settings).
In Angle mode, this controller uses the LEVEL "P" PID setting to decide how strong the auto-level correction should be. Note that the default value for P_Level is 90. This is more than likely too high of a value for most, and will cause the model to be very unstable in Angle Mode, and could result in loss of control. It is recommended to change this value to 20 before using PID Controller 1 in Angle Mode.
In Horizon mode, this controller uses the LEVEL "I" PID setting to decide how much auto-level correction should be applied. The default Cleanflight setting for "I" will result in virtually no auto-leveling being applied, so that will need to be increased in order to perform like PID controller 0.
The LEVEL "D" setting is not used by this controller.
TPA is not used by this controller.

Källa: https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/PID%20tuning.md

Default värden:
set p_level = 90; Visas som 9.0 I cleanflight configurator
set i_level = 10; Visas som 0.010 i Cleanflight configurator.

Jorgen
2015-04-02, 21:27
Jag fick provat en gång till vid en lyktstolpe. Med p_level = 40, i_level = 200 så har jag en svag autolevel på min Gekko, den lägger sig nästan platt men sedan så tar den för lång tid på sig att fixa till de sista graderna. Mitt nästa försök blir med p_level = 60 och i_level = 200.

Boopidoo
2015-04-02, 23:02
Haha, ja jo jag tittade just på den sidan innan jag uppdaterade och såg ditt svar. Det förklarar ju en hel del, dels att ANGLE var lite väl nervöst samt att HORIZON inte fungerade. Frågan är bara ungefär hur högt man måste ställa I för att Horizon ska fungera vettigt igen?

Jorgen
2015-04-03, 12:27
Efter att ha provat idag igen så tror jag att det är fler saker som spelar in med PID1 och horizon, med p_level = 60 och i_level = 200 så var den bättre på att räta ut den första biten men de sista graderna gjorde inte mycket skillnad. Det är nästan så att man undrar om dokumentationen felaktigt säger att d_level inte används. Det kan vara värt att prova...eller kanske läsa koden för att se vad som händer.

Tyvärr så verkade den bli lite fladdrig när man började närma sig mittspak men ändå ville behålla bankningen i svängarna. Som om man låg precis på en tröskel där den valde mellan rate och aggressiv auto-level. Jag går nog tillbaka till p_level=40 igen, kanske tillsammans med i_level=255.

Boopidoo
2015-04-09, 20:24
Försökte ställa in PIDar på min full Naze32 som jag kör cleanflight på. I vanliga fall brukar jag ändra inställningar via en blåtandsmodul men av någon anledning så gick det inte. Det gick att läsa av inställningarna men jag kunde inte skriva till Naze32. Jag tänkte att det var fel på min blåtandsmodul men med test på annat kort så gick det jättebra så det är något med Naze-kortet.

Kan jag ha kommit åt någon inställning som gör så att det inte går att ändra inställningar med BT?

theailer
2015-04-09, 20:56
Ansluter du med dator eller telefon? Har för mig att apparna till telefonerna är jätte gamla och inte stödjer nyare versioner av clean/baseflight

Boopidoo
2015-04-09, 22:42
Telefon, jobbigt om man måste börja kånka med sig datorn... :(

Men varför fungerar det klockrent på en och inte den andra. Får ta och kolla vilka versioner av Cleanflight jag har installerat imorgon.

Boopidoo
2015-04-10, 07:36
Den det fungerade på hade cleanflight 1.7.1 och den som inte fungerade hade 1.8.0. Jag testade att uppdatera den som fungerade till 1.8.0 och nu fungerar inte den heller. En del värden går att spara som ex "P" men RATE går inte att spara.

Det skulle vara intressant att veta om någon av er kör 1.8.0 eller 1.8.1 ocvh samtidigt kan ställa in ex ROLL & PITCH RATE via bluetooth? När jag installerar 1.7.1 så fungerar bluetooth men inte med 1.7.1.

Zkronk
2015-04-10, 08:28
EZ-GUI Ground Station 3.135 har i changelog'en "*PID support for cleanflight 1.8.0".
Så kolla att du har uppdaterad mjukvara i telefonen :)

Reine
2015-04-10, 11:47
Fr.o.m 1.8 är roll & pitch rate två separata inställningar, är säkert därför det inte fungerar.

Boopidoo
2015-04-10, 13:23
Ah ok, det verkar mycket troligt, men vad onödigt. Tyckte det var mycket smidigt att vara ändra ett värde.

Boopidoo
2015-04-10, 13:24
Jag har version 3.135.196 så det borde alltså fungera men det gör det inte. Ja alltså PID fungerar men inte rate (samt en massa andra).

Jorgen
2015-04-10, 15:28
https://github.com/cleanflight/cleanflight/releases

De tycks ha ändrat något med rate inställningarna när i 1.8.x EZgui har så klart svårt att hänga med Cleanflights utveckling.

Boopidoo
2015-04-10, 16:04
Ja, man kanske ska vänta några veckor. Vore dock bra om cleanflight hade en app för att ändra pids som följde med i alla nya utgåvor.

Jag förstår inte hur folk ställer in detta utan blåtand? Släpar folk med sig datorn?

Jorgen
2015-04-10, 16:27
Det skulle ju varit strålande om det funnits en app för det men det är tillräckligt mycket besvär att hålla chrome applikationen uppdaterad.

Du borde kunna justera allt via terminalen också om EZgui inte fungerar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=nextprototypes.bluetoothterminal&hl=en

För att slippa ansluta kabel så borde inget hindra att du ansluter via bluetooth med datorn heller. Jag säger "borde" då jag sett en hel del problem med risiga BT adaptrar som kräver workarounds och inte kan fungera som en transparent serieport.

theailer
2015-04-10, 17:02
Du kan ju ha tre olika profiler i nazen med olika pids på alla. Det är ju ett sett att testa lite olika utan dator, men annars är ju cli det som gäller. Finns säkert någon telnet/terminal app till telefonen som kan ansluta över blåtand. Hittade en app som kanske funkar: SENA bterm

Jorgen
2015-04-10, 20:51
Om någon kan tipsa om en terminal till iphone så skulle det vara mycket trevligt, jag sitter fast med en 6+ för tillfället då jag ledsnade på hur dålig batteritid man får ut ur androidlurarna nu.

Boopidoo
2015-04-10, 21:06
Är SENA BTerm bättre än CLI som finns i EZ-GUI?

Jorgen
2015-04-10, 21:39
Så länge du får kontakt med enheten så spelar det ingen roll alls. Men om du har några macros i terminalprogrammet så skadar det ju inte.

Xermalk
2015-04-10, 21:50
Ja, man kanske ska vänta några veckor. Vore dock bra om cleanflight hade en app för att ändra pids som följde med i alla nya utgåvor.

Jag förstår inte hur folk ställer in detta utan blåtand? Släpar folk med sig datorn?

Jag har laptopen med ja, men du kan ju köra blåtand, via sändaren(inflight adjustment) eller till och med via en minimosd.

För övrigt så stödjer ezgui separata rates sen ett tag tillbaka. Kräver dock beta versionen.

https://plus.google.com/108466092790107715851/

UndCon
2015-04-11, 09:25
Om någon kan tipsa om en terminal till iphone så skulle det vara mycket trevligt, jag sitter fast med en 6+ för tillfället då jag ledsnade på hur dålig batteritid man får ut ur androidlurarna nu.


Jag kör mycket G+, Spotify(inget lokalt sparat)och jag har blåtand igång hela tiden..och min LG G R är uppkopplad hela tiden...


Dålig batteritid med Android? knappast - över en vecka utan att ladda på min 1+1

Boopidoo
2015-04-11, 12:55
För övrigt så stödjer ezgui separata rates sen ett tag tillbaka. Kräver dock beta versionen.

https://plus.google.com/108466092790107715851/
Njae, just nu finns ingen beta.

conrad_g
2015-04-21, 21:15
Hej
Jag har ett nytt Naze32 som komminucerar när jag har det anslutet till datorn med USB(utan Lipot anslutet). Men när jag ansluter Lipot så kan jag inte kommunicera med Nazen längre. Vad gör jag för tokigt tro?
Har precis gett mig in i rc-svängen så får ursäkta för den dumma frågan.

Zkronk
2015-04-21, 21:20
Du har inget anslutet till RX/TX-pinnarna på Naze'n, t.ex. bluetooth-modul eller liknande som drivs av lipot?
I så fall fungerar inte usb-anslutningen till datorn när bluetooth-modulen är igång och utnyttjar serieporten på kortet..

conrad_g
2015-04-21, 21:30
Tack så mycket @Zkronk, jag hade en Bluetooth-modul ansluten, visste inte att den blockerade Rx/Tx. Men det är ju rätt självklart att man inte kan ha två mastrar. Tack igen.

UndCon
2015-04-25, 11:39
Ups - kopplade in 250-Quaden och fick meddelandet att firmware'n var för gammal.

Uppdaterade firmware'n och har spenderat ett par timmar med att få den bättre justerad än den var tidigare då jag legat på gränsen mellan darrningar och stabilitet. Förhoppningsvis kan jag testa lite till idag.


Uppdaterade även min ER9X då jag fortfarande använder 9X med LRS till min 250

Så nu sitter jag med aktuella versioner överallt...

Boopidoo
2015-05-04, 08:35
Jag har ett underlig problem med ett Naze32 och min BT-modul. När jag ansluter den så får jag meddelande (på EZ-GUI) "No Data Recieved". Jag har samma modul till andra Naze32, afromini och Flip32 utan problem. Jag har även tidigare använt samma modul till just det här kortet.


Kan det vara någon inställning på kortet som är fel? Jag vet att det är rätt kopplat, dvs tx-rx & rx-tx. Jag lödde om kablarna till tx och rx men när jag mäter med multimeter så är anslutningspunkterna korrekta, dvs inga kabelbrott. Jag har även kontrollmätt spänningen som modulen får från Nazen och det är 5.02V.

Jag vet att jag lyckades koppla in modulen fel först, dvs istf GND-VCC-TX-RX så blev det RX-TX-VCC-GND. Det som jag kan tänka mig kunde ha hänt var att modulen gick sönder då TX-RX hamnade på VCC-GND men det fortsätter att fungera bra, dock fungerar inte Nazen. Kan den ha tagit stryk av detta?

Jorgen
2015-05-04, 09:20
Fungerar USB anslutningen som den skall?

USB omvandlaren på kortet är kopplad till samma pinnar så om den är skadad så borde du kunna få det här beteendet även om USB anslutningen fungerar. Då USB omvandlaren måste isolera sig från TX och RX när USB kabel inte är ansluten så räcker det med en mindre skada på USB omvandlaren för att den inte skall släppa kontrollen på pinnarna.

Om USB kopplingen inte fungerar så kan det ju vara USB omvandlaren och/eller processorns ingångspinnar som tagit skada.

Eller så kan det vara något helt annat...elektronik är spännande.

Boopidoo
2015-05-04, 09:39
Mmm jättespännande... :banghead:

Jepp, USB fungerar och med OTG-kabel kan jag ju fortfarande använda EZ-GUI men det blir ju lite krångligare än med BT.

Hmm, går det att laga/byta USB-omvandlaren?

Jorgen
2015-05-04, 11:18
Hmm, går det att laga/byta USB-omvandlaren?

Det är lite för trångt att trassla med på ett så billigt kort. Den skadade kretsen kostar säkert mer än ett Naze32 Acro att köpa styckvis. Det kan gå att skära av banorna från Silabs USB kretsen till RX och TX om de är åtkomliga på ovansidan av kortet.

Det är nog bättre att koppla in BT adaptern på någon av de andra serieportarna på kortet.

UndCon
2015-05-04, 11:23
Jag har börjat flyga med min LKTR250 tillsammans med min Taranis och LRS modul - det funkar överlag bra, dock lite skillnad för mig som satt kontroller på andra spakar än tidigare.
Det var en hel del pyssel att få ordning på kanalerna ordning via PPM - men det löste sig till slut...

Jag får en hel del darrningar i Quaden när jag sjunker från högre höjd så jag skall justera lite till så får det vara bra.

Boopidoo
2015-05-04, 12:32
Det är nog bättre att koppla in BT adaptern på någon av de andra serieportarna på kortet.
Ja, det kan jag ju göra. Vilka anslutningspunkter är det, alltså vilka är TX resp RX?

Är det RC4 och RC3 till vänster på den här bilden? Men det verkar som att en av dem är på samma plats som CPPM?

52156

theailer
2015-05-04, 12:37
Det står i manualen, vet att det är kanal tre och fyra man brukar använda gpsen på iaf.

Boopidoo
2015-05-04, 14:18
Det som står i manualen är att pin 3 (TX) och 4 (TX) för GPS är 3.3V. Jag ser ingen hänvisning att dessa TX & RX är samma som de som används för BT?

EDIT: Läste just att det är samma anslutning för GPS och BT. Bara att testa om GPS-anslutningen fungerar bättre då.

Zkronk
2015-05-04, 14:56
Njae, man kan ju ansluta bluetooth i modulen till pinnarna som är i mitten på kortet också, de är ju 5V-toleranta, men den serieporten delas med usb-anslutningen..

Boopidoo
2015-05-04, 15:10
Det är pinnarna i mitten som inte verkar fungera.

Om jag ansluter BT-modulen med GPS-pinnarna, måste jag driva BT-modulen med 3.3V då? Pinnarna i mitten av Naze är ju på 3.3V men själva modulen drivs av 5V.

Jorgen
2015-05-04, 16:47
Det beror ju på signalnivån ut ur din BT modul. Jag tycker att den borde ha 3.3v signalnivå redan.

Masv
2015-05-18, 19:50
hej
köpte en begagnad remzibi osd med GPS.
ser ut som denna http://www.ebay.com/itm/Remzibi-V1-79-OSD-On-Screen-Display-w-5HZ-GPS-module-USB-Cable-for-FPV-Beginner-/321278797520?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4acdb566d0

där kopplar man in gps direkt i osd:en
kan man "sno" signalen ifrån gps in i med naze 32:an (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3504 ) eller får man köra dom som 2 separata system ?

martin

Boopidoo
2015-05-19, 10:10
Jag inser att det eventuellt kan vara felaktig baud-rate som är boven i dramat för min del. Det är iofs skumt att en BT-modul fungerade perfekt innan och inte nu men det är ju annan FW i Naze32 nu.

Ni som kör blåtand, har ni behövt ändra baudrate på modulen för att få det att fungera?

Ett annat problem. Mitt Full Naze (med baro, mag och acc) går endast att flyga i ACRO, i ANGLE eller HORIZON så driver den extremt mycket. Det spelar ingen roll om jag försöker att trimma in den den driver bara mer och mer. Detta var inte så här från början utan har blivit så efter hand. Kan det vara någon krasch som har pajjat nåt?

theailer
2015-05-19, 10:34
Jag har aldrig fått trimmen till att göra något :) det enda som hjälpt mig är kalibrering i konfiguratorn med vattenpass eller dylikt på modellen.

UndCon
2015-05-19, 10:40
Lägg quadden på ett vågrätt bord och kalibrera sensorerna från GUI på datorn.

simonarvestrand
2015-05-19, 11:08
Kalibrera med kort på bordet blir ju endast rätt om modellen är lika rak som bordet. Jag kollar alltid så alla motorer är i våg . Då brukar det bli rätt

theailer
2015-05-19, 11:22
Kalibrera med kort på bordet blir ju endast rätt om modellen är lika rak som bordet. Jag kollar alltid så alla motorer är i våg . Då brukar det bli rätt

Precis, det är nog det många som missar. Är det någon som fått trim funktionen att fungera?

UndCon
2015-05-19, 11:24
Ja - min kommentar är förtydligad - jag menar inte bara kortet utan hela Quaden.

Boopidoo
2015-05-19, 11:52
Det fungerar inte att kalibrera eller trimma.

theailer
2015-05-19, 12:20
Har du provat å tömma kortet å flasha om det? Erase flash eller vad det nu heter i guit.

simonarvestrand
2015-05-19, 13:29
Jag inser att det eventuellt kan vara felaktig baud-rate som är boven i dramat för min del. Det är iofs skumt att en BT-modul fungerade perfekt innan och inte nu men det är ju annan FW i Naze32 nu.

Ni som kör blåtand, har ni behövt ändra baudrate på modulen för att få det att fungera?

Ett annat problem. Mitt Full Naze (med baro, mag och acc) går endast att flyga i ACRO, i ANGLE eller HORIZON så driver den extremt mycket. Det spelar ingen roll om jag försöker att trimma in den den driver bara mer och mer. Detta var inte så här från början utan har blivit så efter hand. Kan det vara någon krasch som har pajjat nåt?

Har upplevt liknande problem vid tre olika driftslägen

1. Tar ut quaden från varma huset till kall utomhus miljö och flyger direkt ( förmodligen uteslutet i ditt läge just nu )
2. Låter inte quaden stå stilla efter spänningssättning , kanske slår på spänningen i handen här omkring på den och sedan ställer ner och flyger direkt, verkar som gyrona behöver lite tid på sig.
3. maskinen har fått en rejäl smäll som verkat skada gyron

Boopidoo
2015-05-20, 16:24
Har nu testat ett till naze och det driver minst lika mycket i roll om inte värre. Det är också omöjligt att trimma.

Nu till ett annat problem. När jag flyger (acro) så glider den ibland i yaw ganska rejält när det väl händer. Det sker oftast när jag svänger aldrig vid planflykt eller hovring. Jag ökad P från 12 till 14 men det blev bara värre. I=0,025 och D=25. Det är nästan som att den bredsladdar i en del kurvor, liksom tappar fästet.

kajakmannen
2015-05-20, 16:33
Ring mig Simon :)

PatrikE
2015-05-20, 21:43
På flygplan är det problem med I på Yaw så att de kan flyga sidledes.
Speciellt om man inte använder sidrorerspaken.(Bank n Yank)

Brukar fixa det genom att nolla YAW I helt.

Boopidoo
2015-05-21, 15:05
Ok, men med noll I so borde den väl driva mer än utan? Ingen felkorrigering över tid.

Sen det här med att den driver i stabiliserat läge. Eftersom jag har exakt samma fel på 2st Naze32 så känns det som smått orimligt att det är korten. SÄrskilt då jag kör samma inställningar. Kan det vara så att jag måste justera något i PID-menyn?

Den här tråden verkar handla om liknande problem: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2252142&page=2

Boopidoo
2015-06-02, 15:22
Tog bort mina aerocovers och yaw-problemen försvann! Verkar som att QAV250 inte gillar att sidorna täckta då många har rapporterat liknande problem med getfpvs aeroguard.

Den flyger iofs fortfarande mycket sämre än min lktr, möjligtvis pga vibrationer då lktr har en clean frame.

Copterdude
2015-06-02, 16:45
Fick yawproblem när jag tejpade sidorna på min Blackout 330mm i vintras. Försvann när jag tog bort tejpen. Så nått konstigt blir det men vet inte exakt vad.

Boopidoo
2015-06-02, 17:21
Jag tror att det beror på turbulent luft på något vis. Svårt att veta utan att testa i vindtunnel.

Landin81
2015-06-06, 10:37
Hmm. Jag tänkte börja köra naze32 på allt, istället för bla. Naza v2 mm då det väger ton.

Skulle det gå att köra ett afro naze32 med en gpspuck med inbyggd kompass, istället för naze32 full med endast gps-puck?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__74649__Micro_HKPilot_GPS_And_Compass_u_Blox_NEO_ 6_and_HMC5883.html

PatrikE
2015-06-06, 11:45
Hmm. Jag tänkte börja köra naze32 på allt, istället för bla. Naza v2 mm då det väger ton.

Skulle det gå att köra ett afro naze32 med en gpspuck med inbyggd kompass, istället för naze32 full med endast gps-puck?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__74649__Micro_HKPilot_GPS_And_Compass_u_Blox_NEO_ 6_and_HMC5883.html
Ska fungera.
Bara att löda in I2C kablarna till padsen på Afron.

Landin81
2015-06-06, 12:35
Så det finns egentligen ingen användning för ett naze32 full då? Det enda blir ju barro på den som inte afro har, men då kan man ju köra gps höjd istället?

Går det att ställa om i naze32 så att man kan köra gps med PWM eller måste man köra PPM så att gps kan kopplas in på 3 och 4?

Jorgen
2015-06-06, 15:03
Naze32 känns inte då bra för GPS funktioner ännu och då barometern verkar hålla höjden bra så är det nog vettigt att ha kvar den.

Landin81
2015-06-13, 19:43
Naze32 känns inte då bra för GPS funktioner ännu och då barometern verkar hålla höjden bra så är det nog vettigt att ha kvar den.
Jag förstår din tanke, har barometern blivit bättre på senare tid? Hörde något om att den är väldigt ojämn och man behöver modda och greja. Kör man höjd på gpsfunktionen istället när det väl behövs så borde det ju fungera smärtfritt om nu naze skulle klara av det.

Boopidoo
2015-06-15, 17:28
Jag har ett underligt problem som jag fick bukt med förra året men nu kommer jag inte ihåg hur jag ska göra. Om jag flyger snabbt framåt och försiktigt minskar pitchar så överkompenserar den och pitchar upp alldeles för mycket för mycket. Det blir klurigt att kryssa mellan träd när den ibland känner för att "bromsa".

Det andra problemet gäller en annan quad där ibland bakre högra motorn drar av gasen. Trodde först att det hade med att jag fick failsafe eller att jag hade dåliga batterier men nu funderar jag på om det kanske inte är ESCn som börjar ge upp?

UndCon
2015-06-15, 17:41
Jag förstår din tanke, har barometern blivit bättre på senare tid? Hörde något om att den är väldigt ojämn och man behöver modda och greja. Kör man höjd på gpsfunktionen istället när det väl behövs så borde det ju fungera smärtfritt om nu naze skulle klara av det.


Jag tycker den är stabil - eller så stabil den kan bli för lufttrycket varierar hela tiden upp och ner - så det är ingen exakt angivelse.

Om den pendlar upp/ner så är det helt normalt.

Om jag inte har startat med goggles på så "låser" jag fast den i luften med barometern så att jag får mer tid till att rätta till mina goggles.

Landin81
2015-06-16, 03:55
Wow, vågade äntligen testa Naze32 igen. Förra gången jag testade driftade min zmr250 sjukt mycket bakåt och det bara fortsatte, fick ett nytt naze32 från Hobbyking men monterade istället ett KK mini som jag flugit med ett tag. I dagarna har jag åter igen monterat naze32, mitt nya kort. Monterade det på ena plattan FC kommer i (foam) så att gyrona inte störs av några vibrationer. Nya DYS motorer monterade och jag satte naze i manuellt läge och lyfte, WOW!!! Flyger som en dröm. slog över till horizon mode och quaden börjar direkt att drifta, inte lika mycket som förra gången men om den får fortsätta att drifta så kommer den till slut dra i backen. Ännu en gång blev jag lite besviken =/ Får se om jag orkar lägga ner mer tid på det, jag flyger till 98% ändå i manuellt läge, men vill ha stabiliseringsläget som failsafe så att den lägger sig rakt i luften om jag tappar radiokontakten.
52848

Testade precis autotune, hände inte något när jag slog över till det, som det gör i de videos man sett. När jag flög i horizon mode så reagerade den blixtsnabbt när det kom minsta lilla blåst och det var på snudden att den inte kraschade. Den flyger riktigt fint i manuellt läge, dock så hovrar jag nu med de nya motorerna på 20% throttle vilket inte känns helt rätt. Den sticker iväg satans när jag drar gasen i topp. Ändå är det bara 5x3 props på DYS be1806 2300kv motorer. Känns som jag vill ha lite mer throttlecontroll när man måste dyka snabbt bland grenar och annat. Tips på detta?

Jorgen
2015-06-16, 14:18
Det låter som om du inte kalibrerat accelerometern om den lutar när du slår över till horizon.

Landin81
2015-06-16, 16:08
Det låter som om du inte kalibrerat accelerometern om den lutar när du slår över till horizon.
Det har jag, flera gånger :/

Boopidoo
2015-06-16, 18:13
Jag har samma problem i min qav250, flera naze32 drifter galet mycket. Går inte att flyga annat än acro. I min lktrBE så fungerar både angle och horizon helt perfekt. Min teori är att det är pga cleanframe som tar bort en massa vibrationer.

Det spelar ingen roll om jag kalibrerar eller trimmar acc.

Jorgen
2015-06-16, 19:53
Min Naze32 är skruvad i ramen utan någon vibrationsdämpning och horizon mode fungerar även när propparna fått sig rejäla smällar. Det är sämre efter att jag bytt till PID1 men med mycket hög gain så är den bara lite långsam på att plana ut.

Landin81
2015-06-17, 04:01
ÄNTLIGEN!!! Nu har jag fått iordning på allt förutom att den driftar ytterst lite, 2.55 i RC rate så att det snurrar lite när man drar i spakarna, får nog dock höja expo lite från 65 till 75 då den är väldigt känslig. Ställde om rangen på mina sticks så att de går från 1000 till 2000 istället, nu kommer jag in i menyerna utan problem i OSD så att jag kan ställa om allt i fält.

Jag fick även ordning på autotune, tycker dock att pidsen verkar vara lite väl höga efter autotunen?

Vilken PID-controller är bäst, och vad är det för skillnad?

52893

Boopidoo
2015-08-09, 20:23
Efter ett nätt fall på kanske 60-70m så har jag lite problem med en av motorerna på min LKTR. Ingenting i konstruktionen gick sönder men en av motorerna svarar inte.

Efter lite tester så fungerar esc och motor perfekt men FC har ingen kontakt med ESCn. Jag har kollat och det verkar som att lödpunkten på FCn är ok och kabeln är inte av. Kan det vara så att en motorutgång på FCn pajar? Kan man styra om så att man använder en annan istället, ex motor 5 istf motor 4? Några andra tips?

Jag använder Flip32 som FC och kör cleanflight.

Landin81
2015-08-09, 20:29
Hmm. Vart lite skumt idag, mitt osd visar horisontlinjen helt konstigt. den flyttar sig över hela skärmen och "flyter omkring" helt random. Jag flyger uteslutet i manuellt läge och drog över till stabilization för skoj skull och då flippade quaden uppochner och krashade. något är galet skumt! Någon som varit med om samma problem?

theailer
2015-08-09, 21:05
Efter ett nätt fall på kanske 60-70m så har jag lite problem med en av motorerna på min LKTR. Ingenting i konstruktionen gick sönder men en av motorerna svarar inte.

Efter lite tester så fungerar esc och motor perfekt men FC har ingen kontakt med ESCn. Jag har kollat och det verkar som att lödpunkten på FCn är ok och kabeln är inte av. Kan det vara så att en motorutgång på FCn pajar? Kan man styra om så att man använder en annan istället, ex motor 5 istf motor 4? Några andra tips?

Jag använder Flip32 som FC och kör cleanflight.
Det här har jag oxo varit med om fast på ett flygplan. Då gick det inte att byta plats på servoutgångarna. Men på en quad kan du göra en custom mix i cli. Kanske cleanflight även har ett gui för det? Mitt problem var att mitt fartreglages bec var på 6v å det gillade inte nazen [emoji30]

Boopidoo
2015-08-09, 21:29
I mitt fall är det samma ESC som matar Flip-kortet med ström som inte fungerar, men det har ju gjort det tidigare och de tre andra motorerna kan styras felfritt.

theailer
2015-08-10, 10:26
Förmodligen har kretskortsbanan gått sönder till den pinnen då. Inte mkt mer att göra annat än byta kort eller köra en cmix

Boopidoo
2015-08-10, 15:44
Visst borde den nu valda mixen finnas med om man kör en CLI-dump? Sen borde jag "bara"kunna byta ut motor 4 med 5? Jag kollar vilka värden som motor 4 har och byter till motor 5?

theailer
2015-08-10, 16:10
Eller om du bara skriver cmix. Kommer inte riktigt ihåg

Boopidoo
2015-08-11, 23:18
Problemet löst, tror jag, mha cmix. Jag lade till en motor 5 till mixen quadx med exakt samma värden som för motor 4 vars utgång inte fungerar och nu fungerar det.

theailer
2015-08-13, 17:36
Gött

Kimp
2015-08-14, 15:32
Jag har ett frustrerande problem.. "dump" i cleanflight CLI ger inte hela listan av inputs.. Är det någon som stött på detta eller har någon aning om vad som kan vara knas?::


Entering CLI Mode, type 'exit' to return, or 'help'

# dump
e -SER
featu200


# l3 8,7:U:WF:
led 28 010 240,ssi_pp50
segps_autset fr
set = 500set sert blackbox_rate_denom = 1
set blackbox_device = 0

# rxrxfail 0 1500
10
set failsafe_off_delay = 1
set failsafe_throttle = 1000
set rx_min_usec = 885
set rx_max_usec = 2115
set acc_hardware = 0
set mag_hardware = 0
set blackbox_rate_num = 1
set blackbox_rate_denom = 1
set blackbox_device = 0

# rxrxfail 0 1500
rxfail 1 1500
rxfail 2 1500
rxfail 3 1500
rxfail 4 1500
rxfail 5 1500
rxfail 6 1500
rxfail 7 1500
rxfail 8 1500
rxfail 9 1500
rxfail 10 1500
rxfail 11 1500
rxfail 12 1500
rxfail 13 1500
rxfail 14 1500
rxfail 15 1500
rxfail 16 1500
rxfail 17 1500
fail
0 0 900 2
adjra 1550 16500 90 9av_d =value _roll = = 13
sorizon 70
setate = 50
set tpa_breakpoint = 1500

#

# dump rates

# rateprofile
rateprofile 0

set rc_rate = 90
set rc_expo = 60
set rc_yaw_expo = 20
set thr_mid = 50
set thr_expo = 0
set roll_rate = 75
set pitch_rate = 75
set yaw_rate = 75
set tpa_rate = 50
set tpa_breakpoint = 1500

#

theailer
2015-08-14, 17:14
Har du provat samma sak med ett terminal program och kollat om du får samma problem? Putty är ett vanligt program om du inte redan har det.

Kimp
2015-08-14, 22:40
nej, får prova det. Har använt putty i andra sammanhang. Hur gör man för att använda det för just cleanflight?

Kimp
2015-08-15, 11:39
Körde nu dump genom Putty men får fortfarande endast en del av dumpen..::

# dump


# veRVO_Tture -B


# led
7:U:WF:0
le28 0,0:::0,0,255m_invet mototo_confsky_uncurren
set gyo_lowpbox_rate_denom = 1
set blackbox_device = 0


# rxfail
rxfail 0 1500
et failsafe_off_delay = 1
set failsafe_throttle = 1000
set rx_min_usec = 885
set rx_max_usec = 2115
set acc_hardware = 0
set mag_hardware = 0
set blackbox_rate_num = 1
set blackbox_rate_denom = 1
set blackbox_device = 0


# rxfail
rxfail 0 1500
rxfail 1 1500
rxfail 2 1500
rxfail 3 1500
rxfail 4 1500
rxfail 5 1500
rxfail 6 1500
rxfail 7 1500
rxfail 8 1500
rxfail 9 1500
rxfail 10 1500
rxfail 11 1500
rxfail 12 1500
rxfail 13 1500
rxfail 14 1500
rxfail 15 1500
rxfail 16 1500
rxfail 17 1500


# dump 900
auange 2 0600 10 290 100 83
se 0
se 0
term_cuyaw =3.000
set tpa_breakpoint = 1500


#


# dump rates


# rateprofile
rateprofile 0


set rc_rate = 90
set rc_expo = 60
set rc_yaw_expo = 20
set thr_mid = 50
set thr_expo = 0
set roll_rate = 75
set pitch_rate = 75
set yaw_rate = 75
set tpa_rate = 50
set tpa_breakpoint = 1500


#

Jorgen
2015-08-15, 17:28
Det ser ut som om du har något kommunikationsproblem, fungerar den vanliga konfigurationen?

Använder du den vanliga USB porten eller kör du via Bluetooth?

Kimp
2015-08-15, 21:22
ja jag har inga problem att göra ändrigar osv i CLI, kan inte få ut dumpen bara.
Japp, kör micro usb. Har provat 2 olika datorer med samma resultat.
Kan det hjälpa att flasha om den?

Copterdude
2015-11-22, 16:38
Var skaffar man billigast en "geniune" FTDI kabel/adapter till afro mini ? Eller hur är det nuförtiden, kan man köra kopier utan problem ? Har W10.

streber76
2015-11-22, 20:02
Jag kör en ftdi kopia från bg. Den fungerade att både prata med ett flip32 kort o flasha eftersom usb kontakten gick sönder. Naze borde vara likadant.

Copterdude
2015-11-22, 20:32
Okej provar med det först iaf. Dom kostar inte många tior direkt.