handdator

Visa fullständig version : Konstigt fladder från höjdroder



Rist
2014-06-22, 21:30
Hej,

Behöver lite tips angående ett konstigt fladder på ett höjdroder. Problemet kan ses i denna korta filmsnutt:


https://www.youtube.com/watch?v=RvzzjwBqLeE

Som kan ses så fortsätter rodret att röra sig efter att spaken på sändaren gått tillbaka till neutralt läge. Har provat byta mottagare och har även satt dit nya tvinnade kablar (ca 1m långa) men detta hjälpte ej. Kablarna ligger inte mot någon vajer/pianotråd eller liknande.

Någon som vet vad som kan lösa problemet? Är det servot det är fel på?

//Viktor

freddan_6
2014-06-22, 21:36
Servot till vänster i bild (höger på planet) är trasigt. Är det samma sorts servo på bägge höjdroderhalvor?
mvh //Fredrik

Thomas
2014-06-22, 21:45
Jag har upplevt samma fenomen, det var en Y-kabel som var kass! Kan också vara ett servo som Freddan säger...

Rist
2014-06-22, 21:51
Tack för svaren. Yes det sitter likadana futaba servo på båda halvorna. Vet du vad det är som gått sönder i servot och orsakar detta fenomen?

Använder ingen y-kabel i detta flygplan.

Får bli ett nytt servo.

//Viktor

Nimbus-Bert
2014-06-23, 06:53
Nu får du förklara för en okunnig, ingen y kabel hur kopplar man då? Ser ju mer ut som ett gyro som försöker kompensera en manöver. Hoppas du får ordning på det.

Bert

freddan_6
2014-06-23, 07:44
Tack för svaren. Yes det sitter likadana futaba servo på båda halvorna. Vet du vad det är som gått sönder i servot och orsakar detta fenomen?

//Viktor

Tänk bil med utsliten stötdämpare. Den gungar också efter en vägbula. Något motsvarande i den analoga elektroniken i servot, som ska styra hur snabbt servot motverkar roderfladder/svarar på utslag har fått spel. Jag kan tänka mig att en spole eller en kondensator har lagt av. (Kondensator motsvarar stötdämpare, spole motsvarar fjäder). Fast med elektronik kan man trolla och kan med hjälp av en gyrator omvandla spole till kondensator.

AM
2014-06-23, 15:35
Det kan vara att du har för hög marningsspänning. Servona kanske inte klarar 6 Volt (om du kör med det)...

Nimbus-Bert
2014-06-23, 16:49
Ok, nu vet jag man mixar kanalerna i sändaren. Om du skiftar kanalerna på mottagaren till servorna byter då dom sida. Är så fallet bör du kolla sändaren, felprogramerat eller fel på sändaren.
Hade själv lite problem med sändaren och störningar, i mitt hobbyrum finns wifi modemet och det störde.

Rist
2014-06-23, 17:39
Intressanta svar. Problemen har kommit på senare tid och har inte ändrat spänning eller programmerat om sändaren så problemet bör inte ligga där.

Får testa sätta i nytt servo och se om det löser sig.

//Viktor