handdator

Visa fullständig version : Problem med Turnigy 9XR och/eller Orange Rx sändarmodul.



JOST
2014-06-22, 21:25
Hej, första inlägget här men går rakt på sak. :)

Fick hem Turnigys 9xR sändare, Orange Rx modul och ett par motagare för ett par dagar sedan. Tyvärr lyckas jag inte att binda motagarna till modulen. Läst alla instruktioner jag har hittat.

Den gröna lampan på baksidan av modulen blinkar likadant hela tiden....

I manualen står det att man ska kunna testa att matningen till modulen fungerar som den ska genom att trycka på bind, då ska det pipa och den gröna led - lampan på modulen ska lysa. Detta fungerar inte så jag antar att det är något fel på någon utav delarna.

Någon som har erfarenhet av detta eller möjligtvis något tips?

Joonis
2014-06-22, 22:02
Bind pluggen på mottagaren, sen batteri på valfri kanal. Håll in bindknappen när du sätter på radion. Så gör jag. Funkar varje gång. Se till att du valt ledigt modellminne.

dvogonen
2014-06-23, 01:59
Beskrivningen ovan stämmer precis. Bind-plug skall sitta i mottagaren och sändaren skall slås på med bind-knappen intryckt. Släpp den inte förrän modulen piper.

En sak som kan ställa till problem är att du måste välja rätt protokoll för den mottagare du vill binda till. Om du väljer "fel" så kommer bindningen inte att lyckas.

Det finns fyra olika protokoll att välja mellan. Du byter mellan dem genom att trycka snabbt tre gånger på bind-knappen. Lysdioden blinkar sedan i olika takt för att indikera vilket protokoll som är valt. Om du valt standard-protokollet för DSM2 så lyser den inte alls, har jag för mig.

freddan_6
2014-06-23, 11:16
Jag hade problem med min 9XR att benen till modulen i sändaren var lite felmonterade eller sneda. Två av dem gick inte in i kontakten i modulen utan lade sig brevid. Då fick jag ingen kontakt och lyckades inte binda min modul. Lösningen var att ta bort modulen, räta ut benen och sen montera den igen.
mvh //Fredrik

JOST
2014-06-28, 10:23
Tack för svaren. Verkar som att change id knappen på modulen var intryckt hela tiden. Lossade på locket och satt den till rätta och sen fungerade det.

Hur laddar ni batteriet till 9XR, jag köpte Turnigys batteri men det finns ju bara balanseringsport och en liten röd kontakt som jag inte har något utag till i min laddare.

Mvh

JOST

FinnbyFraggel
2014-06-28, 13:13
Jag vet inte vilken modell du ska flyga, men den kanalordning som 9XR har som standard stämmer INTE med OrangeRX / Spektrum.
Så innan du försöker binda en BNF modell måste du se till att kanalordningen blir rätt.
Jag har även för mig att vissa mottagare inte binder om trottel inte ligger på noll, och har du kanalerna i fel ordning blir trottel 50% eftersom övriga spakar självcentrerar i mitten.
Turnigy har trottel på kanal 3 och Spektrum på kanal 1.

/Jonas

freddan_6
2014-06-28, 20:17
Sen ska spänningen på orange-mottagaren vara "tillräcklig". Jag har funnit att urladdade 4.8V NiMH inte räcker. Det krävs minst 5V för att de ska binda. Vissa av mina fartreglage ger för låg spänning. Andra fungerar.