handdator

Visa fullständig version : Phoenix Simulator



Patrik Ax
2014-06-24, 15:23
Hej!

Har börjar "flyga" lite i Phoenixsimulatorn och vad jag undrar över egentligen är hur "nära" verkligheten är det?

Har mest testat Eflite Apprentice 15e då jag siktar på att börja med en sådan senare. Men även testat fläkt, skala och de mer avancerade sportplanen.

/Patrik

FinnbyFraggel
2014-06-24, 16:30
Jag har väldigt dålig koll flygplan i Phoenix eftersom jag inte flyger det IRL, men om man jämför helikoptrar så behöver man lägga på lite vind 1 - 2 s/m för att dom ska bete sig ungefär som i verkligheten.
Generellt är flygetygen snällare i simulatorn än i verkligheten, men att träna spak vana, orientering och nya manövrar är guld värt i simulatorn då misstagen inte gör hål i plånboken....

/Jonas

freddan_6
2014-06-27, 15:30
Sen skakar ju inte knäna när du landar i simulatorn, som de kanske gör första gången In Real Life.
Man brukar säga att 80-90% kan man öva i simulatorn.
Nu har jag RealFlight så jag ställer upp fysikhastigheten till 130% och lägger vind på 5m/s för att simulatorn ska mig något. Jag vet ej om Phoenix har fysikhastighet.

Fluf
2014-06-27, 15:38
Jag upplever i simulator att mekaniken ofta är för perfekt, det är alltid mer eller mindre slopp/klapp i servon, gångjärn, stötstänger etc som gör att irl modellen blir lite annorlunda. Imperfektionerna är inte riktigt med.

Men överlag lär man sig mycket. Som andra föreslagit, lägg på vind och om möjligt imperfektioner.

Patrik Ax
2014-06-29, 20:31
Tackar för svaren. Ska se vad som kan göras med inställningar i programmet.