handdator

Visa fullständig version : MultiWii SE



FinnbyFraggel
2014-06-27, 10:24
Hej

Jag har precis börjat labba med ett MulitWii SE och självklart fick jag inte med FTDI modulen från Kina när jag fick kortet så jag är lite bakbunden....
Nåväl, jag pillade ihop en liten ram och satte kortet på och det första jag kan konstatera är att mintrottel värdet är för högt eftersom den lyfter något redan när jag armerar och ligger och dansar på marken...
Och uppenbarligen går det bara att ändra det värdet genom att skjuta in ny konfiguration via FTDI?

Jag har provat att koppla in en gammal RS232 <-> TTL adapter men lyckas inte få multiwiiconf eller arduino att fungera den vägen av någon märklig anledning, när jag kör multiwiiconf ser jag att det går trafik över RS232 på både RX och TX men jag får inte fram någon info eller annat i programmet.

Vad jag förstår går det att skjuta i ny konfiguration via USBASP men att man då raderar någon bootloader som i sin tur ger att man inte kan använda FTDI modul i framtiden?

Nästa fundering är att som det ser ut i arduino sketch ser ut som att man enbart kan skicka ny konfiguration till koret men inte läsa den befintliga?

Eftersom jag i nu läget "bara" behöver ändra '#define MINTHROTTLE' så skulle det vara smidigt att kunna läsa ut vilket värden har nu för att veta utgångsläget innan jag gör förändringen, men jag hittar ingen "Read" funktion?

/Jonas

PatrikE
2014-06-27, 11:09
Minthrottle kan justeras från Gui.
Även lite andra parametrar är åtkomliga på settings fliken.
Flikarna dyker upp när du anslutit serieporten korrekt.

RS232 <-> TTL...
Kan du ställa in port hastigheten till 115200 så borde det fungera.
Troligen i enhetshanteraren om det är en gammal grunka.

FinnbyFraggel
2014-06-27, 19:03
Jag fick äntligen hem en FTDI modul idag (Tack, dvogonen (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4191-dvogonen)) och kunde konstatera att jag fortfarande inte fick kontakt mellan GUI och kortet.....

Jag började misstänka fel i multiwii kortet, men så slog det mig att det fanns flera versioner av multiwiiconf att hämta och jag hade 2.3 hemma och använde den....
Ok, jag hämtar alla versioner från 1.9 - 2.2 och börjar testa från 2.2 och går bakåt...

Nu visade det sig att mitt kort har 1.9 för där fungerar GUI precis som det är tänkt...
Så sannolikt har min RS22 <-> TTL fungerat felfritt hela tiden, problemet var att GUI inte var bakåtkompatibelt eller kunde upplysa om att versionen i kortet inte matchade GUI....

Och den den versionen kan man så klart INTE ställa '#define MINTHROTTLE' från GUI , HMMMMmmmmoorrrrrrr........

Så ok, är det någon som har koll på hur högt i version jag kan gå?
På kortet står det 'Cirus MiltiWii SE' och 'V0.2'
Vad behöver jag ändra i config.h för att allt på kortet ska fungera efter uppgradering?

Från och med 2.0 finns raden '#define CRIUS_SE // Crius MultiWii SE' räcker det att ange den och sen tala om vilken typ av ram QuadX man har eller är det något mer man måste pilla på för att få det att fungera?

/Jonas