handdator

Visa fullständig version : Hur kan quaden rotera?



Ålänning
2014-06-27, 22:30
=)

Två propellrar snurrar medurs, de andra två moturs.
När de snurrar lika mycket så står quaden still.
Men sänks varvtalen på två motstående och höjs
på de andra två, då roterar den runt giraxeln.

Kan nån förklara hur? Moment? Är det CW eller
CCW som ska rotera snabbare för att quaden
ska rotera medurs?

/MickeM (som nyss limmat relingen på en bogserbåt)

Thelonnquist
2014-06-27, 23:21
Tänk dig ett flygplan med en "vanlig" propeller, propellern snurrar medurs, planet har tendens att snurra moturs (Newtons tredje lag) (motverkas med vinklad motor, skevroder....)

Tänk dig ett flygplan med två motorer , en moturs, en medur, då blir det ingen "snurr" tendens.

samma med en quad, om du har mer kraft på medurs-propellrarna kommer quaden att snurra åt andra hållet, alltså moturs.

dvogonen
2014-06-27, 23:43
En propeller på en motor som snurrar medsols kommer att resultera in en motverkande kraft på motorn(dvs motsols). Detta eftersom propellern tvingas fram genom luften som ju har en viss tröghet. Märks mycket tydligt på vanliga flygplan. Om man ökar gaspåslaget så vill de flesta flygplan med starka motorer gira lite i motsatt riktning mot propellern.

På en quad sitter motorn längst ut på en arm. Kraften på motorn kommer att verka på hela quaden för att vrida den runt motorn. Om bara en motor ökade i varvtal så skulle alltså rotationen inte bli kring quadens centrum, vilket vore dåligt. Dessutom skulle quaden flippa, vilket vore ännu sämre. Men nu sitter ju två motorer mitt emot varandra och hastighetsökningen är synkad, så rotationen uppstår runt en punkt mitt emellan dem, i mitten av quaden.

Om propellrarna snurrar snabbare medsols, så ökar alltså kraften som vrider quaden motsols, och vice versa.

Ålänning
2014-06-28, 09:33
Det var just det jag tänkte, på ett enmotorigt flyg så har vissa flyg fenan lite snedställd för att motverka detta, eller vinklad motor. Där förstår jag hur det funkar. Men på en quad med varsin propeller på motstående sidor, hur kan det blir en sådan effekt där, tänkte och undrade jag. Var i luftströmmen får det allt att rotera sig? Det är ju inte så att armarna vill rotera åt motsatt håll jämfört med propellrarna.